Gå til innhold

Fikk akkurat regning på 879kr for time hos fastlegen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei de kan ikke ta hva som helst. Leger har fastsatte takster som de må følge.

Anonymkode: 585b1...6fa

Fikk nettopp helseattest, kostet 700

Anonymkode: 4d038...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er det skrevet legeerklæringer, det koster ekstra og er ikke det samme som henvisninger.

Anonymkode: 842e3...b47

Fått legeerklæringer også, aldri betalt over 800 hos legen. Dette betyr at mange mennesker ikke kan gå til den legen. 

Anonymkode: b1942...97d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke helt rett. For de tingene som dekkes helt eller delvis av trygden (f.eks vanlig konsultasjonstakst, prøver, sykmelding mm) er det fastsatte takster. 
For ting som ikke dekkes av trygden, som f.eks attester/erklæringer, kan legen i teorien ta «hva som helst» (men de fleste tar langt mindre enn det arbeidet som faktisk kreves skulle tilsi)

Anonymkode: e3245...922

Er du uvitende, eller hva i svaret ditt?

Leger har takster fremforhandlet fra den Norske legeforening. Disse skal overholdes, 

Takstene gjelder både egenandeler, attester og blodprøver, samt enkel pasientkontakt. 
Der legene kan ta etter forbruk/innkjøpspris så kan de heller ikke skrive regninger til pasienter med høygaffel. 

Et punkt i legers etiske regler handler om at leger ikke skal ta seg økonomisk betalt ut over all sunn fornuft. 

Når ts har fått to attester, så er det en egenandel for konsultasjon, samt prisen for to attester. Førerkortatteset koster gjerne 600 kroner,,om jeg ikke husker feil. Attest til skole koster mellom 200-300 kroner.

Leger lever av pasientinntekter, de sitter ikke å tar penger for ting de ikke gjør eller ikke har lov til å ta betalt for. 

Anonymkode: 70bf0...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er du uvitende, eller hva i svaret ditt?

Leger har takster fremforhandlet fra den Norske legeforening. Disse skal overholdes, 

Takstene gjelder både egenandeler, attester og blodprøver, samt enkel pasientkontakt. 
Der legene kan ta etter forbruk/innkjøpspris så kan de heller ikke skrive regninger til pasienter med høygaffel. 

Et punkt i legers etiske regler handler om at leger ikke skal ta seg økonomisk betalt ut over all sunn fornuft. 

Når ts har fått to attester, så er det en egenandel for konsultasjon, samt prisen for to attester. Førerkortatteset koster gjerne 600 kroner,,om jeg ikke husker feil. Attest til skole koster mellom 200-300 kroner.

Leger lever av pasientinntekter, de sitter ikke å tar penger for ting de ikke gjør eller ikke har lov til å ta betalt for. 

Anonymkode: 70bf0...673

Haha, har du lest hva jeg skriver? 😅 Vi ser jo ut til å mene akkurat det samme.

Det jeg skriver er likevel rett, legen kan «i teorien» ta hva han vil for attester/erklæringer. Likevel tar de færreste, om noen, overpris. Nettopp fordi de fleste leger nettopp har et sterkt moralsk kompass og ikke ønsker å belaste pasientene unødig. Prisen på en førerkortattest ligger rundt 600-900 så vidt jeg er kjent med. Jeg mener 600 er en lav pris om man gjør det man skal til punkt og prikke, men det er meg. 

Anonymkode: e3245...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herlighet, fikk 3 legeerklæringer, sykemelding, fornyet resept, og henvisning til to steder på sykehuset her på en legetime, betalte ingenting ekstra for det. (I tillegg måtte han undersøke meg og ta en test i forbindelse med henvisning.) 

Anonymkode: 7f89d...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...