AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Del Skrevet 5. mars På grunn av god lønn kan jeg få betalt ned huslånet så jeg blir gjeldsfri på to år. Alternativet er å følge vanlig løp på lånet, og spare ca 200.000 i året i f.eks fond. Hva vil være lurest? Jeg har ikke nerver til å investere i leiligheter for utleie osv, gjøre risikofylte investeringer osv. Tidsaspektet på sparing er ca 25 år. Skjønner jo at fondet må overstige renten jeg har på lånet for at det skal lønne seg rent økonomisk, men det er jo skattefradrag/formueskatt osv med i bildet. Er det lurt å alltid ha litt lån? Tips mottas med takk😊 Anonymkode: 614ed...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Del Skrevet 5. mars Betal ned lån du og aldri sett deg tilbake! Stem JA til EU og lønn i euro så vil du kunne få ett hinsides kjøpekraft inn i framtiden. For ikke å tenke på hvor stort utvalget vil bli på din lokale Kiwi butikk med E U medlemssksp, med desto lavere priser!!! Betal ned din gjelder, sitt stille i båten og gled deg over framtiden🌞 Dette er faktisk en kommende realitet slik mange av oss ser det!! Anonymkode: cfe8f...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #3 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): På grunn av god lønn kan jeg få betalt ned huslånet så jeg blir gjeldsfri på to år. Alternativet er å følge vanlig løp på lånet, og spare ca 200.000 i året i f.eks fond. Hva vil være lurest? Jeg har ikke nerver til å investere i leiligheter for utleie osv, gjøre risikofylte investeringer osv. Tidsaspektet på sparing er ca 25 år. Skjønner jo at fondet må overstige renten jeg har på lånet for at det skal lønne seg rent økonomisk, men det er jo skattefradrag/formueskatt osv med i bildet. Er det lurt å alltid ha litt lån? Tips mottas med takk😊 Anonymkode: 614ed...e06 Så sant gjelden min samlet sett var på et komfortabelt nivå i forhold til inntekten, ville jeg gjort begge deler. Det vil si både fortsette å betale ned gjeld og spare i et globalt indeksfond. I tider med stor usikkerhet (som nå) kan du dreie fordelingen sånn at mer går til nedbetaling av gjeld. Dersom markedet får en skikkelig nedtur og fond blir billigere, kan du dreie fordelingen mer mot fond. Jeg snakker ikke om å time markedet her fra uke til uke (for det går trolig ikke bra), men mer en langsiktig strategi basert på hva du er komfortabel med av risiko. Historisk sett ville du fått den beste avkastningen ved å sette maksimalt i fond så raskt som mulig, men det er ingen garantier for at det vil være tilfelle fremover. Lønner det seg å ha gjeld? Som du skriver så lønner det seg hvis du kan få en høyere avkastning. For min del gir også et rammelån fleksibilitet ved at jeg alltid har likviditet tilgjengelig. Men gjeld lønner seg naturlig nok ikke om det brukes til å finansiere forbruk. Anonymkode: f882d...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #4 Del Skrevet 6. mars Jeg har rammelån, og d utestående er på et svært komfortabelt nivå. Tenker jo også på at inflasjon spiser litt av lånet hvert år. Å satse på eu- medlemskap ønsker jeg ikke 😅 Men er jo fint å ha likviditeten. Føler nesten det er bedre å ha likviditeten i rammelån enn i masse penger på bok. Fondene jeg har, har gått kraftig ned de siste ukene. Flyttet de ikke selv om jeg visste jeg burde, men det går jo alltid opp igjen. Kanskje jeg bare skal fortsette å betale som jeg gjør nå, og når ting roer seg i verden, går jeg tyngre inn på fond. Jeg er svært strukturert på økonomi, så rammelån eller sparepenger brukes aldri til forbruk. 😊 Anonymkode: 614ed...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå