Gå til innhold

Løpedagboka

Catnip

Anbefalte innlegg

Jasså. Nå har jeg tenkt på en stund å starte dagbok om denne løpereisen min, og nå gjør jeg det! Mest som en slags logg og for å selv kunne debriefe litt rundt hva som skjer (tross alt begrenset hvor mye man kan skrive etter en økt på Strava), men jeg hadde jugd om jeg sa at ikke det lå et lite håp om at noen kommer til å lese det, i bunnen. Så nå får vi se!

Jeg har blitt glad i å løpe, og har gjort det jevnt 3-4 ganger i uka i snart ett år. Mellom full jobb og to små barn (og en mann som gjerne også vil trene litt) krever det litt planlegging, men jeg opplever at jeg har uten tvil fått vanen, nesten behovet, for å løpe nå.

MEN jeg har hatt mye mindre fremgang dette året enn jeg føler jeg burde ha, antall kilometer i beina og kontinuitet til tross. Jeg løper ikke noe særlig fortere og opplever faktisk heller ikke at formen er så sykt mye bedre. Og det er kanskje først nå jeg virkelig skjønner hva jeg har gjort feil: 

- Jeg har trent for lite intervall, og de intervallene jeg har løpt, har ikke vært effektive nok

- de rolige langturene har ikke vært skikkelig rolige

- jeg har trent for monotont, både med tanke på tempo, underlag, puls og type økter

Alt i alt har det vært en slags lapskaus av økter på rundt 7-11 km som hverken er rolige eller harde, stort sett på flat asfalt, med samme tempo hver gang. Jeg er nok mer glad i å løpe langt enn å løpe veldig fort, men jeg ser nå at jeg vil ha litt mer tempo i beina, for det går ikke spesielt raskt. Dessuten blir jeg skadet – jeg fikk betennelse i venstre hofte i april i fjor som nå har kommet tilbake. 

Mål: 

- 10 km på cirka 55 min (skal løpe et løp i midten av juni)

- Trondheim halvmaraton i september. Sier til alle at jeg løper for å fullføre, men har en hemmelig drøm om å løpe på 2.10-15, hehe.

- å kunne trene til alt dette, ca. 4 ganger i uka, uten å bli skadet og få vondt i hofta igjen.

Løpeuka skal se omtrent sånn her ut:

- en rolig langtur på 10-15 km (fart her er rundt 7 - 7.30 min/km, kanskje enda saktere)

- en terskeløkt med 5-8 drag på 8-10 min hver (med fart på 5.50 i dragene)

- kortere intervaller på 6-10 drag på 1-3 min hver (fart 5.00-5.20 min/km). Her tenker jeg å mikse litt ulike typer intervaller, men må kjenne på litt tempo.

- en roligere tur, gjerne i terrenget når våren kommer, med tempo på 6.45-6.30 min/km. Dette er nok økta som ryker hvis jeg bare rekker tre, eller den blir byttet ut med styrke av og til.

Denne uka er det alternativ trening fordi hofta er vond. Mye som er litt vanskelig psykisk med det, men det kan vi komme tilbake til.

Ønsker meg lykke til, dette blir spennende! Vil gjerne høre fra alle dere andre som løper litt (eller mye!) der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne uka har jeg så langt bare løpt 7 kilometer, og resten av øktene har vært styrke og ellipsemaskinen. 

Jeg trente til Trondheim halvmaraton i fjor vår også, men pådro meg denne nevnte betennelsen i hofta i april. For mye trening for fort, litt lite restitusjon, for mye asfalt, for lite variasjon... Du skjønner greia 😅 Jeg prøvde meg med trykkbølgebehandling og gode greier, i håp om at jeg kunne fortsette å løpe og komme i rute med programmet mitt. Men – det eneste som fungerte, var å holde meg helt unna løping en periode. Og i stedet for å trene alternativt, dro jeg på ferie til Syden og lå stille i ei uke 😎 Ble bra, da! Men innen da feiget jeg ut på halvmaraton fordi jeg følte jeg hadde for kort tid til å trene og byttet distanse til 10 km. Det var en fadese for seg selv, men det får vi ta i en annen post.

Så for å spole tilbake til nå: jeg hadde ei litt ivrig uke i midten av februar der jeg dunket inn 35 km i løpet av uka, noe som er litt mer enn jeg pleier. Det var som vanlig mellomhardt på flatt, hardt underlag. Kjente det murret i hofta, men tenkte det gikk bra og peiset på. Må ha MINST 100 km i måneden på Garmin og Strava, skal vite! I tillegg fikk jeg en ganske standhaftig bihuleinfeksjon rett etterpå, men jeg kjørte på likevel og løp meg gjennom ubehaget. Det var dumt... for nå har jeg vondt.

Prøvde meg på ei terskeløkt med 4x8 min på mandag, men nå MÅ jeg lytte til kroppen som prøver å si i fra. Så på tirsdag og i dag har jeg trent styrke, og jeg hadde 6x3-intervaller på ellipsemaskinen, en totalt ukjent kompis for meg så langt. Det var litt uvant, men jeg kom i det minste litt opp i puls, og jeg kjente det var fint for beina. 

Jeg er medlem på et bittelite treningssenter i et kjellerlokale på det lokale kjøpesenteret, men i dag hadde en av de store treningskjedene kampanje der man kan trene en måned uten bindingstid. Og det har åpnet nytt, fresht senter rett i nærheten av jobben min, så jeg prøvde meg! Det var utrolig deilig å gå rundt i flotte lokaler med nytt, variert utstyr. Det var som å være student igjen, da jeg kunne bruke en lang, lat lørdag formiddag på treningssenteret og bare kose meg 😃 Skal prøve meg på noen gruppetimer med spinning osv., men ser at de ofte ligger midt i leggetid hjemme. Håper i alle fall jeg får trent litt styrke og holdt kondisen oppe, slik at jeg er klar til å jobbe på når utesesongen er i gang i april!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...