AnonymBruker Skrevet 5. mars #21 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæ? Det er jo helt vanlig å være 2 ansatte igjen på jobb mellom 14.00 -16.30 . Og mellom 07.30- 10.00 . Det er svært sjelden vi er 3 personer i det tidsrommet. Vi er ofte 2 voksne hele dagen. Denne uken har vi vært 2 voksne på 12 småbarn, hele uken. Veldig travelt, men det går, blir bare veldig slitne. Anonymkode: c8b1e...3c3 Ville du argumentert slik hvis bemanningsnormen ble lagt på bordet som diskusjonstema? Jeg bare lurer fordi jeg opplever at det er mange fra barnehagene som kommenterer tilsvarende under diverse innlegg fra aviser og lignende. Og det er jo som å si at bemanningsnormen er jo lik som den alltid har vært, så hvorfor klage? 😅 Anonymkode: 63b6d...912 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #22 Del Skrevet 6. mars For 10 år sidan var det heilt vanlig at eg hadde 16 barn åleina frå 15:00 til 16:15. Men ingen av dei var 1 år. Krava er større, barna er yngre. Det har og skjedd noko med barnegruppene, litt usikker på kva eg konkret skal skulda det på. Men sånn på sparket heilt enkelt kan det handla om skjermbruk, travle foreldre, dopamin reseptorar i hjernen som konstant blir stimulert, fleire foreldre som velje lettaste vei ut av konfliktar og lar barna styra "alt". Grov forenkling selvfølgelig. Det har virkelig skjedd noko med heile samfunnet. Før kunne eg ha samlingsstund i 28-30.min med barn i alderen 3-5 år åleina. Eg opplevde at barna hadde meir respekt for vaksne. Nå greie eg seriøst ikkje få 10 barn til å sitte i ein ring i 8.minutter utan at det sklir ut til fjas. Flanellograf er "kjedelig". Seie ikkje nødvendigvis at det er noko galt med barna, der er det selvfølgelig ikkje. Det er noko med miljøet totalt som gjer at barnehagen vi hadde før er borte. Eg vurdere bytta felt. Ikkje på grunn av alt over men fordi det rett og slett er for slitsomt med konstante sjukemeldingar og heilt sjuk turnover. Anonymkode: e95e5...bd5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #23 Del Skrevet 6. mars Elendig ledelse, som kaster deg under bussen på den måten. Din kollega burde heller ikke være sur på deg. Her bør det til et møte mellom leder, din kollega, deg, og fagforening, for å rydde opp. Med så elendig ledelse er det egentlig greiest å begynne å søke andre jobber med en gang. Anonymkode: 3d872...a35 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lele89 Skrevet 6. mars #24 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 20.57): Jeg jobber i barnehage, vi har opptil flere ganger vært 2 voksne med 18 barn over lengre periode mellom kl 14.00 og 16.00. Jeg sendte inn et avvik slik som oppfordret av fagforeningen. Konsekvens: min ped.leder pålagt av styrer å jobbe fra kl 09.30-16.00 dagene hun skulle starte 07.30 og slutte 14.00. Hun har blitt varslet om at dette gjelder om 14 dager. Det har skapt stor frustrasjon. For det passer egentlig ikke henne å jobbe 09.30 dagene hun skulle starte kl 07.30, noe med oppfølging av egne barn..Den andre avdelingen tar seg av alle barn fram til neste mann kommer, altså rundt kl 08.30. Det betyr at vår avdeling på en måte åpner kl 08.30. Det er barn der fra kl 07.30, men kanskje ikke flere enn 5. Disse mener styrer den andre avdeling kan ta seg av. Jeg mener det kunne vært løst med å sende noen få barn over til andre avdelinger kl 14.30.. Det vil ikke de andre være med på. Deres barn blir ofte hentet mye tidligere enn våre. Jeg opplever at dette er en slags konsekvens av at jeg sendte inn avvik. Jeg er ikke en som klager mye og varslet styrer om at jeg vurderte avvik pga. sikkerhetsrisiko. Hun ville ikke at det skulle sendes inn avvik og sa at jeg måtte huske på at det kunne bli konsekvenser hvis jeg sendte inn avvik. Det ble det. Nå føler jeg at det er skikkelig dårlig stemning mellom ped.leder og meg. Hun er enig i at det var riktig at avviket ble sendt, men ikke at hun på en måte må betale prisen. Når hun snakker med styrer får hun beskjed om at dette kan hun takke meg for.. Jeg ser etter ny jobb. Dette orker jeg ikke.. Anonymkode: ea118...e30 Som mor til barnehagebarn: TAKK for at du tar ansvar! Utrolig leit å høre at du blir presset til å søke ny jobb pga at du får negative konsekvenser for å gjøre det riktige. Lurer på hva foreldrene til ungene i den barnehagen hadde tenkt om det at ped.leder egentlig vil la det skure og gå med sikkerheten til ungene deres...? Håper du blir mer verdsatt i ny jobb. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #25 Del Skrevet 7. mars Dette er blant annet grunnen til at jeg slutta som pedagog i barnehage. 15 år med underbemanning var nok! Og med kommentarer som: "Ja men, det er jo vanlig med to ansatte fra 14.00 - 16.00". Ja, det er DESSVERRE vanlig! En helt horribel bemanning! Jeg savner så å jobbe med barn, men jeg makter det ikke. Å stå i spagaten mellom logistikk, barn som tisser på seg, Simen som biter Pål, en ansatt som spør om noe, og en forelder som "bare må ha en liten prat om Kari sin spennen som er borte". Og det er så synd at det ikke blir prioritert bemanning! Jeg er oppriktig engstelig for hva som skjer med barnehagene fremover, og ikke minst den psykiske helsa til ansatte og små barn som står i dette hver dag. TS: Du gjorde HELT riktig, selv om det er "vanlig". Sendes det ikke avvik, blir det heller ikke gjort endringer (ikke at det blir gjort så mye uansett), men viktig å få registrert. Din leder burde heller ikke vært leder - hatt en sånn jeg også. Søk etter ny jobb 🫶 Anonymkode: 86064...39d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #26 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er blant annet grunnen til at jeg slutta som pedagog i barnehage. 15 år med underbemanning var nok! Og med kommentarer som: "Ja men, det er jo vanlig med to ansatte fra 14.00 - 16.00". Ja, det er DESSVERRE vanlig! En helt horribel bemanning! Jeg savner så å jobbe med barn, men jeg makter det ikke. Å stå i spagaten mellom logistikk, barn som tisser på seg, Simen som biter Pål, en ansatt som spør om noe, og en forelder som "bare må ha en liten prat om Kari sin spennen som er borte". Og det er så synd at det ikke blir prioritert bemanning! Jeg er oppriktig engstelig for hva som skjer med barnehagene fremover, og ikke minst den psykiske helsa til ansatte og små barn som står i dette hver dag. TS: Du gjorde HELT riktig, selv om det er "vanlig". Sendes det ikke avvik, blir det heller ikke gjort endringer (ikke at det blir gjort så mye uansett), men viktig å få registrert. Din leder burde heller ikke vært leder - hatt en sånn jeg også. Søk etter ny jobb 🫶 Anonymkode: 86064...39d Norge har størst sykefravær i verden, barnehageansatte topper listene. Kanskje noe å tenke på, underbemanning og mange dårlige ledere… Og, varsler man slik som blant annet fagforeningene anbefaler så får man gjennomgå så det svir.. Snakker selvfølgelig ikke om alle ledere. Anonymkode: ea118...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #27 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 22.07): Må bare spørre om du jobber i Langesund? 🙈 kan høres ut som en viss barnehage med en styrer som kunne funnet på det samme Anonymkode: 155b9...f43 Nei, Oslo kommune kommunal barnehage Anonymkode: ea118...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #28 Del Skrevet 7. mars Sånn er arbeidslivet, gjør man et formelt varsel, så straffes man. Prøv heller å spørre/snakke oftere om løsninger dere i mellom. Varslingsretten er en vits, for det ender som regel alltid opp med at man straffes. Anonymkode: 95e57...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #29 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn er arbeidslivet, gjør man et formelt varsel, så straffes man. Prøv heller å spørre/snakke oftere om løsninger dere i mellom. Varslingsretten er en vits, for det ender som regel alltid opp med at man straffes. Anonymkode: 95e57...25a Da bør de slutte å mase på folk om å sende inn avvik. Kanskje heller snakke med sine styrer som prøver å hindre avvik.. Anonymkode: ea118...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå