Gå til innhold

Kostet meg dyrt å sende avvik

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage, vi har opptil flere ganger vært 2 voksne med 18 barn over lengre periode mellom kl 14.00 og 16.00.  Jeg sendte inn et avvik slik som oppfordret av fagforeningen. Konsekvens: min ped.leder pålagt av styrer å jobbe fra kl 09.30-16.00 dagene hun skulle starte 07.30 og slutte 14.00.

Hun har blitt varslet om at dette gjelder om 14 dager. Det har skapt stor frustrasjon. For det passer egentlig ikke henne å jobbe 09.30 dagene hun skulle starte kl 07.30, noe med oppfølging av egne barn..Den andre avdelingen tar seg av alle barn fram til neste mann kommer, altså rundt kl 08.30. Det betyr at vår avdeling på en måte åpner kl 08.30. Det er barn der fra kl 07.30, men kanskje ikke flere enn 5. Disse mener styrer den andre avdeling kan ta seg av. Jeg mener det kunne vært løst med å sende noen få barn over til andre avdelinger    kl 14.30.. Det vil ikke de andre være med på. Deres barn blir ofte hentet mye tidligere enn våre. 

Jeg opplever at dette er en slags konsekvens av at jeg sendte inn avvik. Jeg er ikke en som klager mye og varslet styrer om at jeg vurderte avvik pga. sikkerhetsrisiko. Hun ville ikke at det skulle sendes inn avvik og sa at jeg måtte huske på at det kunne bli konsekvenser hvis jeg sendte inn avvik. Det ble det. Nå føler jeg at det er skikkelig dårlig stemning mellom ped.leder og meg. Hun er enig i at det var riktig at avviket ble sendt, men ikke at hun på en måte må betale prisen. Når hun snakker med styrer får hun beskjed om at dette kan hun takke meg for..

Jeg ser etter ny jobb. Dette orker jeg ikke..

Anonymkode: ea118...e30

• Liker 3
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontakt med fagforening. 

Du skal ikke straffes på bakgrunn av varsel. 

Anonymkode: aeb89...d51

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke din feil at dette er løsningen de kom frem til. Du sender avvik fordi det går ut over barna slik situasjonen har vært og det er helt riktig. Hvordan styrer løser bemanningsproblemet er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: e8518...ac9

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun er enig i at det var riktig at avviket ble sendt, men ikke at hun på en måte må betale prisen. Når hun snakker med styrer får hun beskjed om at dette kan hun takke meg for..

Send avvik på dette også.

Anonymkode: 91c95...019

• Liker 20
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkje ped at det er innafor at dykk er 2 på 18 barn i 2t? Fordi ho vil vere ferdig tidlig på jobb?  

Du gjorde rett 👍.

Det er og viktig dokumentasjon om noko galt skjer. Du har varsla. Det er viktig. 

Anonymkode: e95e5...bd5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta kontakt med fagforening. 

Du skal ikke straffes på bakgrunn av varsel. 

Anonymkode: aeb89...d51

Det føler jeg er bortkastet tid, for det kan aldri bevises at det er «straff». I teorien er dette en løsning  av varsling (avvik). Det vil bli mine ord mot styrerens. Hun kommer aldri til å innrømme at hun truet meg med at dette vil jeg måtte betale dyrt for. Skulle ønske jeg hadde det på opptak. 

Velger å finne meg en ny jobb, en slik leder vil jeg helst ha meg frabedt. Dette var bare siste dråpen, det er noe med henne hele tiden. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkje ped at det er innafor at dykk er 2 på 18 barn i 2t? Fordi ho vil vere ferdig tidlig på jobb?  

Du gjorde rett 👍.

Det er og viktig dokumentasjon om noko galt skjer. Du har varsla. Det er viktig. 

Nå blir hun den eneste ped.leder som vil miste sine tidligvakter. De andre 5 slipper. Hun har små barn hjemme og krevende avdeling på jobb. Som medmenneske ønsker jeg jo ikke at det skal gå utover henne alene. Vi kunne finne andre løsninger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du gjorde rett 👍.

Dette er helt vanlig, spesielt ved sykdom. Kan ofte være 1 på 18 barn også. Sånn er det jo bare.

Barnehagene er åpne 10,5timer om dagen og de ansatte jobber 7,5 time og pedleder har 4t ubunden tid. I tillegg kommer som sagt sykdom (vikar får man ikke av ulike årsaker), møter med foreldre, PPT, BV, ledermøter, årsmøter,månedsmøter osv.

Anonymkode: 5c70a...94d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå blir hun den eneste ped.leder som vil miste sine tidligvakter. De andre 5 slipper. Hun har små barn hjemme og krevende avdeling på jobb. Som medmenneske ønsker jeg jo ikke at det skal gå utover henne alene. Vi kunne finne andre løsninger.

Styrer gjør bare dette for å straffe deg.

Anonymkode: 5c70a...94d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også sett meg om etter ny jobb, en slik enhetsleder er det ingen vits i å jobbe under. 

Been there, done that. 

Anonymkode: db306...38d

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du gjorde rett 👍.

Det er helt vanlig å være 1-2 voksne på 18 barn tidlig og sent på dagen. 

På mine senvakter var jeg av og til alene med 24 barn. Det var jo andre folk på huset, men jeg var alene på min avdeling. 

Vanligvis var en del barn hentet før mellomvakta gikk, men ved hendelser i trafikken, mye snø o.l., hendte det at seinvakta hadde 24 barn igjen når mellomvakta gikk. 

Sånn er det dessverre å jobbe i barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrer har jo styringsrett over de ansatte og en plikt til å oppfylle lovpålagte krav om bemanning. At du måtte sende varsel for at bhg skulle oppfylle lovpålagte krav om bemanning, vil jeg si at er slett arbeid fra styrers side. At hun legger skylden på deg er i aller høyeste grad kritikkverdig. Du har ikke gjort noe galt, men er tvert imot en god og pliktoppfyllende medarbeider. Styrer burde berømme deg!! 

Anonymkode: 5964d...261

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det et avvik å være 2 voksne på 18 barn i 2 timer? 

Spør ikke for å være frekk altså, lurer oppriktig på hva lovverket sier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det et avvik å være 2 voksne på 18 barn i 2 timer? 

Spør ikke for å være frekk altså, lurer oppriktig på hva lovverket sier? 

Nei det er ikkje det. Normen gjelder grunnturnus. Når vi avikler pauser er det 2 vaksne på 9 småbarn (mange sover). Det går heilt fint. Vi er 3 i grunnturnusen på liten avdeling. 

Vi ønskjer gjerne at normen gjelder heile opningstida men det er lite realistisk. Vi kan ikkje vere 3 stykker kl 7.30 og samstundes stenga 16.30. 

Når det er sagt er det som regel ikkje forsvarleg å vere 2 vaksne på 18 barn i 2t. Alder på barn og fungering er relevant. Korleis vaksne aktiviserer barna er relevant. Det sliter og ut folk og fører til sjukefråvær. Her er vi alltid tre fram til 15:30, to fram til 16.15 og ein frå 16.15-16.30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i barnehage, vi har opptil flere ganger vært 2 voksne med 18 barn over lengre periode mellom kl 14.00 og 16.00.  Jeg sendte inn et avvik slik som oppfordret av fagforeningen. Konsekvens: min ped.leder pålagt av styrer å jobbe fra kl 09.30-16.00 dagene hun skulle starte 07.30 og slutte 14.00.

Hun har blitt varslet om at dette gjelder om 14 dager. Det har skapt stor frustrasjon. For det passer egentlig ikke henne å jobbe 09.30 dagene hun skulle starte kl 07.30, noe med oppfølging av egne barn..Den andre avdelingen tar seg av alle barn fram til neste mann kommer, altså rundt kl 08.30. Det betyr at vår avdeling på en måte åpner kl 08.30. Det er barn der fra kl 07.30, men kanskje ikke flere enn 5. Disse mener styrer den andre avdeling kan ta seg av. Jeg mener det kunne vært løst med å sende noen få barn over til andre avdelinger    kl 14.30.. Det vil ikke de andre være med på. Deres barn blir ofte hentet mye tidligere enn våre. 

Jeg opplever at dette er en slags konsekvens av at jeg sendte inn avvik. Jeg er ikke en som klager mye og varslet styrer om at jeg vurderte avvik pga. sikkerhetsrisiko. Hun ville ikke at det skulle sendes inn avvik og sa at jeg måtte huske på at det kunne bli konsekvenser hvis jeg sendte inn avvik. Det ble det. Nå føler jeg at det er skikkelig dårlig stemning mellom ped.leder og meg. Hun er enig i at det var riktig at avviket ble sendt, men ikke at hun på en måte må betale prisen. Når hun snakker med styrer får hun beskjed om at dette kan hun takke meg for..

Bare hold hodet høyt når hun klager, når hun sier at “dette kan jeg takke deg for” så svarer du bare “blidt ja”. Når hun sier at det ikke passer for henne med de arbeidstidene, så svar bare “det er kjipt og ingenting mer - det er jo ikke ditt problem. Maser hun mer ber du henne ta opp egen arbeidstid med “styrer” - for du har ingenting med arbeidstider å gjøre.

Anonymkode: 31a66...f6c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare spørre om du jobber i Langesund? 🙈 kan høres ut som en viss barnehage med en styrer som kunne funnet på det samme 

Anonymkode: 155b9...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Send avvik på dette også.

Anonymkode: 91c95...019

Man sender ikke avvik på person, men på saksforhold. 

Når det er sagt, pedleder har absolutt ingen grunn til å ta ut arbeidsgivers styringsrett på kollegaer. Leder er nødt til å gjøre det som er nødvendig for å få til forsvarlig drift. 

Anonymkode: 7223e...dc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Det er jo helt vanlig å være 2 ansatte igjen på jobb mellom 14.00 -16.30 . Og mellom 07.30- 10.00 . Det er svært sjelden vi er 3  personer i det tidsrommet.  Vi er ofte 2 voksne hele dagen. Denne uken har vi vært 2 voksne på 12 småbarn, hele uken. Veldig travelt,  men det går, blir bare veldig slitne.

Anonymkode: c8b1e...3c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når hun snakker med styrer får hun beskjed om at dette kan hun takke meg for..

Gå til lokalavisa. Uakseptabel oppførsel av styrer.

Anonymkode: 28603...a12

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså.. Dette her viser jo bare hvor ELENDIG bemanning vi har. Jeg er selv pedleder, og jeg forstår at dette er dumt for henne, men du har ikke gjort NOE galt. Vi burde varslet mye mer! Hele tiden! Hver dag! 
Jeg tipper pedleder fort finner seg ny jobb, og det håper jeg du gjør og. Sånne ledere må en bare komme seg vekk fra. 

Anonymkode: 3889b...807

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...