AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har en 7. klassing som spiller både håndball og fotball. Omfanget at disse aktivitetene styrer nå hele livet vårt, og jeg vil bremse litt. Jeg og far er totalt uenige her, og barnet selv blir hysterisk om jeg avslår en innkalling. Her er den normale ukeplanen til mitt barn: Man: H trening Tir: H trening Ons: F trening Tor: F trening eller kamp Fre: H trening Lør: H kamp Søn: H kamp + F trening eller kamp Det er altså 6 - 8 aktivitetsdager i uka. Hver trening eller kamp varer i minst 2 timer (transport). Når kampsesongen på fotballen er skikkelig i gang må vi også påregne 1 - 3 timer reisevei. Er dette normalt? Hvordan skal de få tid til lekser/søvn/hjelpe til hjemme/henge med venner osv? Er det bar for kropper i vekst å aldri restituere? Anonymkode: c93d9...07c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Det er normalt. Derfor vil de fleste i den alderen droppe en av de to lagsportene. Femtenåringen min har tre til fire fotballtreninger i uka, pluss kamper i sommerhalvåret og futsalkamper i vinterhalvåret, cup 2-3 ganger årlig og gjerne treningsleir i høst- eller vinterferien. Laget er på et helt ordinært nivå. Anonymkode: 0bba6...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden To idretter er for mye på den alderen for de fleste. Kommer lett skader. Min datter spiller håndball og ‘satser’ litt. Hun trener fire dager i uken, herav en med de som er året eldre. De andre trener 3 x 1 1/5 time Anonymkode: dd52c...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Bare vær glad dere ikke driver med hest, hvis 2 timer daglig er mye 😛 Anonymkode: 98bb2...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare vær glad dere ikke driver med hest, hvis 2 timer daglig er mye 😛 Anonymkode: 98bb2...563 Hehe. TS her. Jeg var faktisk hestejente selv, men det er jo en livsstil som involverer hele familien dersom man har barn med egen hest. Uten egen hest er det jo topp med en ridetime + hestepasser et par ganger i måneden. Kan ikke sammenliknes med lagidrett altså. Anonymkode: c93d9...07c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): To idretter er for mye på den alderen for de fleste. Kommer lett skader. Min datter spiller håndball og ‘satser’ litt. Hun trener fire dager i uken, herav en med de som er året eldre. De andre trener 3 x 1 1/5 time Anonymkode: dd52c...286 Hadde vært helt innafor med 3-4 treninger, som er en halvering av dagens aktivitetsnivå. Det er 8-9 spillere som fremdeles spiller begge, så det store frafallet har ikke kommet ennå. Anonymkode: c93d9...07c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mala_L Skrevet 17 timer siden #7 Del Skrevet 17 timer siden Mitt barn sluttet med den ene aktiviteten på denne alderen. Det blir for mye, rett og slett. Nå er det tre treninger i uka pluss kamper i helger og en del cuper gjennom året. Noen på laget trener styrke en gang i uka i tillegg, men det blir for mye for mitt barn. Der er lekser og prøver også, og det skal være tid til venner også i den alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en 7. klassing som spiller både håndball og fotball. Omfanget at disse aktivitetene styrer nå hele livet vårt, og jeg vil bremse litt. Jeg og far er totalt uenige her, og barnet selv blir hysterisk om jeg avslår en innkalling. Her er den normale ukeplanen til mitt barn: Man: H trening Tir: H trening Ons: F trening Tor: F trening eller kamp Fre: H trening Lør: H kamp Søn: H kamp + F trening eller kamp Det er altså 6 - 8 aktivitetsdager i uka. Hver trening eller kamp varer i minst 2 timer (transport). Når kampsesongen på fotballen er skikkelig i gang må vi også påregne 1 - 3 timer reisevei. Er dette normalt? Hvordan skal de få tid til lekser/søvn/hjelpe til hjemme/henge med venner osv? Er det bar for kropper i vekst å aldri restituere? Anonymkode: c93d9...07c Huff, det er altfor mye trening for en så ung gutt; han gjør jo knapt enn å gå på skolen og trene! Det er viktig med tid til hvile, lekser og venner og familie. Med så mye trening for en ung kropp i vekst er det også en risiko for tretthetsbrudd og RED. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Har en 15 åring som trener mer og er tidlig i seng og har nok med energi Mandag-fredag 1,5 time trening hver morgen. 4 fotballtreninger, 1-2 styrketreninger og fra april-oktober kamp hver helg. Treningsfri dag i helgen. Det er ikke antall treninger som er utfordringen, men intensiteten på treningen som avgjør, hvor gøy det er og at mengden mat er nok. Vi synes det er helt fint at barna har noe de liker å gjøre. Kjøre doble økter lar seg fint gjøre om det ikke er to høyintensitet etter hverandre og at det i treningen er en del styrketrening slik at musklene blir sterke nok til å tåle treningen. Før puberteten og før tyngden i kroppen har kommet kan man trene mye mer enn på vgs, så det er greit å utnytte de årene det er mulig med mye trening. Samme treningsregime som ts viser vil jeg sagt nei til for en 17-18 åring, men ja til for 12-13 åring. Anonymkode: 5c437...f25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Her er vi også nødt til å droppe en aktivitet nå (13 år). Han satser ikke og den ene greia er en skikkelig breddeting med to treninger i uka. Håndballen har 4 treninger i uka, og han misser konsekvent den ene fordi det krasjer. Håndballen har i tillegg mye kamper langt unna, ofte hver helg. Så fra sommeren blir det bare håndball - han rekker ikke begge deler, lekser og venner. Vi har småsøsken også som holder på, så det blir jo naturlig grenser for hvor mye vi får til. Heldigvis bor vi rett ved håndballhallen og de går til og fra trening selv sammen med venner. Helgene er verre - ikke alltid vi får til å være tre steder på sammen tid 😅 Anonymkode: d65e2...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Grüner skrev (13 timer siden): Huff, det er altfor mye trening for en så ung gutt; han gjør jo knapt enn å gå på skolen og trene! Det er viktig med tid til hvile, lekser og venner og familie. Med så mye trening for en ung kropp i vekst er det også en risiko for tretthetsbrudd og RED. REDs er jo kun et tema om man ikke passer på at han går i seg nok næring. En så aktiv ungdom trenger mye mat. Både sunn og usunn mat. Anonymkode: e3b1d...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Min 11 åring (blir 12 til sommeren) går på bryting og turn, 3 x i uken på hver, pluss konkurranser ca en helg i måneden. I tillegg ikke-organiserte aktiviteter som svømmehall, skøyter, alpint, langrenn, skateboard, klatring, ridning etc. Det tar mye tid, men hen har også vennene sine på trening og inn i mellom blir de med hverandre hjem før eller etter trening. Vanskelig å få tid til å treffe venner fra skolen som sitter hjemme med skjerm i stedet for å være aktive. Er redd belastningsskader, så av og til skulker vi en trening og bare slapper av. Anonymkode: bc040...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Håndball og fotball i kombinasjon blir mye.. Jeg hadde bedt barnet velge en av de fra start, men nå er dette for sent. Leser at barnet ditt virkelig vil fortsette med begge idrettene. Vanskelig dette 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå