AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Jeg har en toåring som elsker å drikke sølevann, uansett hvor skittent det er eller hvor han finner det. Jeg stopper han når han er med meg, men det gjør de ikke i barnehagen. Nesten hver gang jeg henter han når de er ute så er han sølete rundt munnen etter å har drukket dette. Det skjer altså flere ganger i uken, hver dag nå i regntiden. De legger også ofte ut bilder av at han drikker det (sikkert fordi de synes det er morsomt/søtt). Da står han med kopp eller spade og øser fra pytt og inn i munnen. Jeg er egentlig ikke såå bekymret for bakterier, for han har godt immunforsvar. Men barnehagen er jo «asfaltert» med sånn gummibelegg som jeg ikke vet hva er lagd av og sølevannet samler seg jo der og oppi plast-trillebårer og lignende. Han får jo potensielt i seg masse kjemikalier og mikroplast, i tillegg til ulumskheter fra sanden. Jeg har ikke sagt noe til nå, både fordi jeg ikke vil være hun hysteriske mora, og fordi jeg forstår at de ikke kan løpe rundt etter alle ungene for å unngå slikt. Er jeg hysterisk? Har dere noen beroligende ord for å dempe angsten min angående dette? Anonymkode: cfd52...e86
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Jeg synes ikke du er hysterisk dersom dette skjer hele tiden. Sannsynligvis går det jo greit, men samtidig vet man aldri hva som er i dette vannet ungen slurper i seg. Noen lufter hunder inne i barnehagen på kveldstid, for eksempel, og katter går fritt rundt. Mye ekle greier man kan få i seg da. Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Jeg ville sagt at jeg forstår de ikke kan fotfølge barnet hele tiden, jeg forstår at barnet kommer til å gjøre dette, men jeg håper de kan hjelpe til ved å korrigere/flytte barnet unna og si at barnet faktisk ikke får lov til å drikke det vannet. Det går jo over, men det bør jo gå an å begrense problemet ved å være konsekvent og nekte barnet å drikke søle. Anonymkode: bfd35...c66 1 1 1
Handerrefyren Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars nå er det jo langt mellom sterilt vann, sølevann i seg selv er neppe særlig farlig, det er stort sett sand og organiske forbindelser, det jeg vill vært bekymret for er alle typer avføring (katter, hunder, rotter, mus) dette vannet kan komme til å være infisert med. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars Nei er nå ikke direkte farlig. Her vokste nå unga opp med mange timer i fjøset. Kan vel si at de puttet nok både flis, gress, evnt dyremøk i munn før jeg fikk sukk for meg til tider. Anonymkode: 5e3de...4f8 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Vår den gang 3 åring drakk endel sølevann i barnehagen en, og ble skikkelig uvel med oppkast og løs mage. Koblingen var lett å se, også barnet innså at det ikke var lurt å fortsette med. En ting er hvis barnet bare smaker, en annen hvis det faktisk drikker endel. Som du sier kan det det være mye rart i vannet. Er en grunn til at rent drikkevann er en fanesak for mange hjelpekorps.. Ville ikke syntes noe om at de ansatte i barnehagen tok bilde av dette og tilsynelatende unngikk å gripe inn. Barn trenger veiledning, og selv om det i de fleste tilfeller sikkert ikke er noe farlig å drikke sølevann må det læres at det gjør man ikke. På lik linje med at man ikke kan spise alt man finner i naturen. Sånt forventer jeg at de voksne i bhg hjelper mitt barn å forstå, med en vennlig tone og glimt i øyet når de først har gjort litt "feil" i sin utforsking av livet. Anonymkode: 1af44...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars Hehe det gjorde vi når vi var små og, meg og min gjeng i barnehagen, fikk flashback til at jeg står på alle fire og bøyer meg ned for å drikke som en hund 😅 gikk bra, ble frisk folk av meg, og nå drikker jeg av glass og kopper. Anonymkode: 0ea7b...ae7
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars Det kan vel være bly fra biler og fluor fra skismøring oppi der? Rundt barnehagen vår har de testet brannslukningsutstyr så fullt av gift. Katteavføring kan man bli skikkelig syk av. Ikke la barnet drikke! Anonymkode: bab2f...1c7
Mezzosoprena Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Ja, det kan være farlig å drikke sølevann. Sølevann kan inneholde bakterier, virus, parasitter og kjemikalier som kan føre til alvorlige sykdommer, som: Diaré og mageinfeksjoner – forårsaket av bakterier som E. coli, Salmonella og Campylobacter. Parasittinfeksjoner – som Giardia og Cryptosporidium, som kan gi langvarige mageproblemer. Virus – som norovirus eller rotavirus, som kan forårsake oppkast og diaré. Giftige kjemikalier – sølevann kan inneholde tungmetaller eller plantevernmidler fra jord og forurensning. Hvis noen ved et uhell drikker sølevann og får symptomer som diaré, oppkast, feber eller magekramper, bør de drikke mye rent vann for å unngå dehydrering. Ved alvorlige symptomer bør lege oppsøkes. Så ja, det er best å unngå å drikke sølevann! 😊 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars Vi prøver å stoppe barna som drikker sølevann, men har mange barn å passe på, så det skjer ofte at barna tar seg en slurk. Anonymkode: 244e4...36d 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Skrevet 6. mars Jeg synes det er rart at barnehagen lar ham drikke. Anonymkode: 964a3...01f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #12 Skrevet 6. mars Mezzosoprena skrev (13 timer siden): Ja, det kan være farlig å drikke sølevann. Sølevann kan inneholde bakterier, virus, parasitter og kjemikalier som kan føre til alvorlige sykdommer, som: Diaré og mageinfeksjoner – forårsaket av bakterier som E. coli, Salmonella og Campylobacter. Parasittinfeksjoner – som Giardia og Cryptosporidium, som kan gi langvarige mageproblemer. Virus – som norovirus eller rotavirus, som kan forårsake oppkast og diaré. Giftige kjemikalier – sølevann kan inneholde tungmetaller eller plantevernmidler fra jord og forurensning. Hvis noen ved et uhell drikker sølevann og får symptomer som diaré, oppkast, feber eller magekramper, bør de drikke mye rent vann for å unngå dehydrering. Ved alvorlige symptomer bør lege oppsøkes. Så ja, det er best å unngå å drikke sølevann! 😊 Ja jeg kjenner at jeg ville vel ikke latt barna mine drikke det på daglig basis. Det må man lære at ikke er en god ide tenker nå jeg. Snakket nettopp med ei som har katten sin i isolasjon med salmonella, og salmonellautbruddet blant katter, og at det tydeligvis kommer fra fugler. Så selv fuglebæsj kan jo da potensielt være et problem. Så akkurat i disse dager ville jeg absolutt ikke ønsket at børnet mitt drikker sølevann...salmonellainfeksjon er virkelig ikke gøy. Og det er jo bare et eksempel akkurat nå. Er andre viruser og bakterier fugler og dyr sprer via avføring stadig vekk. Sjansen for å bli syk er kanskje ikke stor. Men allikevel...det tenkte sikkert ikke bonden som ble smittet av fugleinfluensa første gang heller... ting kan smitte til mennesker, ting vi ikke ønsker at skal gjøre det. Derfor veldig greit, på vegne av oss alle, å lære barna å ikke drikke sølevann. Heller ikke spise snø, og å ha god håndgygiene generelt sett. Ville ikke kalle det hysterisk, ville kalle det fornuftig. Kan hende noen mente det var hysterisk da legen som gikk mellom døde pasienter og fødende kvinner og babyer en gang i tiden begynte å vaske hendene i mellom... men så viste det seg å være en utrolig god ide... Anonymkode: d5bf3...574 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #13 Skrevet 6. mars Når barnet drikker sølevann såpass ofte ville jeg absolutt tatt det opp med barnehagen, ja. De kan bli syke, avhengig av hva som er i vannet. Om barnehagen vet at noen barn har tendens til å putte mye sand/søle, sølevann i munnen må de være ekstra oppmerksomme på dette. At det skjer en og annen gang er ikke til å unngå, men her er det jo snakk om ofte. Anonymkode: efda3...84f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #14 Skrevet 6. mars Min jente på 3 har i ubevoktede øyeblikk drukket både sølevann, badevann og eget tiss fra potte 🙈 Hun har enda ikke blitt syk heldigvis, men stopper henne selvfølgelig når jeg kan. Anonymkode: 05e8e...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #15 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei er nå ikke direkte farlig. Her vokste nå unga opp med mange timer i fjøset. Kan vel si at de puttet nok både flis, gress, evnt dyremøk i munn før jeg fikk sukk for meg til tider. Anonymkode: 5e3de...4f8 Man kan bli syk av å spise dyrebæsj, det er jo ikke trygt og bra selv om dine barn gjorde det. "Farlig" er jo et subjektivt begrep men jeg vil si det er ugunstig og litt farlig når man risikerer å få ganske alvorlige sykdommer av det. Jeg skjønner at barnehagen ikke kan passe på alt sånt alltid men de trenger jo ikke å oppmuntre og tilrettelegge. Ville sagt ifra at du ikke ønsker at han drikker sølevann i utetiden så fint om de bare sier ifra til ham om han gjør det og tar vekk øse/kopp. Anonymkode: f2eb3...04d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #16 Skrevet 6. mars Jeg husker en gang ved henting så stod to av jentene på mitt barns avdeling å drakk sølevann av hver sin kopp. Jeg tenkte i mitt stille sinn at de kom til å bli syke. Begge var borte påfølgende dag grunnet oppkast, neppe tilfeldig. Anonymkode: 4e018...991 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #17 Skrevet 6. mars Handerrefyren skrev (22 timer siden): nå er det jo langt mellom sterilt vann, sølevann i seg selv er neppe særlig farlig, det er stort sett sand og organiske forbindelser, det jeg vill vært bekymret for er alle typer avføring (katter, hunder, rotter, mus) dette vannet kan komme til å være infisert med. Det kan være at en hund har tisset oppi der. Anonymkode: 2eeae...bd7
AnonymBruker Skrevet 6. mars #18 Skrevet 6. mars En ting er at det ikke er bra. Men hvordan klarer småbarna å drikke det? Det kan da umulig smake noe godt... 🤢 Anonymkode: fea91...f6e
Handerrefyren Skrevet 6. mars #19 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det kan vel være bly fra biler og fluor fra skismøring oppi der? Rundt barnehagen vår har de testet brannslukningsutstyr så fullt av gift. Katteavføring kan man bli skikkelig syk av. Ikke la barnet drikke! Anonymkode: bab2f...1c7 Nå ble blybensin faset ut i Norge i 1996, og fluor sist vinter, brannslokkings utstyr kan være lokalt gi irritasjon, men er ikke videre giftig. katte og hunde dritt er ikke noe å trakte etter, og kan gi kraftig diare som tilogmed kan kreve innleggelse på sykehus
AnonymBruker Skrevet 6. mars #20 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bra for imunforsvaret Anonymkode: 76700...a74 Nei. Barn under 6-7 år har såpass dårlig immunforsvar at de kan bli livstruende syke av litt urent drikkevann. Og det er milevis renere enn «sølevann». Barn har dødd av bakterier i urent drikkevann. Ts: send en klage til barnehagen. Kopi kommunelegen. Dersom det drøyer mer enn 1-2 uker? Sett noen høyere påle i kommunen på kopi, minn om vann rene sykdommer, og true med media. Personlog ville jeg holdt barnet hjemme til jeg fant plass i en annen barnehage. Dette er FARLIG. Anonymkode: 5aab7...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå