Bhadz Skrevet 5. mars #1 Del Skrevet 5. mars Hei, Foreldrene mine har bodd i en leid leilighet i 17 år og nå skal det flytte ut. De har hatt befaring på mandag og firma som eier leiligheten sier at gulvet må byttes ut og tak og veggene hel sparkles og males. De fikk pristilbud på nesten 200.000 og leiligheten er 78 kvm. Summen er altfor mye å måtte betale og foreldrene har ikke heller økonomisk kapasitet til å betale hele summen. Jeg skjønner at gulvet må byttes ut da det er en del fukt slitasje særlig ved kjøkken området, men synes dere det er riktig at de må dekke kostnaden alene med å legge nytt gulv? Burde de også betale kostnaden til å male hele leiligheten? Hva synes dere om summen da? Er det bare oss som tror at dette er altfor stor sum å betale? Hva sier regelen om vedlikeholdsplikt? Hva er leietakers ansvar her og utleiers ansvar? Jeg har lest loven men blir ikke klokkere, kan noen forklare meg det på enkel måte. Takk på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 5. mars #2 Del Skrevet 5. mars Vanlig slitasje er utleiers ansvar. Har dine foreldre sølt og herjet og det gir fuktskade pga dette, så må de erstatte dette. At veggene er slitne etter 17 år er utleier ansvar. Har dine foreldre regnet på veggene og hengt opp ørten hyller og skap, og skrudd mange hull i veggene så er det foreldrene dine sitt ansvar. Men er vel litt gråsone hva som er vanlig slitasje og hva som er utleiers ansvar. Ta kontakt med advokat i verste fall. Leietakere skal ihvertfall ikke stå for oppussing for utleiers regning 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 5. mars #3 Del Skrevet 5. mars Tegnet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Del Skrevet 5. mars Utdrag fra kontrakt som ligger på huseiernes landsforbund 12 Leiers vedlikeholdsplikt Dersom samme leier har leid boligen i mer enn seks år, skal leier med normale intervaller forestå det indre vedlikeholdet. Til indre vedlikehold hører blant annet vedlikehold og fornying av gulvbelegg, maling og tapet på og innenfor de vegger som omgir boligen. Det samme gjelder innvendige dører samt dør til og den innvendige del av balkong, terrasse og veranda. Anonymkode: 2ab56...a08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Utdrag fra kontrakt som ligger på huseiernes landsforbund 12 Leiers vedlikeholdsplikt Dersom samme leier har leid boligen i mer enn seks år, skal leier med normale intervaller forestå det indre vedlikeholdet. Til indre vedlikehold hører blant annet vedlikehold og fornying av gulvbelegg, maling og tapet på og innenfor de vegger som omgir boligen. Det samme gjelder innvendige dører samt dør til og den innvendige del av balkong, terrasse og veranda. Anonymkode: 2ab56...a08 Som du skriver selv... utdrag fra kontrakt. Finnes ingenting hjemmel i lovverket for at utleier kan kreve det ts foreldre blir krevd for i innlegget. Anonymkode: 51e93...f26 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Del Skrevet 5. mars Det høres ut som utleier prøver å velte en stor oppussingskostnad over på foreldrene dine, men det er viktig å skille mellom naturlig slitasje og skader som leietaker er ansvarlig for. Etter 17 år er det helt normalt at både gulv og vegger trenger oppussing, og dette er i utgangspunktet utleiers ansvar. Husleieloven sier at leietaker kun er ansvarlig for vedlikehold underveis, men ikke for naturlig slitasje over tid. Hva foreldrene dine bør gjøre: ✅ Be om en detaljert beskrivelse av hva utleier mener må fikses og hvorfor. ✅ Spør om en kostnadsvurdering fra en uavhengig håndverker – 200.000 kr for 78 kvm virker veldig høyt. ✅ Vis til husleieloven: Leietaker skal ikke dekke normal slitasje. ✅ Ta kontakt med Husleietvistutvalget hvis utleier ikke vil forhandle – de kan vurdere saken objektivt. Utleier kan kun kreve betaling for skader utover normal slitasje, men de kan ikke forvente at foreldrene dine betaler for full oppussing av leiligheten. Etter 17 år er det normalt at både maling og gulv må fornyes, og dette burde være utleiers ansvar. Anonymkode: 6f825...96e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Del Skrevet 5. mars Bhadz skrev (2 timer siden): Hei, Foreldrene mine har bodd i en leid leilighet i 17 år og nå skal det flytte ut. De har hatt befaring på mandag og firma som eier leiligheten sier at gulvet må byttes ut og tak og veggene hel sparkles og males. De fikk pristilbud på nesten 200.000 og leiligheten er 78 kvm. Summen er altfor mye å måtte betale og foreldrene har ikke heller økonomisk kapasitet til å betale hele summen. Jeg skjønner at gulvet må byttes ut da det er en del fukt slitasje særlig ved kjøkken området, men synes dere det er riktig at de må dekke kostnaden alene med å legge nytt gulv? Burde de også betale kostnaden til å male hele leiligheten? Hva synes dere om summen da? Er det bare oss som tror at dette er altfor stor sum å betale? Hva sier regelen om vedlikeholdsplikt? Hva er leietakers ansvar her og utleiers ansvar? Jeg har lest loven men blir ikke klokkere, kan noen forklare meg det på enkel måte. Takk på forhånd. Hvorfor må veggene hel sparkles? Anonymkode: 3aed2...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Del Skrevet 5. mars Var dette denne leiligheten hvor det var vannlekkasje uten at foreldrene dine varslet utleier? Anonymkode: 3aed2...f49 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Del Skrevet 5. mars Til sammenligning har vi bodd i huset vårt i 16 år (med barn) og har fortsatt samme gulvet (uten skader) og veggene er heller ikke gjort noe med annet enn å bytte farger en gang. Hvordan er det mulig å ødelegge alle veggene så mye at de må helsparkles? Enten er det mye unormale skader på veggene, eller så er det utleiefirmaet som overdriver. Er det kun hull etter bilder og lignende så er det normal slitasje. Hvis gulvet er fuktskadet (av feil vasking, lekkasjer osv) så tenker jeg at det er riktig at det erstattes. Men selvfølgelig skal man ikke betale prisen av ny parkett hvis der lå en billig laminat osv. Anonymkode: f3724...597 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Del Skrevet 5. mars Mine foreldre eier en utleieleilighet i Oslo som de skal selge nå. De tar selv på seg kostnaden ved å bytte både gulv, helsparkle, bytte baderomsinnredning og nytt garderobeskap før salg. Tror ingen av oss har tenkt tanken engang på at leietaker skal betale noe av det (bodd der i 10 år). Anonymkode: 74f6d...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Del Skrevet 6. mars Bhadz skrev (11 timer siden): Hei, Foreldrene mine har bodd i en leid leilighet i 17 år og nå skal det flytte ut. De har hatt befaring på mandag og firma som eier leiligheten sier at gulvet må byttes ut og tak og veggene hel sparkles og males. De fikk pristilbud på nesten 200.000 og leiligheten er 78 kvm. Summen er altfor mye å måtte betale og foreldrene har ikke heller økonomisk kapasitet til å betale hele summen. Jeg skjønner at gulvet må byttes ut da det er en del fukt slitasje særlig ved kjøkken området, men synes dere det er riktig at de må dekke kostnaden alene med å legge nytt gulv? Burde de også betale kostnaden til å male hele leiligheten? Hva synes dere om summen da? Er det bare oss som tror at dette er altfor stor sum å betale? Hva sier regelen om vedlikeholdsplikt? Hva er leietakers ansvar her og utleiers ansvar? Jeg har lest loven men blir ikke klokkere, kan noen forklare meg det på enkel måte. Takk på forhånd. Tror ikke svarene blir noe annerledes her enn i forrige tråd. Anonymkode: f9dd5...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #12 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Til sammenligning har vi bodd i huset vårt i 16 år (med barn) og har fortsatt samme gulvet (uten skader) og veggene er heller ikke gjort noe med annet enn å bytte farger en gang. Hvordan er det mulig å ødelegge alle veggene så mye at de må helsparkles? Enten er det mye unormale skader på veggene, eller så er det utleiefirmaet som overdriver. Er det kun hull etter bilder og lignende så er det normal slitasje. Hvis gulvet er fuktskadet (av feil vasking, lekkasjer osv) så tenker jeg at det er riktig at det erstattes. Men selvfølgelig skal man ikke betale prisen av ny parkett hvis der lå en billig laminat osv. Anonymkode: f3724...597 Nå står det ingenting om at leiligheten var ny da foreldrene flyttet inn. Så det kan både ha vært et godt brukt gulv og hullet vegg allerede da. Anonymkode: 85764...be5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå