Gå til innhold

Hater å bake, men trenger hjelp til sjokoladekrem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei. Meg og baking går ikke bra sammen.

Men, datteren elsker å bake og vi gjør det stadig vekk, dog halvparten av gangene feilet. Men en ting jeg aldri har klart å få til er krem til kakene. Kremen som skal være tykk nok til å spraye på kaken og lage "blomster ". Ikke sånn rennende glasur.

Men. Kremen skiller seg. Alltid.  Uansett hvilken oppskrift jeg bruker. Det virker osm det er noe galt med smøret. Eller kremfløten de gangene jeg bruker det..se bilder.. på kaken renner dette ned og man ser tydelig oljen fra smøret renner ned (melange). Her har jeg brukt melis,romtemperatur smør, spiseskjeer med melk. 

Hva gjør jeg gaaaaalt.

20250305_180645.jpg

Anonymkode: f9329...80e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Smør og melange er ikke det samme. Bruk ekte smør til smørkrem.

Anonymkode: a9e9b...edc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellange er ikke smør, men margarin.

Har du prøvd å bruke usaltet smør?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Heihei. Meg og baking går ikke bra sammen.

Men, datteren elsker å bake og vi gjør det stadig vekk, dog halvparten av gangene feilet. Men en ting jeg aldri har klart å få til er krem til kakene. Kremen som skal være tykk nok til å spraye på kaken og lage "blomster ". Ikke sånn rennende glasur.

Men. Kremen skiller seg. Alltid.  Uansett hvilken oppskrift jeg bruker. Det virker osm det er noe galt med smøret. Eller kremfløten de gangene jeg bruker det..se bilder.. på kaken renner dette ned og man ser tydelig oljen fra smøret renner ned (melange). Her har jeg brukt melis,romtemperatur smør, spiseskjeer med melk. 

Hva gjør jeg gaaaaalt.

20250305_180645.jpg

Usikker, men du bruker ikke smør, det må sies.

Anonymkode: 7525b...07f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal jeg bruke smør som man vanligvis bruker å smøre matpakkene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meierismør

Anonymkode: a9e9b...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pisk inn et egg så blir den nok bra 😊

Og når det gjelder kremer med kremfløte så gjelder det å ikke piske for lenge, for da blir det til smør. 

Anonymkode: e50cf...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meierismør. Saltet er like bra som usaltet, det er bare en smakssak.

Tipper matpakkesmøret du sikter til også er margarin.

Det kan også hende du bruker romtemperert margarin men kald fløte? Da kan det skille seg fordi temperaturene er for ulike og i vispingen varmes fettstoffene opp i ulikt tempo.

Anonymkode: 331fb...bb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan også hjelpe å ta litt av glasuren å varme den opp til den er flytende, så piske den inn i resten av glasuren. 

Anonymkode: 331fb...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger ut oppskriften du bruker og hvordan du gjør det, så er det lettere å se hva du gjør feil.

Jeg pleier å røre smør (meierismør) og melis hvitt, så tilsetter jeg en eggeplomme og rører til alt har samlet seg før jeg tilsetter smeltet sjokolade og rører til kremen er jevn og fin. Det tar tid, men resultatet pleier å bli bra. Jeg har aldri melk i smørkrem.

Hvis jeg skal lage sjokoladekrem med kremfløte så smelter jeg en plate kokesjokolade i 3 dl fløte og lar det stå i kjøleskapet over natten før jeg pisker det til krem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker denne oppskriften som jeg fant på en blogg kalt 'uten alt' for mange år siden:

150g margarin (ikke smeltet)

4ss kaffe

3ts vaniljesukker

2ss kakao

Ca 500g melis.

Jeg har brukt både vanlig melange og melkefri melange med stort hell. Jeg pleier å piske margarinen litt først, så tilsette resten i den rekkefølgen det står til jeg er fornøyd med konsistensen - og har aldri brukt fullt 500g melis.

Nei, det er ikke en 'ekte' smørkrem, men den smaker godt, renner ikke og lar seg fint sprøyte på kaka.

Anonymkode: 3ed56...730

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

J...

Nei, det er ikke en 'ekte' smørkrem, men den smaker godt, renner ikke og lar seg fint sprøyte på kaka.

Den vil nok oppføre seg likt (og smake veldig mye bedre) om du erstatter margarin med meierismør. Og ja, jeg forstår at det ikke er mulig i noen tilfeller og jeg er helt sikker på at den smaker ok uansett! :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Den vil nok oppføre seg likt (og smake veldig mye bedre) om du erstatter margarin med meierismør. Og ja, jeg forstår at det ikke er mulig i noen tilfeller og jeg er helt sikker på at den smaker ok uansett! :D

Ikke  i min munn - jeg har aldri likt smaken av meierismør. Ikke baker jeg ofte nok til å ha et fettprodukt som kun brukes til baking i huset heller.

Kort sagt, jeg er godt fornøyd med melange til absolutt alle formål jeg hittil har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bruker denne oppskriften som jeg fant på en blogg kalt 'uten alt' for mange år siden:

150g margarin (ikke smeltet)

4ss kaffe

3ts vaniljesukker

2ss kakao

Ca 500g melis.

Jeg har brukt både vanlig melange og melkefri melange med stort hell. Jeg pleier å piske margarinen litt først, så tilsette resten i den rekkefølgen det står til jeg er fornøyd med konsistensen - og har aldri brukt fullt 500g melis.

bruker også en variant av denne og den er knallgod! bare husk at kaffien skal være avkjølt.. 

Anonymkode: ba4c4...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunhilde skrev (16 minutter siden):

Etter å ha kuttet ut melk grunnet allergi hos barnet mitt har jeg funnet ut at melkefritt alternativ faktisk kan være like godt :) Vi bruker melkefri melange i baksten nå (og gryr i stedet for fløte) og det blir kjempegodt :) Du hadde nok blitt positivt overrasket om du hadde prøvd

Anonymkode: e4b4c...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kuttet ut melk grunnet allergi hos barnet mitt har jeg funnet ut at melkefritt alternativ faktisk kan være like godt :) Vi bruker melkefri melange i baksten nå (og gryr i stedet for fløte) og det blir kjempegodt :) Du hadde nok blitt positivt overrasket om du hadde prøvd

Anonymkode: e4b4c...323

Du la kanskje merke til at jeg skrev at jeg er sikker på at det smaker helt ok? Eller valgte du å overse den biten?

Jeg har brukt både det ene og det andre, tilpasset situasjon og gjester, men jeg foretrekker (og vil alltid foretrekke) smørkrem laget med ekte smør. Det må da virkelig være lov, eller ble det helt feil for deg?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppskriften er vel ganske standard på smørkrem? Jeg tar det alltid litt på slump😄

Viktig at smøret er romtemperert! Og kaffen kald😊 I tillegg til melis og kakao, liker jeg å ga oppi en god skje med romtemperert Philadelphia. Vispes godt med håndmikser.

Anonymkode: 4391d...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La alle ingredienser være sammen temperatur før du begynner. Kaffen må være romtemperert. Smøret må være romtemperert. Eggene må være det osv. Vi som har bakt mye trenger ikke det, for vi vet hva som funker og ikke, men det er et tips.

Bruk råvarer av god kvalitet. Melange burde vært forbudt å selge generelt etter min mening.

Ikke pisk fløten for hardt.

Kanskje prøve en annen oppskrift?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...