Gå til innhold

Kan arbeidsgiver ''tvangsflytte'' meg pga utdanning jeg har tatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber kommunalt i en avdeling. Tar videreutdanning på privaten, altså ikke sponset av eller i samarbeid med arbeidsplassen i det hele tatt. Har ikke søkt om og ikke fått noen ting av arbeidsgiver ifbm. det. Bruker ferie og avspassering til det jeg trenger fri til, og gjør resten på fritiden og betaler det selv. Tar utdannelsen kun for egen nysgjerrighet og ønske om personlig utvikling. 

Nå er det ledig stilling et annet sted i virksomheten som krever den utdannelsen jeg nå tar. Stillingen sliter de med å få fyllt. Arbeidsgiver har spurt meg flere ganger om jeg kan ta den stillingen, men jeg har sagt nei av mange ulike årsaker - både private og profesjonelle. Jeg vil ikke det. Så var det en kollega av meg i dag som sa at de kan omplassere meg til den ledige stillingen mot min vilje? Med begrunnelse i at stillingen jeg nå besitter er enklere å rekruttere til. Kan de det? Er det innenfor lovverk og kommunale avtaler? 

Løsningen for meg er da svært enkel, da sier jeg opp. Men ønsker å være forberedt på om dette er noe de kan gjøre?

Anonymkode: 716be...249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kommunen som er arbeidsplass og kommunen som er arbeidsgiver. De kan strengt tatt plassere deg hvor som helst så lenge det matcher kompetansen din, men de fleste arbeidsgivere forstår at det er en dårlig idé. Om de forsøker og begrunner med kompetansen din er du ihvertfall gode kort for å forhandle lønn.

Men jeg blir litt nysgjerrig, hvorfor tar du videreutdanning innenfor et felt du ikke vil jobbe med?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med begrunnelse i at stillingen jeg nå besitter er enklere å rekruttere til. Kan de det? Er det innenfor lovverk og kommunale avtaler? 

Løsningen for meg er da svært enkel, da sier jeg opp. Men ønsker å være forberedt på om dette er noe de kan gjøre?

Høres ut som en endring som er så omfattende at det vil regnes som en endringsoppsigelse. Uten saklig grunn.

Fortsett å si nei hvis det blir tatt opp. Snakk med tillitsvalgte dersom arbeidsgiver kommer med noe formelt. Inntil videre har jeg ikke tenkt noe mer på det hvis jeg hadde vært deg.

Anonymkode: 1f076...ab6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de endrer innholdet i stillingen din slik at det fraviker fra det avtalte, er det en endringsoppsigelse. 

Anonymkode: 4c413...ccb

Skrevet

Hvis de ønsker å tvangsflytte deg så tar du kontakt med fagorganisasjonen sin advokat. Nei, man kan jo ikke tvinge noen til å jobbe med noe de ikke vil jobbe med - da blir jo antakeligvis ikke den jobben godt gjort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (47 minutter siden):

Hvis de ønsker å tvangsflytte deg så tar du kontakt med fagorganisasjonen sin advokat. Nei, man kan jo ikke tvinge noen til å jobbe med noe de ikke vil jobbe med - da blir jo antakeligvis ikke den jobben godt gjort. 

Nja, jeg har vært borte i kolleger som har blitt flyttet og fått helt andre arbeidsoppgaver, som ikke ønsket det, som fikk beskjed om at det var innenfor arbeidsgivers styringsrett. Så jeg vil si det kommer an på… jeg ville kontaktet fagforeningen. 

Anonymkode: baa35...749

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (1 time siden):

Det er kommunen som er arbeidsplass og kommunen som er arbeidsgiver. De kan strengt tatt plassere deg hvor som helst så lenge det matcher kompetansen din, men de fleste arbeidsgivere forstår at det er en dårlig idé. Om de forsøker og begrunner med kompetansen din er du ihvertfall gode kort for å forhandle lønn.

Men jeg blir litt nysgjerrig, hvorfor tar du videreutdanning innenfor et felt du ikke vil jobbe med?

Hm okei. Lønn er egentlig likegyldig, jeg vil ikke 😅🤭 

Tar utdanningen pga interesser, personlig utvikling, at jeg liker å studere. Kan kanskje tenke meg å jobbe med det en gang i fremtiden, men ikke nå og aldri på denne avdelingen som nå har ledig (sammensatte årsaker - finnes mange avdelinger med behov for den kompetansen og akkurat denne vil jeg ikke til). Hadde bare et ønske om å studere noe, og ville ha noe interessant og som kan komme meg til gode senere i karrieren liksom 😄

Takk for svar :) Skal kontakte fagforeningen om jeg hører mer om det. Men ja, som noen skriver vil dette bytte gi fullstendig forandring i både ansvar og arbeidsoppgaver. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...