Gå til innhold

Som barn blir man lært til å "ta plass".... men hva skjedde med og bry seg om andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjedde med at alle bare prater om seg selv og ikke viser interesse for andre?

Det er så innmari synlig når man først begynner å se det. 

Som barn blir man lært i å "ta plass".... men hva skjedde med og bry seg om andre? Har det bare forduftet fra menneskeheten? 

Anonymkode: 94c42...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Neida, det er her det. Du har nok havnet på en litt uheldig plass. Hvia verden ønsker å slutte å se, så krever den heller at andre må gjøre tiltak for at man skal se dem. Er heldigvis ikke alle mennesker som er sånn, men en del. Det er de samme som mener at andre må være tydelige og si ifra. De er gjerne mindre empatiske og i stedet for å følge med utover etterlater de til andre å si stopp. Ikke at de er gode på å respektere grensesetting heller da. I stedet for å unnskylde seg, forklarer de seg og henviser til sin intensjon. Masse styr med denne typen folk.

Anonymkode: 58eb7...ceb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mennesker som er gode på å ta plass og gi plass. Opplever at de er i mindretall. Veldig mange er selvopptatte. Så er det samspill. Er ikke alle som er like komfortable med å ta plass heller. Det merkes fort. Introverte og ekstroverte. Det er forskjell på det. Noen klarer å ta plass i små grupper, men ikke i store og motsatt. Så er ikke alle like trygge på seg selv til å ta plass.

Det kan være mange grunner selv om man har lært det man har lært. Så skjer det ting underveis som kan prege oss. 

Anonymkode: f81d7...5c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil si at jeg har et godt sammenlikningsgrunnlag som mangeårig lærer, og jeg vil si at det har vært en negativ utvikling. Det er mye «meg», «meg», «meg». 

Anonymkode: 6b2ca...cc3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som barn blir man lært i å "ta plass".... men hva skjedde med og bry seg om andre? Har det bare forduftet fra menneskeheten? 

Ja, i veldig stor grad har det forsvunnet. Jeg angrer på at jeg brukte mye tid på å få datteren min til å gi plass til andre, det har hun dessverre ingenting igjen for. 

Anonymkode: 20b17...d3a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil si at jeg har et godt sammenlikningsgrunnlag som mangeårig lærer, og jeg vil si at det har vært en negativ utvikling. Det er mye «meg», «meg», «meg». 

Anonymkode: 6b2ca...cc3

Det var ikke et slik svar jeg håpet på, selv om jeg ble litt lettet over å ikke være den eneste som har observert dette 😪

Jeg har virkelig tenkt over dette i mer enn et par dager. Vi snakker år! Og det er fåtall av mennesker som virker til å bryr seg om andre. Bare kjører på med sine historier, og er lite interessert i å høres andre. En utrolig dårlig utvikling, både blant store og små 💔

Så da blir jo neste problem...hvordan oppdra sine egne unger når verden rundt er så selvopptatt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, i veldig stor grad har det forsvunnet. Jeg angrer på at jeg brukte mye tid på å få datteren min til å gi plass til andre, det har hun dessverre ingenting igjen for. 

Anonymkode: 20b17...d3a

Synd men sant 💔 Trist å høre andre erfare det samme. 

Barneoppdragelsen ble plutselig en helt annen. Det er nesten så jeg går til steget om å la barna mine slå og svare tilbake. Det er dagens selvhevdelse. Og selvhevdelse er mer viktig enn noen gang før. TRAGISK!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Neida, det er her det. Du har nok havnet på en litt uheldig plass. Hvia verden ønsker å slutte å se, så krever den heller at andre må gjøre tiltak for at man skal se dem. Er heldigvis ikke alle mennesker som er sånn, men en del. Det er de samme som mener at andre må være tydelige og si ifra. De er gjerne mindre empatiske og i stedet for å følge med utover etterlater de til andre å si stopp. Ikke at de er gode på å respektere grensesetting heller da. I stedet for å unnskylde seg, forklarer de seg og henviser til sin intensjon. Masse styr med denne typen folk.

Anonymkode: 58eb7...ceb

Jeg synes uansett det er overflod av disse menneskene. Hva skjedde? Burde kanskje skolen ha et eget fag om "respekt for seg selv og andre" ? For jeg synes virkelig det er fåtall av mennesker som er medmenneskelige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan fint ta plass og kreve å bli hørt og fremdeles være empatisk og ydmyk.

Anonymkode: 78859...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...