AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Del Skrevet 17 timer siden Melaninrik person Anonymkode: 02722...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 16 timer siden #22 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen ganger kan det være praktisk å bruke ordet neger, men det er nok sjeldent. Mulig det er en tulletråd, men det er ikke noe galt å si/skrive neger med en nøytral eller positiv bruk av ordet. Problemet er om man bruker det som skjellsord evt. også om man bevisst bruker det uten grunn. Anonymkode: b297c...567 Praktisk? Hvor fryktelig vanskelig kan det være å si "han mørke" hvis man absolutt må beskrive en person på denne måten? Jeg skjønner at mange virkelig ikke mener noe negativt med å bruke det ordet, men samtidig så har det nå blitt slik at "man" gjerne vil unngå å bruke det, så hvorfor ikke? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #23 Del Skrevet 16 timer siden Nå? Du henger jammen langt bak. N-ordet har vært fy-fy siden tidlig 2000-tallet. Hilsen en som brukte n-ordet som den største selvfølge på 90-tallet, hadde masse afrikanske venner, gift med mørkhudet mann, og har selvsagt ikke brukt n-ordet siden 2004... Anonymkode: 51d4c...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #24 Del Skrevet 16 timer siden Nordiske mennesker blir omtalt som hvite, da er det vel greit å si mørke eller mørkhudet? Jeg synes det er litt vanskelig fordi rasismekortet blir så lett dratt frem, og folk blir så lett krenka, jeg vil gjerne omtale folk med respekt, det er derfor jeg vil vite hva som er greit å si. Anonymkode: b3403...33f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nordiske mennesker blir omtalt som hvite, da er det vel greit å si mørke eller mørkhudet? Jeg synes det er litt vanskelig fordi rasismekortet blir så lett dratt frem, og folk blir så lett krenka, jeg vil gjerne omtale folk med respekt, det er derfor jeg vil vite hva som er greit å si. Anonymkode: b3403...33f Helt greit å si mørkhudet, mørk, brun osv. I landet min mann kommer fra, sier de unnskyld når de omtaler meg som hvit, eller snakker om "white people" (ikke på en rasistisk måte). Ingen kaller hvite for blenda, f.eks, men lyshudet, hvit. Om noen hadde omtalt meg som "hun blendaen" eller "hvitingen", hadde jeg tatt det som en fornærmelse eller respektløshet. Anonymkode: 51d4c...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt greit å si mørkhudet, mørk, brun osv. I landet min mann kommer fra, sier de unnskyld når de omtaler meg som hvit, eller snakker om "white people" (ikke på en rasistisk måte). Ingen kaller hvite for blenda, f.eks, men lyshudet, hvit. Om noen hadde omtalt meg som "hun blendaen" eller "hvitingen", hadde jeg tatt det som en fornærmelse eller respektløshet. Anonymkode: 51d4c...2aa Takk for et ordentlig svar Anonymkode: b3403...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #27 Del Skrevet 16 timer siden Jeg prøver å komme på i hvilken sammenheng man bruker ordet never hele tiden? Det er en selvfølge at man sier " hun fra Pakistan"., " han fra Somalia ", "de fra Asia/Afrika" eller sånt. Anonymkode: e5930...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #28 Del Skrevet 16 timer siden Hvordan kom vi dit at vanlige ord plutselig er " ulovlige" ? Nå må dere slutte og bry dere om slike filleting og ta tak i ting som er viktig i verden! Anonymkode: 65126...73e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #29 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg prøver å komme på i hvilken sammenheng man bruker ordet never hele tiden? Det er en selvfølge at man sier " hun fra Pakistan"., " han fra Somalia ", "de fra Asia/Afrika" eller sånt. Anonymkode: e5930...060 Og jeg er ikke der at jeg automatisk ser hvilket land de kommer fra. Anonymkode: 65126...73e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #30 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jeg er ikke der at jeg automatisk ser hvilket land de kommer fra. Anonymkode: 65126...73e Nei, da får du si n-ordet med vitende om at du kommer til å bli dømt nord og ned for det. Ditt valg. Anonymkode: e5930...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kom vi dit at vanlige ord plutselig er " ulovlige" ? Nå må dere slutte og bry dere om slike filleting og ta tak i ting som er viktig i verden! Anonymkode: 65126...73e Språkvask har man holdt på med i mange hundre år. Man er f.eks ikke mongoloid, idiot, sinnsyk eller gal lenger, vi har bedre beskrivelser på dette. Verden utvikler seg hele tiden, skjønner du, vi lever ikke i et vakuum. Du må henge med, eller bli hengende bak, sånn er det. Anonymkode: 51d4c...2aa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Del Skrevet 16 timer siden Du "bruker ordet hele tiden" og "vanskelig å si navnet dems"? Jaha. Jeg har svært sjelden behov for å beskrive hudfargen til folk. Det har hendt at jeg har sagt "hun mørke" eller "hun med asiatisk utseende" Hvis jeg får spørsmål av typen "Du snakker om Anne, hvem er det igjen". Men stort sett holder det å si "Det er mammaen til Adam", eller "Hun som alltid går i grønne bukser" eller "Hun som er så morsom". Anonymkode: 0704d...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 16 timer siden #33 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer oppriktig på en ting. Nå er jo dette såkalte "N"-ordet blitt fyfy, akkurat som det er så ille. Bruker ordet hele tiden, og kommer aldri til å slutte med det. Nå har det blitt et styr i barnehagen til gutten min da han var uheldig å si det under en lek, og jeg fikk tilbakemelding fra ansatte der. Jeg mente de overdrev, men de er skikkelig på meg her. Hva skal man kalle alle disse i stedet for dette da, har jo hørt at mørkhudet også har blitt forbudt? Anonymkode: 89082...0eb Hva med å si mannen, damen, jenta, gutten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #34 Del Skrevet 16 timer siden Jeg lurer også på hva som er greit å bruke. Var ikke klar over at N ikke var greit å si, før Kjerst Grini-episoden på Farmen. Og jeg har ikke levd under en stein. Men er det greit å si "mørkhudet", "brune"? Må jo være lov å spørre uten å bli halshugget. Anonymkode: 5eee2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #35 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, da får du si n-ordet med vitende om at du kommer til å bli dømt nord og ned for det. Ditt valg. Anonymkode: e5930...060 Ingen jeg kjenner er så fanatisk på det, så det går helt fint du. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Språkvask har man holdt på med i mange hundre år. Man er f.eks ikke mongoloid, idiot, sinnsyk eller gal lenger, vi har bedre beskrivelser på dette. Verden utvikler seg hele tiden, skjønner du, vi lever ikke i et vakuum. Du må henge med, eller bli hengende bak, sånn er det. Anonymkode: 51d4c...2aa Jeg henger med helt fint til mitt bruk. Orker ikke det krenkelseshysteriet mer jeg. Anonymkode: 65126...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #36 Del Skrevet 16 timer siden Kan man si afrikansk utseende? Asiatisk utseende? Min mann har asiatisk opprinnelse, men ingen tilknytning til Asia selv. Jeg sier at han har asiatisk utseende. Ikke så ofte jeg har bruk for å beskrive han egentlig 😊 Anonymkode: 5eee2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nå? Du henger jammen langt bak. N-ordet har vært fy-fy siden tidlig 2000-tallet. Hilsen en som brukte n-ordet som den største selvfølge på 90-tallet, hadde masse afrikanske venner, gift med mørkhudet mann, og har selvsagt ikke brukt n-ordet siden 2004... Anonymkode: 51d4c...2aa Men jeg hører at de bruker det ordet selv, men det er kanskje mer på en kul måte? Anonymkode: 5eee2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen jeg kjenner er så fanatisk på det, så det går helt fint du. Jeg henger med helt fint til mitt bruk. Orker ikke det krenkelseshysteriet mer jeg. Anonymkode: 65126...73e Veldig bra at du henger med til ditt bruk. Det er sikkert helt greit så lenge du har et begrenset miljø du oppholder deg i. Anonymkode: 51d4c...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #39 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg hører at de bruker det ordet selv, men det er kanskje mer på en kul måte? Anonymkode: 5eee2...4d7 Jeg er 100 % sikker på du ikke er kul nok til å bruke det ordet Anonymkode: e5930...060 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #40 Del Skrevet 16 timer siden Blir vel snart n-arbeid. Anonymkode: f9715...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå