AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Hei. Jeg har endelig fått time til psykolog. Jeg vet det kommer til å bli flere runder enn bare en gang men jeg aner jo ikke hvor hyppig det blir. Men hvordan gjør jeg det med jobben?Har fast arbeidstid på dagtid uten mulighet for hjemmekontor. Det er ikke aktuelt å fortelle sjefen min årsaken til fraværet. Behandlingsstedet er også motsatt vei enn jobben min så jeg kommer til å trenge 3-4 timer hver gang jeg skal dit, avhengig av hvordan det klaffer med offentlig transport. Dette inkluderer reisevei begge veier samt selve timen. Sykemeldes man for å gå til psykolog? Hvem sykemelder meg isåfall? Fastlege? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette slik at det blir forutsigbart for jobben min.. Takk for svar! Anonymkode: 5d5ed...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Du søler permisjon med lønn for de 12 første gangene, om du jobber i det offentlige. Etter dette bruker du ulønnet permisjon, eller avspasering om det er mulig. Anonymkode: aec0f...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Jeg har endelig fått time til psykolog. Jeg vet det kommer til å bli flere runder enn bare en gang men jeg aner jo ikke hvor hyppig det blir. Men hvordan gjør jeg det med jobben?Har fast arbeidstid på dagtid uten mulighet for hjemmekontor. Det er ikke aktuelt å fortelle sjefen min årsaken til fraværet. Behandlingsstedet er også motsatt vei enn jobben min så jeg kommer til å trenge 3-4 timer hver gang jeg skal dit, avhengig av hvordan det klaffer med offentlig transport. Dette inkluderer reisevei begge veier samt selve timen. Sykemeldes man for å gå til psykolog? Hvem sykemelder meg isåfall? Fastlege? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette slik at det blir forutsigbart for jobben min.. Takk for svar! Anonymkode: 5d5ed...57c Du kan få sykmelding for behandlingsdager. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/behandlingsdager Anonymkode: ec524...c43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du søler permisjon med lønn for de 12 første gangene, om du jobber i det offentlige. Etter dette bruker du ulønnet permisjon, eller avspasering om det er mulig. Anonymkode: aec0f...8ab Permisjon med lønn må vel dokumenteres, må det ikke? Anonymkode: 789a5...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Permisjon med lønn må vel dokumenteres, må det ikke? Anonymkode: 789a5...72d Man kan enkelt sende inn timebekreftelse fra behandlingsstedet til arbeidsgiver, med sladdet behandler/avdeling. Så lenge navnet ditt og tidspunkt for timen står der, er det godkjent dokumentasjon. Fastlege kan også sykmelde for enkeltstående behandlingsdager. Merk at lang reisevei ikke er god nok grunn, men det kan godt hende behandlingen hos psykolog er av sånn art at du trenger fri hele den dagen. Det kan være utfordrende å gå på jobb etter en psykologtime - jeg snakker av erfaring. Var så kokt i hodet etter de timene at jeg fungerte ikke på jobb den dagen. Det er ganske vanlig. Og da kan man sykemeldes for behandlingsdager. Anonymkode: c30bb...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan få sykmelding for behandlingsdager. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/behandlingsdager Anonymkode: ec524...c43 Behandlingsdager kan kun brukes dersom behandlingen gjør at du ikke kan være i jobb den dagen pga selve behandlingen- ikke fordi det er lang reisevei eller man ikke får innvilget fri med lønn. HI kan jo prøve men om sykmeldingen med behandlingsdager blir avslått av Nav blir det fri uten lønn evt feriedager ansatt må benytte. Men da er jo sykmeldingen dokumentasjon på lovlig fravær selv om man ikke får innvilget sykepenger for behandlingsdagene. Du kan evt søke om ferie eller permisjon for dagene du skal til psykolog. Anonymkode: e1f3b...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hei. Jeg har endelig fått time til psykolog. Jeg vet det kommer til å bli flere runder enn bare en gang men jeg aner jo ikke hvor hyppig det blir. Men hvordan gjør jeg det med jobben?Har fast arbeidstid på dagtid uten mulighet for hjemmekontor. Det er ikke aktuelt å fortelle sjefen min årsaken til fraværet. Behandlingsstedet er også motsatt vei enn jobben min så jeg kommer til å trenge 3-4 timer hver gang jeg skal dit, avhengig av hvordan det klaffer med offentlig transport. Dette inkluderer reisevei begge veier samt selve timen. Sykemeldes man for å gå til psykolog? Hvem sykemelder meg isåfall? Fastlege? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette slik at det blir forutsigbart for jobben min.. Takk for svar! Anonymkode: 5d5ed...57c Fastlegen din kan sykemelde deg, ja. Men var jeg deg ville jeg tatt fri dagen der første time er, og så diskutert dette sammen med andre praktiske ting direkte med psykologen? Må du møte opp fysisk? Eller kan det være digitalt? Kan det være f.eks. hver 2. time digitalt? Eller hver 4. time fysisk? Hvor er rammene her? Om den alltid MÅ være fysisk - hva er den faglige begrunnelsen for det? Holder den vann? Og i så fall: kan timen legges til først eller sist på dagen så du misser minst mulig arbeidstid, eller er det logistisk umulig? Etc. Det praktiske må avklares. Er vedkommende for firkantet er du muligens tjent med å bytte til en som er mer villig til å tenke praksisk. Men dersom situasjonen er slik at arbeidsgiver både er lite fleksibel og av en type som påregnelig kan tenkes diskriminere deg dersom dette blir kjent så vet du jo svaret. Du må bytte jobb til et sted med normalt sunt arbeidsmiljø. Det kommer også legen til å anbefale. Anonymkode: 38b94...c5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan enkelt sende inn timebekreftelse fra behandlingsstedet til arbeidsgiver, med sladdet behandler/avdeling. Så lenge navnet ditt og tidspunkt for timen står der, er det godkjent dokumentasjon. Fastlege kan også sykmelde for enkeltstående behandlingsdager. Merk at lang reisevei ikke er god nok grunn, men det kan godt hende behandlingen hos psykolog er av sånn art at du trenger fri hele den dagen. Det kan være utfordrende å gå på jobb etter en psykologtime - jeg snakker av erfaring. Var så kokt i hodet etter de timene at jeg fungerte ikke på jobb den dagen. Det er ganske vanlig. Og da kan man sykemeldes for behandlingsdager. Anonymkode: c30bb...17d Enig. Lurt å sette av hele dagen. Det skjer mye etterpå både i hodet og kroppen. Anonymkode: d671a...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har endelig fått time til psykolog. Jeg vet det kommer til å bli flere runder enn bare en gang men jeg aner jo ikke hvor hyppig det blir. Men hvordan gjør jeg det med jobben?Har fast arbeidstid på dagtid uten mulighet for hjemmekontor. Det er ikke aktuelt å fortelle sjefen min årsaken til fraværet. Behandlingsstedet er også motsatt vei enn jobben min så jeg kommer til å trenge 3-4 timer hver gang jeg skal dit, avhengig av hvordan det klaffer med offentlig transport. Dette inkluderer reisevei begge veier samt selve timen. Sykemeldes man for å gå til psykolog? Hvem sykemelder meg isåfall? Fastlege? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette slik at det blir forutsigbart for jobben min.. Takk for svar! Anonymkode: 5d5ed...57c Du kan ha rett på pasientreiser med taxi. Snakk med fastlegen. Om du ikke vil si konkret hva du skal så gir du beskjed at du skal til behandling, eventuelt legger til på sykehus. Anonymkode: 75973...742 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ha rett på pasientreiser med taxi. Snakk med fastlegen. Om du ikke vil si konkret hva du skal så gir du beskjed at du skal til behandling, eventuelt legger til på sykehus. Anonymkode: 75973...742 Taxi? Det må da være mye billigere at jeg benytter meg av offentlig transport? Jeg busser til og fra jobb og har derfor månedskort som dekker et stort område her i fylket. Anonymkode: 5d5ed...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Kan du be om timer på begynnelsen eller slutten av arbeidsdagen? Jeg har avtalt time fast kl 8. Da bruker jeg bare reisetid en vei i arbeidstiden. Jeg jobber inn tiden jeg er borte. Du har krav på fri, men ikke sikkert du har krav på fri med lønn. Anonymkode: 0bd00...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fastlegen din kan sykemelde deg, ja. Men var jeg deg ville jeg tatt fri dagen der første time er, og så diskutert dette sammen med andre praktiske ting direkte med psykologen? Må du møte opp fysisk? Eller kan det være digitalt? Kan det være f.eks. hver 2. time digitalt? Eller hver 4. time fysisk? Hvor er rammene her? Om den alltid MÅ være fysisk - hva er den faglige begrunnelsen for det? Holder den vann? Og i så fall: kan timen legges til først eller sist på dagen så du misser minst mulig arbeidstid, eller er det logistisk umulig? Etc. Det praktiske må avklares. Er vedkommende for firkantet er du muligens tjent med å bytte til en som er mer villig til å tenke praksisk. Men dersom situasjonen er slik at arbeidsgiver både er lite fleksibel og av en type som påregnelig kan tenkes diskriminere deg dersom dette blir kjent så vet du jo svaret. Du må bytte jobb til et sted med normalt sunt arbeidsmiljø. Det kommer også legen til å anbefale. Anonymkode: 38b94...c5d Nei man får ikke sykemelding fordi mye av arbeidsdagen forsvinner i reisevei på grunn av behandling. Anonymkode: 1231f...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå