AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden På jobben min er det slik at de som er slanke og tynne bruker mye tid på å snakke om alt de spiser og har lyst til å spise. Det er godteri, chips, enorme plater med sjokolade, utallige vinflasker og den ene retten etter den andre. «I går spiste jeg to store melkesjokolader i en jafs», sier hun ene, «så godt! Vil bare spise og spise!» Og hun andre fortsetter med smågodtet hun trykte i seg. Er det da innafor at tjukkasene også slenger seg med, eller er dette en slags sosial kode jeg ikke forstår? Jeg legger merke til at det kun er de tynne som deltar mens tjukkasene ser på i taushet. Anonymkode: cb5f3...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Begge typer er jo glad i mat. Forskjellen er vel at den tynne da ikke spiste noe annet etter det. De tjukke er jo mer redd for å bli dømt. Veldig tjukke spiser jo ofte lite i sosiale lag og. Anonymkode: c69e4...ef4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Det er «godtatt» for de tynne fordi de er tynne og dermed har liksom har selvkontroll, og kanskje fordi de vil vise hvor sunt de spiser ellers at «idag kan jeg spise masse sjokolade». Eller at «se hvor tynn jeg er selv om jeg spiser sjokolade». De som er runde vil helst ikke innrømme det usunne de spiser fordi da tenker de at folk tenker «det er ikke noe rart hun/han har blitt så tjukk» og sitter ikke og skryter av hvor mye de spiste i helgen. Og hvis de snakker mye om mat og godteri er det også kanskje pga de ikke unner seg det særlig ofte kanskje på konstant slankekurer etc og tenker veldig ofte på mat? Anonymkode: 4ad13...278 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er «godtatt» for de tynne fordi de er tynne og dermed har liksom har selvkontroll, og kanskje fordi de vil vise hvor sunt de spiser ellers at «idag kan jeg spise masse sjokolade». Eller at «se hvor tynn jeg er selv om jeg spiser sjokolade». De som er runde vil helst ikke innrømme det usunne de spiser fordi da tenker de at folk tenker «det er ikke noe rart hun/han har blitt så tjukk» og sitter ikke og skryter av hvor mye de spiste i helgen. Og hvis de snakker mye om mat og godteri er det også kanskje pga de ikke unner seg det særlig ofte kanskje på konstant slankekurer etc og tenker veldig ofte på mat? Anonymkode: 4ad13...278 Jeg har faktisk reagert (i mitt stille sinn) i min nye jobb. Der er det rubbel og bit av tynne og tykke kollegaer. Men flere av de (veldig)tykke spiser bare salat. Og salaten er så ekstremt liten og enkel at det umulig kan være godt og ikke sjans i havet at de blir mett på noe slikt. Kan estimere at de salatene er på maks 50 kalorier. Selv er jeg treningsnarkoman og konkurranseutøver og trykker i meg store mender med kjøtt og grønnsaker (foodprepper), mens de andre spiser vanlig knekkebrød eller rundstykke med pålegg. Og jeg har stusset sånn på hvorfor de overvektige spiser så lite, da det blir så påfallende at de ikke kan bli mett på det lille salatbladet iløpet av en hel arbeidsdag. Men det er vel kanskje tanken på hva andre tenker, som gjør at de velger slik lunsj. Tankevekker og kanskje en øyenåpner for min del.. Anonymkode: f99f6...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og jeg har stusset sånn på hvorfor de overvektige spiser så lite, da det blir så påfallende at de ikke kan bli mett på det lille salatbladet iløpet av en hel arbeidsdag. Men det er vel kanskje tanken på hva andre tenker, som gjør at de velger slik lunsj. Anonymkode: f99f6...f51 Helt riktig, så ender mange med å overspise senere på dagen og den onde sirkelen er fullendt pga av fordommer mot tjukke mennesker. Jeg er glad du ser det og reagerer, det gjør at du kan bidra til et bedre matmiljø i lunsjen. Anonymkode: 4b376...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Begge typer er jo glad i mat. Forskjellen er vel at den tynne da ikke spiste noe annet etter det. De tjukke er jo mer redd for å bli dømt. Veldig tjukke spiser jo ofte lite i sosiale lag og. Anonymkode: c69e4...ef4 Dette ser slett ikke sikkert... En overvektig er ikke nødvendigvis "glad i mat" og spiser hele dagen... Det kan være flere grunner til overvekt. Da jeg var overvektig, så spiste jeg aldri noe annet etter jeg hadde spist en sjokolade. Jeg var sint på meg selv fordi jeg hadde spist nettopp den sjokoladen. Jeg hadde en venninne som spiste 1 plate melkesjokolade omtrent hver eneste dag, i tillegg så spiser hun enormt mye. Hun klarte ikke å legge på seg. Hun var undervektig og ville ha noen flere kilo på seg. Jeg var slank/lett overvektig, aktiv hele tiden og spiste "aldri" snop, chips o.l. Forskjellen var at jeg er insulinresistent og legger på meg av veldig lite karbohydrater. Hun kunne fråtse i det, og la ikke på seg. Anonymkode: b4c2f...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette ser slett ikke sikkert... En overvektig er ikke nødvendigvis "glad i mat" og spiser hele dagen... Det kan være flere grunner til overvekt. Da jeg var overvektig, så spiste jeg aldri noe annet etter jeg hadde spist en sjokolade. Jeg var sint på meg selv fordi jeg hadde spist nettopp den sjokoladen. Jeg hadde en venninne som spiste 1 plate melkesjokolade omtrent hver eneste dag, i tillegg så spiser hun enormt mye. Hun klarte ikke å legge på seg. Hun var undervektig og ville ha noen flere kilo på seg. Jeg var slank/lett overvektig, aktiv hele tiden og spiste "aldri" snop, chips o.l. Forskjellen var at jeg er insulinresistent og legger på meg av veldig lite karbohydrater. Hun kunne fråtse i det, og la ikke på seg. Anonymkode: b4c2f...32d Dette og andre fysiologiske forklaringer stemmer nok absolutt for noen, altså, men for de fleste er det nok slik at de overvektige spiser mer enn de selv tror. Jeg er normalvektig på grensen til tynn, og selv om det ikke er en bevisst strategi spiser jeg mer sammen med andre enn jeg gjør alene. Hvis de tror jeg spiser like mye resten av dagen tenker de nok at jeg har kjempehøy forbrenning eller at kaloribalanse ikke gjelder for meg, men det gjør det jo. Anonymkode: 4f38c...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden På jobben hos oss har vi ei som ser ut til å legge på seg 0,5 kg. pr. uke nå. Og hun er virkelig overvektig fra før. Hun spiser gjerne en diger kanelbolle med glasur kl. 9 om morgenen. MEN det kan hun syltynne borti gangen finne på å gjøre også, og hun forteller gjerne høyt hva hun har spist av usunn mat før lunsj. Det er nok ikke like stuerent for en overvektig person å "skryte" av det usunne matinntaket. Har også en mannlig kollega med sykelig fedme og diabetes type 2. 50% av tiden snakker han om mat, øl og vin; hva han har spist, hva han skal spise og hva han har lyst til å prøve av nye oppskrifter. Har vi kake på jobben forsyner han seg grådig og skal alltid være først til å ta. Ja, jeg kjenner det er problematisk å forholde seg til. Anonymkode: b0a7b...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har faktisk reagert (i mitt stille sinn) i min nye jobb. Der er det rubbel og bit av tynne og tykke kollegaer. Men flere av de (veldig)tykke spiser bare salat. Og salaten er så ekstremt liten og enkel at det umulig kan være godt og ikke sjans i havet at de blir mett på noe slikt. Kan estimere at de salatene er på maks 50 kalorier. Selv er jeg treningsnarkoman og konkurranseutøver og trykker i meg store mender med kjøtt og grønnsaker (foodprepper), mens de andre spiser vanlig knekkebrød eller rundstykke med pålegg. Og jeg har stusset sånn på hvorfor de overvektige spiser så lite, da det blir så påfallende at de ikke kan bli mett på det lille salatbladet iløpet av en hel arbeidsdag. Men det er vel kanskje tanken på hva andre tenker, som gjør at de velger slik lunsj. Tankevekker og kanskje en øyenåpner for min del.. Anonymkode: f99f6...f51 Er normalvektig nå, men vært veldig overvektig tidligere. Jeg hater å spise foran andre mennesker. Folk reagerer på at jeg ikke spiser opp eller spiser mere. Men jeg klarer bare ikke foran andre. Så da sier det seg jo selv, at jeg spiser i smug. Ellers ville jeg vært undervektig. Anonymkode: e8625...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå