Gå til innhold

Attest som skal fremlegges ved studie.

oleayonn

Anbefalte innlegg

Hei. Tidligere for to år siden så var en venn  i 18 fått  en påtaleunnlatelse. Det var for en vare for totalt på 60 kr. Denne måneden så ble vennen min tatt for tyveri og har 5 anmeldelser av butikken. Fire av fem anmeldelsene var  betale og var på 800 kr som jeg utbetalt. Den siste anmeldelsen som var en vare fra idag var på 50 kr. Den var lagt dokumentert i butikken for anmeldelse. Andre fire anmeldelsene ble tatt av vekteren. Tok bilde av  betaling med kvitteringen. Spørsmålet er om vis man søker på studie som barnehagelærer eller sykepleier vil det komme på begrenset attesten. Siden at vennen min gikk inn i  lovdata for å se og mye av det innholdet spesifikke straffer. Dessuten vil det ansess som grovt ran, tyveri. Siden de fire anmeldelsene som ble tatt av vekteren var ikke fra denne måneden, men fra forrige. Den anmeldelsen som ble lagt igjen, altså den femte er fra denne måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
oleayonn skrev (13 minutter siden):

Hei. Tidligere for to år siden så var en venn  i 18 fått  en påtaleunnlatelse. Det var for en vare for totalt på 60 kr. Denne måneden så ble vennen min tatt for tyveri og har 5 anmeldelser av butikken. Fire av fem anmeldelsene var  betale og var på 800 kr som jeg utbetalt. Den siste anmeldelsen som var en vare fra idag var på 50 kr. Den var lagt dokumentert i butikken for anmeldelse. Andre fire anmeldelsene ble tatt av vekteren. Tok bilde av  betaling med kvitteringen. Spørsmålet er om vis man søker på studie som barnehagelærer eller sykepleier vil det komme på begrenset attesten. Siden at vennen min gikk inn i  lovdata for å se og mye av det innholdet spesifikke straffer. Dessuten vil det ansess som grovt ran, tyveri. Siden de fire anmeldelsene som ble tatt av vekteren var ikke fra denne måneden, men fra forrige. Den anmeldelsen som ble lagt igjen, altså den femte er fra denne måneden.

Vanskelig å skjønne hva du skal frem til?

Anonymkode: d6aea...b0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig å skjønne hva du skal frem til?

TS spør antagelig om denne tyven kan få avslag på jobbsøknader etter disse studiene fordi han/hun har tyveri på rullebladet...? Det står søknad til studie, men blir man sjekket allerede der mtp rullebladet da?

TS skriver "Spørsmålet er om vis man søker på studie som barnehagelærer eller sykepleier vil det komme på begrenset attesten"

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

TS spør antagelig om denne tyven kan få avslag på jobbsøknader etter disse studiene fordi han/hun har tyveri på rullebladet...? Det står søknad til studie, men blir man sjekket allerede der mtp rullebladet da?

TS skriver "Spørsmålet er om vis man søker på studie som barnehagelærer eller sykepleier vil det komme på begrenset attesten"

Nei. Ikke på begrenset vandelsattest. Tror det dreier deg om vold, sedelighetsforbrytelser og narkotika.  Simpelt tyveri med kun forelegg, tror jeg ikke tas med. Men jeg er hverken politi eller advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Ja, flere studier har vandelssjekk.

Anonymkode: ccfd3...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
oleayonn skrev (På 5.3.2025 den 14.00):

Nei, "vennen" din vil ikke bli nektet adgang til hverken sykepleie eller barnehagelærer studiet selv om man må levere politiattest. Det er veldig spesifikke forbrytelser man skal begå for og ikke få begynne på disse studiene. Men det er på ingen måte gitt at "vennen" din vil egne seg til slike yrker med slike kleptomaniske tendenser. 

Anonymkode: de262...8bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, "vennen" din vil ikke bli nektet adgang til hverken sykepleie eller barnehagelærer studiet selv om man må levere politiattest. Det er veldig spesifikke forbrytelser man skal begå for og ikke få begynne på disse studiene. Men det er på ingen måte gitt at "vennen" din vil egne seg til slike yrker med slike kleptomaniske tendenser. 

HVa vil det komme opp i disse avgreset attestene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
oleayonn skrev (7 timer siden):

HVa vil det komme opp i disse avgreset attestene? 

Fra lovdata:

§ 39.Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest)

På politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 4 skal det anmerkes om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov §§ 162, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201 a, 203, 204 a, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231, 233 og 268 jf. 267 og straffeloven §§ 231, 232, 257, 258, 274, 275, 282, 283, 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 309, 310, 311, 312, 314, 327 og 328. Overtredelse av lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov §§ 192, 193, 194, 195, 196, 197, 199, § 200 annet ledd, § 201 første ledd bokstav c, §§ 201 a, 204 a og 233 og straffeloven §§ 275, 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 310, 311, 312 og 314 skal anmerkes i samsvar med § 41 nr. 1. Overtredelse av lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov §§ 162, 203, 219, 224, § 229 annet og tredje straffalternativ, §§ 231 og 268 jf. 267 og straffeloven §§ 231, 232, 257, 258, 274, 282, 283, 309, 327 og 328 skal anmerkes i samsvar med § 40.

Det må foreligge særlige grunner for at det i forskrift gitt i medhold av annen lovgivning skal kunne innføres krav om flere eller færre straffebestemmelser enn de som følger av første ledd.

Politiattest som er begrunnet i formål som nevnt i § 37 første ledd nr. 5 kan være uttømmende og utvidet, jf. § 41, dersom det følger av annen lovgivning.

0 Endret ved lov 11 des 2015 nr. 98 (ikr. 1 jan 2016 iflg. res. 11 des 2015 nr. 1438).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...