Gå til innhold

Plutselig veldig varm og svett, både natt og dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den siste uken har jeg svettet mye om natten, og også følte meg ofte fuktig og varm om dagen. Jeg er ikke syk på noen måte ellers, men det er ganske mye stress i livet om dagen. Jeg er 42. Er dette tegn på overgangsalder, eller kan man ha slike reaksjoner når det plutselig blir vår og varemre i været? Det er jo gått fra kaldt til varmt her på Østlandet på veldig kort tid nå.
Andre som har erfaringer? Håper å slippe overgangsalderen en stund til, men lurer på hva dette er for noe...

Anonymkode: 8a365...831

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stress kan gjøre ar hormonene er litt på avveie, ellers så er du jo i alderen hvor det kan være overgangsalder også. 

Anonymkode: b820b...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

takk! Jeg er godt trent og aldri hatt problemer med blodtrykk, men jeg kan jo sjekke det nå. Jeg driver og flytter, så jeg er ganske så stresset, så det er mulig det er noe der.
For ca ti år siden slet jeg med nattesvetting, men så byttet jeg dyne, og problemet ble borte.
Nå er det kommet tilbake.
Jeg opplever også at jeg sover dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

takk! Jeg er godt trent og aldri hatt problemer med blodtrykk, men jeg kan jo sjekke det nå. Jeg driver og flytter, så jeg er ganske så stresset, så det er mulig det er noe der.
For ca ti år siden slet jeg med nattesvetting, men så byttet jeg dyne, og problemet ble borte.

Eg og var veldig varm i over ett år. Eg var fler ganger til lege, dei sa stress. Så etter vel et år så ble BT sjekket. Da hadde eg 180 over 140 hvis eg ikke husker feil. Eg måtte ligge hos fastlege til BT var sunket ned en del. Dette høge BT har som eg gjekk med over så lang tid har muligens og ødelagt min evne til normal ereksjon igjen

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere søvn og svetting er typiske tegn på at overgangsalderen er i anmarsj. Dersom du blir svært plaget, kan du snakke med legen om hormontilskudd, som noen kvinner velger å ta. Etter at menstruasjonen opphører (som kan være flere år frem i tid selv om du opplever dårlig søvn og svetting nå allerede) sliter mange kvinner med tørr skjede, så tørr og sår at samleie blir umulig. Da kan man bruke ting som Vagifem. Dette fås også reseptfritt på apoteket, men om legen skriver ut resept til deg, får du en større pakning til en rimeligere pris enn den reseptfrie (av en eller annen grunn).

Som regel må man bare finne seg i plagene overgangsalder medfører. Noen plages knapt i det hele tatt, andre plages veldig. Jeg slet voldsomt med hetetokter, det var helt grusomt i perioder. Men det gikk over den måneden mensen opphørte for godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (14 minutter siden):

Dårligere søvn og svetting er typiske tegn på at overgangsalderen er i anmarsj. Dersom du blir svært plaget, kan du snakke med legen om hormontilskudd, som noen kvinner velger å ta. Etter at menstruasjonen opphører (som kan være flere år frem i tid selv om du opplever dårlig søvn og svetting nå allerede) sliter mange kvinner med tørr skjede, så tørr og sår at samleie blir umulig. Da kan man bruke ting som Vagifem. Dette fås også reseptfritt på apoteket, men om legen skriver ut resept til deg, får du en større pakning til en rimeligere pris enn den reseptfrie (av en eller annen grunn).

Som regel må man bare finne seg i plagene overgangsalder medfører. Noen plages knapt i det hele tatt, andre plages veldig. Jeg slet voldsomt med hetetokter, det var helt grusomt i perioder. Men det gikk over den måneden mensen opphørte for godt.

Jeg går fortsatt på minipiller, så jeg har vel et slags hormontilskudd allerede. Jeg håper jo veldig det er forbigående, men i en alder av 42 forstår jeg også at det kan være starten på det. Jeg sliter ikke med tørr kjede eller andre ting, men følt meg mye fuktig siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soft mann skrev (17 minutter siden):

Eg og var veldig varm i over ett år. Eg var fler ganger til lege, dei sa stress. Så etter vel et år så ble BT sjekket. Da hadde eg 180 over 140 hvis eg ikke husker feil. Eg måtte ligge hos fastlege til BT var sunket ned en del. Dette høge BT har som eg gjekk med over så lang tid har muligens og ødelagt min evne til normal ereksjon igjen

Nå er jeg kvinne, så dette er nok ikke like stor risiko for meg, men jeg kan få sjekket, alltid heller hatt mot lavt BT.
Tror derimot eksmannen min nok fikk ereksjonsproblemer pga ubehandlet høyt BT, som han gikk med lenge, veldig synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går fortsatt på minipiller, så jeg har vel et slags hormontilskudd allerede. Jeg håper jo veldig det er forbigående, men i en alder av 42 forstår jeg også at det kan være starten på det. Jeg sliter ikke med tørr kjede eller andre ting, men følt meg mye fuktig siste dagene.

Nei, tørr skjede kommer ikke før menstruasjonen har opphørt (min erfaring i alle fall). Så lenge man har mensen i behold er det normal fuktighet der nede. Og du skriver jo ikke noe om at mensen har begynt å "tulle" ennå, så du er nok ikke der riktig ennå, men kanskje helt i startfasen av overgangsalderen.

Mange merker tegn til overgangsalder hele ti år før de faktisk er ferdige med selve menstruasjonen. 

Leste nettopp en artikkel der det sto at overgangsalder kan inntreffe normalt mellom 48-52 år. Noen får det før, og noen får det senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stress kan medføre mye og til og med svette og varme. Har du vært stresset over tid så tuller hormonene, så er nok det, kanskje?

Anonymkode: 91264...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå er jeg kvinne, så dette er nok ikke like stor risiko for meg, men jeg kan få sjekket, alltid heller hatt mot lavt BT.
Tror derimot eksmannen min nok fikk ereksjonsproblemer pga ubehandlet høyt BT, som han gikk med lenge, veldig synd!

Ble hans penis ok? Eg gjekk med en stor, men myk penis i over ett år. Det er ikke konkludert med hva mitt problem er. Men dette kan være medvirkende. Eg såg du var dame. Men man vet ikke hva som skjer å heller ikke konsekvenser av høyt BT

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plutselig oppstått nattesvette skal vel helst sjekkes ut av lege, så ta deg en tur og forklar symptomer og ta det derfra. 

Anonymkode: fd7d5...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stress kan medføre mye og til og med svette og varme. Har du vært stresset over tid så tuller hormonene, så er nok det, kanskje?

Anonymkode: 91264...ab2

Håper det er det, snarere enn overgangsalder! Har stått i skilsmisse og flytting, så er absolutt stresset, mulig blodtrykket også er forhøyet pga det. Får se om det er sånn om noen uker og, eller forbigående. Setter veldig pris på tips og råd, føler man seg litt mindre alene med plagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper det er det, snarere enn overgangsalder! Har stått i skilsmisse og flytting, så er absolutt stresset, mulig blodtrykket også er forhøyet pga det. Får se om det er sånn om noen uker og, eller forbigående. Setter veldig pris på tips og råd, føler man seg litt mindre alene med plagene!

Angst og stress kan utløse nattesvette ja, så vil nok tror dette gir seg når ting har roet seg for din del. 

Lykke til med det nye livet, og håper du går våren litt lettere i møte en hvordan du har det akkurat nå. 

Anonymkode: fd7d5...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pre menopause kan starte 10 år før overgangsalder. Du er nok i en alder der hormoner er i ubalanse. Nå er trening og kosthold meget viktig. Nok søvn og vitaminer. 

Anonymkode: 09a0c...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være alt fra hormonelt til vitaminmangler til angst, og andre ting. Ta deg en tur til legen for å sjekke, og evnt til gynekolog for å ta en titt der nede. Jeg har nattesvette pga kronisk angst som ikke er relatert til overgang, og jeg er også i 40 årene. 

Anonymkode: 5a481...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...