Gå til innhold

Er det greit å spørre om privatvisning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen erfaringer med det?

Anonymkode: 77512...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om selger har lyst til å selge er det jo alltids interessant å få folk på visning. Tvilsomt om megler er tilstede på slike visninger, men hva trenger man dem til egentlig? Har vært på flere privatvisninger før, litt variabelt om eier blir med rundt for å fortelle eller bare sitter på en stol og venter for å ikke forstyrre. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du ber om privatvisning, så bør du være seriøs og meget interessert! Boligselgerne bruker sannsynligvis flere timer på å forberede boligen til privatvisning (om de vil at den skal fremstå så bra som overhodet mulig) og da er det temmelig respektløst å be om privatvisning "bare fordi" eller hvis man egentlig ikke er veldig interessert. 

Noen jeg kjenner solgte bolig for en stund siden og hadde flere privatvisninger - med folk som virket uinteresserte, eller som også deltok på fellesvisningen (hvorfor i helvete krever dere en ekstra spesialvisning da), og noen som kom med skambud og ikke engang hadde mulighet til å være med i budrunden/ikke hadde finansiering for prisantydningen engang. Så utrolig frustrerende det må være å bruke tid og penger på slike mennesker! 

Man vet selvsagt aldri om man virkelig ønsker å by på en bolig på forhånd, men jeg tenker at det bør være en viss terskel for å be om privatvisning: man må være oppriktig interessert, ha satt seg godt inn i salgsoppgaven, være i riktig prisklasse (ikke gidd å be om privatvisning på en bolig til 10 mill om du kun har 7 mill til rådighet), og helst også være forhindret fra å møte på fellesvisningen. Selvsagt er det også OK å be om privatvisning dersom det drøyer litt etter fellesvisningen og man har behov for en ekstra runde for å bestemme seg, eller dersom det bare er "visning etter avtale" (da er det jo ikke planlagt flere fellesvisninger). 

Anonymkode: 306d4...619

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi selger boligen vår nå, og skal ha privatvisning før selve fellesvisningen. Syns personen over her har et meget godt poeng - vi bruker mye tid og penger på å gjøre leiligheten visningsklar (kjøper inn friske blomster, urter osv) og bruker mange timer på å vaske - så det er en stor fordel om man faktisk er interessert i leiligheten, og enten ønsker å kuppe leiligheten eller ikke kan komme på felles visning.

Det var en som ba om privatvisning dagen etter annonsen ble lagt ut, og vi kjøpte inn masse greier, avlyste planer og rydda - men så ombestemte personen seg og sa de heller kom på fellesvisning.. Det var en del penger rett i dass, fordi alt må kjøpes inn på nytt til fellesvisning 🥹

Anonymkode: f6553...5fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi selger boligen vår nå, og skal ha privatvisning før selve fellesvisningen. Syns personen over her har et meget godt poeng - vi bruker mye tid og penger på å gjøre leiligheten visningsklar (kjøper inn friske blomster, urter osv) og bruker mange timer på å vaske - så det er en stor fordel om man faktisk er interessert i leiligheten, og enten ønsker å kuppe leiligheten eller ikke kan komme på felles visning.

Det var en som ba om privatvisning dagen etter annonsen ble lagt ut, og vi kjøpte inn masse greier, avlyste planer og rydda - men så ombestemte personen seg og sa de heller kom på fellesvisning.. Det var en del penger rett i dass, fordi alt må kjøpes inn på nytt til fellesvisning 🥹

Hva kjøpte dere inn som ikke kunne stå til neste visning? 

Anonymkode: a3698...f42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men har det noe å si med privat visning? 

Vi har spurt om det nå, og vi er kjempeinteressert. Men vet ikke om det spiller noen rolle? De fleste ønsker jo budrunde likevel 

AnonymBruker
Skrevet

Kun hvis du har en svært seriøs interesse og tenker å by.

Hadde lyst til å dra til flere av idiotene som ba om privatvisning da vi solgte.

Anonymkode: 77e48...6b5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kun hvis du har en svært seriøs interesse og tenker å by.

Hadde lyst til å dra til flere av idiotene som ba om privatvisning da vi solgte.

Anonymkode: 77e48...6b5

Vi er selvfølgelig interessert! Veldig også.

Men har det noe å si med privatvisning? Det blir vel budrunde uansett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Selvsagt slipper dere ikke unna budrunden gjennom å kreve privatvisning! Med mindre dere "kupper" boligen før visning, og da bør dere som kjent legge mye mer på bordet enn prisantydningen...

Høres ut som dere kanskje har misforstått litt, og egentlig kunne møtt opp når det faktisk er visning i stedet? Privatvisning er/gir ingen fordel... 

Anonymkode: 306d4...619

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen jeg kjenner solgte bolig for en stund siden og hadde flere privatvisninger - med folk som virket uinteresserte, eller som også deltok på fellesvisningen (hvorfor i helvete krever dere en ekstra spesialvisning da),

Jeg synes tidvis det er kjekt med mer enn 47 minutter på å gå gjennom et helt hus når jeg skal bruke i området 7-14 millioner på en ting. Jeg bruker vesentlig mer tid på å vurdere kvaliteter til en bil som koster 600k… 

Første gjennomgang av huset er ofte litt overfladisk, og man kan bli forledet av bra styling og forstyrret av megler og andre på visning. Det er mye som skal sjekkes, og det skal sjekkes grundig. Forrige gang jeg var på visning hadde jeg tilogmed med et lite kamera på wire så jeg kunne sjekke under badekar, nedi sluk osv. Og da er man jo ikke kvartveis i hva man skal sjekke engang 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva må dere kjøpe inn på nytt da?

Anonymkode: ab9d5...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva må dere kjøpe inn på nytt da?

Anonymkode: ab9d5...3f3

Friske blomster, friske urter til kjøkken, sitroner og div - det blir fort dyrt når man må kjøpe inn i flere omganger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to privatvisninger fordi jeg ikke fikk solgt ved hovedvisning.  Det var slitsomt!  Gå på hovedvisning, hva er problemet?  Tenker du at hver og en skal få egen visning? Hvorfor ska du være så ekstra?? 

Anonymkode: 8d793...203

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både kjøpt og solgt etter privat visning . Bare gode erfaringer . Synes det er bedre å møte eier som bor der. Og det å vise hjemmet mitt selv. Det ble også felles visninger . Men det var hun som kom på privat visning som kjøpte og jeg fikk kjøpt etter privat visning 🤗 Alt er jo ryddig og pent i en slik fase uansett 😊

Anonymkode: 2e277...da8

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har mulighet for å delta på ordinær visning og seriøst interessert i boligen, så er det innafor med privat visning. 

vi hadde ett tilfelle hvor ett menneske ønsket privat visning fordi hun ikke kunne komme på vanlig visning. Fikk lirket det til og avtalte kl 16.30.  Men vedkommende dukket opp en time før avtalt tid(ca 15.30 på en hverdag), og presterer å si at banken nekter henne lån/ finansieringsbevis. Da holdt jeg på å rakne…

Anonymkode: 026cb...088

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Friske blomster, friske urter til kjøkken, sitroner og div - det blir fort dyrt når man må kjøpe inn i flere omganger

Hadde aldri kjøpt inn slikt til en privatvisning. Det får de overleve uten, og de fleste som er på privatvisning er klar over at de møter eier på en vanlig dag hvor alt ikke er perfekt stylet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen erfaringer med det?

Helt normalt.

Anonymkode: 72f3d...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Hadde én familie på privatvisning da vi solgte i høst. De kom ramlende inn døra tjue minutter for seint, og var overrasket over at det var en 3-roms vi solgte, ikke 4-roms. Men de skulle vurdere å komme tilbake på fellesvisning noen dager senere. Utrolig irriterende! Selv om vi ikke kjørte full styling før privatvisning, måtte vi jo shine litt og prøve å holde det reint og ryddig selv med toåring i hus, midt i vanlig jobb- og barnehagehverdag.

Hvis man ber om privatvisning, må man være seriøst interessert, ha satt seg inn i salgsoppgaven og enten ha planer om å forsøke kupping, eller ikke ha mulighet til å komme på fellesvisning. Ellers syns jeg det er respektløst overfor selger.

Anonymkode: 6d755...9e3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men har det noe å si med privat visning? 

Vi har spurt om det nå, og vi er kjempeinteressert. Men vet ikke om det spiller noen rolle? De fleste ønsker jo budrunde likevel 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis det er satt opp fellesvisning, så må dere gi bud direkte til selger, eller så må dere vente til etter fellesvisning før dere byr via megler. 

Spørsmålet er jo om dere har bedt om å få en privatvisning i forkant av fellesvisning? Tett opp mot fellesvisning? Hvorfor dere ikke kan gå på fellesvisningen? 
Har det vært flere fellesvisninger uten salg, så er sjansen større for at selger godtar bud og dropper fellesvisning. 

Jeg hadde fellesvisning, og dagen etter så fikk megler melding om at noen ønsket privatvisning dersom boligen ikke ble solgt. Jeg godtok ingen av budene etter fellesvisning, så sa ja til privat visning, de la inn bud, og så slapp jeg styre med flere fellesvisninger. 

Anonymkode: 7550d...bec

AnonymBruker
Skrevet

Vi spurte om privat-visning, rett og slett for at vi har vært på husjakt lenge, å så plutselig kom det ut ett veldig aktuelt hus. Dem hadde lagt felles-visningen til vinter-ferien, å da skulle vi bort. Vi la inn bud rett etter visning, men fikk beskjed om at vi måtte enten trekke budet evt utsette aksept-frist til etter felles-visning. 

Anonymkode: 3fdb9...31a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...