AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #1 Skrevet 5. mars 2025 Når man har en kronisksykdom, snakker leger og spesialister om hvordan ditt liv er. At du stresser for mye, sover og hviler for lite. Jeg synes selv jeg hviler, det har jeg fått beskjed om at det gjør jeg ikke. Se tv, scrolle osv er ikke hvile. Jeg skjønner hva de mener for jeg har høy puls hele tiden og er urolig i kroppen. Ingen sier hvordan jeg skal hvile, for helt ærlig jeg vet ikke hvordan jeg hviler for slik jeg hviler i dag har jeg gjort hele mitt liv. Så hvordan hviler man riktig slik at kroppen lander, stresse synker. Jeg er fight or flight modus hele tiden. Så hvordan hviler vi riktig? Får du til å hvile? Hva gjør du? Jeg strikket før, nå får jeg det ikke til lenger. Jeg klarer ikke å konsentrerer meg. Vil gjerne tilbake til det igjen f.eks Anonymkode: 5d527...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #2 Skrevet 5. mars 2025 Det finnes ingen som kan vite dette på dine vegne, og hvis du er usikker selv så må du prøve forskjellige ting da, og se om det virker for deg. Noen hviler på spinningtime, når de får koblet hodet skikkelig av og brukt kroppen uten å måtte tenke. Andre hviler av å lese en bok, eller snakke med en venn, eller gå en tur i skogen, eller drive med en hobby. Du må finne noe som gir deg ro, enten det er i kropp eller hode, eller begge deler. Jeg liker skikkelig godt å ligge i hengekøya og se på skyene for eksempel, da hviler jeg maks. Eller å flyte på ryggen i fred i et tomt basseng/havet. Men jeg hviler også av å låse ytterdøren, og skru av ringelyden på telefonen, og skru av taklyset, og ikke ha naboer som lager bråk. Hviler forresten også bedre i ryddig og rent hjem, enn i rot. Så du må bare kjenne etter i ulike situasjoner, og prøve å oppsøke de. Anonymkode: 35217...808 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #3 Skrevet 5. mars 2025 Skjerm er ikke hvile for meg. En lang gåtur med podcast på øret. Eller vaske hus med podcast på øret. Legge store puslespill er veldig avslappende. Bake, og lage mat. Lesing, generelt. Anonymkode: 91364...440 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #4 Skrevet 5. mars 2025 Å scrolle på skjerm er ikke å hvile. Hjernen får utrolig mange impulser ved skjermbruk, og aktiveres ekstremt. Hvile for meg er å gå en rolig tur, med eller uten noe musikk. Hviling kan også være å lese en bok, eller meditere/mindfulness. Enkel yoga/pilates fungerer også godt som hvile for meg. Den beste måten for meg å koble av og stresse ned på på, er å jogge en tur eller trene. Dersom du konstant er stresset, anbefaler jeg denne boken: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/bli-hjernesterk-9788202585105?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAiaC-BhBEEiwAjY99qIIJlShG_KsRVnH7u7WLIcAT5Jy3tdhmByqM1Exa9Hr41c9mZUa4yxoCw1IQAvD_BwE Anonymkode: 7ba13...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #5 Skrevet 5. mars 2025 Har du prøvd yoga, mindfulness-øvelser eller meditasjon? Ellers er det hvile å gjøre ting man liker. Og å gjøre ting i rolig tempo. Har du en hobby du liker å drive med? Legge puslespill, drive med håndarbeide, hagearbeid, bygge lego. Drive med frivillig arbeid som kan hjelpe andre. Være sammen med dyr. Om man er stresset, er den beste hvilen å gjøre noe der hjernen blir litt opptatt, men ikke aktivert. Derfor er for eksempel puslespill bra, da er hjernen opptatt med å finne mønstre. Anonymkode: 71840...dd6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #6 Skrevet 5. mars 2025 Glemte å skrive lese, om du liker det. Les en fysisk bok i stedet for å høre på lydbok eller podcast, det er mye bedre for hjernen. Anonymkode: 71840...dd6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #7 Skrevet 5. mars 2025 Og å legge fra seg mobiltelefonen i perioder er selvfølgelig også et must. Anonymkode: 71840...dd6 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #8 Skrevet 5. mars 2025 Å hvile er å gjøre noe slik at hjernen kobler ut tankekjør osv. Å gå en tur i skogen uten noe på øret, kan gjøre at noen "hviler". Pusle puslespill gir meg ro. Får også ro hvis jeg rydder, for da glemmer jeg ting rundt meg. Har du lest Hvilekuren av Torkel Færø? Har hørt han i noen podcaster, og det er vanvittig interessant det han snakker om! Anbefales. Han har vært i podcasten "Level Up med Anniken Binz" og mener også han har vært gjest i "Leger om livet". Mange tror hvile handler om å sove eller ligge på sofaen. Fakta er at kroppen blir mer anspent når en ser på tv/skjerm og pulsen synker ikke. Anonymkode: 149a3...202
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #9 Skrevet 5. mars 2025 Å hvile for meg er å gjøre det som er lystbetont. Anonymkode: 263a5...27b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #10 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og å legge fra seg mobiltelefonen i perioder er selvfølgelig også et must. Anonymkode: 71840...dd6 Absolutt! Skjerm, mobil og sosiale medier, samt det å alltid være tilgjengelig har gjort mange kropper syke i dagens samfunn! Anonymkode: 149a3...202 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #11 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Når man har en kronisksykdom, snakker leger og spesialister om hvordan ditt liv er. At du stresser for mye, sover og hviler for lite. Jeg synes selv jeg hviler, det har jeg fått beskjed om at det gjør jeg ikke. Se tv, scrolle osv er ikke hvile. Jeg skjønner hva de mener for jeg har høy puls hele tiden og er urolig i kroppen. Ingen sier hvordan jeg skal hvile, for helt ærlig jeg vet ikke hvordan jeg hviler for slik jeg hviler i dag har jeg gjort hele mitt liv. Så hvordan hviler man riktig slik at kroppen lander, stresse synker. Jeg er fight or flight modus hele tiden. Så hvordan hviler vi riktig? Får du til å hvile? Hva gjør du? Jeg strikket før, nå får jeg det ikke til lenger. Jeg klarer ikke å konsentrerer meg. Vil gjerne tilbake til det igjen f.eks Anonymkode: 5d527...6f1 Jeg fikk tips av en dame som tidligere har jobba på psykiatrisk, at jeg skulle legge beina opp på sofaen, med ryggen i gulvet og spille musikk så det vibrerte i gulvet. Så det gjorde jeg lenge. Det ble en form for meditasjon. Ellers har jeg bada i badekaret (kjøpte plastbadekar på Megaflis) opptil tre timer i slengen bare for å få kroppen til å slappe av. Så har jeg sovet etterpå. Akupunktur for å balansere energi synes jeg har hjulpet. Om du klarer å få kroppen din til å slappe av så vil du bli trøtt, og da sovner du. Da får du hvile. Jeg sov en periode to timer på dagen i tillegg til natten igjennom. Hadde jeg ikke sovet natten igjennom så hadde jeg ikke kunnet sove på dagen. Kroppen sier ifra. Så jeg ville først og fremst få kroppen til å slappe av. Når du ser tv, så får du altfor mye synsinntrykk i forhold til at nå er kroppen din sensitiv, og da hjelper det ikke med tv. Jeg har gått på mange energismeller og det er jeg lei av. Det er viktig å lytte til kroppen sin. Anonymkode: 85698...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #12 Skrevet 5. mars 2025 Å lese fysisk bok, er vile for meg. Anonymkode: e4c14...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #13 Skrevet 5. mars 2025 True crime på mobilen, med litt stille lyd på, i senga, i ett mørkt kaldt rom med dyna krøllete rundt kroppen, i pysj. Eneste jeg slapper av med. Men det stresset en har i kroppen til stadighet ved kronisk sykdom er fryktelig masete, en ligger alltid spent som ei fjær på en måte. Å legge seg nedpå sofaen og "nå skal vi hvile dere" er tett opp mot umulig med den spente fjæren i kroppen, og selv jeg greier heller ikke gå særlig langt, så turer er slett ikke avspenning men enda mer stress. Lese greier jeg heller ikke. Så for meg er Netflix og seng og mørke eneste jeg faktisk greier slappe av med. Anonymkode: 66e84...012 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #14 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å hvile er å gjøre noe slik at hjernen kobler ut tankekjør osv. Å gå en tur i skogen uten noe på øret, kan gjøre at noen "hviler". Pusle puslespill gir meg ro. Får også ro hvis jeg rydder, for da glemmer jeg ting rundt meg. Har du lest Hvilekuren av Torkel Færø? Har hørt han i noen podcaster, og det er vanvittig interessant det han snakker om! Anbefales. Han har vært i podcasten "Level Up med Anniken Binz" og mener også han har vært gjest i "Leger om livet". Mange tror hvile handler om å sove eller ligge på sofaen. Fakta er at kroppen blir mer anspent når en ser på tv/skjerm og pulsen synker ikke. Anonymkode: 149a3...202 Jeg glemte rydding, å lage systemer. Det gir meg mye ro. Selv er jeg blant de som slapper best av med podcast på øret + "hjernedød" aktivitet, som pusling, rydding eller trening. Hodet jobber og "stresser" om det er helt stille, jeg klarer heller ikke sitte helt stille og bare høre. Men kombinasjonen der jeg forsvinner inn i en podcast, samt gjør noe som ikke krever noe særlig, gir meg mye. Anonymkode: 91364...440
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #15 Skrevet 5. mars 2025 For meg har nervesystemregulering hjulpet. Å lære kroppen å lande i "rest and digest", hvile-modus. Deretter var det å finne ut "hvorfor er jeg så redd hele tiden", og jobbe med det. Det handler både om uprosesserte traumer for min del. Og med at jeg ikke har dekt mine behov for fellesskap, trygghet og støtte osv. Anonymkode: e9423...fa7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #16 Skrevet 5. mars 2025 Takk for mange tips her. Jeg har kuttet skjerm på senga, men har altfor mye skjermtid. Jeg bruker skjerm til å få tankene vekk fra hode. Nå føler jeg at jeg stresser med å finne ut hvordan jeg faktisk skal hvile. Psykologen, nevrolog og fastlegen sier det er eneste vei til å bedre min helse. Nå prøver jeg å hvile, og i hvile så stresser jeg med å hvile. Hører sikkert rart. Jeg har hatt litt oppadgående energi de siste ukene, så jeg har ikke på vei til å rydde og lage system i hele huset mitt. For det er kaos etter at mann og barn har styrt skuta i lang tid, de er ikke så glad i systemer. Jeg går mye tur i skog, men jeg har mye tanker. Fører ofte samtaler med meg selv i skogen, begynt på medi yoga, kjøpt meg noen bøker. Jeg må kanskje finne min meg, men jeg er kanskje sporet av noe. Jeg har konstant stress i kroppen min, hatt siden jeg var et lite barn og vet faktisk ikke hvordan kroppen er når den skal slappe av. Tar til meg alle råd og tips her, prøve ut litt forskjellig. 🥰 Ts Anonymkode: 5d527...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #17 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg har nervesystemregulering hjulpet. Å lære kroppen å lande i "rest and digest", hvile-modus. Deretter var det å finne ut "hvorfor er jeg så redd hele tiden", og jobbe med det. Det handler både om uprosesserte traumer for min del. Og med at jeg ikke har dekt mine behov for fellesskap, trygghet og støtte osv. Anonymkode: e9423...fa7 Hvordan fungerer dette? Har mye traumer fra barndommen og mye som er vanskelig i voksen livet. Så stresset mitt kommer innenfra Anonymkode: 5d527...6f1
CrazyCatLady2500 Skrevet 5. mars 2025 #18 Skrevet 5. mars 2025 Jeg slapper aller mest av når jeg enten pusler puslespill, lager smykker eller leser. Alltid med lyden av på mobilen. Har faktisk aldri lyd på. Da kan jeg glemme den i timesvis.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #19 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for mange tips her. Jeg har kuttet skjerm på senga, men har altfor mye skjermtid. Jeg bruker skjerm til å få tankene vekk fra hode. Nå føler jeg at jeg stresser med å finne ut hvordan jeg faktisk skal hvile. Psykologen, nevrolog og fastlegen sier det er eneste vei til å bedre min helse. Nå prøver jeg å hvile, og i hvile så stresser jeg med å hvile. Hører sikkert rart. Jeg har hatt litt oppadgående energi de siste ukene, så jeg har ikke på vei til å rydde og lage system i hele huset mitt. For det er kaos etter at mann og barn har styrt skuta i lang tid, de er ikke så glad i systemer. Jeg går mye tur i skog, men jeg har mye tanker. Fører ofte samtaler med meg selv i skogen, begynt på medi yoga, kjøpt meg noen bøker. Jeg må kanskje finne min meg, men jeg er kanskje sporet av noe. Jeg har konstant stress i kroppen min, hatt siden jeg var et lite barn og vet faktisk ikke hvordan kroppen er når den skal slappe av. Tar til meg alle råd og tips her, prøve ut litt forskjellig. 🥰 Ts Anonymkode: 5d527...6f1 «Hvilekuren» og å høre forfatter i foredrag og podcast har hjulpet meg. Han er ekspert på hva som er hvile ❤️ Anonymkode: 149a3...202
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #20 Skrevet 5. mars 2025 Jeg hadde det sånn som deg da jeg hadde aaaltfor høyt stoffskifte. Konstant stress i kroppen, vanskelig å konsentrere meg, høy puls. Anonymkode: 83628...d3d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå