Gå til innhold

Bytte fond til våpen/forsvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere svart nei her inne på spørsmål i tråder om man skal selge seg ut av diverse fond nå. Jeg mener fortsatt det, men jeg skal selv gå ut av USA-dominerte fond og flytte over til norske og europeiske fond, og gjerne med fokus på forsvar og våpen. 

Ville du heller kjøpt aksjer, i la oss si Kongsberg-gruppen, eller satset på fond med tyngde i forsvarsteknologi? Hvilke fond ser du på i så fall?

Anonymkode: a9ead...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder aksjer virker norske banker og forsikringsselskaper å gå ganske bra. 

Når det gjelder fond så flytter jeg over på ulike som har tyngde i Asia. 

Virker veldig usikkert i USA nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjer på KG om dagen? Det begynner å bli litt fordummende. 

Fullt av småsparere som ikke har lengre horisont enn neste uke? Eller er dette bare de nye Temu-trådene? 

Selv har jeg samme miks som jeg har hatt de siste 10+ årene. Global indeks (60% vektet US), fremvoksende markeder (vektet i asia), og to snevrere fond inn mot markeder som alltid vil gå jevnt bra. 

Anonymkode: fa156...a71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller vurdert en økning av USA andelen. Om de virkelig setter sterke toll, så rammer det først og fremst handelspartnere dvs. Norden, Europa og fremvoksende markeder.

Eller så holder du din langsiktige strategi uendret. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye kan småsparere påvirke den reelle økonomien? Hvis jeg ønsker å gi Europa et løft og holde tilbake USA under Trump, vil det bety litt om jeg (og mange som meg) flyttet penger fra USA-dominerte fond til Europeiske fond?

Anonymkode: 2ab54...692

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpt enkeltaksjer nå ville jeg absolutt vurdert våpenindustrien. Europa skal ruste opp mer og mer, liten tvil om at det vil bli økt etterspørsel etter våpen, amunisjon osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fullt av småsparere som ikke har lengre horisont enn neste uke? Eller er dette bare de nye Temu-trådene? 

Selv har jeg samme miks som jeg har hatt de siste 10+ årene. Global indeks (60% vektet US), fremvoksende markeder (vektet i asia), og to snevrere fond inn mot markeder som alltid vil gå jevnt bra. 

Ja, det høres jo greit ut for din del, men du svarer jo ikke på spørsmålet. Jeg synes jo det potensielt er langt mer dumt å ikke endre kurs når hele verden, på så og si alle plan, er i endring. De siste ukenes hendelser gjør at jeg synes det er smart å se over egne investeringer og økonomi. Men beklager at du synes dette er for dumt, og fordummende som tema, jeg burde jo latt være å bringe det på bane av hensyn til deg, som jo vet best.

Jeg ønsker nå ikke å ha fond tungt i USA både av samvittighetshensyn men også fordi det om ganske kort tid vil skje en kollaps der pga for raske endringer i helse, velferd og arbeidsløshet, uten at det finne en plan for å møte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye kan småsparere påvirke den reelle økonomien? Hvis jeg ønsker å gi Europa et løft og holde tilbake USA under Trump, vil det bety litt om jeg (og mange som meg) flyttet penger fra USA-dominerte fond til Europeiske fond?

Niks. Vi småsparere er nok kun med "for the ride".

Anonymkode: e0289...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det høres jo greit ut for din del, men du svarer jo ikke på spørsmålet. Jeg synes jo det potensielt er langt mer dumt å ikke endre kurs når hele verden, på så og si alle plan, er i endring. De siste ukenes hendelser gjør at jeg synes det er smart å se over egne investeringer og økonomi. Men beklager at du synes dette er for dumt, og fordummende som tema, jeg burde jo latt være å bringe det på bane av hensyn til deg, som jo vet best.

Jeg ønsker nå ikke å ha fond tungt i USA både av samvittighetshensyn men også fordi det om ganske kort tid vil skje en kollaps der pga for raske endringer i helse, velferd og arbeidsløshet, uten at det finne en plan for å møte dette.

Da ville du jo gått ut da korona traff, og markedene stupte.

Igjen da Ukrainakrisen traff, da var det større krisestemning enn nå. 

Så, ja, det er fordummende med slike tråder hver eneste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (5 timer siden):

Hvis jeg skulle kjøpt enkeltaksjer nå ville jeg absolutt vurdert våpenindustrien. Europa skal ruste opp mer og mer, liten tvil om at det vil bli økt etterspørsel etter våpen, amunisjon osv.

Hadde i så fall kjøpt aksjer i Tysk våpenindustri. De har nettopp bestemt seg for å ruste opp for,- jeg tror det var snakk om 500 milliarder euro (!). Kongsberg tror jeg allerede har hentet ut mesteparten av oppgangen (?)

Anonymkode: e0ff7...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde i så fall kjøpt aksjer i Tysk våpenindustri. De har nettopp bestemt seg for å ruste opp for,- jeg tror det var snakk om 500 milliarder euro (!). Kongsberg tror jeg allerede har hentet ut mesteparten av oppgangen (?)

Absolutt godt argument.

Ellers tror jeg Nammo hadde vært et godt alternativ (Men de er jo ikke ute for salg). Da de produserer ammunisjon, alt fra småkalibret opp til digre artellerigranater. Dette er vil være forbruksvarer i tiden fremover for å si det slik. Men Nammo aksjer er jo ikke tilgjenglige.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er ikke småsparer selv?

Anonymkode: 1525e...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ikke undervurder også småsparernes makt. Gjør mange nok det samme, så påvirker naturligvis det, det er jo det som ligger i utrykket “mange bekker små blir en stor å”. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tufsla&Vifsla skrev (46 minutter siden):

ikke undervurder også småsparernes makt. Gjør mange nok det samme, så påvirker naturligvis det, det er jo det som ligger i utrykket “mange bekker små blir en stor å”. 

Helt riktig. Skal bli spennende å se hvordan det går med Tesla nå. Mener jeg hørte noe om at salget har gått ned med over 50%. Kanskje det tørker av litt av det hånlige gliset til Musk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror jeg ikke. Det skl fortsatt opp

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rucula skrev (1 time siden):

Tror jeg ikke. Det skl fortsatt opp

Enig. Kjøpt meg godt opp selv i dag 

Anonymkode: 84427...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...