Gjest Gjest_augustbrud_* Skrevet 12. mars 2006 #61 Skrevet 12. mars 2006 Da jeg fikk barn måtte jeg tenke igjennom dette pga om vi ville døpe i kirken eller ikke. Vi valgta da å ikke døpe fordi jeg ikke tror, og fordi jeg har respekt for de som er troende. Jeg ønsket ikke å stå å lyve i kirken. Jeg meldte meg også ut av statskirken. Vi skal gifte oss borgelig. Jeg syns faktisk at en skal tenke seg om ang dette temaet, å ikke bare si at det er tradisjon.
Arkana Skrevet 12. mars 2006 #62 Skrevet 12. mars 2006 Uttrykkene ”personlig kristen” og ”kristen” kan begge brukes om dem som har en personlig tro på Jesus Kristus som sin frelser, mens ”kristen” kan brukes om dem som står som medlem av et kirkesamfunn uten at det sier noe om personlig tro, men at man f.eks. gir sin tilslutning til kristen etikk.
Gjest lillelou Skrevet 12. mars 2006 #63 Skrevet 12. mars 2006 Jeg var også kanonklar for kirkebryllup for noen år siden-det fantes ikke noen andre aktuelle vielsesformer,slik jeg så det. Da skulle jeg også ha struttekjole med fjorten underskjørt.... .Nå når giftermål faktisk står for døra, så griper jeg meg i å tenke en god del rundt det-for forhåpentligvis skal jeg bare gifte meg en gang, og da vil jeg jo at hele opplegget skal være noe jeg (og min kjæreste, selvsagt) kan stå for.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. mars 2006 #64 Skrevet 12. mars 2006 Jeg var også kanonklar for kirkebryllup for noen år siden-det fantes ikke noen andre aktuelle vielsesformer,slik jeg så det. Da skulle jeg også ha struttekjole med fjorten underskjørt.... .Nå når giftermål faktisk står for døra, så griper jeg meg i å tenke en god del rundt det-for forhåpentligvis skal jeg bare gifte meg en gang, og da vil jeg jo at hele opplegget skal være noe jeg (og min kjæreste, selvsagt) kan stå for. ← Det synes jeg høres lurt ut. Søstera til Bjørnemannen (og hele resten av familien hans, for den del, men spesielt hun siden hun er den eneste som ikke er gift av dem) var superskeptisk til humanistisk vielse, fordi hun ikke visste hva det gikk ut på. Hadde bare vært i kirkebryllup, og hadde et bilde inni hodet av at "sånn skulle det være". Men hun var den som kom bort til oss etterpå med tårer i øynene og sa at "aldri!!! skal jeg gifte meg i kirka! Dette var det fineste jeg har sett!"
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #65 Skrevet 12. mars 2006 Er det sant at en av de to i brudeparet må være medlem av HEF for å vies av dem?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #66 Skrevet 12. mars 2006 Er det sant at en av de to i brudeparet må være medlem av HEF for å vies av dem? ← Det stemmer, minst den ene må være medlem av HEF.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #67 Skrevet 12. mars 2006 Føler liksom at det blir like dumt som opplegget i statskirken jeg da, så da blir jeg heller der og gifter meg i kirken enn å gå gjennom en ny sånn medlemsgreie....
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #68 Skrevet 12. mars 2006 Føler liksom at det blir like dumt som opplegget i statskirken jeg da, så da blir jeg heller der og gifter meg i kirken enn å gå gjennom en ny sånn medlemsgreie.... ← Du har andre valgmuligheter. En kan bruke sekulært fellesskap, som en ikke trenger å være medlem for å bruke i vielse. Eller en kan gjøre det på tinghuset. En bør vel først finne ut hva en kan velge mellom før en sier at ting blir for dumme..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå