Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #41 Skrevet 10. mars 2006 Må jo bare le litt..... Det er faktisk ikke sånn at hele Norge bor i Oslo....... Drar ikke dit for å bli viet, så fly halve landet for å feire akkurat... Sorry.... ← Nei, og det finnes sikkert ikke vakre steder i det hele tatt der du bor heller Faktisk BARE kirken som er noen lunde pen...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #42 Skrevet 10. mars 2006 Hvis du virkelig bare tror hele greia er eventyr, så ville jeg tenkt meg om et par-tre-fem ganger før jeg booka kirka.... ← Skjønner tankegangen, men som sagt flere ganger før vil jeg gifte meg i denne kirken fordi jeg syns den har en fin stemning, den er liten og intim osv osv.... Jeg tror bibelen er et eventyr, men har fortsatt respekt for det kirken står for, som med alle andre religioner. Jeg tror bare ikke på det selv. Men som medlem i statskirken har jeg mulighet til å ha vielsen i denne kirken som er spesiell for oss, og vil da gjøre det. Og NEI jeg kommer ikke til å være ille til mote om fem år på grunn av det. Faktisk kommer jeg til å døpe mine barn også.. Dette fordi jeg ønsker at de skal slippe å gå igjennom en voksendåp før konfirmasjonen fordi dette kan være flaut.... Jeg ønsker nemlig at de skal få ha sin tro om de ønsker det til tross for hva jeg tror selv.. Dermed er jeg positiv til det kirken står for siden det er så mange mennesker som finner en trygghet med sin tro, og det ønsker jeg mine barn skal få oppleve om de ønsker det.. Jeg er ikke så vanskelig å firkantet som kanskje noen av dere nå tror...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #43 Skrevet 10. mars 2006 Nei, og det finnes sikkert ikke vakre steder i det hele tatt der du bor heller Faktisk BARE kirken som er noen lunde pen... ← Joda, det finnes mange fine plasser rundt om kring, men ikke så mange fine som er innendørs... Jeg er redd for været også. Og vi har et spesielt forhold til denne kirka siden den er blitt flyttet fra stedet der min sambo vokste opp, og til et sted nærme der vi bor. Det er en utrolig sjarmerende kirke, derfor ville vi så gjerne gifte oss der. På akkurat samme måte som at vi kunne ha valgt å gifte oss i hagen hjemme om vi var sikre på været.. Det handler om lokalisering for oss, og vi ville finne et sted som var riktig for oss, og da fant vi denne kirken... Men har forståelse for at folk kan syns det er litt Shallow ja... Men jeg syns det er like shallow å ikke forstå hvorfor mange velger som oss....
Murron Skrevet 10. mars 2006 #44 Skrevet 10. mars 2006 Egentlig synes jeg ikke du skal trenge forsvare deg på dette spm. For det er deres valg og ikke vennen din sitt! Men jeg er i dine sko jeg også, ikke personlig kristen men vil ha kirkebryllup. For meg har det ikke så mye med tro å gjøre, men med tradisjon. Å gifte seg i kirken er en høytidelig greie og det blir en fin ramme rundt løftene dere skal gi hverandre. Men sånn tenker jeg da.. Lykke til uansett!
Gjest lillelou Skrevet 10. mars 2006 #45 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Skjønner tankegangen, men som sagt flere ganger før vil jeg gifte meg i denne kirken fordi jeg syns den har en fin stemning, den er liten og intim osv osv.... Jeg tror bibelen er et eventyr, men har fortsatt respekt for det kirken står for, som med alle andre religioner. Jeg tror bare ikke på det selv. Men som medlem i statskirken har jeg mulighet til å ha vielsen i denne kirken som er spesiell for oss, og vil da gjøre det. Og NEI jeg kommer ikke til å være ille til mote om fem år på grunn av det. Faktisk kommer jeg til å døpe mine barn også.. Dette fordi jeg ønsker at de skal slippe å gå igjennom en voksendåp før konfirmasjonen fordi dette kan være flaut.... Jeg ønsker nemlig at de skal få ha sin tro om de ønsker det til tross for hva jeg tror selv.. Dermed er jeg positiv til det kirken står for siden det er så mange mennesker som finner en trygghet med sin tro, og det ønsker jeg mine barn skal få oppleve om de ønsker det.. Jeg er ikke så vanskelig å firkantet som kanskje noen av dere nå tror... ← Okei, jeg vet jeg er kjempekverulant nå,og at dette er fullstendig på siden av tema (jeg har sikkert blitt sånn fordi sambo tok den siste sjokoladebiten...), men vet du hva jeg syns er pinligere enn voksendåp? Den der seremonien i kirka med kvisete fjortiser i kapper som kneler og fniser og ikke tror en drit på det som blir sagt,men bare gleder seg til pengetellinga etterpå. Jeg angra som en hund allerede rett etter konfirmasjonen, og dette var faktisk på et tidspunkt hvor jeg TRODDE at jeg hadde en tro...Konfirmasjon er oppskrytt,syns jeg, hvorfor ikke flytte fokuset til myndighetsdagen i stedet? Som overgangsrituale har konf'en mista all betydning. ......drar meg ut av denne tråden før jeg forsvinner helt ut på landeveien...tror jeg..... MEN, allikevel: Jeg håper du får et vidunderlig bryllup- det er fantastisk at du har funnet den du vil dele livet med,og når jeg ser bort fra all kveruleringa mi,så ønsker jeg dere et fantastisk liv sammen. Endret 10. mars 2006 av lillelou
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #46 Skrevet 10. mars 2006 Okei, jeg vet jeg er kjempekverulant nå,og at dette er fullstendig på siden av tema (jeg har sikkert blitt sånn fordi sambo tok den siste sjokoladebiten...), men vet du hva jeg syns er pinligere enn voksendåp? Den der seremonien i kirka med kvisete fjortiser i kapper som kneler og fniser og ikke tror en drit på det som blir sagt,men bare gleder seg til pengetellinga etterpå. Jeg angra som en hund allerede rett etter konfirmasjonen, og dette var faktisk på et tidspunkt hvor jeg TRODDE at jeg hadde en tro...Konfirmasjon er oppskrytt,syns jeg, hvorfor ikke flytte fokuset til myndighetsdagen i stedet? Som overgangsrituale har konf'en mista all betydning. ......drar meg ut av denne tråden før jeg forsvinner helt ut på landeveien...tror jeg..... MEN, allikevel: Jeg håper du får et vidunderlig bryllup- det er fantastisk at du har funnet den du vil dele livet med,og når jeg ser bort fra all kveruleringa mi,så ønsker jeg dere et fantastisk liv sammen. ← Kjære Lillelou, jeg er helt enig med deg ang konfirmasjonen. Jeg ønsker bare å gi barna mine muligheten til å gjennomføre det om de ønsker, og om de ikke har en tro vil jeg oppmuntre dem til å konfirmere seg borgelig. Jeg ønsker bare å gi dem valget.. Mulig det har kommet andre alternativer og til den tid kommer.. Har ikke barn enda... Og du... Hadde sambo tatt den siste biten hadde jeg nok vært mere kverrulant enn det der... Og jeg tror vi ville blitt lykkelige uansett hvilken vielse vi ville velge ja... Vi har bodd sammen i seks år og er ganske så selvsikre med tanke på ekteskapet... Så får vi se hvordan det går da.. Statistikken er jo ikke akkurat på vår side så det vil nok krev e en del jobb når vi nærmer oss sølvbryllup..
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #47 Skrevet 11. mars 2006 Dersom du spør presten om å tone ned "gud-snakket", så tror jeg fort dere blir sittende uten prest.. Presten har lov til å nekte å vie dere dersom denne finner grunnlag for det. Jeg tror de fleste prester hadde blitt meget betenkte om de ble spurt om dette, jobben deres er tross alt å forkynne guds ord. Når det er sagt, så synes jeg det er flott at dere faktisk tenker litt over dette, og ikke tar alt for god fisk. Lykke til på den store dagen, håper alt blir som dere har drømt om!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #48 Skrevet 11. mars 2006 For å være helt ærlig tror jeg ikke noe på det. Alle vennene mine har bedt presten å ikke rette fokuset mot gud men mot det at de faktisk er der pga hverandre og kjærligheten. Ingen av dem som har blit stående uten prest i alle fall.. Jeg tror prestene er blitt mere fleksible også, de må trossalt "selge" mere nå for å få folk til å gå i kirken, det trengte de ikke før. Og vi kommer jo ikke til å si at vi er ateister heller da... Det er vel dessuten bare meg som er det. Sambo er vel det man vil kalle en agnostiker eller hva det heter. Tror ikke det kommer til å bli noe problem i det hele tatt, vi har allerede vært i kontakt med prestekontoret. Vi må leie inn en prest siden vi ikke kifter oss i en kirke der det er gudstjenester til vanlig, og det er utenfor sognet vårt.... Og takk! Det kommer nok til å bli en fantastisk dag...
Saeria Skrevet 11. mars 2006 #49 Skrevet 11. mars 2006 Jeg er ikke kristen. Det er ikke samboeren min heller. For oss er kirkebryllup utelukket, men skjønner at det er mange ikke kristne som velger å gifte seg i kirken fordi de liker tradisjonen og den høytidlige rammen. Men, hva er forskjellen på en personlig kristen og en kristen?
Susan Sto Helit Skrevet 11. mars 2006 #50 Skrevet 11. mars 2006 Denne og lignede tråder her inne fikk meg til å begynne å tenke. Hva er jeg egentlig? Ikke er jeg kristen, for jeg vedkjenner meg ingen kristen tro. (Eller annen tro for den saks skyld.) Men jeg avskriver ikke all gudetro heller. Jeg kom fram til at jeg hvertfall er agnostiker. Jeg kan ikke bevise at det finnes noen guddom. (men pr. def. kan en agnostiker faktisk være enten troende eller ateist.) Jeg føler meg ikke som noen av delene. Kom fram til at jeg i beste fall er en tviler. Grunnen til dette er at jeg aldri har hatt behov for å ta stilling til trosspørsmålet. Det er ikke et viktig spørsmål i mitt liv. Det har ingen påvirkning på min hverdag. Alikevel har jeg et forhold til kirken. (Ikke til troen, men til mye av det andre som har med kirken å gjøre.) Er det da riktig eller galt av meg å velge kirkelig vielse? Skal jeg døpe barna mine? Ta dem med i kirken på julaften?
Gjest lillelou Skrevet 11. mars 2006 #51 Skrevet 11. mars 2006 Jeg er ikke kristen. Det er ikke samboeren min heller. For oss er kirkebryllup utelukket, men skjønner at det er mange ikke kristne som velger å gifte seg i kirken fordi de liker tradisjonen og den høytidlige rammen. Men, hva er forskjellen på en personlig kristen og en kristen? ← Trodde ikke det var noen forskjell,jeg.Det er da ikke noe som heter "upersonlig kristen", for eksempel? :klø:
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. mars 2006 #52 Skrevet 11. mars 2006 Gjest: Du misforsto meg da jeg skrev at det høres ut som om du ønsker deg en humanistisk vielse. Jeg skrev nok litt uklart Det jeg mente, er at i en humanistisk vielse står brudeparet i sentrum, ingenting annet. Det er ikke noe snakk om gud, ikke noe snakk om HEF, ingenting, kun dere to. Vigsleren skriver en tale basert på samtaler med brudeparet, og den blir veldig fin og personlig. Dere kan lese gjennom talen før vielsen (eller få en forlover til å gjøre det, f.eks), for å se om det er noe dere ønsker å luke ut. Så kommer den delen som er den faktiske vielsen, og den er ferdig skrevet og felles for alle som har vigselsrett. Den kan dere ikke endre på, men det er bare de vanlige spørsmålene "vil du ha osv". Hele rammen rundt velger dere selv, sted, tidspunkt, musikk, diktlesning, sanger osv osv. Når det gjelder det jeg skrev om fanden og hans oldemor, så var det for å illustrere at hvis du ikke tror på det som blir sagt uansett, så kan man jo like gjerne snakke om satan som om gud. Eller Allah eller Jahve for den sakens skyld.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #53 Skrevet 11. mars 2006 Gjest: Du misforsto meg da jeg skrev at det høres ut som om du ønsker deg en humanistisk vielse. Jeg skrev nok litt uklart Det jeg mente, er at i en humanistisk vielse står brudeparet i sentrum, ingenting annet. Det er ikke noe snakk om gud, ikke noe snakk om HEF, ingenting, kun dere to. Vigsleren skriver en tale basert på samtaler med brudeparet, og den blir veldig fin og personlig. Dere kan lese gjennom talen før vielsen (eller få en forlover til å gjøre det, f.eks), for å se om det er noe dere ønsker å luke ut. Så kommer den delen som er den faktiske vielsen, og den er ferdig skrevet og felles for alle som har vigselsrett. Den kan dere ikke endre på, men det er bare de vanlige spørsmålene "vil du ha osv". Hele rammen rundt velger dere selv, sted, tidspunkt, musikk, diktlesning, sanger osv osv. Når det gjelder det jeg skrev om fanden og hans oldemor, så var det for å illustrere at hvis du ikke tror på det som blir sagt uansett, så kan man jo like gjerne snakke om satan som om gud. Eller Allah eller Jahve for den sakens skyld. ← Men det der stemmer jo ikke helt da, for da ville jeg jo ikke kunnet bli viet i den kirken som jeg ser på som et sted, en bygning som jeg synes er et egnet sted, og ikke som et religiøst sted siden den ikke brukes til gudstjenster i det daglige, men er et museum. Men det spiller jo egentlig ingen rolle da, for vi har jo bestemt oss og er sikre på vårt valg. Men dette er alltid en veldig interessant diskusjon å ha uansett....
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #54 Skrevet 11. mars 2006 "Et museum"?!? Trodde det var et gudshus jeg, selv om det ikke brukes hver dag...
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #55 Skrevet 11. mars 2006 Jo, men jeg forbinder det ikke med et gudshus siden den står på et museum og kun brukes i spesielle anledninger... Må leies spesielt i forskjell til vanlig kirker... Ikke noe å bli så sjokkert over da...
Gjest Trulselinemor Skrevet 12. mars 2006 #56 Skrevet 12. mars 2006 Jeg og min kjære er begge døpt og konfirmert i kirken, men har ikke noe personlig sterkt forhold til religionen. Er kun i kirken ved "bryllup og begravelser". Å gifte seg på annet måte enn i et kirkebryllup har likevel aldri vært noe alternativ for oss. Tipper vi ikke er alene om dette. Hvordan "forsvarer" man dette valget? Har tenkt endel på det i det siste, etter å ha fått spørsmålet av en kristen venn. Hva tenker dere om saken? ← Jeg er i samme situasjon som deg. Vet ikke helt hva jeg skal svare. For oss er det helt naturlig at vi gifter oss i kirken.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #57 Skrevet 12. mars 2006 Syns jeg har vist til trådstarter at det er ganske enkelt å forsvare det gjennom hele tråden jeg nå.... Man skal ikke høre på andre i en slik situasjon, men gå etter hjertet. Føles det riktig skal man gjøre det!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #58 Skrevet 12. mars 2006 Noe annet jeg reagerer på er at alt annet i bryllupet skal være perfekt, kjolen, blomstene, invitasjonene, borddekningen, man bruker timesvis på å finne ut hvem som skal sitte hvor og tusenvis av kroner på alt fra mat og drikke til fotograf, mens selve ordlyden i seremonien kan man ikke stå for? ← Synes det er merkelig at dere ikke er mer opptatt av dette aspektet, jeg da. At man står og lover hverandre troskap overfor en en gud man ikke tror på. Hele essensen i giftemålet blir jo uthulet og meningsløst hvis man avlegger et løfte man ikke trenger å stå for. Kan ikke argumentere mot at en kirke er et flott lokale for seremonien. Men det er vel strengt tatt underordnet i forhold til det faktum at dere faktisk skal gifte dere? Eller?
Gjest lillelou Skrevet 12. mars 2006 #59 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Hohoi, her er jeg i denne tråden igjen...er visst umulig å holde seg unna... Ved en kirkelig vielse lover man ikke gud noe som helst,han/hun er et vitne, på lik linje med forlovere og bryllupsgjester,men aspektet blir jo litt borte hvis man mener hele guden er en fantasifigur. Hvis man ikke har noen tro, så mener jeg man fortsatt har "det kulturelle alibiet". Alle muslimer,jøder eller andre med kulturell tilknytning til religioner er vel ikke 100% troende de heller- allikevel velger de å gifte seg i et gudshus av tradisjonelle og kulturelle grunner.Det er trygt ,godt og vakkert, og så er det fint å tilhøre en uendelig rekke av slektsledd. Endret 12. mars 2006 av lillelou
Saeria Skrevet 12. mars 2006 #60 Skrevet 12. mars 2006 Trodde ikke det var noen forskjell,jeg.Det er da ikke noe som heter "upersonlig kristen", for eksempel? :klø: ← Det er det jeg og mener. Men det med å være "personlig kristen" er et relativt nytt fenomen innen norsk språkbruk, og det gir rom for å tolke det så utrolig mange måter. Er en personlig kristen bedre enn en kristen? Hvorfor er det så viktig å få frem at en er personlig kristen, hvis det holder med å si kristen eller troende osv. Men over til det diskusjonen handler om grunnen til at jeg ikke vil gifte meg i kirken er nettop det du skrev litt om. For meg og sambo vil det føles feil å love evig troskap med en gud vi ikke tror på som vitne til det hele. Men det er vår mening. Lenge før jeg traff han ville jeg gifte meg i kirken fordi det var så høytidelig og flott. Dessuten gjorde "alle andre" det. Jada, jeg var da tenåring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå