Gå til innhold

Giftes i kirken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes Veslo sa det veldig fint. Kirkebryllup er vel så mye en kulturell tradisjon som en religiøs, og så lenge brudeparet ønsker det og føler seg vel med det, angår det egentlig ingen andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan gjør man dette?  Sier man til presten at man ikke er kristen?  Jeg er kristen, men forloveden min er det ikke.  Han har godtatt å gifte seg i kirke, men setter nok pris på at det blir fokusert mer på oss og kjærligheten, heller enn på Gud.

Du kan selv velge salmer og skrifter som handler mer om kjærlighet enn om Gud og frelse. Det har vi gjort. Så kommer det vel litt an på hvilke andre innslag dere har under vielsen. Man har ganske stor frihet til å tilpasse sin egen vielse. Gjør litt research slik at dere kan komme med litt ønsker til prestens tale også, så får dere jo formet det ganske mye.

Litt Gud-snakk blir det jo alltid, det er jo tross alt en kristen seremoni, men det tåler han vel?

Skrevet

Hvordan andre velger å gjøre det er opp til dem, men personlig kan jeg ikke helt forstå at det skal være så viktig å gifte seg i kirken når man ikke er kristen. Jeg er ikke kristen selv, aldri vært medlem av statskirken, og noe kirkebryllup er helt utelukket. Samboeren min er døpt og konfirmert men er ikke kristen, og har heldigvis ingen sterke ønsker om hvor vi skal gifte oss. Jeg hadde nok ikke klart å gifte meg i kirken selv om han ville det veldig sterkt. Men, hadde han vært så kristen at han absolutt ville giftet seg i kirken hadde vi neppe vært sammen uansett, så den problemstillingen ville aldri funnet sted.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden vi ikke er kristne men allikevel skal gifte oss i kirken kommer vi til å få presten til å fokusere på kjærligheten, og å gjøre sermonien så kort som overhodet mulig. Ingen salmer som omhandler Gud bokstavelig, og å nevne Gud så få ganger som overhodet mulig, siden vi ikke er der pga han men pga oss selv...

Jeg tror prester i dag er vant til å vie personer uten en kristen tro, og at dette ikke kommer til å bli noe problem. Men om det hadde gått an å gifte seg i kirken og bruke noen andre enn en prest ville jeg foretrukket det....

Er det mulig kanskje? Noen som vet?

Gjest camillo
Skrevet
Jeg tror prester i dag er vant til å vie personer uten en kristen tro, og at dette ikke kommer til å bli noe problem. Men om det hadde gått an å gifte seg i kirken og bruke noen andre enn en prest ville jeg foretrukket det....

Det blir vel litt drøyt å skulle gifte seg i kirken, men ikke ha presten der. Da bør man vel heller vurdere andre alternativer.

Skrevet
Det blir vel litt drøyt å skulle gifte seg i kirken, men ikke ha presten der. Da bør man vel heller vurdere andre alternativer.

Hvorfor det? Kirkebygg er da ganske offentlige bygg det også.

Dessuten handler jo dette mye om tradisjoner og at kirken faktisk er et pent og formellt bygg, som de fleste forbinder med akkurat bryllup og slike ting.

Det er tross alt mange i norge som kanskje ikke er personlig kristne, men som har vokst opp med at kirken var til for høytidsdager som jul, bryllup, dåp og konfirmasjon.

Jeg er ikke kristen selv, men kan godt tenke meg å ta med evt. barn i kirken på julaften (barnegudstjeneste). Synes de skal få positive assosiasjoner med kirke uten at dette betyr at jeg eller noen i min nærmeste krets er personlig kristne. Det blir jo litt for å forhindre noen fordommer også.

Gjest camillo
Skrevet
Hvorfor det? Kirkebygg er da ganske offentlige bygg det også.

Dessuten handler jo dette mye om tradisjoner og at kirken faktisk er et pent og formellt bygg, som de fleste forbinder med akkurat bryllup og slike ting.

Det er tross alt mange i norge som kanskje ikke er personlig kristne, men som har vokst opp med at kirken var til for høytidsdager som jul, bryllup, dåp og konfirmasjon.

Jeg er ikke kristen selv, men kan godt tenke meg å ta med evt. barn i kirken på julaften (barnegudstjeneste). Synes de skal få positive assosiasjoner med kirke uten at dette betyr at jeg eller noen i min nærmeste krets er personlig kristne. Det blir jo litt for å forhindre noen fordommer også.

Joda, som jeg skrev tidligere her, så har jeg i utgangspunktet ingen problemer med at ikke-kristne gifter seg i kirken. Men hvis man skal bytte ut alle deler av den kirkelige vielsen, så forstår jeg ikke lenger like godt hvorfor man ikke heller tar det en annen plass.

Men spørsmålet hennes var forsåvidt om det gikk an, og ikke hva jeg mente om akkurat det.

Gjest Binna
Skrevet

Tradisjon!

Personlig så velger jeg bort kirkebyllup.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja selvfølgelig bør folk velge andre alternativer hvis de ikke kan bruke prest til en vielse i kirken.

Kirker er bygg som er bygd til et formål og det er å huse et trossamfunn. Det er ikke offentlig bygg på samme måte som kommunehus.

Jeg spør meg hva slags person med vigselsmyndighet man vil ha i stedet for presten i en kirke. Dommeren eller en vigselsperson fra Human Etisk forbund?

Skrevet
Forslaget om en kirke med vigsler fra HEF blir for meg litt latterlig... Og hva er galt med Tinghuset?

Tja, hva skal jeg si.... Oslo Rådhus er kanskje ikke akkurat stedet du drømte om åt bryllupet ditt skulle være liksom....

Ikke for at vi MÅTTE gifte oss i kirken. Det finnes jo flere måter å få til et ikke-kirkelig bryllup da. Vurderte å få tak i en sorenskriver eller noe og ha bryllupet i lokalet vi har leid for helgen. Men min kjære mente det ble for mye styr å lage en seremoni selv. (Og siden han var grunnen til at vi vurderte andre muligheter enn kirken, så ble det da pen kirke istedenfor. Hyggelig for meg, som har bestemoren min begravet "rett utenfor kirkedøren", og dermed føler at jeg har henne nær meg på den store dagen!)

Gjest lillelou
Skrevet

Å få en vigsler fra HEF eller en dommer til å vie en i kirken, høres for meg helt absurd ut, og heller ikke som noe jeg tror en prest ville gått med på. Heller ikke å "la være å nevne gud under seremonien", det er tross alt et gudshus, og et sted for tilbedelse og sammenkomst for troende, 100 ganger mer enn et flott lokale for bryllup,med et smashings orgel,og et sted hvor kjolen tar seg ekstra flott ut.

Hvis man overhode ikke har noen tilknytning til kirken som troende, eller føler en tradisjonsmessig eller kulturmessig tilknytning til kirkehuset, syns jeg man bør droppe kirkebryllupet. Det blir på en måte en nedverdigelse av rommet,og en slags skuespill, som jeg overhode ikke har sans for: Den ene dagen sitter man i kirka og bøyer nakken fromt og synger salmer-neste dag er man like ukristen som før. Mitt argument FOR kirkevielse uten at man selv er kristen, blir som det veslo sier, at man føler at man kan stå for de samme verdiene bibelen formidler (da tenker jeg først og fremst på NT...), og også det at kirkevielser er en gammel tradisjon,og at man vil ha den tilknytningen og "slekt skal følge slekters gang"-følelsen en kirkelig vigsel gir.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Spørsmål: Kunne noen av dere som ikke er kristne, men som likevel skal gifte seg i kirka, tenke seg å gifte seg i en moské med en muslimsk seremoni utført av en imam? Fordi moskéen er så fin? Høyttaleren er så bra? Mange av dem som er invitert er muslimer? Forutsetter selvsagt at dere ikke er muslimer selv.

Synes det er fullstendig respektløst både ovenfor kirken, de som faktisk er kristne, og dere selv å velge en seremoni og et gudshus som dere holder for å være tant og fjas - fordi det er "så fint" og tradisjon.

Det finnes andre fine steder enn kirkene her i landet, innendørs og utendørs.

Noe annet jeg reagerer på er at alt annet i bryllupet skal være perfekt, kjolen, blomstene, invitasjonene, borddekningen, man bruker timesvis på å finne ut hvem som skal sitte hvor og tusenvis av kroner på alt fra mat og drikke til fotograf, mens selve ordlyden i seremonien kan man ikke stå for? Kunne vigsleren like gjerne sagt "Så står dere her i dag, foran Fanden og hans oldemor, og lover hverandre troskap med Lucifer som vitne. Og det Satan har ført sammen, skal intet menneske skille."

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Siden vi ikke er kristne men allikevel skal gifte oss i kirken kommer vi til å få presten til å fokusere på kjærligheten, og å gjøre sermonien så kort som overhodet mulig. Ingen salmer som omhandler Gud bokstavelig, og å nevne Gud så få ganger som overhodet mulig, siden vi ikke er der pga han men pga oss selv...

Høres ut som dere ønsker dere en humanistisk vigsel, men i kirken. Det får dere ikke. Dere kan få en humanistisk vigsel omtrent hvor som helst utenom i et gudshus, det være seg kirke, moské, tempel, bedehus el.l.

Skrevet
Spørsmål: Kunne noen av dere som ikke er kristne, men som likevel skal gifte seg i kirka, tenke seg å gifte seg i en moské med en muslimsk seremoni utført av en imam? Fordi moskéen er så fin? Høyttaleren er så bra? Mange av dem som er invitert er muslimer? Forutsetter selvsagt at dere ikke er muslimer selv.

Ville ikke fallt meg inn. Det er ingen tradisjon i min familie for dette. (Men hadde det vært det, skulle jeg gladelig vurdert også denne formen for bryllup.)

Synes som sagt kirkebryllup er koselig og tradisjonsrikt. På samme måte som barnegudstjeneste på julaften er koselig og tradisjonsrikt. (Noen som mener jeg skal holde meg unna det også fordi jeg ikke er personlig kristen? Jula er jo liksom en kristen høytid. Selv om den er forankret i eldre tradisjoner også.)

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er fullstendig respektløst både ovenfor kirken, de som faktisk er kristne, og dere selv å velge en seremoni og et gudshus som dere holder for å være tant og fjas - fordi det er "så fint" og tradisjon.

Det finnes andre fine steder enn kirkene her i landet, innendørs og utendørs.

Noe annet jeg reagerer på er at alt annet i bryllupet skal være perfekt, kjolen, blomstene, invitasjonene, borddekningen, man bruker timesvis på å finne ut hvem som skal sitte hvor og tusenvis av kroner på alt fra mat og drikke til fotograf, mens selve ordlyden i seremonien kan man ikke stå for? Kunne vigsleren like gjerne sagt "Så står dere her i dag, foran Fanden og hans oldemor, og lover hverandre troskap med Lucifer som vitne. Og det Satan har ført sammen, skal intet menneske skille."

Nei, ville selvsagt ikke giftet meg i en moske, men det er av den ene enkle grunn at jeg ikke har noe forhold til en moske det... Jeg har jo et forhold til kirken selv om jeg ikke er kristen. Det var jeg som stillte spm om noen andre kan holde vielsen enn en prest, men jeg kommer selvfølgelig til å ha en prest, men tror nok at det i fremtiden kan bl mulig om kirke og stat ikke blir delt, siden det blir flere og flere i samme situasjon som meg.

Hadde jeg hatt et forhold til en moske, og syntes den var utrolig vakker ville jeg kunne giftet meg der, og det er akkurat det som er gunnen til at jeg gifter meg i den kirken vi har valgt.. Vi gifter oss IKKE i den kirken vi sogner til heller, vi gifter oss i kirken vi har valgt pga dens intimitet og romantiske setting...

Og nei, vigsleren kunne ikke sagt det du sier og det hadde hatt samme mening.. Dette fordi om jeg tror på satan så må jeg vel nødvendigvis tro på Gud og??? Det der har jeg store problemer med å forstå, nå snakker jeg ikke om deg da, men det er faktisk mange som tenker at om man ikke er kristen så tror man på satan? Jeg ser ikke at satan er mere sannsynlig til å finnes enn Gud jeg da... Hm.... Tror ikke på himmelen heller, og ikke helvetet...

Jeg har heller ikke sagt at presten ikke får nevne Gud, men han trenger heller ikke fokusere på det siden det ikke er noen del av livet mitt.

Skjønner at det er vanskelig for den religiøse befolkningen i landet vårt å forstå hvorfor vi ønsker å gifte oss i kirken, men bortsett fra å ikke tro har vi det samme forholdet til bygget som dere kristne... Det er akkurat som at man syns et spesielt sted er spesiellt vakkert.. Og har et forhold til det uavhengig av tro...

Jeg er ikke Human Etiker heller, jeg er i mot å bli satt i bås... Det gjør meg egentlig ganske sint... Jeg tror på meg selv, de jeg har rundt meg, og har en trygghet og ro innvendig som alle andre både med og uten tro. Og behøver ikke noen vegger å forholde meg til som liksom skal beskrive hvordan jeg er som person...

Tusen hjertlig takk for oppmerksomheten, og hele dette innlegget er ikke myntet på den jeg qoutet altså, dette er bare mine tanker om saken... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Høres ut som dere ønsker dere en humanistisk vigsel, men i kirken. Det får dere ikke. Dere kan få en humanistisk vigsel omtrent hvor som helst utenom i et gudshus, det være seg kirke, moské, tempel, bedehus el.l.

Jeg sa ikke at jeg ønsker det, jeg sa at om det hadde vært mulig hadde det vært aktuelt. Siden jeg heller ikke er humanetiker ville jeg ikke ønsket en slik vielse heller. Det ville vel vært akkurat like hyklersk det..... Så hvem skulle jeg egentlig valgt? Å bli viet på et grått kjedelig kontor bare fordi jeg ikke tror på noe som ikke er sannsynlig at finnes? Fordi jeg ikke tror på en falsk sannhet?

Å nei du, jeg er medlem av statskirken, og ingen skal komme å fortelle meg at jeg ikke har lov til å vie meg i det flotte bygget det faktisk er, et bygg som står der nesten ubrukt fordi den kristne del av befolkningen ikke er flinke nok til å bruke det?

Så for å gjenta poenget så har du misforstått når du syns det høres ut som vi ønsker en humanetisk vielse. Vi ønsker en vielse i den kirken vi har funnet, som er perfekt for oss og antall gjester. Ingen flere krav enn at Gud ikke skal nevnes i hver setning.....

Gjest Gjest
Skrevet
Å bli viet på et grått kjedelig kontor bare fordi jeg ikke tror på noe som ikke er sannsynlig at finnes? Fordi jeg ikke tror på en falsk sannhet?

Har du faktisk SETT seremonirommet i Oslo tinghus avd 2?

Ikke mye grått kontor nei, vakkert og høytidelig. Og uten religiøse overtoner.

Gjest lillelou
Skrevet
Skjønner at det er vanskelig for den religiøse befolkningen i landet vårt å forstå hvorfor vi ønsker å gifte oss i kirken, men bortsett fra å ikke tro har vi det samme forholdet til bygget som dere kristne... Det er akkurat som at man syns et spesielt sted er spesiellt vakkert.. Og har et forhold til det uavhengig av tro...

Jeg personlig er ikke det fnugg kristen,men jeg har likevel ikke heeeelt sansen for at folk gifter seg i kirken, bare fordi de vil ha et flott lokale- det fins da så mye annet å velge i! Og nei, det er ikke som å syns et sted er vakkert...i dette tilfelle er ikke stedet et "nøytralt" sted som f eks en hage eller et selskapslokale- det er bygget for et speielt formål,og fortjener å bli respektert som det.

Menmen, hvis magefølelsen din sier at du kan stå for det du skal gjøre,og at du ikke føler deg pinlig berørt om 5 år, ja, skitt la gå: Kjør show! ;)

Gjest lillelou
Skrevet
Fordi jeg ikke tror på en falsk sannhet?

Hvis du virkelig bare tror hele greia er eventyr, så ville jeg tenkt meg om et par-tre-fem ganger før jeg booka kirka.... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Har du faktisk SETT seremonirommet i Oslo tinghus avd 2?

Ikke mye grått kontor nei, vakkert og høytidelig. Og uten religiøse overtoner.

:ler:

Må jo bare le litt..... Det er faktisk ikke sånn at hele Norge bor i Oslo.......

Drar ikke dit for å bli viet, så fly halve landet for å feire akkurat... Sorry....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...