Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Jeg og min kjære er begge døpt og konfirmert i kirken, men har ikke noe personlig sterkt forhold til religionen. Er kun i kirken ved "bryllup og begravelser". Å gifte seg på annet måte enn i et kirkebryllup har likevel aldri vært noe alternativ for oss. Tipper vi ikke er alene om dette. Hvordan "forsvarer" man dette valget? Har tenkt endel på det i det siste, etter å ha fått spørsmålet av en kristen venn. Hva tenker dere om saken?
Lassie Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 Har egentlig ikke tenkt så mye over det. Lassiemannen tror, mens jeg er usikker i min tro, derfor var det naturlig for oss å gifte oss i kirken sådan. Hadde ingen av oss vært personlig kristne, eller begge vært usikre i vår tro, så tipper jeg vi ikke hadde giftet oss i kirken.
Susan Sto Helit Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Jeg "forsvarer" dette med at vi har statskirke i Norge. Dermed har jeg som medlem av statskirken faktisk vært med å betale for at kirken er åpen for alle. Og at vi ved å ha et kirkebryllup vet at vi får en formell og vakker seremoni rundt det at vi gifter oss. (Uten å bruke unødvendig mye tid og krefter på dette.) Dessuten har de fleste familier tradisjoner knyttet til kirkelige seremonier, og det er liksom en egen følelse over det hele. Vi vurderte forøvrig begge deler, men fordi det seremonielle er viktig for meg, valgte min kjære at vi skulle ha kirkebryllup. Er det like uakseptabelt for din kristne venn at vi velger å ha begravelsen til noen som ikke er personlig kristne i kirken også? (Hva er forresten alternativet til det?)
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Hadde blitt helt feil for meg å stå i kirken og love noe i det kirkelige ritualet om ingen av oss hadde hatt forhold til religionen. Om mannen hadde vært troende, så hadde jeg giftet meg i kirken for hans del. Men om ingen av oss hadde vært kristne, så hadde det blitt helt feil for meg å stå i kirken og regelrett lyve..
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes ikke det kan forsvares. Å gifte seg i kirken når ingen av partene er kristne er falskt og hyklersk. Når det gjelder begravelser må man begraves på kirkegården, men bisettelsen/seremonien rundt det kan skje i regi av andre enn presten.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Jeg "forsvarer" dette med at vi har statskirke i Norge. Dermed har jeg som medlem av statskirken faktisk vært med å betale for at kirken er åpen for alle. Og at vi ved å ha et kirkebryllup vet at vi får en formell og vakker seremoni rundt det at vi gifter oss. (Uten å bruke unødvendig mye tid og krefter på dette.) Dessuten har de fleste familier tradisjoner knyttet til kirkelige seremonier, og det er liksom en egen følelse over det hele. Vi vurderte forøvrig begge deler, men fordi det seremonielle er viktig for meg, valgte min kjære at vi skulle ha kirkebryllup. Er det like uakseptabelt for din kristne venn at vi velger å ha begravelsen til noen som ikke er personlig kristne i kirken også? (Hva er forresten alternativet til det?) ← Det finnes humanistiske begravelser som ikke har noe med kirken å gjøre. Bare for å svare på det
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 "Min kristne venn" har på ingen måte sagt at det er uakseptabelt at vi giftes i kirken. Han stilte meg bare et spørsmål som tok meg litt på senga. Ønsket bare andres tanker rundt dette...
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes ikke det kan forsvares. Å gifte seg i kirken når ingen av partene er kristne er falskt og hyklersk. Når det gjelder begravelser må man begraves på kirkegården, men bisettelsen/seremonien rundt det kan skje i regi av andre enn presten. ← Det heter ikke kirkegård lengre, men gravplass, gravsted, gravlund. Dette fordi at det ikke skal legges noen føring på hvem som kan begraves, her skal alle religioner imøtekommes. (har ikke kilde å vise til her, men leste en artikkel om det for en tid tilbake).
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes ikke det kan forsvares. Å gifte seg i kirken når ingen av partene er kristne er falskt og hyklersk. Når det gjelder begravelser må man begraves på kirkegården, men bisettelsen/seremonien rundt det kan skje i regi av andre enn presten. ← Har ikke sagt vi ikke er kristne. Vi er som sagt begge døpt og konfirmert i kirken. Det jeg mente var at vi ikke går i kirken til vanlig, bortsett fra høytider/ bryllup o.l.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Har ikke sagt vi ikke er kristne. Vi er som sagt begge døpt og konfirmert i kirken. Det jeg mente var at vi ikke går i kirken til vanlig, bortsett fra høytider/ bryllup o.l. ← Dersom dere forankrer dere i den kristne tro, så ikke føl dårlig samvittighet for å gifte dere i kirken selv om dere ikke er fast tilstede hver søndag.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Den kristen-kulturelle tradisjonen står sterkt i Noreg, og denne er vi opptatt av å ta vare på. Vi trur ikkje på Gud som ein overnaturleg guddom, men vi trur på verdiane i Bibelen, og føler derfor at vi kan forsvare vigsel i kyrkja.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Jeg gifter meg i kirka fordi jeg fant en kirke jeg syntes var fin. Føler ikke jeg trenger å forsvare det mere enn det selv om ingen av oss er kristne. Jeg er faktisk ateist, men er både døpt og konfirmert i tradisjonens navn, ikke guds... Gift dere i kirken fordi dere ønsker det, mere trenger dere ikke si. Det er en personlig sak, og siden man har muligheten så hvorfor ikke. Vi kommer selvfølgelig ikke til å fokusere på den religiøse biten under vielsen..
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 Har ikke sagt vi ikke er kristne. Vi er som sagt begge døpt og konfirmert i kirken. Det jeg mente var at vi ikke går i kirken til vanlig, bortsett fra høytider/ bryllup o.l. ← Dersom du identifiserer deg som kristen blir det jo en helt annen sak, og jeg kan ikke se hvorfor du skal måtte "forsvare" avgjørelsen i det hele tatt. Dersom man er protestant så er forholdet mellom menneske og gud en privatsak, som ikke er avhengig av noen prest som mellommann. Og da vil man kun ha behov for å oppsøke kirken når man skal utøve mere formelle seremonier, som dåp og bryllup feks.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #14 Skrevet 10. mars 2006 Er det ikke på tide at vi tar tradisjoner på alvor. I Norge er det tradisjon å gifte seg i kirka, og det skal ikke være nødvendig å forsvare det valget så lenge man er medlem i statskirka. Helt enig med Veslo, selv om vi ikke er personlig kristne så lever vi alle etter verdisynet i Bibelen. Vi kan ha så mange lover og regler vi vil her i landet, men De ti bud er bestandig aktuelle, og jeg er ikke kristen men både døpt, konfirmert og gift i kirka.
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Vi er begge døpt og konfirmert, dvs vi har fått en kristen oppdragelse, men ingen av oss har noe særlig forhold til religion idag. Kirken er vi bare i på julaften. Likevel har jeg ikke noe problem med eller behov for å begrunne at vi gifter oss i kirken. Ser bare på det som en tradisjon, et rituale. Tror jeg får større kvaler når det en dag blir sørsmål om barna våre skal døpes..
Susan Sto Helit Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Vi er begge døpt og konfirmert, dvs vi har fått en kristen oppdragelse, men ingen av oss har noe særlig forhold til religion idag. Kirken er vi bare i på julaften. Likevel har jeg ikke noe problem med eller behov for å begrunne at vi gifter oss i kirken. Ser bare på det som en tradisjon, et rituale. Tror jeg får større kvaler når det en dag blir sørsmål om barna våre skal døpes.. ← Enig.
Floja Felíz Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 Den kristen-kulturelle tradisjonen står sterkt i Noreg, og denne er vi opptatt av å ta vare på. Vi trur ikkje på Gud som ein overnaturleg guddom, men vi trur på verdiane i Bibelen, og føler derfor at vi kan forsvare vigsel i kyrkja. ← Dette er jeg veldig enig i!! Vi er begge døpt og konfirmert, dvs vi har fått en kristen oppdragelse, men ingen av oss har noe særlig forhold til religion idag. Kirken er vi bare i på julaften. Likevel har jeg ikke noe problem med eller behov for å begrunne at vi gifter oss i kirken. Ser bare på det som en tradisjon, et rituale. Tror jeg får større kvaler når det en dag blir sørsmål om barna våre skal døpes.. ← Vi skal gifte oss i kirken uten at jeg er troende, men min sambo er det i større grad enn meg og ønsker seg derfor dette. Jeg tror, som SnartFru, at jeg får større problemer når det kommer til dåpen. Det føler jeg er et mye større standpunkt å ta.
Netten Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 Den kristen-kulturelle tradisjonen står sterkt i Noreg, og denne er vi opptatt av å ta vare på. Vi trur ikkje på Gud som ein overnaturleg guddom, men vi trur på verdiane i Bibelen, og føler derfor at vi kan forsvare vigsel i kyrkja. ← Jeg er veldig enig i dette jeg også! For oss handler det om tradisjoner, norsk kultur og verdier. Synes det blir litt feil å kalle folk falske og hykleriske fordi de ikke tror på Gud, men allikevel vil gifte seg i kirken...
Gjest camillo Skrevet 10. mars 2006 #19 Skrevet 10. mars 2006 Jeg hadde gitt f. Det er statskirke i Norge, og absolutt ingen skades av at dere bruker den. Synes ikke det er noen vits i å skape seg selv dårlig samvittighet for slike bagateller.
Kara W Skrevet 10. mars 2006 #20 Skrevet 10. mars 2006 Vi kommer selvfølgelig ikke til å fokusere på den religiøse biten under vielsen.. ← Hvordan gjør man dette? Sier man til presten at man ikke er kristen? Jeg er kristen, men forloveden min er det ikke. Han har godtatt å gifte seg i kirke, men setter nok pris på at det blir fokusert mer på oss og kjærligheten, heller enn på Gud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå