AnonymBruker Skrevet 5. mars #41 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet snart ikke hvordan dette skal gå. Går på krona fra lønn til lønn. Skjer det noe uforutsett så er vi ferdig. vi har prøvd å få billån inn i huslånet, og kredittkort (som er makset) i tillegg til forbrukslånet vi tok opp for å prøve å redde økonomien. Men banken sier nei, selv om vi har mer å gå på - huset er verdt mer enn lånet. vi sendte ut et forsøk på lendo i går, og fikk tilbud fra 3 banker. Men det er ikke «vanlige» banker, men mer type ukjente - dårlige banker. Men vi vil spare enormt på å bytte. vet at man kan få konsekvenser i vanlige banker senere om man velger en slik bank tilbudet kommer fra (type fattigmannsbanker). Trenger råd om hva vi bør gjøre…. Er helt fortapt. Vi har ikke inkasso eller betalingsanmerkninger, bare så det er sagt. Anonymkode: 39b80...d29 Er tilbudene via Lendo for å samle kredittkort og forbrukslån og deretter si opp kredittkort og aldri mer ta opp nye forbrukslån? Anonymkode: b9aa7...4bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #42 Del Skrevet 5. mars Det første som må skje er at dere klipper alle kreditkort, regner jo med det allerede er gjort. Anonymkode: fa83a...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 5. mars #43 Del Skrevet 5. mars gobbledigook skrev (6 timer siden): .... Hva i alle dager er "fattigmannsbanker"? Banker med skyhøy rente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #44 Del Skrevet 5. mars Supernaut skrev (2 minutter siden): Banker med skyhøy rente. TS skriver jo om tilbud som gjør at vedkommende sparer penger. Hvis banken har skyhøy rente høres det jo ikke ut som om man kommer ut på den positive siden økonomisk, så det er noe som skurrer litt her. Anonymkode: fd7c9...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #45 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): TS skriver jo om tilbud som gjør at vedkommende sparer penger. Hvis banken har skyhøy rente høres det jo ikke ut som om man kommer ut på den positive siden økonomisk, så det er noe som skurrer litt her. Anonymkode: fd7c9...5db DIsse bankene krever ofte å få ta over boliglånet også for å refinansiere resten av gjelden. Hvis boliglånet på 4-5 mill øker fra 5,5% til 8%, så hjelper det lite at forbruksgjelden på 500 000 går fra 28% til 8%, selv om det kanskje blir litt mindre å betale akkurat i dag. Anonymkode: 68ff4...4fe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #46 Del Skrevet 5. mars Vi er i samme situasjon. Samlet kredittkort og forbruksgjeld hos Santander (fattigmannsbank??) og kjører nå «hardt» der. Betaler nesten dobbelt av månedsbeløpet og lever på et minimum. Har kun en bil som er nedbetalt og ekstra jobb. Tror vi skal klare det - og heier på at dere får det til også🤞🏻 Anonymkode: 9a321...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #47 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS skriver jo om tilbud som gjør at vedkommende sparer penger. Hvis banken har skyhøy rente høres det jo ikke ut som om man kommer ut på den positive siden økonomisk, så det er noe som skurrer litt her. Anonymkode: fd7c9...5db Hvis de har ubetalte kredittkort så skal det litt til for at forbrukslån har høyere rente enn det. Vi tok opp forbrukslån for å dekke kredittkort og fikk 12% rente, myyye lavere enn kredittkortene. Anonymkode: 9a321...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #48 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er "livsfarlig" å ta opp nye lån når dere allerede har maksede kredittkort som dere ikke kan betjene. Slike forbrukslån har ofte drepende høy rente og dere kommer bare til å grave dere enda dypere ned i dritten med enda mer dere ikke klarer å betale. Går det ikke rundt, er det kun to fornuftige muligheter, og nye lån er aldri en av de to. 1. Øke inntektene 2. Redusere utgiftene Å øke inntektene er ikke alltid så lett å få til, men jobber man redusert, bør man søke å få mer jobb, om helsa tillater. Eventuelt se etter en bedre betalt jobb. Om ikke inntekstøkning er et alternativ, er det reduserte utgifter som gjelder. De aller fleste har noe de kan kutte ned på, også selv om man ikke tror det selv. De små tingene som suger masse penger hele tida, er abonnementar på streamingtjenester, gambling, røyking/snusing, dyre treningsabonnementer mm. Kjøp av klær eller småting man har lyst på, blir det også fort mye penger av, dersom man bruker en hundrelapp her og en der mange ganger hver måned. Tilsvarende gjelder mat og drikke. Det er utrolig hvor mye penger det kan bli av en kaffekopp her, en baguett der, noen take-aways samt snop, brus og snacks. En tur på byen drar fort også tusenlapper. "Jeg må kunne unne meg litt", tenker du, men dessverre, det kan du ikke om du ikke har penger til det, og du har ikke penger hvis du må låne for å gå på byen, og heller ikke om du har penger til å gå på byen, men etterpå må låne penger til mat og strømregning. Om det er mye gjeld, spesielt om det er forbruksgjeld, kan man prøve å forhandle med dem for å få ned renter og gebyrer. Det vil også hjelpe mye på månedlige ugifter om man selger ting man ikke trenger for å få betalt ned gjeld. Bil er også noe det ofte kan spares på, dersom man har det. Har du en nyere bil, kvitt deg med den slik at du får penger å betale gjeld med, eller om du har billån/leasing, får ned de månedlige betalingene. Kjøp heller en billig bil til under 50 000,-. Bolig går det ofte også mye penger på, så om du er skikkelig ille ute bør du vurdere å redusere utgiftene til bolig ved å finne deg et billigere sted å bo. Det finnes nesten ikke et menneske her i landet som ikke har råd til tak over hodet og mat på bordet, så dersom du sliter med det, er sannsynligheten stor for at du sløser bort penger et eller annet sted. Anonymkode: 2a990...016 Det var vel ganske drøyt å si det nesten ikke finnes et menneske i landet, som ikke har råd til tak over hodet. På hvilket grunnlag kan du si det? Jeg hadde slitt med å greie meg på lønna min fulltidsstilling i bhg gir meg. Da har jeg maks ansiennitet i kommunen. Med tre unger i hus, bør en ha mer enn ett soverom? Jeg har utbetalt 27,000,-. Med absolutt min to soverom her, på et tettsted, må en opp i rundt 12,000,- minimum. Dyrere i byen.. Dvs, jeg hadde hatt igjen kanskje femten tusen. Strøm, rundt 3500,- 4000,-. Forsikring må en ha. Bil må vi ha, selv om en bor sentrumsnært. Det er rett og slett ikke mulig å greie seg uten, her. Kollektivtransport?🤣 Er et ord i ordboka… En billig bil er ok, men ofte kommer det utgifter på disse, og eks bremser koster mye, og er kjekt å ha. EU- kontroll. Mat? Kjekt å ha, for en fam på fire, ikke mye under 8000,-? Følger en norm.budsjettet, er det mer, for to x tenåringer, et stort barn, en voksen. Telefon, nett og tv, er og må ha? Hva sitter en igjen med da? 15,000,- minus dette? Av og til trenger en lege, apotek, tannlege (-ikke minst, dyrt..) Klær, sko? Ikke alt en kan arve, da spes sko er ikke så ok. Så jeg har full forståelse for at mange sliter. (-jo, glemte inntekt, barnetrygd.) Jeg hadde slitt selv. (-vi eier, er to om utgiftene, heldigvis, men kostnadene er reelle, og inntekta mi. Det er like dyrt/ dyrere å leie) Anonymkode: b68fe...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #49 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet snart ikke hvordan dette skal gå. Går på krona fra lønn til lønn. Skjer det noe uforutsett så er vi ferdig. vi har prøvd å få billån inn i huslånet, og kredittkort (som er makset) i tillegg til forbrukslånet vi tok opp for å prøve å redde økonomien. Men banken sier nei, selv om vi har mer å gå på - huset er verdt mer enn lånet. vi sendte ut et forsøk på lendo i går, og fikk tilbud fra 3 banker. Men det er ikke «vanlige» banker, men mer type ukjente - dårlige banker. Men vi vil spare enormt på å bytte. vet at man kan få konsekvenser i vanlige banker senere om man velger en slik bank tilbudet kommer fra (type fattigmannsbanker). Trenger råd om hva vi bør gjøre…. Er helt fortapt. Vi har ikke inkasso eller betalingsanmerkninger, bare så det er sagt. Anonymkode: 39b80...d29 Ta kontakt med Kommunen sitt boligkontor, og hør om det er mulig at dere kan få lån der sånn at dere kan beholde boligen dere har. Det at du er ufør og i at dere i tillegg har et handicappet barn kan være av betydning. Ikke ta opp mer lån! Få solgt bilen(e), og sett evt ned prisen, dra på matsentralen/Frelsesarmeen og hent mat. Kutt ut absolutt ALT! Lei ut ett rom eller to på Airbnb. Søk betalingsutsettelse på studielånet, do whatever. Ta på deg å vaske ned en leilighet, passe en hund osv.. Vær åpen med familie og venner om at dere er helt skrapa til skinnet - så slipper dere forventninger om kafé, gaver osv. Dere har ikke mer å gå på selv om huset er mer verdt. Dere har rett og slett ikke inntekt som står i stil med utgiftene. Anonymkode: 64f1d...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #50 Del Skrevet 5. mars Når der makser kredittkort og tar forbrukslån mens dere sitter med TO biler og du er ikke en gang i jobb, så viser dere jo godt hvor manglende økonomisk sans dere har. Dere burde faktisk selge begge bilene, og klare der med kollektiv. Når du ikke har mulighet for å øke inntekten er det jo helt vilt at løsningen deres er å ta opp MER lån, det viser dere helt tydlig at der ikke har råd til. Dere bør søke økonomisk rådgivning hos nav, dere høres ut som en typisk luksusfellenfamilie. Ikke råd til noe som helst, men alltid råd til biler. Det er garantert utgiftsposter der kan endre på. Om nødvendig må dere faktisk nedskalere boligen, ellers ender det jo med tvangssalg et stykke frem. Anonymkode: dd7a1...f8d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5. mars #51 Del Skrevet 5. mars Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig å ende opp i en sånn situasjon jeg.. Det er ikke renter og strøm som er problemet. Det er økomisk planlegging. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #52 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Belåningsgrad er irrelevant når betjeningsevnen ikke er tilstede. Anonymkode: f30d7...453 Belåningsgrad har en særdeles stor relevans for å i det hele tatt kunne øke lånet. Belåningsgrad er også avgjørende for om man kan få avdragsfrihet... Belåningsgrad er i aller høyeste grad noe som ts bør oppgi om det skal være noe som helst sjans for å kunne gi råd. Anonymkode: 1fff2...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #53 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Belåningsgrad har en særdeles stor relevans for å i det hele tatt kunne øke lånet. Belåningsgrad er også avgjørende for om man kan få avdragsfrihet... Belåningsgrad er i aller høyeste grad noe som ts bør oppgi om det skal være noe som helst sjans for å kunne gi råd. Anonymkode: 1fff2...90e Men hvis de ikke har betjeningsevne, har det ikke noe å si hva belåningsgraden er. Anonymkode: b43e8...8b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 6. mars #54 Del Skrevet 6. mars Ja, jeg ville tatt det lendo-lånet, og så spart inn på hvert havregryn. Ikke vits å se på at det blir enda verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 6. mars #55 Del Skrevet 6. mars Kjære TS - jeg håper du ikke bruker tid og krefter her inne. Som du ser spriker rådene du får i alle retninger, i tillegg til at flere åpenbart ikke har lest ordentlig det du skriver og gir "råd" basert på fiktive situasjoner. Så vidt jeg vet skal kommunen/NAV ha noen form for gjeldsrådgiver. Finn ut om din kommune har det og ta kontakt med den tjenesten. Der kan du legge fram deres reelle situasjon og forhåpentligvis få råd basert på akkurat deres situasjon. Jeg antar at dere allerede har satt opp budsjett og regnskap, slik at dere vet hva pengene går til pr i dag? Det vil jo også være til hjelp. Uansett - ikke bruk tid og krefter her, dere trenger hjelp i den virkelige verden, av noen som faktisk kan og vet hva de snakker om. lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #56 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Belåningsgrad har en særdeles stor relevans for å i det hele tatt kunne øke lånet. Belåningsgrad er også avgjørende for om man kan få avdragsfrihet... Belåningsgrad er i aller høyeste grad noe som ts bør oppgi om det skal være noe som helst sjans for å kunne gi råd. Anonymkode: 1fff2...90e Jeg jobber som finansrådgiver. Slik TS beskriver det så er det et klassisk tilfelle av for lav betjeningsevne, fordi vi som jobber I bank sjeldent avviser kunder I økonomiske problemer på grunnlag av belåningsgrad. Spesielt hvis belåningsgraden er lav, noe som virker usannsynlig mtp det TS deler. Det er null problem å behandle en forbearance-sak på avvik mtp belåningsgrad (så lenge den ikke overgår 100%), men vi gjør det ikke ved for lav betjeningsevne. Da avviser vi, slik TS beskriver, fordi kunden ikke har langsiktig bæreevne for samlet lån økonomisk i framtiden heller. Mtp at TS allerede har vært i kontakt med banken så vil jeg si at belåningsgraden er irrelevant. Dette vil ha vært vurdert under samtale med banken, og kunne TS fått avdragsfrihet så ville det ha blitt lagt fram som et alternativ til refinansiering av gjelden. Anonymkode: f30d7...453 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #57 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 17.34): Sikkert sånne som BlueStep eller hva de nå heter. Banker som gir lån til mer vanskeligstilte mennesker, men da mot en mye høyere rente enn om de hadde hatt sikkerhet og god inntekt. Anonymkode: 38807...ad0 Men hvordan kan dette da være mye billigere? TS sier hun vil spare enormt mye.. Da ville vel "alle" bruke de?! Anonymkode: 1badc...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #58 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan kan dette da være mye billigere? TS sier hun vil spare enormt mye.. Da ville vel "alle" bruke de?! Anonymkode: 1badc...40f Det er rimeligere rente enn kredittkort fordi de pantsetter huset, men som boliglånsrente er det elendig. Anonymkode: 1b4db...5ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anomyn Burker Skrevet 7. mars #59 Del Skrevet 7. mars (endret) Jeg hadde ville ventet med å gjøre noe som helst. For dere har enda ikke inkasso og enda ikke betalingsanmerkninger. Først og fremst må dere få solgt bilen. Sett den ned i pris slik at det går raskt. I juni får du null skatt og han feriepenger. Når dere har brukt disse pengene på et eller flere av låna dere har vil dere ha mer til overs til å betale resten. Og da løsner det. I juli går dere igjen til banken og viser frem hvilke grep dere har gjort. Hvor mye kan salg av bil, null skatt og feriepenger bli for dere ts? 100 000,-? Eller mer? Is i magen. Endret 7. mars av Anomyn Burker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå