AnonymBruker Skrevet 5. mars #21 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet snart ikke hvordan dette skal gå. Går på krona fra lønn til lønn. Skjer det noe uforutsett så er vi ferdig. vi har prøvd å få billån inn i huslånet, og kredittkort (som er makset) i tillegg til forbrukslånet vi tok opp for å prøve å redde økonomien. Men banken sier nei, selv om vi har mer å gå på - huset er verdt mer enn lånet. vi sendte ut et forsøk på lendo i går, og fikk tilbud fra 3 banker. Men det er ikke «vanlige» banker, men mer type ukjente - dårlige banker. Men vi vil spare enormt på å bytte. vet at man kan få konsekvenser i vanlige banker senere om man velger en slik bank tilbudet kommer fra (type fattigmannsbanker). Trenger råd om hva vi bør gjøre…. Er helt fortapt. Vi har ikke inkasso eller betalingsanmerkninger, bare så det er sagt. Anonymkode: 39b80...d29 Det er "livsfarlig" å ta opp nye lån når dere allerede har maksede kredittkort som dere ikke kan betjene. Slike forbrukslån har ofte drepende høy rente og dere kommer bare til å grave dere enda dypere ned i dritten med enda mer dere ikke klarer å betale. Går det ikke rundt, er det kun to fornuftige muligheter, og nye lån er aldri en av de to. 1. Øke inntektene 2. Redusere utgiftene Å øke inntektene er ikke alltid så lett å få til, men jobber man redusert, bør man søke å få mer jobb, om helsa tillater. Eventuelt se etter en bedre betalt jobb. Om ikke inntekstøkning er et alternativ, er det reduserte utgifter som gjelder. De aller fleste har noe de kan kutte ned på, også selv om man ikke tror det selv. De små tingene som suger masse penger hele tida, er abonnementar på streamingtjenester, gambling, røyking/snusing, dyre treningsabonnementer mm. Kjøp av klær eller småting man har lyst på, blir det også fort mye penger av, dersom man bruker en hundrelapp her og en der mange ganger hver måned. Tilsvarende gjelder mat og drikke. Det er utrolig hvor mye penger det kan bli av en kaffekopp her, en baguett der, noen take-aways samt snop, brus og snacks. En tur på byen drar fort også tusenlapper. "Jeg må kunne unne meg litt", tenker du, men dessverre, det kan du ikke om du ikke har penger til det, og du har ikke penger hvis du må låne for å gå på byen, og heller ikke om du har penger til å gå på byen, men etterpå må låne penger til mat og strømregning. Om det er mye gjeld, spesielt om det er forbruksgjeld, kan man prøve å forhandle med dem for å få ned renter og gebyrer. Det vil også hjelpe mye på månedlige ugifter om man selger ting man ikke trenger for å få betalt ned gjeld. Bil er også noe det ofte kan spares på, dersom man har det. Har du en nyere bil, kvitt deg med den slik at du får penger å betale gjeld med, eller om du har billån/leasing, får ned de månedlige betalingene. Kjøp heller en billig bil til under 50 000,-. Bolig går det ofte også mye penger på, så om du er skikkelig ille ute bør du vurdere å redusere utgiftene til bolig ved å finne deg et billigere sted å bo. Det finnes nesten ikke et menneske her i landet som ikke har råd til tak over hodet og mat på bordet, så dersom du sliter med det, er sannsynligheten stor for at du sløser bort penger et eller annet sted. Anonymkode: 2a990...016 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #22 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Det er ikke ulogisk, det er større risiko FOR BANKEN. Hvis dere har et budsjett som dere holder, som ikke inneholder unødig sløsing, hvor det ikke er mulig å kutte, og hvor det ikke er mulig å øke inntektene - da lever dere over evne, og må selge og kjøpe noe billigere. Ok, kanskje ungene må dele soverom, kanskje må de bytte skole, men sånn er det. Man må tilpasse utgiftene etter inntektene. Er det vanskelig å selge bilen eller andre gjenstander, er de priset for høyt. Senk prisen. Anonymkode: b43e8...8b8 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 5. mars #23 Del Skrevet 5. mars (endret) Del budsjettet ditt. Så kan vi gi litt mer konkrete innspill. Hvor mye penger får du inn? Hvor mye koster livet? Hvor mye koster annet? Hvor mye koster gjelder? Schmuhu Endret 5. mars av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #24 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du har et handikappet barn, sier du. Det er ofte dyrt, og veldig, veldig ofte har ikke foreldrene den økonomiske hjelpen de kan få. har dere hjelpestønad, grunnstønad og omsorgslønn? Hvilke satser har dere evt? Har dere kjøregodtgjørelse? Ut ifra barnets handicap og funksjonsnedsettelse er det flere stønader man kan søke på. eks: barn trenger hjelp til å gå på do. Foreldre kjøper hansker på butikken. Dette er et hjelpemiddel man kan få. Anonymkode: af631...16c Og, med handikappet barn lurer jeg på om Husbanken kan være en løsning? Da kan dere få mye lengre nedbetalingstid. Anonymkode: b43e8...8b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #25 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Ta tilbudet og bytt. Så bytter dere til annen bank når dere er mer opp på beina. Hvis dere vil da. Så lenge de tjener på dere vil de ha dere. Anonymkode: dcd7c...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #26 Del Skrevet 5. mars Dere kan ikke låne for drift! Uten å endre noe, enten penger inn eller penger ut, kommer det der til å gå bare mer og mer galt. Snakk med en økonmiskk rådgiver med en gang. Eller kutt krafitg i drift, selg bilen, flytt til noe billigere. Dere må gjøre noe annet enn å låne mer penger! Anonymkode: e7bf4...32a 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #27 Del Skrevet 5. mars Jeg ville også forfulgt dette med handicappet barn. Og denne bilen/bilene - det å vente på en høy pris på salg koster dere tusenvis hver måned. Både renter, verdifall, forsikring, reparasjoner - bli nå bare kvitt den om dere så må senke prisen. Og den andre bilen, har dere lån på den? Hvis ja: selg og kjøp en billigere bil. Evt vurder om dere faktisk må ha bil og om nav evt kan sponse noe hvis det er pga ene barnet. De har nok også støtteordninger hvis du må være hjemme og passe fremfor å kunne komme deg ut i jobb (usikker på hva det betyr ift trygda). Og så er det jo alltid en mulighet å flytte til noe mindre. Mange med lav inntekt har ikke råd til stort hus, sånn er det bare. Rådgivning hos nav eller i banken kan nok være bra i første omgang. Anonymkode: 481b8...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #28 Del Skrevet 5. mars Hva har dere i brutto og netto inntekt. Har dere rett skattetrekk i forhold til rentene dere betaler. Dette er det første dere må sjekke. Hva er takst på huset nå og hvor mye er lånet på? Hvilken rente har dere på dette lånet og hvilke andre lån har dere og hva er nedbetalingstiden og renten. Hvilke andre fase utgifter har dere og hva er summen? Hva bruker dere på annet? Svar på dette så skal du få gode råd Anonymkode: ea4e0...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #29 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Det der er bare feil. Dere trenger vel uansett ikke å bytte bank, og å ta opp ny kreditt i "vanlige" banker bør dere jo uansett ikke gjøre før dette andre er nedbetalt. Dersom det er slik at dere vil spare på å få kredittkortgjeld over til et lån hos Bluestep for eksempel, så er det bare å gjøre det. Det viktige er: Lån BARE det som trengs for å betale ned kredittkortet, ikke fall for fristelsen til å låne mer. Og SLUTT å bruke kredittkortet. Kvitt deg med det. Mange i din situasjon bruker nye lån bare som en anledning til å kunne fortsette i samme tralten ennå lenger. Ikke gå i den fella ❤️ Anonymkode: bcef4...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #30 Del Skrevet 5. mars Avdragsfrihet på boliglånet noen måneder kan også være lurt for å få ned rentekostnadene på forbruksgjelda. Men BARE gjør det om du vet at du betaler hvert eneste øre inn på den andre gjelda. Anonymkode: bcef4...626 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #31 Del Skrevet 5. mars Hvis det er lenge siden takst/verdivurdering på bolig, så kaan det kanskje være mulig å gjøre noe mer med boliglånet. Men sånne ting kan en økonomisk rådgiver hjelpe dere med! Anonymkode: e7bf4...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #32 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Husk at det det er mye som skjer i markedet nå! Mtp situasjonen i USA, så mulig bankene er mindre villig til å ta noe sjanser nå.. Prøv dere gjerne på mindre lokal banker!! Jeg fikk flere avslag hos de store bankene, npr jeg skulle kjøpe bolig første gang! Selvom jeg absolutt var innenfor kravene den gangen! Så jeg prøvde meg på en lokalbank på sørlandet! Og fikk inviglet MYE mer lån en jeg trengte med en gang! Verdt å prøve hvert fall!! Og får dere kun i alternative banker, så selvom renten kanskje er høy, så som du sier, vil dere uansett spare penger totalt, så ville jeg kjørt på!! Er mannen din organsiert eller noe? Vet hvert fall at i Lo Favør og Klp kan det søkes om lån! Og helt til slutt: Dere kan avskilte bilen som står til salgs! Da kan dere ‘’spare’’ forsikring der.. Er nok en dråpe i havet.. Men venninnen min avskiltet bilen sin i 6 måneder da hun ble alene, der var ikke store summer, men når hun slapp forsikring, (hadde da kun den billigste i tilfelle den ble stjelt) parkering, bom og drivstoff, og fikk en mindre bekymring ift om den måtte på verksted for eksempel, så mener jeg hun faktisk hadde rundt 1700 ekstra i måneden.. Hun måtte bytte jobb når hun ble alene, så da var hun ikke like avhengig av bilen ift jobb.. Anonymkode: 9ae42...510 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #33 Del Skrevet 5. mars I mitt tilfelle fikk jeg refinansiert boliglånet via Bank2, samt innfridd dyr forbruksgjeld. Hvordan jeg endte der er en lengre historie, men dette er en del år tilbake og jeg kjøpte min første bolig med en del EK men ikke annet enn studielån som "inntekt" (noe ingen bank ville godtatt idag). Jeg klarte naturligvis ikke overholde lånet, og til slutt endte det med at lånet forfalt og de truet med tvangssalg. Så min situasjon var annerledes enn deres - jeg måtte faktisk, for ikke å miste tak over hodet. På tidspunktet jeg fikk lånet fikk jeg en rente på 4%, det beste de kunne tilby (som er lavt idag). Rådgiver anbefalte også å sjekke med alle kreditorer om de godtok å redusere gjelden i bytte mot øyeblikkelig innfrielse, hvilket et par av dem faktisk gjorde, så jeg sparte noe penger der. Jeg fikk meg etterhvert en jobb og etter et par år en ny og bedre betalt jobb, og flyttet da lånet fra Bank2 til Nordea. Det var heldigvis problemfritt, og jeg ble ikke "dømt" for det, ettersom omstendighetene var så annerledes. Så det er min "historie". Men her hører det med at jeg var ung, hadde god EK og godt inntektspotensiale i utgangspunktet. Banken så kanskje at dette ville snu rundt med tiden. Bankene du refererer til KAN være en hjelp for noen (som meg), men som regel ikke. Det er dyrt å være fattig, og de som spesialiserer seg på tilbud til disse gjør det jo for å tjene de også. Så spørsmålet for dere er jo hvor det bikker. På et eller annet område lever dere over evne, eller utnytter ikke et inntektspotensiale. Det er jo også et spørsmål om hva som har utløst kredittkort/forbrukskostnadene, og om dette er engangstilfeller eller et vedvarende problem. Anonymkode: 9398c...b9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 5. mars #34 Del Skrevet 5. mars Umiddelbart tenker jeg kredittkortet og forbrukslånet ødelegger for dere, dere burde få de bort før dere søker refinansiering. får det handikappede barnet alle rettigheter det har krav på fra det offentlige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #35 Del Skrevet 5. mars Og det er ingen dødsdom å være innom de bankene, hvis dere gjør det og faktisk sparer en del!! Så vær knallharde med de ekstra pengene!! Om dere kan dokumentere senere, at det var det som ‘’skulle til’’, og at dere betaler til forfall, og at dere ikke har brukt kredittkort eller tatt opp noen annen ny gjeld som kan relateres til forbruk, så er det absolutt ingen dødsdom! Sett dere gjerne en tidsramme! Det synes jeg gjør det ofte lettere når jeg går inn for noe! Da har dere liksom ett mål!! Og som nevnt her; Noen kreditorer kan være villig til å redusere noe gjeld, selvom den ikke er gammel! Google gjerne gode maler/eksempler på hvordan formulere de brevene!! Det er skikkelig tøft når det står på!! Anonymkode: 9ae42...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #36 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Huset er verdt mer enn lånet...? Har dere en ny prisvurdering på huset? Hvis dere baker inn billån, forbrukslån og kredittkortgjelden inn i huslånet, hvor stor belåningsgrad er det på boligen da? Lånetilbudet dere har fått, er det for å flytte boliglån og bake inn all usikret gjeld i det? Eller kun samle usikret gjeld, og la boliglån stå i ordinær bank? Anonymkode: 1fff2...90e Belåningsgrad er irrelevant når betjeningsevnen ikke er tilstede. Anonymkode: f30d7...453 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #37 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Du er ikke i en situasjon hvor du bør nedsnakke disse bankene og kalle de "Fattigmannsbanker" for det er jo nettopp de som kan redde dere ut av denne situasjonen. Anonymkode: fe1b4...63c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. mars #38 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. «Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… Anonymkode: 39b80...d29 Har dere søkt hos Husbanken, om å få refinansiert huslånet og bakt inn forbruksgjelden der? De er en bank ment for varig vanskeligstilte kunder, og de tar spesielt hensyn til barnefamilier der det er særdeles viktig å sikre fast bosted for barna. Og når du i tillegg er ufør og har et handikappet barn, skulle jeg tro dere var midt i blinken for Husbankens lånegruppe! Har dere prøvd? Det er kommunen man bor i som administrerer boliglånene fra Husbanken. De får tildelt en pott årlig, på begynnelsen av året. Du kan google navnet på din kommune + husbanklån eller startlån. Se hva du finner og hva som skjer om dere søker der! Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 5. mars #39 Del Skrevet 5. mars Bilen dere ikke trenger må bare selges sånn er det. Bruk pengene på å betale ned gjeld på kredittkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #40 Del Skrevet 5. mars Det siste du trenger er mer lån. ikke bak inn noe billån. Selg bilen (som du ikke har råd til) og kjøp en midlertidig superbillig en (kontant!) dersom du absolutt må ha bil. Få opp inntekten snarest! Ekstrajobber, selg alt du ikke trenger (og «vil ha» er ikke trenger). Lev så billig dere klarer mens kredittkort betales ned. Anonymkode: 3894e...fea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå