Gå til innhold

Går snart dukken økomisk. Banken vil ikke hjelpe. Er det helt idiotisk å vurdere typiske «dårlige banker»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet snart ikke hvordan dette skal gå. Går på krona fra lønn til lønn. Skjer det noe uforutsett så er vi ferdig. 

vi har prøvd å få billån inn i huslånet, og kredittkort (som er makset) i tillegg til forbrukslånet vi tok opp for å prøve å redde økonomien. Men banken sier nei, selv om vi har mer å gå på - huset er verdt mer enn lånet. 

vi sendte ut et forsøk på lendo i går, og fikk tilbud fra 3 banker. Men det er ikke «vanlige» banker, men mer type ukjente - dårlige banker. Men vi vil spare enormt på å bytte. 

vet at man kan få konsekvenser i vanlige banker senere om man velger en slik bank tilbudet kommer fra (type fattigmannsbanker). 

Trenger råd om hva vi bør gjøre…. Er helt fortapt. Vi har ikke inkasso eller betalingsanmerkninger, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 39b80...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har dere vurdert økonomisk rådgivning?

Anonymkode: ba2e9...a67

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Hva i alle dager er "fattigmannsbanker"?

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere vurdert økonomisk rådgivning?

Anonymkode: ba2e9...a67

Ta kontakt med NAV for økonomisk rådgiving, de kan gi råd og tips.

Anonymkode: 026c0...1fb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gobbledigook skrev (7 minutter siden):

.... Hva i alle dager er "fattigmannsbanker"?

Var det jeg lurte på og

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Var det jeg lurte på og

Sikkert sånne som BlueStep eller hva de nå heter. Banker som gir lån til mer vanskeligstilte mennesker, men da mot en mye høyere rente enn om de hadde hatt sikkerhet og god inntekt.

Anonymkode: 38807...ad0

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere snaket med banken? De må jo ha gjort en vurdering her, så jeg ville startet med å få begrunelsen. 

Så ville jeg også oppsøkt en rådgiver, jeg vet nav kan tilby dette. Så får du råd med bedre kvalitetsgaranti, en de KG kommer med.

Jeg ville ikke skiftet til en ukjent bank, uten å forstå hvorfor min bank ikke ville gi meg lånnet. Banken tjener jo penger på å lånne ut, så sier de nei er det en grunn til det!

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det går på krona fra lønn til lønn, så går det jo. Knip inn på småting der dere kan, og betal ned ekstra på gjeld. Selg alt dere har mulighet til å selge. Ta en ekstrajobb. 

Anonymkode: 0cd81...2da

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksempler på ting dere kutter i en tid framover:

- Netflix + andre strømmetjenester, Spotify osv

- Treningssenter (bytt til billigere om mulig)

- Brus, sjokolade, snus, røyk, alkohol

- Kino, konserter, kvelder på byen, restaurant, kafé, pub - kutt til minimum, unn dere en sjelden gang og gjør det billig

- Nye klær og sko over det helt nødvendige. 

Anonymkode: 0cd81...2da

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Har dere snaket med banken? De må jo ha gjort en vurdering her, så jeg ville startet med å få begrunelsen. 

Så ville jeg også oppsøkt en rådgiver, jeg vet nav kan tilby dette. Så får du råd med bedre kvalitetsgaranti, en de KG kommer med.

Jeg ville ikke skiftet til en ukjent bank, uten å forstå hvorfor min bank ikke ville gi meg lånnet. Banken tjener jo penger på å lånne ut, så sier de nei er det en grunn til det!

Sikkert fordi de ser at de ikke er på en god vei økonomisk ved å ha makset kredittkort og tatt forbrukslån. 

hvilke banker har dere fått tilbud fra da? Bare fordi de ikke er storbanker så er de nødvendigvis ikke dårlige banker. 

Anonymkode: 35301...9fb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. 

Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? 
matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. 

«Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forbrukslånet og kredittlånet brukt på?

Anonymkode: 07908...16b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere bedt om avdragsfritt på lånet en periode - sånn at dere kan få nedbetalt de ugunstige lånene i mellomtiden?

Anonymkode: 74824...d0a

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har kuttet ut alt unødig. Så er ikke mer å hente, har sikkert 20 annonser ute på Finn. Folk kjøper ikke som før. 

Banken sier det er risiko å øke huslånet. Men ulogisk for oss, da det er mer risiko å ha så mye låneutgifter. Vi har maxet alt av lån, utenom huslån. Så skjønner helt at det ser dårlig ut på papiret. Vi kunne sikkert solgt huset og fått penger til å komme oss i 0, men hva gjør man da? Vi er en familie på 5, så å leie er jo dødfødt her vi bor. Vi har to biler, ene bilen ligger ute til salg, men merker også at det er vanskelig å få solgt. Mannen tar på seg ekstrajobb når han får tilbud, så gjør så godt han kan. Jeg er ufør, og har et handikappet barn som gjør at jeg er «fastlåst» med tanke på å kunne jobbe «litt» (noe som helsa kunne klart pr nå). Har snakket med nav, de sier vi må spare og nedbetale lån. Hvordan, når vi ikke har noe til overs når alt er betalt? 
matvarer, strømpriser og høye renter har gjort oss fattige. Vi har spurt foreldrene våre om forskudd på arv, men de sa nei. Vi har prøvd det meste, kommer ikke på noe mer vi kan gjøre. 

«Fattigmannsbanker» mener jeg f.eks. Bluestep og slike banker. Tilbudet vi har fått vil gjøre at vi sparer mye pr mnd. Men på lang sikt har jeg skjønt at ingen «normale» banker vil ønske oss som kunder om vi velger dette tilbudet. Er helt rådvill om dagen… 

Prøv å ta kontakt personlig i forskjellige lokalbanker hvis dere har det der dere bor. Ofte bedre å bestille rådgiver timer i bankene og se om en da får hjelp. 

Vi gikk fra storbank. Til lokalbank i eika gruppen. Mye mer fornøyd en i Nordea og dnb som vi hadde før

Anonymkode: a049f...1f3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har et handikappet barn, sier du. Det er ofte dyrt, og veldig, veldig ofte har ikke foreldrene den økonomiske hjelpen de kan få. 

har dere hjelpestønad, grunnstønad og omsorgslønn? Hvilke satser har dere evt? Har dere kjøregodtgjørelse? Ut ifra barnets handicap og funksjonsnedsettelse er det flere stønader man kan søke på. 

eks: barn trenger hjelp til å gå på do. Foreldre kjøper hansker på butikken. Dette er et hjelpemiddel man kan få. 

Anonymkode: af631...16c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huset er verdt mer enn lånet...?
Har dere en ny prisvurdering på huset? 
Hvis dere baker inn billån, forbrukslån og kredittkortgjelden inn i huslånet, hvor stor belåningsgrad er det på boligen da? 

Lånetilbudet dere har fått, er det for å flytte boliglån og bake inn all usikret gjeld i det? Eller kun samle usikret gjeld, og la boliglån stå i ordinær bank? 

Anonymkode: 1fff2...90e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet er vel at bluestep og lignende vil gi dere dårlige betingelser. Så om bluestep gjør bankene betenkte er nok det fordi det viser dårlig dømekraft å ta opp slike lånn.

Om bilen har liget lenge ute, så må dere kansje senke prisen? Biller synker fort i verdi, så dere må nesten instile dere på at dere ikke får tilbake det dere ga. Er det mulig å overleve uten noen biler en stund, sånn at dere kan selge begge? Eller kan dere selge begge å kjøpe en billigere bil? 

Er det mulig å selge huset og kjøpe noe mindre? Eller kan dere leie ut deler av huset? Kansje barna kan dele soverom en stund? Eller kan dere bo hos familie en stund, mens dere leier ut og betaler gjeld?

Om barna går på idretslag eller aktiviteter, så tilbyr mange lag dette gratis til familier som sliter økonomisk. Så ta kontakt med fotbalag og lignende å spør om å få slippe å betale en stund. 

Avdragsfrihet på huslånn er lurt om banken gir dere det, så får dere forhåpentligvis betalt mye ned på de uheldige lånnene deres. 

Husbanken kan gi støte til både huseiere og leietakere, og som ufør er du i målgrupen deres. På hjemesiden kan du kalkulere om dere kvalifiserer for støte, og søke.

Når barne dit har ekstra behov kan du også få omsorgsper og andre stønader. Så forsikre deg om at du får alt du kan få i forbindelse med dette! 

Forstår det er vanskelig å kute ned på utgifter og øke intekter altså! Men dette er det jeg kommer på av forslag.

Om du allerede har snaket med økonomi rådgiver, kunne ikke de hjelpe dere å sette opp et budsjet? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om huset er mer verdt en lånet ville jeg gått i annen vanlig bank og flytta lånet ditt innkl. de andre lånene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

problemet med å samle og flytte lånet inn i biliglånet er at du for det første betaler veldig mye mer over mye lengre tid totalt sett, og i tillegg risikerer miste huset fordi dere har manglende økonomisk fundament og kontroll på situasjonen. Det er som åpisse i buksa for å holde varmen, fuker bare der og da.. 

Anonymkode: 8c1c1...b8a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selge huset?

Anonymkode: ffece...6cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...