AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Bilen er vel å merke blitt noen år, men ein pen og velholdt bil som er gått 180.000 kr. Omlag 1 av 300 oppstarter så kan ein plutseleg opppleve at det ikkje muleg å få start,og EPC lampen lyser. Når bilen har stått en stund så kan ein kome tilbake, og da starter på første forsøk. Bilen fungerer heilt greitt ellers og eller, ingen forskjell på dragkraften Satte bilen på verkst og de konkluderte med at at det var "eir" på noen releer, men sjekket ut dette, og de var ok. En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin. Når ein leser instruksen så er det listet opp en rekke feil som kan vera årsaken til at EPC lampen begynner å lyse. Mest sansynleg er det feil i en "svart boks /senor" og som er vanskeleg å lokalisere. Altfor mye elektronikk på biler idag, og verre er det blitt, og når bilene blir 10-15 år begynner desse elektronikk problema å oppstå. Anonymkode: c1056...233
tdm900 Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars Vet du om de gjorde rent batteripoler og polsko? Hvis ikke er det lurt å se på de. Egen erfaring sier at de kan ha irr som ikke vises, men det kan fint ligge på kontaktflater mellom polsko batterpol. Det fører til periodiske startvansker. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Trolig en eller eller annen sensor som fusker. Slike periodiske feil er et helsike å feilsøke, siden diagnoseverktøyene ofte ikke registrerer feilen når den ikke er aktiv. Litt avhengig av årsmodell kan VAG sitt eget diagnoseverktøy lese ut historikk som gir et mer konkret svar. Tips ellers: https://passat.net/how-to-fix-epc-light-on-vw-passat-cars/ Men for å pirke litt: du skriver at "En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin." Det stemmer, med et lite tillegg: En bensinmotor behøver i prinsippet tre ting for å starte. Drivstoff, gnist og LUFT. 😉 Men eller enig med deg: Elektronikken i moderne biler gjør mye godt når alt er vel, men er også en akilleshæl. Det var enklere å feilsøke og reparere for noen tiår siden! Anonymkode: 5ac29...3d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Trolig en eller eller annen sensor som fusker. Slike periodiske feil er et helsike å feilsøke, siden diagnoseverktøyene ofte ikke registrerer feilen når den ikke er aktiv. Litt avhengig av årsmodell kan VAG sitt eget diagnoseverktøy lese ut historikk som gir et mer konkret svar. Tips ellers: https://passat.net/how-to-fix-epc-light-on-vw-passat-cars/ Men for å pirke litt: du skriver at "En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin." Det stemmer, med et lite tillegg: En bensinmotor behøver i prinsippet tre ting for å starte. Drivstoff, gnist og LUFT. 😉 Men eller enig med deg: Elektronikken i moderne biler gjør mye godt når alt er vel, men er også en akilleshæl. Det var enklere å feilsøke og reparere for noen tiår siden! Anonymkode: 5ac29...3d1 Det er en tid for alt , og har selv jobbet som bilrepratør i mange år, men det var m.a. før el-bilen sin tid og bilene var velfylte med svarte bokser. Det var på den tiden ein stilte diagnosen på biler igjennom erfaring, og det å vera lydhør. Nyere biler er idag fylte med "svarte bokser og elektronikk" som fratar fører ansvar i trafikken Det fleste nyere biler (unntatt el.biler ) har idag en understells -konstruksjon som ikkje skiller seg stort ut fra biler produsert på 70-80-90 talet, og rust er forsatt bilen verste fiende. Tidligere kunne ein ta en telefon til en merkforhandler og får "tips og veiledning"men idag skal de ha betalt for hvert ord som rauser utav kjeften, det handler om penger Det enklaste er ofte det beste og det sikreste, og er motstander av alt "leketøyet i moderne " biler, og kostnadene til reprasjon har økt i rakettfart. Fekk idag følgende tips som skal følges opp neste gang problemet oppstå : Koble av + polen på batteriet, og resetter da senorer,og el. komponenter. Da min varmepumpe plutselig sluttet å funke fekk ein det rådet å "dra ut strømkontakten" og sette den innatt etter noen minutter. En varmepumpe er som en datamaskin, og restarter programvaren Hvorvidt dette kan vera løsning også på din bil om varsellampene lyser mot deg bør ein forhøre seg m/ Forhandler. Nyere biler kan idag samanlignes med en datamaskin som trenger restart, og programeringer. Anonymkode: c1056...233
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Maskinfører skrev (På 6.3.2025 den 18.43): Prøv og les ut feilkoder Bilen har vert på verksted, og utifra den lest feilkode, men til ingen nytte. Til mer sorte bokser i bilene til større utfordringer med å diagnosere feil, og reprasjonkostnadene øker raskt. Nyere biler er rett og slett ikk konstruert for nordiske vekslende klima, og saltlake på veiene. Fukt, og salt bilens verste fiende, og det er med rusten som med kreften at når den først er komt er den vanskeleg å blir kvitt. Anonymkode: c1056...233 1
Maskinfører Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bilen har vert på verksted, og utifra den lest feilkode, men til ingen nytte. Til mer sorte bokser i bilene til større utfordringer med å diagnosere feil, og reprasjonkostnadene øker raskt. Nyere biler er rett og slett ikk konstruert for nordiske vekslende klima, og saltlake på veiene. Fukt, og salt bilens verste fiende, og det er med rusten som med kreften at når den først er komt er den vanskeleg å blir kvitt. Anonymkode: c1056...233 Defekt gasspedal Problem med sensorene Feil på gassventil eller servomotor Feil i motorens styreenhet Skadet kabel eller isolasjon Bryter, f.eks. bremselysbryter, er ødelagt For lav batterispenning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå