Gå til innhold

Startproblem Passat 1,8 bensin ?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilen er vel å merke blitt noen år, men ein pen og velholdt bil som er gått 180.000 kr.  

 Omlag 1 av  300 oppstarter så  kan ein  plutseleg opppleve at det  ikkje muleg å få start,og EPC lampen lyser.  Når bilen har stått en stund så kan ein kome tilbake, og da starter på første forsøk.  Bilen fungerer heilt greitt ellers og eller, ingen forskjell på dragkraften Satte bilen på verkst og de konkluderte med at at det var "eir" på noen releer, men sjekket ut dette, og  de var ok.

En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin.  Når ein leser instruksen så er det listet opp en rekke  feil som kan vera årsaken til at EPC lampen begynner å lyse. 

Mest sansynleg er det feil i en "svart boks /senor" og som er vanskeleg å lokalisere.  Altfor mye elektronikk på biler idag, og verre er det blitt, og når bilene blir 10-15 år begynner desse elektronikk problema å oppstå.   

 

Anonymkode: c1056...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du om de gjorde rent batteripoler og polsko? Hvis ikke er det lurt å se på de. Egen erfaring sier at de kan ha irr som ikke vises, men det kan fint ligge på kontaktflater mellom polsko batterpol. Det fører til periodiske startvansker. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trolig en eller eller annen sensor som fusker. Slike periodiske feil er et helsike å feilsøke, siden diagnoseverktøyene ofte ikke registrerer feilen når den ikke er aktiv. Litt avhengig av årsmodell kan VAG sitt eget diagnoseverktøy lese ut historikk som gir et mer konkret svar.

Tips ellers: https://passat.net/how-to-fix-epc-light-on-vw-passat-cars/

 

Men for å pirke litt: du skriver at "En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin." Det stemmer, med et lite tillegg: En bensinmotor behøver i prinsippet tre ting for å starte. Drivstoff, gnist og LUFT. 😉

Men eller enig med deg: Elektronikken i moderne biler gjør mye godt når alt er vel, men er også en akilleshæl. Det var enklere å feilsøke og reparere for noen tiår siden!

 

Anonymkode: 5ac29...3d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trolig en eller eller annen sensor som fusker. Slike periodiske feil er et helsike å feilsøke, siden diagnoseverktøyene ofte ikke registrerer feilen når den ikke er aktiv. Litt avhengig av årsmodell kan VAG sitt eget diagnoseverktøy lese ut historikk som gir et mer konkret svar.

Tips ellers: https://passat.net/how-to-fix-epc-light-on-vw-passat-cars/

 

Men for å pirke litt: du skriver at "En bilmotor skal i prinsippet starte om motoren får "gnist" på tennpluggene og tilflørsel av bensin." Det stemmer, med et lite tillegg: En bensinmotor behøver i prinsippet tre ting for å starte. Drivstoff, gnist og LUFT. 😉

Men eller enig med deg: Elektronikken i moderne biler gjør mye godt når alt er vel, men er også en akilleshæl. Det var enklere å feilsøke og reparere for noen tiår siden!

 

Anonymkode: 5ac29...3d1

Det er en tid for alt , og har  selv jobbet som bilrepratør i mange år, men det var m.a. før el-bilen sin tid og bilene var velfylte med svarte bokser.

Det var på den tiden ein  stilte diagnosen på biler igjennom erfaring,  og det å vera lydhør.  Nyere biler er idag fylte med  "svarte bokser og elektronikk" som fratar  fører ansvar i trafikken  Det fleste nyere biler (unntatt el.biler ) har idag en  understells -konstruksjon som ikkje skiller seg stort ut  fra biler produsert på 70-80-90 talet, og rust er forsatt bilen verste fiende.  Tidligere kunne ein ta en telefon til en merkforhandler og får "tips og veiledning"men idag skal de ha betalt for hvert ord som rauser utav kjeften, det handler om penger

Det enklaste er ofte det beste og det sikreste, og er motstander av alt "leketøyet i moderne " biler, og kostnadene til reprasjon har økt i rakettfart.

Fekk idag følgende tips  som skal følges opp neste gang problemet oppstå :   Koble av + polen på batteriet,  og resetter da senorer,og  el. komponenter.  Da min varmepumpe plutselig sluttet å funke fekk ein det rådet å "dra ut strømkontakten" og sette den innatt etter noen minutter.  En varmepumpe er som en datamaskin, og restarter  programvaren  Hvorvidt dette kan vera løsning også på din  bil om varsellampene lyser mot deg bør ein forhøre seg  m/ Forhandler.  Nyere biler kan idag samanlignes med en datamaskin som trenger restart, og programeringer.

 

Anonymkode: c1056...233

Skrevet

Prøv og les ut feilkoder 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 6.3.2025 den 18.43):

Prøv og les ut feilkoder 

Bilen har vert på verksted, og utifra den lest feilkode, men til ingen nytte.

Til mer sorte bokser i  bilene  til større utfordringer med å diagnosere feil, og reprasjonkostnadene øker raskt. Nyere biler er rett og slett ikk konstruert for nordiske vekslende klima, og saltlake på veiene.  Fukt, og salt  bilens verste fiende, og  det er med rusten som med kreften at når den først er komt er den vanskeleg å  blir kvitt.

Anonymkode: c1056...233

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bilen har vert på verksted, og utifra den lest feilkode, men til ingen nytte.

Til mer sorte bokser i  bilene  til større utfordringer med å diagnosere feil, og reprasjonkostnadene øker raskt. Nyere biler er rett og slett ikk konstruert for nordiske vekslende klima, og saltlake på veiene.  Fukt, og salt  bilens verste fiende, og  det er med rusten som med kreften at når den først er komt er den vanskeleg å  blir kvitt.

Anonymkode: c1056...233

Defekt gasspedal

Problem med sensorene

Feil på gassventil eller servomotor

Feil i motorens styreenhet

Skadet kabel eller isolasjon

Bryter, f.eks. bremselysbryter, er ødelagt

For lav batterispenning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...