AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Del Skrevet 5. mars Dette sier ofte ordførere, politiker og andre når noen har dødd, i f eks en ulykke, dato eller på andre måter som gjør at det inntaket i mediene. Det syns jeg egentlig ikke noe om. Det er fint at de viser medfølelse og uttrykker at de er lei seg, men DYP SORG er noe helt annet enn det de føler. Det er nesten frekt overfor de (oss) som faktisk har mistet sitt barn, sitt elskede, sin klippe i livet og sin kilde til livsglede. Hva mener dere? Anonymkode: 7b470...3d2 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Del Skrevet 5. mars Det går jo snart ikke an å si noen ting ☹️ Anonymkode: 7077e...34e 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette sier ofte ordførere, politiker og andre når noen har dødd, i f eks en ulykke, dato eller på andre måter som gjør at det inntaket i mediene. Det syns jeg egentlig ikke noe om. Det er fint at de viser medfølelse og uttrykker at de er lei seg, men DYP SORG er noe helt annet enn det de føler. Det er nesten frekt overfor de (oss) som faktisk har mistet sitt barn, sitt elskede, sin klippe i livet og sin kilde til livsglede. Hva mener dere? Anonymkode: 7b470...3d2 Det hadde gjerne vert bedre om de hadde sagt no som : vi viser dyp medfølelse og omtanke til de som er rammet av denne dype sorgen. ? Anonymkode: a28b9...101 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Del Skrevet 5. mars Man kan ikke ha dyp sorg når det er noen man ikke kjenner, eller det er en bekjent som har gått bort. Dyp sorg har man når man har mistet noen av sine aller nærmeste! Anonymkode: bf496...bb9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde gjerne vert bedre om de hadde sagt no som : vi viser dyp medfølelse og omtanke til de som er rammet av denne dype sorgen. ? Anonymkode: a28b9...101 Det sier de også Anonymkode: bf496...bb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 5. mars #6 Del Skrevet 5. mars jeg tror de har en mal de følger på slike saker, absolutt alle utalelsene fra offentlige folk i slike tilfele ordlegges helt likt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Del Skrevet 5. mars Hololo skrev (18 minutter siden): jeg tror de har en mal de følger på slike saker, absolutt alle utalelsene fra offentlige folk i slike tilfele ordlegges helt likt. Ja nettopp. Men de er ikke i dyp sorg, det er jo løgn. De ligger ikke og gråter hele natten, de må ikke trøste barna sine som ikke vil annet enn å ligge under dynen og skrike av savn, eller som våkner av grusomme mareritt hver natt og ikke klarer å holde følge på skolen lenger. De går ikke og speider etter den døde i folkemengder selv om de vet de aldri mer skal få se han eller henne. De går ikke i klesskapet og knytter ermene på jakken hans eller hennes rundt seg for å prøve å gjenskape følelsen av en omfavnelse, eller begraver ansiktet i t-skjorta hans/hennes for å snuse inn lukten av den man har mistet. De går ikke til graven dag etter dag og tenner lys, de har ikke en tung og helt fysisk smerte i brystet som ikke går bort, og de må ikke konsentrere seg om å ikke gråte hvert sekund de er ute blant folk. De er ikke i dyp sorg. Anonymkode: 7b470...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Del Skrevet 5. mars Det som sannsynligvis er sant, nemlig at de føler på et sterkt ansvar, ville nok hørtes hult ut for mange. Anonymkode: 0643c...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Del Skrevet 5. mars De kan ikke akkurat si at de føler på litt sorg.. De kunne nok med fordel heller brukt ordet medfølelse. Enig i det Anonymkode: 8a8a0...3a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gratis Skrevet 5. mars #10 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette sier ofte ordførere, politiker og andre når noen har dødd, i f eks en ulykke, dato eller på andre måter som gjør at det inntaket i mediene. Det syns jeg egentlig ikke noe om. Det er fint at de viser medfølelse og uttrykker at de er lei seg, men DYP SORG er noe helt annet enn det de føler. Det er nesten frekt overfor de (oss) som faktisk har mistet sitt barn, sitt elskede, sin klippe i livet og sin kilde til livsglede. Hva mener dere? Anonymkode: 7b470...3d2 Det du beskriver er vel at vi i den norske ordboka har litt for få ord som beskriver noe. Da benytter vi oss ofte av det sterkeste uttrykket. Ta ordet "hate" Noen sier jeg hater naboen fordi han/henne klipper plenen altfor sjeldent. Hva skal vi da kalle noen som virkelig gir oss grunn til å hate? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Del Skrevet 5. mars skal man plutselig mene noe om andre sin sorg og at den ikke er dyp nok også nå da basert på seg selv og sine egen sorg? Anonymkode: a185d...fc9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 5. mars #12 Del Skrevet 5. mars Tror det er viktig å ikke prøve å overtolke alt. Livet blir enklere da. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): skal man plutselig mene noe om andre sin sorg og at den ikke er dyp nok også nå da basert på seg selv og sine egen sorg? Anonymkode: a185d...fc9 En ordfører som skal gi en uttalelse på vegne av kommunen om feks en bilulykke der passasjerer har blitt alvorlig skadet/drept eller noen som har omkommet i en flom og ordføreren ikke kjenner vedkommende som er rammet, kan ikke si at han eller kommunen er i dyp sorg. Det er feil bruk av et begrep som er forbeholdt de nærmeste når noen er rammet personlig. Man kan bli skrekkslagen og trist over det som har inntruffet, men ikke i dyp sorg. Jeg var i dyp sorg da jeg mistet min lillebror pai 11 år i en ulykke, men tror ikke resten av innbyggerne i kommunen var i dyp sorg. Anonymkode: bf496...bb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 11.30): skal man plutselig mene noe om andre sin sorg og at den ikke er dyp nok også nå da basert på seg selv og sine egen sorg? Anonymkode: a185d...fc9 Du tuller??!! Det sier jo seg selv at de umulig kan føle dyp sorg. En ordfører føler da ikke DYP sorg fordi et barn i kommunen har dødd. De kjenner jo ikke engang barnet. Anonymkode: bc5a4...98e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 27. mars #15 Del Skrevet 27. mars Altså bli krenka av at noen sier de er i dyp sorg? Ta deg ei pære! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Del Skrevet 27. mars Politikersvar. Like troverdig som når de lover å ikke øke skattene og avgifter. Du må huske det at de går på spesialkurs i medietrening og alle andre kurs av de store amerikanske selskapene. Pris per deltaker er gjerne 15 000 per dag som betales av norske skattebetalere. Anonymkode: 889c7...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Del Skrevet 27. mars Det er bare politikersnakk. Faste fraser som de sier på automatikk. De samme linjene som gjentas om og om igjen. Spør du meg har de mistet all sin mening. Anonymkode: 7ef69...dcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #18 Del Skrevet 27. mars Er det så mye å henge seg opp i? Det er jo bare en måte å uttale seg på for å vise sympati og for å ha noe å si. Det er vanskelig å finne måter å uttrykke seg på og da finner man enkle løsninger. Ordføreren er jo sikkert lei seg og syns det er trist men han kan jo ikke si det for det høres banalt ut i en grusom situasjon. Anonymkode: d6eef...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 27. mars #19 Del Skrevet 27. mars Jeg tenker det samme om dette som" vi beklager" når en lege er en direkte årsak til at en 13 åring dør. Eller "dette er et tragisk utfall" som resulterer i en 2 åring sin dødsfall eller må leve med funksjonsnedsettelse resten av livet. Når feil skjer har en ikke noe annet valg enn å beklage, være ydmyk, vise unnskyldnede oppførsel. Men at det hjelper? At det er noe vits, at ord i disse sammenhengene har en funksjon? Nei Det er som å tørke opp en tsunami med tørkepapir. Flott bidrag men det hjelper ikke. Noe feil kan en ikke beklage og det blir bare rart sett fra utsiden når folk gjør det (gjerne igjen og igjen ). Det blir mer pinlig å høre på når en prøver å unnskylde seg selv for den feilen som har ført til et så tragisk utfall enn å si noe om konsekvensene, handlinger som kan føre til at det ikke skjer igjen og ansvar. Vise på et ordentlig måte at en har skyld for den feilen som er begått. Og sørge for at det aldri skjer igjen. Det er forskjell på når kiwi kassemannen slår inn bananer istedenfor tomat vs når en lege fjerner hjerte vs en lilletå. Med ansvar kommer også ansvar. Og når jeg ser mennesker ikke ta det ansvaret en har i sin rolle kan jeg også bli noe oppgitt på vedkommende sine vegne. Med en unnskyldning kommer også endring, om den endringen ikke kan komme nytter det ikke å si unnskyld. Jeg synes myndigheter, autoriteter osv har lett for floskler (si unnskyld på en eller annen måte vs å ta ansvar for at konsekvenser av feil ikke skjer igjen (uavhengig av regjering og politisk pari). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå