AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Hei. Forstått det sånn at en nyfødt automatisk får mor sin fastlege. Er det noen som vet om det er mulig å la barnet få far sin fastlege istede? Eller må han/hun få mor sin fastlege, å settes på venteliste til far sin fastlege/evt annen lege? Anonymkode: 2b87f...323
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars Barnet får mors fastlege automatisk som du sier. Du kan bytte fastlege for barnet via helsenorge sine nettsider, du får tilgang til barnet der når det er født siden du har foreldreansvar Barnet må da evt stå på venteliste for å få fars fastlege ja på "vanlig måte" som når voksne bytter. Anonymkode: 2e163...046
AnonymBruker Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnet får mors fastlege automatisk som du sier. Du kan bytte fastlege for barnet via helsenorge sine nettsider, du får tilgang til barnet der når det er født siden du har foreldreansvar Barnet må da evt stå på venteliste for å få fars fastlege ja på "vanlig måte" som når voksne bytter. Anonymkode: 2e163...046 Ok, takker for svar 🙂 Anonymkode: 2b87f...323
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars Barnet slipper venteliste når det bytter til mors fastlege (altså hvis mor bytter etter at barnet blir tildelt forrige fastlege) i alle fall. Hvordan det er når det bytter til fars fastlege vet jeg ikke. Anonymkode: c99e3...8a0
boblevann Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars (endret) Tror faktisk barnet slipper venteliste når det er fars fastlege. Måtte inn på Helsenorge og sjekke nå, og på mitt barn kan jeg bytte til fars fastlege selv om det er mange på venteliste der. Det står "bytt" på fars fastlege (står 0 ledige plasser) og så står det "sett på venteliste" til de andre. Men når jeg er innpå meg selv og ikke barnet, så står det "sett på venteliste" på samme lege. Så det ser ut som barnet får byttet til fars lege uten venteliste. Endret 5. mars av boblevann 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Vi byttet fra min til fars fastlege, da var det ingen ventetid (selv om hans fastlege hadde venteliste). Dette var i 2023. Både jeg og barnet sto på venteliste til en annen fastlege, da fikk barnet plass samtidig som meg når jeg fikk plass. Anonymkode: 15ef4...0ab
MollyJones Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet får mors fastlege automatisk som du sier. Du kan bytte fastlege for barnet via helsenorge sine nettsider, du får tilgang til barnet der når det er født siden du har foreldreansvar Barnet må da evt stå på venteliste for å få fars fastlege ja på "vanlig måte" som når voksne bytter. Anonymkode: 2e163...046 Hvorfor svarer du på ting du ikke har greie på? https://www.helsenorge.no/fastlegen/om/rett-til-fastlege/#fastlege-for-barn-under-16-ar 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Forstått det sånn at en nyfødt automatisk får mor sin fastlege. Er det noen som vet om det er mulig å la barnet få far sin fastlege istede? Eller må han/hun få mor sin fastlege, å settes på venteliste til far sin fastlege/evt annen lege? Anonymkode: 2b87f...323 Bare å gå inn å bytte lege på barnet inne på helenorge. Der vi bor så fikk barnet automatisk legen på helsestasjonen som fastlege altså ikke lege som vi foreldre fikk. Så vi gikk inn å byttet på helenorge da Anonymkode: 9516d...bef
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Nyfødte settes automatisk på mors fastlege, men kan bytte til fars lege uten å stå på venteliste. Byttet er gjeldende fra den 1. i kommende måned. Vedkommende som påstår venteliste her oppe, er bare nok en noldus som svarer på ting hen ikke vet. Anonymkode: 63c3f...c56
Munchlax Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars (endret) Bare å bytte til fars fastlege. Barnet slipper å stå på venteliste selv om den er aldri så lang. Gjorde det samme selv for litt siden. Fikk litt dårlig samvittighet for at 3 barn gikk rett forbi køen på nesten 150 stk som stod på venteliste Endret 5. mars av Munchlax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå