AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Har lest masse her inne og på andre forum, googlet og lest artikler, statistikk. Og det ser ikke bra ut ut for meg. Prøver her inne, siden her er det jo dere som er blitt gravide og har fått barn. Så jeg ønsker å vite om det er noen som har klart å bli gravide og få barn da de var over 40, og så sent som 43/44 år? Har to barn fra tidligere (13 og 15 år), og er 43. Blir 44 senere i år. Jeg og partner har prøvd i ca. to år. Har blitt gravid mange ganger, men mister tidlig (oftest i uke 4 og 5, har lest at dette kalles kjemiske graviditeter), oppe i åtte ganger på to år. Har vært til sjekk hos gynekolog i forbindelse med barneønske, siste gang høsten 2024. Fikk beskjed om at alle verdier på blodprøvene var normale, og alt så normalt ut på innvendig ultralyd. Jeg innser at sjansene er små, men er det noen som har lyktes rundt min alder, selv etter flere spontanaborter? Tar Q10, jern, folsyre, omega3, men vet ikke om det hjelper noe. Anonymkode: b3f90...d43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Min mormor fikk min mor da hun var 46 år Da hadde de prøvd i 15 år og mistet veldig mange i mellomtiden både tidlig og senere i svangerskapene. Min mor ble født velskapt og frisk. Og dette var før kosttilskudd og medisinske intervensjoner. Så umulig er det jo ikke Anonymkode: e9161...fc0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Det er ikke umulig nei, min mormor fikk siste barn som 45-åring. Og dere blir jo gravide, så det er et godt tegn. Men i den alderen er det langt mellom de gode eggene, og man må prøve en stund og tåle spontanaborter før det kanskje klaffer. Og ikke minst, mannen må også jobbe med sædkvalitet! Jeg keste nylig at mange spontanaborter er på grunn av nannen. Mannen må også ta Q10, sink, folat, omega 3 og D-vitamin. Og ikke røyke eller drikke mye alkohol. Anonymkode: ec247...846 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Det er selvfølgelig mulig, det vet vi jo, for det er jo mange som får barn etter 40. Det betyr ikke at det er vanlig, eller at det er enkelt. Jeg var 42 da jeg fikk yngste, og opplevde at jeg møtte en del 40+ mødre som var yngre enn meg, men jeg har møtt svært få som var eldre. Men, igjen, det er alltid noen. Jeg har f.eks. en kollega som fikk to barn etter 42. I ettertid har jeg hørt, men ta det med en klype salt for jeg husker ikke hvor jeg leste det, at det går en grense rundt 42/43 ift mors alder. Jeg har også hørt at alder ikke alltid spiller den rollen man tror, dvs at hvis man er en person som lett blir gravid, så er det ikke nødvendigvis så mye vanskeligere etter 40, men hvis man har problemer, så har man det typisk fra en mye tidligere alder. Det siste poenget, som mange ikke vet, er at man er ikke fruktbar helt frem til overgangsalder/siste mens. Visstnok er man ikke fruktbar de siste 10 årene før overgangsalder, og det betyr at noen mister fruktbarheten endel tidligere enn det man vanligvis tenker, dvs i slutten av 30-årene, selv om andre kan får barn til godt oppi 40-årene. Anonymkode: 1f009...50c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er selvfølgelig mulig, det vet vi jo, for det er jo mange som får barn etter 40. Det betyr ikke at det er vanlig, eller at det er enkelt. Jeg var 42 da jeg fikk yngste, og opplevde at jeg møtte en del 40+ mødre som var yngre enn meg, men jeg har møtt svært få som var eldre. Men, igjen, det er alltid noen. Jeg har f.eks. en kollega som fikk to barn etter 42. I ettertid har jeg hørt, men ta det med en klype salt for jeg husker ikke hvor jeg leste det, at det går en grense rundt 42/43 ift mors alder. Jeg har også hørt at alder ikke alltid spiller den rollen man tror, dvs at hvis man er en person som lett blir gravid, så er det ikke nødvendigvis så mye vanskeligere etter 40, men hvis man har problemer, så har man det typisk fra en mye tidligere alder. Det siste poenget, som mange ikke vet, er at man er ikke fruktbar helt frem til overgangsalder/siste mens. Visstnok er man ikke fruktbar de siste 10 årene før overgangsalder, og det betyr at noen mister fruktbarheten endel tidligere enn det man vanligvis tenker, dvs i slutten av 30-årene, selv om andre kan får barn til godt oppi 40-årene. Anonymkode: 1f009...50c siterer meg selv for å presisere at den grensen på 42/43 ikke er en grense som sier umulig etterpå, men en grense som sier at på det punktet skal det være en knekk i de statistiske tallene - dvs kurven går brattere ned ved 42 enn ved 40 eller 44. Men igjen, jeg har ikke dobbeltsjekket - I could be wrong. Anonymkode: 1f009...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Mammaen min ble gravid med søsteren min som 46-åring, så det å være i 40-årene betyr absolutt ikke at det er umulig. Det er jo bare å prøve - det er den eneste måten å finne ut om det er mulig for deg Anonymkode: e4536...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Ja, det er mulig. Jeg ble selv gravid som 44-åring. Og det var overhodet ikke planlagt, en måned slurv med prevensjon fordi jeg hadde byttet fastlege og trodde at jeg var "safe" siden jeg til og med har fått beskjed av gyn tidligere at jeg var i starten av overgangsfasen. Men når det er sagt så er det en grunn til at veldig mange spontanaborterer når de blir gravide i høy alder. De eggene som er igjen har i snitt mye lavere kvalitet, og da gjør kroppen dessverre en god jobb når den kvitter seg med dem. Da jeg dro til lege for å bekrefte graviditen fikk jeg beskjed om at jeg hadde omtrent dobbelt så stor risiko for spontanabort som det en 38-åring ville hatt. Det gikk helt bra for mitt vedkommende, men jeg fikk altså høre at jeg hadde oddsene imot meg til tross for tidligere gode og lette graviditeter og ingen historikk med spontanabort eller kjemisk graviditet. Forøvrig så tror jeg ikke at kosttilskudd kan hjelpe mot alderen på eggene. Hvis kroppen din har problemer med å bære frem barn så kan det nok ha noe for seg, men når kvaliteten på eggene er dårlig i utgangspunktet så vil det ikke ha noe å si om du tar omega3 eller ikke, liksom., Anonymkode: 16ae3...e58 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden Det er så pussig med kvinneguiden. En kvinne på 53 får høre at hun i hvert fall ikke kan kutte ut prevensjon. Mens en kvinne på 40 er aaaltfor gammel til å få barn. Realiteten er vel et sted i mellom der. Jeg er selv 44, og gynekolog da jeg hadde fortsatt egg. Men siden jeg er helsepersonell selv så ser jeg jo at de har minket i antall siden jeg i 30-årene. Jeg ville nok selv ikke hatt så store forhåpninger om graviditet hvis det gjaldt meg selv. Men umulig er det jo ikke Anonymkode: 6d506...fbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mammaen min ble gravid med søsteren min som 46-åring, så det å være i 40-årene betyr absolutt ikke at det er umulig. Det er jo bare å prøve - det er den eneste måten å finne ut om det er mulig for deg Anonymkode: e4536...018 Herregud, jeg leste: mannen min ble gravid med søsteren min 😂 leste flere ganger før jeg klarte å skjønne hva som faktisk stod der, ble litt lettere sjokkert over et så jovialt svar over en noe så sjokkerende 😂🙊 Anonymkode: bd006...f16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er så pussig med kvinneguiden. En kvinne på 53 får høre at hun i hvert fall ikke kan kutte ut prevensjon. Mens en kvinne på 40 er aaaltfor gammel til å få barn. Realiteten er vel et sted i mellom der. Jeg er selv 44, og gynekolog da jeg hadde fortsatt egg. Men siden jeg er helsepersonell selv så ser jeg jo at de har minket i antall siden jeg i 30-årene. Jeg ville nok selv ikke hatt så store forhåpninger om graviditet hvis det gjaldt meg selv. Men umulig er det jo ikke Anonymkode: 6d506...fbb I teorien kan man bli gravid så lenge man menstruerer, og gjennomsnittsalder for menopause er 52,5 år. Sjansen for å bli gravid, og sjansen for å bære frem et velskapt barn faller drastisk etter 42- 44 års alder, men det er altså ikke umulig. Anonymkode: 731c9...3b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Vi møttes når vi var 42. Så ble hun gravid, og vi ble foreldre som 43 åringer. Nå er han 13 år og vital og aktiv. Vi prøvde egentlig ikke, men siden jeg var barnløs gjennom et 20 års tidligere ekteskap trodde vi det ikke var nødvendig med prevensjon. Det er den beste feilen vi har gjort. 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Umulig er det neppe. Erramatti Mangamma var 73 år gammel da hun fødte tvillinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Del Skrevet 11 timer siden Det enkle svaret er at det er umulig for noen og mulig for andre. Rett og slett. Anonymkode: b41d4...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden Helt mulig. Dere er tydligvis veldig fertille med 8 graviditeter på 2 år. Bare fortsett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden min venninne fikk barn som 44 åring etter 7 aborter mellom uke 4-12, akupunktur kan være det som hjalp der men det vet de jo ikke 100% selvsagt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er 44 og venter barn straks. Via Ivf, med egne egg. Fastlegen min sa det nesten var et «mirakel», for det er få som blir gravide i denne alderen. Men det er jo noen som er super-fertile og som får barn seint. Min farmor fikk siste som 46-åring på slutten av 60-tallet. Anonymkode: 60a98...5db 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden monican94 skrev (4 minutter siden): min venninne fikk barn som 44 åring etter 7 aborter mellom uke 4-12, akupunktur kan være det som hjalp der men det vet de jo ikke 100% selvsagt.. Takk for at du deler. Vet du hvor lenge hun/de prøvde? Om hun hadde noen underliggende problemer, eller om alt var tilsynelatende normalt? Anonymkode: b3f90...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 44 og venter barn straks. Via Ivf, med egne egg. Fastlegen min sa det nesten var et «mirakel», for det er få som blir gravide i denne alderen. Men det er jo noen som er super-fertile og som får barn seint. Min farmor fikk siste som 46-åring på slutten av 60-tallet. Anonymkode: 60a98...5db Gratulerer. Hvorfor brukte du IVF? Får alltid panikk når jeg leser andre rundt egen alder som bruker IVF, siden vi bare prøver selv. Gynekolog sa til meg at IVF ikke er så aktuelt for meg siden jeg blir gravid naturlig (men mister jo hver gang). Hvilken IVF-klinikk var det? Har lest at bl.a. Jon Hausken er supernegativ til graviditet etter 40 i alle fall. Anonymkode: b3f90...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stiigen Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tror det er veldig høy risiko for problemer når damen er såpass gammel. Mye aborter og fødselsdefekter. Downs er vel betydelig høyere risk. Jeg føler det er en ganske risky ting å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har lest masse her inne og på andre forum, googlet og lest artikler, statistikk. Og det ser ikke bra ut ut for meg. Prøver her inne, siden her er det jo dere som er blitt gravide og har fått barn. Så jeg ønsker å vite om det er noen som har klart å bli gravide og få barn da de var over 40, og så sent som 43/44 år? Har to barn fra tidligere (13 og 15 år), og er 43. Blir 44 senere i år. Jeg og partner har prøvd i ca. to år. Har blitt gravid mange ganger, men mister tidlig (oftest i uke 4 og 5, har lest at dette kalles kjemiske graviditeter), oppe i åtte ganger på to år. Har vært til sjekk hos gynekolog i forbindelse med barneønske, siste gang høsten 2024. Fikk beskjed om at alle verdier på blodprøvene var normale, og alt så normalt ut på innvendig ultralyd. Jeg innser at sjansene er små, men er det noen som har lyktes rundt min alder, selv etter flere spontanaborter? Tar Q10, jern, folsyre, omega3, men vet ikke om det hjelper noe. Anonymkode: b3f90...d43 Ble gravid i en alder av 42 år etter kun 14 dager. Men lever veldig sunt. Anonymkode: 9db43...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå