Gå til innhold

Shetlandsponni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,  sitter mye å tenker på kjøp av shetlandsponni,  å det jeg lurer på er hvor dyrt er det å ha en shetlandsponni? Vokste opp med det så er godt kjent med det. Å er det mulig som ung ufør å eie en liten ponni? 😊

Anonymkode: 37422...448

AnonymBruker
Skrevet

tja, mellom 3000 og 10 000 i måneden ca? 

Det er umulig svare på uten å vite hva du vil ha i stalleie. En stallplass koster vanligvis omtrent det samme for en shettis som en større ponni, eventuelt litt justering for grovfor hvis det er inkludert. 
Man må ha hovslager/trimmer like ofte på en liten og stor hest, og det koster like mye. 
Veterinærprisene er like. 
Noe utstyr er billigere. 

Anonymkode: 61ae2...96b

• Liker 2
Skrevet

Så liten shettis koster like mye som stor hest med andre ord? Ville gjerne ha svar fra de som har små ponnier for å vite litt mer 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det koster like mye for en shettis som stor hest. Hilsen ei som hadde shettis og hest før hun ble ufør, men hadde egen stall og beite. Nå er det ikke rom i økonomien til å ha hest lenger. 

Anonymkode: 0b321...e5d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Idasy skrev (1 minutt siden):

Så liten shettis koster like mye som stor hest med andre ord? Ville gjerne ha svar fra de som har små ponnier for å vite litt mer 😅 

Den spiser mindre, så den koster mindre med tanke på for. 

Men leie av stallplass går pr boks, ikke størrelse på hesten. 
Hovslager/trimmer tar vanligvis betalt pr hest, uansett størrelse, det er tross alt fortsatt fire høver. 
Ett dekken koster stort sett det samme om det er str 90cm eller 135 cm. 
En grime koster stort sett det samme i størrelse ponni og full. 
En vaksine til ponni og stor hest har stort sett samme pris. 
Sulky koster gjerne litt mindre for ponni enn hest. 

Noen shettiser bruker knapt dekken og sliter ikke på utstyr, andre spiser bokstavelig talt opp dekken som om det er godis... 
Noen shettiser krever knapt en sytråd for å holdes inne i ett gjerde, andre krever fem rader med strømtråder og kommer seg fortsatt ut. 
Noen shettiser er hardføre og tåler det meste uten å bli syke, andre klarer de mest utrolige ting som krever veterinær... 

En shettis er ikke en budsjett-variant av en hest. 
Det er kanskje ikke like mye kostnader til treninger, konkurranser og slikt som det ville vært med en stor brun, men en shettis skal fortsatt holdes i gang, trenes, og brukes. 

Anonymkode: 61ae2...96b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

en liten katt koster det samme som en stor katt, en liten hund det samme som en stor osv osv det eneste som er "ulikt" er mengden for, men prisen på foret trenger ikke automatisk være billigere av den grunn - en liten hest det samme som en større hest - tankenom at størrelsen skulle ha nevneverdig utslag på kosten er naiv i beste fall.. 

Anonymkode: 33852...d89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,  sitter mye å tenker på kjøp av shetlandsponni,  å det jeg lurer på er hvor dyrt er det å ha en shetlandsponni? Vokste opp med det så er godt kjent med det. Å er det mulig som ung ufør å eie en liten ponni? 😊

Tenk på ett tall, du må jo nødvendigvis sjekke kostnadene der du har tenkt å stalle opp og sjekke hva som er realistisk.  

Mine ponnier koster nesten ingenting, jeg har egen stall, jeg slår eget fôr (og ekstrakostnaden for de få målene til hesten er minimal) og jeg skor selv. Så noen lapper til veterinær i året og litt tilskuddsfôr.  Utstyr kjøper jeg minimalt av. Man trenger liksom ikke stort mer enn et hodelag, et tau og en børste til en hest. 

Anonymkode: eb3fb...92c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenk på ett tall, du må jo nødvendigvis sjekke kostnadene der du har tenkt å stalle opp og sjekke hva som er realistisk.  

Mine ponnier koster nesten ingenting, jeg har egen stall, jeg slår eget fôr (og ekstrakostnaden for de få målene til hesten er minimal) og jeg skor selv. Så noen lapper til veterinær i året og litt tilskuddsfôr.  Utstyr kjøper jeg minimalt av. Man trenger liksom ikke stort mer enn et hodelag, et tau og en børste til en hest. 

Anonymkode: eb3fb...92c

Men jeg regner med at du har en børste for å rense hovene selv om du har en ponny.

Anonymkode: 3c83d...e49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ponni. Støre enn en shettis - men en ponni. Vi betaler ca 5200 i mnd i stall (2300) høy (2000+) og spon per mnd. forsikring på 8-900 i mnd. hovslager mellom 1500 og 2500 per gang og ridetimer og utstyr kommer i tillegg. Vi bor i en middels stor by og stallen er 30 min kjøring fra sentrum. 

Anonymkode: 60e6c...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra at utgiftene til fór blir lavere med en liten ponni enn med en stor hest, så koster det det samme. Forsikring, stallplass, veterinær, hovpleier osv er ikke billigere for en liten hest.

Anonymkode: 71935...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.08):

Uføretrygd har ikke rom for hest. Det er svært dyrt. Tenk bare på veterinærregningene som kan dukke opp uanmeldt. Hovslager. Leie av stallboks. Leie av beiteplass der den kan gå ute? Det er snakk om mange tusen i måneden.

Det koster ikke noe mindre med en ponni enn en vanlig hest, unntatt maten. De spiser naturligvis mindre fordi de er mindre av størrelse, men alt det andre koster likt for stor og liten hest.

Anonymkode: a28a3...5ee

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut stallplasser til hester og ponnier, tar det samme for leie av boks uansett størrelse på hesten. Det går noe mindre fôr og flis på en ponni, så der sparer du noe. Men ellers så koster det deg det samme som å eie en vanlig hest. Jeg vet ikke hva stallplassene ligger på i pris i ditt område? Sjekk ut det og sett opp et budsjett, har du lite av andre utgifter og en sparekonto med litt penger på, i tilfelle uforutsette kostnader, samt forsikring på hesten så er det ikke noe i veien for å eie hest selv om man er ufør. Jeg har mange oppstallører hos meg som er uføretrygdet. Det er en helt super interesse og ikke minst terapi, kanskje spesielt for de som ikke får jobbet osv. 

Anonymkode: 7fbf8...33f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uføretrygd har ikke rom for hest. Det er svært dyrt. Tenk bare på veterinærregningene som kan dukke opp uanmeldt. Hovslager. Leie av stallboks. Leie av beiteplass der den kan gå ute? Det er snakk om mange tusen i måneden.

Det koster ikke noe mindre med en ponni enn en vanlig hest, unntatt maten. De spiser naturligvis mindre fordi de er mindre av størrelse, men alt det andre koster likt for stor og liten hest.

Anonymkode: a28a3...5ee

Eh? Kommer jo helt an på. Er ufør selv, men jeg arvet et småbruk med store beiteområder, er gift med mann i godt betalt jobb, og vi har to hester hjemme. 

Anonymkode: 2749e...318

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt er et tau? Det kommer helt ann på hvor du skal stalle den opp, om du skal ha den skodd/barfot og hvor mye dill og dall du føler at du trenger til den.

Men i utgangspunktet så koster en stallplass det en stallplass koster og dyrlege koster det det koster uavhengig av størrelsen på hesten.

Skrevet (endret)

Jeg har en mellomstor hest og en stor Shetlandsponni, og kostnadene på de 2 er ikke så ulike. Jeg har de hjemme, så det er ingen stalleie inne i bildet sånn sett. Noen staller er noe rimeligere på ponnier, men det er ofte bare snakk om få hundrelapper, av god grunn. De tar opp en plass, de skal slippes ut/inn akkurat som de andre, evt møkkes for, passes på, ha fòr og vann. 

Ponnien spiser ca 2/3 av hva den store hesten spiser, de bruker ca like mye flis inne. Sko koster det samme (absolutt ikke alle fungerer uten sko om man skal bruke dem), forsikring koster omtrent det samme, vaksiner og tannrasp koster det samme, utstyr koster det samme og  kjøring til og fra stallen koster det samme :) Så det er egentlig kun fòrmengde som er ulikt, så det utgjør ingen stor forskjell alt i alt :)

Regnestykket hos meg blir ca
Høy, 5,5 kg/dag = 5 kr / kg = 840 kr pr mnd + noe svinn og en ekstra dott her og der, ca 1 000,- kr grovt regnet
Kraftfor - Vitaminer og noe Betfiber og salt = ca 200 kr / mnd
Sko = 1750 kr hver 8. uke ca = 1000 pr mnd i snitt
1 flisball pr uke = 450 kr / mnd

Forsikring = ca 250 / mnd for Veterinær medium, uten livsforsikring
Jeg kommer ergo ikke under 3 000 kr / mnd for min Shetlandsponni. Hesten min spiser for ca 5-600 kr mer / mnd, ellers er det de samme utgiftene

Da er ikke vaksine / tannrasp 1-2 ggr året ikke regnet med og heller ikke veterinær ved sykdom el skade.

Om du ikke skal stalle opp men ha hesten hjemme så kommer det vel en del kostnader i tillegg med gjerder, evt stall / utegangshus, evt drenering av uteområde, samt at du da gjerne må ha minst 2 hester der, enten egne eller leie ut til en til. Ingen hester bør bo alene.

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...