Gå til innhold

Kan jeg skfite lås på hybelen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en Leietaker som er nyinnflyttet, har vært behjelpelig på alle områder, men vedkommende er en kjeltring og har bodd gratis siden 20 februar. Leien skulle vært betalt for lenge siden, men vedkommende har løyet og sagt den er sendt osv, den er fremdeles ikke betalt. Dette er bare starten på leieforholdet, og jeg kjenner jeg er forbanna. 

Kan jeg skifte lås på ytterdøren slik at vedkommende ikke kommer inn før personen har betalt den leien? .

Anonymkode: 38c0f...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei

Anonymkode: bb58e...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så vedkommende kan bare fortsette og bo der uten å ha betalt en dritt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må opphøre leieforholdet etter reglene for oppsigelse. Mislighold vil som regel være gyldig grunn hvis det er av et stort nok omfang

Anonymkode: bb58e...633

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det kan du ikke. Det er selvtekt, og det er ulovlig. 

Anonymkode: c040d...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 6.23):

Ekspander  

Når du leier ut en hybel, er det regler du må forholde deg til.

Bo gratis sier du, er jo bare tre uker? Har vedkommende aldri betalt eller forfalt det en leie 20 februar? 

Anonymkode: d0ada...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Du har en hel del regler og lover å forholde  deg til. Virker ikke som du er helt egnet til å leie ut eller er i nærheten av profesjonell utleier når du ikke vet hvor du en gang skal lete for å sjekke regler. 

Akkurat denne loven er ikke den vanskeligste. Skifte lås kan du IKKE gjøre. Det er noen tiltak mellom der du må gjøre. Har du sendt skriftlig varsel? Den skal være på at leietaker har to uker til å betale. Etter det kan du jo høre med namsmannen. Det er ikke du som skal foreta selve (og eventuelle) utkastelsen heller. 

Anonymkode: a1c69...abe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre er det ikke så enkelt. Skifter du lås kan leieboer skifte nok en gang og sende deg regningen. Du må sende advarsel, deretter oppsigelse så ta det til namsmannen  hvis leieboer fremdeles ikke har betalt og ennå bor der. 

Og så må du lære å være litt mer kritisk og sjekke referanser neste gang du leier ut.

Anonymkode: 468c1...37f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 6.19):

Har en Leietaker som er nyinnflyttet, har vært behjelpelig på alle områder, men vedkommende er en kjeltring og har bodd gratis siden 20 februar. Leien skulle vært betalt for lenge siden, men vedkommende har løyet og sagt den er sendt osv, den er fremdeles ikke betalt. Dette er bare starten på leieforholdet, og jeg kjenner jeg er forbanna. 

Kan jeg skifte lås på ytterdøren slik at vedkommende ikke kommer inn før personen har betalt den leien? .

Ekspander  

Har dere ikke depositum?

Anonymkode: 76bd9...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor setter du deg ikke inn i lovverket før du leier ut? Nei du kan ikke skifte lås uten videre. Du må evt starte utkastelsesprosess, som kan ta tid. 

Anonymkode: 03b35...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

du må sende purring først, med varsel om at det oversendes namsmannen hvis det ikke betales. 
Du kan samtidig sende varsel om oppsigelse (hvis du har angitt manglende betaling som utkastelseklausul i kontrakten) 
Hvis han ikke betaler, så videresender du det til namsmannen, som tar videre steg med purring og eventuelt utkastelseprosessen. 

Dersom du bytter låsen, eller på andre måter forhindrer leietaker til å benytte boligen, så risikerer du bli erstatningsansvarlig.
Hvis du skifter lås uten at leieforholdet har opphørt, så kan leietaker faktisk ta inn på hotell å sende deg regningen. 

Anonymkode: 6635a...db3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 6.19):

Ekspander  

Kan du ikke lover og regler rundt det å leie ut? Er svaret nei, så slutt å leie ut. 

Bytter du lås, så blir du aldri kvitt leieboeren din, fordi du gjør noe ulovlig. 

Anonymkode: 4704d...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utleier skal være den profesjonelle parten, men .. haha, det er ikke alltid slik, gitt!

Bytte lås er bare ris til egen bak, som mange nevner.

Bodd gratis siden 20 februar, og samtidig ikke betalt på lang tid? 20 februar er bare noen dager siden.

Anonymkode: cab27...508

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...