AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #101 Del Skrevet 5 timer siden Leifr skrev (7 timer siden): Hvor bra det går å få barn i den alderen er dog ganske avhengig av hvor mye sosial infrastruktur man har rundt seg. I hine hårde dage da folk stort sett bodde med eller nær storfamilie og naboer/venner i samme livsfase var det nok på mange måter enklere enn i dagens mer pulveriserte samfunn. Dette er viktig. Det er fornuftig å få barn mens man er ung, men det er også en overhengende fare for at man blir aleneforelder fordi livet skjer. Da er det nødvendig at folk rundt den unge forelderen hjelper til slik at hen kan fullføre utdannelse og komme i jobb. Om dette blir fulgt opp er det å bli ung forelder ikke spesielt problematisk. Å være eneforelder uten oppbakking er betydelig tyngre, Ikke umulig, men ufattelig slitsomt. Anonymkode: 82b82...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #102 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 6.55): Min datter på 19 har begynt å snakke om at de ønsker seg barn. Hun har samboer som hun har bodd med i et år. Han eier leiligheten de bor i og har fast jobb. Hun har friår og jobber før planen er å starte på barnehage lærerstudiet til høsten. Jeg synes det er fryktelig tidlig! Har forsøkt å snakke med henne om å vente til hun hvertfall nærmer seg ferdig med studier men hun er lite mottagelig for å høre. Hva ville du sakt om det var sin datter? Anonymkode: ada44...87c Det er jo fantastisk!💕 Anonymkode: a1aa4...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #103 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er jo fantastisk!💕 Anonymkode: a1aa4...862 Herregud så mange weirdos det er her inne. Hvorfor forsvarer dere tenåringsgraviditet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #104 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi mennesker er skapt for å få barn som unge mennesker. Det er da vi har mest energi og overskudd. Og kan følge barnas energi uten å bli utmattet. Det er kjekt å ha unge besteforeldre som kan være til stedet. Det er godt for unge å ha mor, besteforeldre og oldeforeldre. Det er en varme i det. Har du gamle foreldre så mangler du ofte besteforeldre som kan stille opp for å være med barna. Du får ikke oppleve flere genreasjoner om mor er 40 når hun får barn. Ikke på samme måte. Anonymkode: 00052...eec Du glemmer å tenke på at unge besteforeldre er i full jobb og ofte ikke har tid til barnebarna på samme måte som en besteforelder som er pensjonist. Og oldeforeldre er det ikke mange som har. Har aldri hatt oldeforeldre. Aldri savnet det heller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #105 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er nødvendigvis ikke et problem. Her slo vi oss til ro mens jeg gikk på videregående. Jeg studerte og jobbet i ferier og helger, samboer startet firma. Vi hadde ikke ferie eller reiste på flere år. Vi kom inn på boligmarkedet. Jeg ble ferdig å studere som 23 åring, fikk jobb, vi bygde hus, mannens firma gikk så det suste og vi fikk barn tidlig, mye jobb, offer og lite lek og moro i «ungdomstiden». Etterhvert reiste vi mer og mer, sammen med barna. Nå har vi flotte ungdommer i hus, enda bedre råd og klar for å ta igjen lek og moro på egne premisser, og gleder oss til vi forhåpentligvis skal bli besteforeldre. Vi hadde ikke noe behov for festing, reising eller backpacking med venner. Vi ville stifte familie, jo før jo heller. Eneste som gjorde st vi ventet noen år etter 19, var for å bli ferdig med utdannelsen og stå litt tryggere økonomisk, fordi det var det vi ble fortalt var det riktige. Men ser i ettertid at det nok hadde gått helt fint å få ett av barna samtidig. Anonymkode: 59d03...14f Men venninnene dine d var de i samme situasjon som deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #106 Del Skrevet 4 timer siden On 3/5/2025 at 7:03 AM, AnonymBruker said: Jeg hadde sagt at hun bør være klar over at det kan bli tøffere å studere når man har barn. Ellers synes jeg det er bedre man begynner som 19 åring enn venter til man er 35. Det er ganske nymotens at en 20-21 åring liksom er for ung for barn. Anonymkode: 59d03...14f Selvfølgelig. Fra naturens side er det 20-27 at kvinner er mest fruktbare og får minst helseproblemer i svangerskap og med å bli gravide. Visse sykdommer/tilstander har også midre sjanse for å oppstå hos barnet i den perioden. Anonymkode: 8175d...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #107 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ville bedt henne tenke nøye på hva hun vil gjøre hvis hun blir alenemor som student, om hun har regnet på om hun vil klare seg økonomisk. Før statistisk sett er det mange forhold som ryker når man bare er 19 år. Han eier leilighet og har fast jobb, men hun er veldig sårbar. Hvis hun ønsker et vanlig studentliv, er det bare å glemme hvis hun får barn. Hun er vel litt gammel for disse grine-dukkene, men det hadde ellers vært en nyttig øvelse. Men utover det er det ikke mye du kan gjøre. 19 år er jo heller ikke helt krise, det er stor forskjell på det og 16 år. Du bør være forsiktig med å blande deg for mye her. Anonymkode: 6b8ef...b50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #108 Del Skrevet 3 minutter siden Nå har jeg vært gjennom nesten det samme da(gikk barnehagelærerstudie) bare at jeg var 24, men 19/24 jeg hadde 3 semester igjen da jeg ble gravid med nr 1. Han hadde fast jobb, men jeg var student og hadde bare lånekassen som inntekt. Min datter var ikke planlagt, så det var ikke et valg for meg å ikke få henne da. Hadde jeg kunne bestemt når så hadde det skjed etter endt studie og ansatt i full stilling. Det går hardt utover økonomien å bare ha 1 inntekt + det man får i stipend og lån fra lånekassen. Pluss at på studiet så er det obligatorisk praksis som man må få godkjent for å kunne få fortsette hvert semester. Jeg hadde aldri klart å dratt fra baby og hatt 6 timer praksis borte fra henne så jeg valgte å ta et fri år det første året hennes. Å det selv om st mitt forløp var nett og samlingsbasert. Det det går, jeg har gjort det, det er flere som gjør det, men hun et såppas ung enda at det er ingen ting som haster med å få barn enda når man er 19 år. Det hastet ikke da jeg var 24. Det å kunne ha en utdannelse og fast jobb slik at man kan gi barna alt du ønsker og all din tid på ettermiddagene er så mye mer verdt det. Er det noen venninner i bildet her som får baby nå? Er det det som er faktorn her? Anonymkode: 8b53b...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå