AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #81 Del Skrevet 9 timer siden Det er viktig at hun sjekker ut hvordan det fungerer mtp lånekassa. Hun burde definitivt vente til hun har begynt å studere, for å sikre seg selv økonomisk. Hvis hun har studert x antall måneder (sjekk reglene) så får hun foreldrestipend, og det er penger hun får "gratis". Jeg tror det kan være en god ide å få barn tidlig, men det er jo bare du som kjenner henne som egentlig kan ha enn(skjult) mening om dette. Anonymkode: 24d02...c2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #82 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ditt perspektiv på det, det er ikke en sannhet for alle. Jeg syns livet var mer trist uten barn. Ungdomstiden hadde jeg levd ut til de grader før det. Det er ikke alle som ønsker å feste,reise eller studere/bo i kollektiv. Noen finner mer glede i familie verdier. Livet er heller ikke over når man har barn, du kan likevel bruke tid med venner, dra ut, reise og alt du måtte ønske likevel så lenge du sørger for ett godt nettverk rundt en. Anonymkode: daad3...215 Kommer jo an på om man har familie i nærheten som kan stille opp. Eller vil stille opp. Ikke alle har det. Jeg merket jeg måtte legge mye på hylla etter jeg fikk barn. Ikke alle får funksjonsfriske barn heller og da blir man pretty much låst Endret 8 timer siden av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #83 Del Skrevet 8 timer siden Kjenner flere som kombinerte baby og utdanning i ung alder. Ingenting galt med det. Anonymkode: 1d2f2...f2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #84 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 7.18): Hun har ingen utdannelse, hun eier ingenting, hun er ung og vært samboer i kort tid. Joda. Bli gravid. Om 2 år står hun på NAV med en baby og på fritiden krangler hun med far om 50/50 Anonymkode: 58c7a...c34 Jeg var 30 da jeg fikk barn. Høy utdannelse, eide egen bolig og hadde vært sammen med barnefar i 4 år før fødsel. 2 år senere sto jeg på kontoret til sjefen min og gråt fordi han ikke ville tilrettelegge for at jeg hadde blitt alene med barn annenhver uke, og på fritiden kranglet jeg med far om 50-50 på familievernkontoret. Anonymkode: 7f7f9...18b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #85 Del Skrevet 7 timer siden Vi mennesker er skapt for å få barn som unge mennesker. Det er da vi har mest energi og overskudd. Og kan følge barnas energi uten å bli utmattet. Det er kjekt å ha unge besteforeldre som kan være til stedet. Det er godt for unge å ha mor, besteforeldre og oldeforeldre. Det er en varme i det. Har du gamle foreldre så mangler du ofte besteforeldre som kan stille opp for å være med barna. Du får ikke oppleve flere genreasjoner om mor er 40 når hun får barn. Ikke på samme måte. Anonymkode: 00052...eec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #86 Del Skrevet 7 timer siden Vi fikk våre barn som studenter og det var utrolig fleksibelt og fint. Jeg var 20 da første ble født, og 22 da neste kom. Nå er barna tenåringer og vi har det godt sammen. Anonymkode: c03a9...d4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #87 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi mennesker er skapt for å få barn som unge mennesker. Det er da vi har mest energi og overskudd. Og kan følge barnas energi uten å bli utmattet. Det er kjekt å ha unge besteforeldre som kan være til stedet. Det er godt for unge å ha mor, besteforeldre og oldeforeldre. Det er en varme i det. Har du gamle foreldre så mangler du ofte besteforeldre som kan stille opp for å være med barna. Du får ikke oppleve flere genreasjoner om mor er 40 når hun får barn. Ikke på samme måte. Anonymkode: 00052...eec Så du vil anbefale ei jente på 19 år å bli gravid utan å ha: utdanning jobb pengar eigen bustad ekteskap/sambuarkontrakt Anonymkode: cf6f5...ad2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 7 timer siden #88 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 7.03): Det er ganske nymotens at en 20-21 åring liksom er for ung for barn. Anonymkode: 59d03...14f Hvor bra det går å få barn i den alderen er dog ganske avhengig av hvor mye sosial infrastruktur man har rundt seg. I hine hårde dage da folk stort sett bodde med eller nær storfamilie og naboer/venner i samme livsfase var det nok på mange måter enklere enn i dagens mer pulveriserte samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #89 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 6.55): Min datter på 19 har begynt å snakke om at de ønsker seg barn. Hun har samboer som hun har bodd med i et år. Han eier leiligheten de bor i og har fast jobb. Hun har friår og jobber før planen er å starte på barnehage lærerstudiet til høsten. Jeg synes det er fryktelig tidlig! Har forsøkt å snakke med henne om å vente til hun hvertfall nærmer seg ferdig med studier men hun er lite mottagelig for å høre. Hva ville du sakt om det var sin datter? Anonymkode: ada44...87c Var selv ung mor. Gikk glipp av så mye . hadde dårlig økonomi og lite vennenettverk pga at alle jevnaldrende var barneløse. Lange uendelige netter med syke barn, å aldri få hvile, problemer med å følge opp skole og jobb..listen er lang. Jeg har fått to nye barn i senere tid. I ettertid ser jeg at jeg er istand til å gi mye bedre omsorg enn jeg klarte den gangen. Hjernen er ikke fullt ut utviklet før ca 25, og det å få et barn tidlig betyr i praksis at man fortsatt er en ungdom. Man skal ikke bare få barnet, men man skal også være istand til å gi barnet alt det trenger. Med alder kommer økt forståelse og modning, og det trenger barn av de voksne. Var jeg deg, ville jeg strekt meg langt for å forhindre en tidlig graviditet. Om samtale ikke fungerer, ville jeg forsøkt å få låne et lite barn i nettverket som barnet ditt kan passe, gjerne gjennom natten. Foreldreskap ser idyllisk ut fra utsiden. Men aleneforeldreskap er lik mange bekymringe. Det kan innebære uønsket isolasjon, voksenbekymringer rundt regninger, bosted & økonomi, men også store begrensninger i den unges sosiale liv, som kan bidra til depresjon, motløshet og vanskeligheter. Det finnes sikkert noen som har gode erfaringer. Men her skal jeg støtte meg til forskning, som sier at barn av unge mødre er i risiko for forskjellige vansker. Dette er særlig med tanke på at et forhold etablert i ung-voksen alder, sjelden er det forholdet som varer. En hovedpart av de som får barn slik, skilles. Unge foreldre har dessuten økt risiko for foreldre konflikter (jf umodenhet), og mange blir avhengige av kontinuerlig hjelp og støtte fra egne foreldre. Barn får barn. Her må du være klok. Tørr å ta samtalen. Et barn er alltid veldig velkomment, men de trives best i stabiliteten som kommer som følger av modne foreldre, etablert økonomi og jobb/utdannelse, fast bosted, og trygge rammer. Ta det fra en som har prøvd det. Anonymkode: 999b0...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #90 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi mennesker er skapt for å få barn som unge mennesker. Det er da vi har mest energi og overskudd. Og kan følge barnas energi uten å bli utmattet. Det er kjekt å ha unge besteforeldre som kan være til stedet. Det er godt for unge å ha mor, besteforeldre og oldeforeldre. Det er en varme i det. Har du gamle foreldre så mangler du ofte besteforeldre som kan stille opp for å være med barna. Du får ikke oppleve flere genreasjoner om mor er 40 når hun får barn. Ikke på samme måte. Anonymkode: 00052...eec Er en himmelvid mellomting mellom 19 og 40. 25+ er fortsatt ungt... Perfekt alder for barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #91 Del Skrevet 4 timer siden Maleficenta skrev (3 minutter siden): Er en himmelvid mellomting mellom 19 og 40. 25+ er fortsatt ungt... Perfekt alder for barn. 25 er ikke så ungt Anonymkode: 1d2f2...f2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #92 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 25 er ikke så ungt Anonymkode: 1d2f2...f2c Det er ikke gammelt iallefall. Og absolutt ikke for gammelt for å få barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #93 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Veit ho at ugiftene med eit barn er over 1 million kroner? Fram til det er 18 år. https://www.vg.no/dinepenger/familie/i/5EWgy1/hvor-mye-koster-barna Anonymkode: cf6f5...ad2 også dumt mtp boliglån om man har barn fra før. Får man ikke ganske mye mindre i lån når man skal kjøpe? Eller er det bare en myte? Anonymkode: 8b28e...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #94 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): også dumt mtp boliglån om man har barn fra før. Får man ikke ganske mye mindre i lån når man skal kjøpe? Eller er det bare en myte? Anonymkode: 8b28e...55a Nope det stemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #95 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi mennesker er skapt for å få barn som unge mennesker. Det er da vi har mest energi og overskudd. Og kan følge barnas energi uten å bli utmattet. Det er kjekt å ha unge besteforeldre som kan være til stedet. Det er godt for unge å ha mor, besteforeldre og oldeforeldre. Det er en varme i det. Har du gamle foreldre så mangler du ofte besteforeldre som kan stille opp for å være med barna. Du får ikke oppleve flere genreasjoner om mor er 40 når hun får barn. Ikke på samme måte. Anonymkode: 00052...eec Vi mennesker er skapt til å bli fruktbare når vi har tilgang på nok kalorier til å håndtere en graviditet. De fleste fikk ikke mensen før de var 20-24 år gamle. Homo sapiens har eksistert i over 10 000 år og de fleste dokumenterte tenåringsgraviditeter var kongelige, altså hadde de over gjennomsnittet god tilgang på næring og helsehjelp. Selv da var det spektakulært. Vi lever ikke som vi gjorde for mange tusen år siden, så hva vi mennesker er skapt for er ikke særlig relevant for ts sitt barn. I dagens virkelighet må man tenke på hva som er fornuftig å gjøre nå. Å få barn før man har kjøpt bolig (sammen!!!) og gjennomført en fornuftig utdanning er ikke en god plan i dagens Norge. Anonymkode: 8a97e...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 2 timer siden #96 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 10.55): Nå må dere slutte å sammenligne 19 år mot 39. Det er da ikke det det er snakk om her. 19 år vs 24, vært sammen med barnefar i ett år vs tre/fire. Kunne forsørge seg selv og sitt barn vs bo på nåde hos ham. 19 år er ikke å foretrekke for noen, det er ikke den beste alderen å få barn i. Det er den beste alderen å studere, flytte, reise, få nye venner, starte på å bli voksen, oppdage verden, ha masse sex og romantikk med kjæresten, oppdage om nåværende kjæreste er den eneste og rette, håndtere et hverdagsliv, ha det gøy og prøve ut nye ting. Det er ikke den perfekte alderen å leve som om man var 29 eller 39, med ansvar og utgifter, oppvask og klesvask og bleieskift og foreldremøter og sparing og trilleturer og hjemmeliv. Anonymkode: 368cd...62b 👆🏻👆🏻👆🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #97 Del Skrevet 2 timer siden Maleficenta skrev (På 5.3.2025 den 12.46): Ja det kan gå fint men jenta ødelegger ungdomstiden sin. Altså hun har nettopp blitt voksen. Hun må jo leve livet før hun slår seg til ro. Om ikke kommer hun til å ville ta det igjen i førtiåra Det er nødvendigvis ikke et problem. Her slo vi oss til ro mens jeg gikk på videregående. Jeg studerte og jobbet i ferier og helger, samboer startet firma. Vi hadde ikke ferie eller reiste på flere år. Vi kom inn på boligmarkedet. Jeg ble ferdig å studere som 23 åring, fikk jobb, vi bygde hus, mannens firma gikk så det suste og vi fikk barn tidlig, mye jobb, offer og lite lek og moro i «ungdomstiden». Etterhvert reiste vi mer og mer, sammen med barna. Nå har vi flotte ungdommer i hus, enda bedre råd og klar for å ta igjen lek og moro på egne premisser, og gleder oss til vi forhåpentligvis skal bli besteforeldre. Vi hadde ikke noe behov for festing, reising eller backpacking med venner. Vi ville stifte familie, jo før jo heller. Eneste som gjorde st vi ventet noen år etter 19, var for å bli ferdig med utdannelsen og stå litt tryggere økonomisk, fordi det var det vi ble fortalt var det riktige. Men ser i ettertid at det nok hadde gått helt fint å få ett av barna samtidig. Anonymkode: 59d03...14f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #98 Del Skrevet 2 timer siden Ble ferdig dom 22 åring, ikke 23. Anonymkode: 59d03...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #99 Del Skrevet 37 minutter siden Jeg syns ikke det høres så ille ut at datteren din får barn nå? Selvsagt best å vente til etter studiene. Burde også ha en plan for at hun kan kjøpe seg inn i huset etc. Anonymkode: 1088e...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå