Gå til innhold

Mistet førerkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, strengt og strengt... ei jeg kjenner kjørte inn i tuneller i feil retning og fikk bare bot og 6 prikker på førerkortet, men så mye annet rart hun gjorde så skjønner jeg ikke at hun fikk beholde lappen. Men det var va 20 år siden. Ei annen jeg kjennner ble fratstt lappen når hun kjørte inn i 50-sone i 80 og ikke bremset ned i tide (skiltet var delvis dekket av blader, men politiet sto rett parkert rett etter skiltet og mente at hun måtte forstå soneskiftr da hun plutselig kjørte inn i et befolket område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.27):

Du skulle krysse, men er det vei for å krysse der du kjørte? 

Anonymkode: 3b44c...924

Ekspander  

Nei var nettopp det det ikke var 😕.

Anonymkode: 20d03...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.28):

Hvis du leste mitt hovedinnlegg så står svaret der, jeg hadde en dårlig dag og ville hjem fortere. 

Ekspander  

Altså, for en unnskyldning!... Jeg pendler 600 km i uka, er ofte lei og vil hjem. Men bryter da vel ikke trafikkregler for dette😅 Så du fikk vel som fortjent.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AlternativX skrev (På 5.3.2025 den 8.33):

Altså, for en unnskyldning!... Jeg pendler 600 km i uka, er ofte lei og vil hjem. Men bryter da vel ikke trafikkregler for dette😅 Så du fikk vel som fortjent.

Ekspander  

👍🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 0.58):

Kan noen jurister eller advokater hjelpe meg? 

Har blitt fratatt førerkort i kveld etter en dum situasjon. Var sliten, sur og ville fort hjem som førte til at jeg tok en veldig feil avgjørelse- havnet et sted med motgående trafikk. Politet var like i nærheten (jeg så ikke dem, ellers hadde jeg ikke tatt denne avgjørelsen åpenbart ) . 

Politi damen mente dette var veldig alvorlig og det er opprettet anmeldelse. 

Jeg har ikke samtykket til førerkortbeslag (lang forklaring, jeg var egentlig helt nøytral på dette punktet, men det er ikke et svar politet godtar -derfor endte det med ikke samtykket) 

Hva blir prosessen videre nå? 

Hva er det sannsynlig at jg ender opp med som straff? Må jeg ta førerprøven på nytt? 

Og viktigst av alt - var ikke dette strengt dømt?? Skal legges til at jeg var rusfri og har kjørt skadefritt i alle mine år. Ingen personer eller biler ble påvirket/skadet i hendelsen så forstår ikke helt denne strenge straffen 🤔

Ekspander  

At du ikke samtykket til dette kan gjøre det vondt verre, når du åpenbart gjorde noe som ikke var innafor. 

Så det var litt uheldig av deg. Bevisbyrden ligger på deg.

Anonymkode: 54109...10a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet ikke om det faktisk var en snarvei ("en slags snarvei"), men valgte uansett å kjøre mot trafikkretningen fordi du var gretten. Nydelig dømmekraft.

Vi burde være strengere med hvem som får lappen.

Anonymkode: 75631...6f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.35):

At du ikke samtykket til dette kan gjøre det vondt verre, når du åpenbart gjorde noe som ikke var innafor. 

Så det var litt uheldig av deg. Bevisbyrden ligger på deg.

Ekspander  

Sånn jeg forsto det var det selve førerkortbeslaget jeg skulle akseptere eller ikke og ikke noe angående selve hendelsen, men kan hende jeg misforsto og at du har rett. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.37):

Du vet ikke om det faktisk var en snarvei ("en slags snarvei"), men valgte uansett å kjøre mot trafikkretningen fordi du var gretten. Nydelig dømmekraft.

Vi burde være strengere med hvem som får lappen.

Anonymkode: 75631...6f4

Ekspander  

Jeg lagde meg selv en snarvei hvis det gjør situasjonen tydeligere for deg? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler advokat Elden. Kansje han finner noen "smutthull" så du får tilbake førerkortet.

Anonymkode: ccd14...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om du tok en snarvei ved å kjøre i motgående felt et lite stykke fordi det ikke kom biler. Dette i seg selv er jo ikke kjempefarlig.

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en av to forklaringer: Enten at du mener dette var forsvarlig og ingen risiko siden det ikke kom biler, og at det var en vurdering du gjorde der og da. Eller at du spiller skikkelig dum og sier at du rett og slett kjørte feil og at du oppdager for sent at du var i feil kjørebane. Det spørs jo litt på utformingen av veien hvor plausiblel denne forklaringen er.

Ville uansett stått på mitt og nektet førerkortbeslag, siden det ikke var motgående trafikk og ingen risiko, til tross for at du brøt trafikkreglene. Det er ikke sikkert at de gidder å bruke ressurser på å forfølge saken, og at du kun får bot og prikker for å kjøre i strid med skilting/trafikklys.

Anonymkode: 0cede...f59

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.45):

Anbefaler advokat Elden. Kansje han finner noen "smutthull" så du får tilbake førerkortet.

Anonymkode: ccd14...cde

Ekspander  

😅😅👍🏻. Å få tilbake fort er ikke viktig i det hele tatt. Kanskje jeg bare sier til dem at de kan beholde det siden det er konsensus her på Kg at jeg aldri skulle vært på veien 😉

Jeg ønsker bare vite sånn ca hva jeg kan forvente av prosessen videre og hva straffen vil bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske biler automatisk nekte å starte når sjåføren er i dårlig humør, har det travelt, er ustabil, syk, ruspåvirket o.l

Bra politiet var der og fikk stoppet deg. Vi er mange som kjører med barn i bilen. 

Anonymkode: 6dfc4...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor laget du den snarveien? Jo, det var fordi du mente du hadde det så travelt. Så travelt at du tok en risiko for å sette både ditt eget og andres liv i fare! Det finnes mange typer ulykker med bil. Hva man kaller utforkjøring, front mot front, møte-ulykke, påkjøring, , kryssende kjøreretning, - for å ha nevnt noen. Folk kan "slippe unna" med nakkesmerter, lette benbrudd, hjernerystelse. For eksempel. Men: Liv kan gå tapt, folk kan knuse både ansikt, brystkasse, bekken, bli lamme, miste tale-evnen, og ja... Det er faktisk mye som kan skje. 

Hvor var den snarveien?

Når du blir fratatt førerkortet ditt må du skjønne at det du har gjort er forferdelig galt, og du må akseptere den situasjonen i tillegg til inndragelse av førerkort. Du skapte situasjonen med vilje, og da får du takke deg selv for at du havner i trøbbel. Du kunne trøblet det til for mange flere enn bare deg. Uansett hvor mange meter det er snakk om kan en sånn situasjon være farlig. Det er bra politiet gjør jobben sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du hadde ikke tatt avgjørelsen om du hadde sett politiet, du har altså tatt en kalkulert vurdering på at det er greit å ta snarveier å kjøre mot kjøreretningen så lenge man ikke blir tatt? 
Risikoen man utsetter andre for er ikke i dine tanker? 

Hva om du ikke hadde blitt tatt da? hadde du valgt den samme snarveien flere ganger? 

Hvis du leste mitt hovedinnlegg så står svaret der, jeg hadde en dårlig dag og ville hjem fortere. 

Ekspander  

Jeg har ofte hatt dårlige dager og vil hjem fort. Jeg kunne spart flere minutter på å kjøre 50m ulovlig. 
Der jeg bodde før så kunne jeg spart 20 minutter på å kjøre 100m mot skilt. 
Jeg har mange ganger tenkt "skulle ønske det var mulig kjøre der", men aldri har det slått meg at jeg skulle kjøre mot skiltene.... 
Og det handler virkelig ikke om "hadde jeg sett politiet der", for jeg har aldri sett politiet på noen av disse plassene... 

Anonymkode: d4e1d...9ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er ikke opptatt av å diskutere hvorfor politiet ønsker å ta førerkortet, men likevel er det dette nesten alt i tråden handler om. Avsporing!

Siden du ikke godtok førerkortbeslaget, ble det skrevet en anmeldelse. Jeg vil tro dette havner på bordet til en jurist som ser på saken. Du vil trolig etter en tid bli innkalt til avhør hvor du kan forklare hva som skjedde og hvorfor du mener det ikke er alvorlig nok til å få førerkortet beslaglagt. Da er det to uenige parter her; politiet som mener dette kvalifiserer til beslag, og du som mener noe annet. Denne uenigheten vil mest sannsynlig ende opp i en enkel rettsak hvor de som stoppet deg denne dagen vil forklare for dommerne hva de mener skjedde og så kan du forklare for dommerne din versjon av saken. Når saken er godt belyst fra begge sider, vil dommerne avsi en dom. Hva den dommen blir, er umulig for meg å si. Kanskje slipper du med et forelegg og kanskje vil de fortsatt ta førerkortet ditt. Er du veldig misfornøyd med dommen og mener den er feil, kan du også anke for å få en ny vurdering i en annen rett.

Om du må ta ny oppkjøring, det avhenger av hvor lenge du eventuelt blir uten førerkort. Reglene finner du på nett, men jeg tror du slipper å kjøre opp på nytt om du mister førerkortet for mindre enn 12 mnd.

Endret av aksase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 8.38):

Sånn jeg forsto det var det selve førerkortbeslaget jeg skulle akseptere eller ikke og ikke noe angående selve hendelsen, men kan hende jeg misforsto og at du har rett. 🤔

Ekspander  

Kan ikke si det sikkert. Har bare lært at det er sjeldent lurt å motsette seg om det er grunn til mistanke om uvettig kjøring. Håper ikke du får det imot deg 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Gjort noe lignende som deg, ts. I byen må man ofte kjøre lange strekninger selv om målet er rett ved. Jeg har derfor kjørt over et fortau eller lignende for å komme raskt frem til målet. Selvsagt på tidspunkt der det ikke er hverken biler eller mennesker å se. Da må man gjerne krysse en vei slik at man blir kjørende et veldig lite stykke i motgående kjørefelt. Med god oversikt og lav fart er dette helt ufarlig, men selvsagt ulovlig. Så jeg ville ikke latt det gå ut over selvfølelsen, ts. Du skaper en farlig situasjon om du gjør en god sikkerhetsvurdering først. Men litt rart at du ikke så politibilen. Jeg ser meg alltid nøye rundt for å forsikre meg om at jeg er alene, hvis jeg skal gjøre noe jeg vet jeg kan bli tatt for.

Anonymkode: 91322...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 9.44):

Gjort noe lignende som deg, ts. I byen må man ofte kjøre lange strekninger selv om målet er rett ved. Jeg har derfor kjørt over et fortau eller lignende for å komme raskt frem til målet. Selvsagt på tidspunkt der det ikke er hverken biler eller mennesker å se. Da må man gjerne krysse en vei slik at man blir kjørende et veldig lite stykke i motgående kjørefelt. Med god oversikt og lav fart er dette helt ufarlig, men selvsagt ulovlig. Så jeg ville ikke latt det gå ut over selvfølelsen, ts. Du skaper en farlig situasjon om du gjør en god sikkerhetsvurdering først. Men litt rart at du ikke så politibilen. Jeg ser meg alltid nøye rundt for å forsikre meg om at jeg er alene, hvis jeg skal gjøre noe jeg vet jeg kan bli tatt for.

Anonymkode: 91322...965

Ekspander  

Tusen takk ❤️❤️. Føler meg åpenbart dum, men jeg tenker at alle mennesker kan gjøre feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 9.29):

Kan ikke si det sikkert. Har bare lært at det er sjeldent lurt å motsette seg om det er grunn til mistanke om uvettig kjøring. Håper ikke du får det imot deg 🤞

Ekspander  

De får gjøre hva enn de ønsker å gjøre tenker jeg.

Bare lurte på om noen her inne har opplevd noe lignende sånn at jeg vet ca hva straffen vil bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Du fungerer så dårlig med "ultimatum/tvang" at du ikke klarte å godta inndragning av førerkortet? Du hadde en dårlig dag og ville hjem fortere så da var det greit å kjøre i feil kjøreretning og risikere andres liv for at du kunne komme deg fort hjem? Du bør nok holde deg til kollektivt fremover og ikke sette deg bak rattet igjen for du er ustabil. Er veldig takknemlig for at politiet var der og fikk deg bort fra veien. 

Anonymkode: e1c52...681

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...