Gå til innhold

Mistet førerkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen jurister eller advokater hjelpe meg? 

Har blitt fratatt førerkort i kveld etter en dum situasjon. Var sliten, sur og ville fort hjem som førte til at jeg tok en veldig feil avgjørelse- havnet et sted med motgående trafikk. Politet var like i nærheten (jeg så ikke dem, ellers hadde jeg ikke tatt denne avgjørelsen åpenbart ) . 

Politi damen mente dette var veldig alvorlig og det er opprettet anmeldelse. 

Jeg har ikke samtykket til førerkortbeslag (lang forklaring, jeg var egentlig helt nøytral på dette punktet, men det er ikke et svar politet godtar -derfor endte det med ikke samtykket) 

Hva blir prosessen videre nå? 

Hva er det sannsynlig at jg ender opp med som straff? Må jeg ta førerprøven på nytt? 

Og viktigst av alt - var ikke dette strengt dømt?? Skal legges til at jeg var rusfri og har kjørt skadefritt i alle mine år. Ingen personer eller biler ble påvirket/skadet i hendelsen så forstår ikke helt denne strenge straffen 🤔

Anonymkode: 20d03...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du er ikke dømt.

Ikke beskriver du situasjonen heller, så umulig å synse. Er du så farlig i trafikken som det kan virke som så trenger du jo å ta lapprn på nytt.

Anonymkode: 7dcdd...93c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig alvorlig å kjøre i feil kjøreretning/ fil, så straffen du fikk var til pass. Håper du blir uten lappen lenge å at du får en klekkelig bot. 

Du sitter å synes synd på deg selv, men tenk på hvilken fare du utsatte andre for. 

Anonymkode: 2b8d1...1a3

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke dømt.

Ikke beskriver du situasjonen heller, så umulig å synse. Er du så farlig i trafikken som det kan virke som så trenger du jo å ta lapprn på nytt.

Anonymkode: 7dcdd...93c

Vanskelig å beskrive. Jeg tok en slags snarvei som førte til at jeg havnet i motgående trafikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig alvorlig å kjøre i feil kjøreretning/ fil, så straffen du fikk var til pass. Håper du blir uten lappen lenge å at du får en klekkelig bot. 

Du sitter å synes synd på deg selv, men tenk på hvilken fare du utsatte andre for. 

Anonymkode: 2b8d1...1a3

Tar hva enn straff jeg får jeg. Har mistet litt lysten å kjøre bil etter dagens hendelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan noen jurister eller advokater hjelpe meg? 

Har blitt fratatt førerkort i kveld etter en dum situasjon. Var sliten, sur og ville fort hjem som førte til at jeg tok en veldig feil avgjørelse- havnet et sted med motgående trafikk. Politet var like i nærheten (jeg så ikke dem, ellers hadde jeg ikke tatt denne avgjørelsen åpenbart ) . 

Politi damen mente dette var veldig alvorlig og det er opprettet anmeldelse. 

Jeg har ikke samtykket til førerkortbeslag (lang forklaring, jeg var egentlig helt nøytral på dette punktet, men det er ikke et svar politet godtar -derfor endte det med ikke samtykket) 

Hva blir prosessen videre nå? 

Hva er det sannsynlig at jg ender opp med som straff? Må jeg ta førerprøven på nytt? 

Og viktigst av alt - var ikke dette strengt dømt?? Skal legges til at jeg var rusfri og har kjørt skadefritt i alle mine år. Ingen personer eller biler ble påvirket/skadet i hendelsen så forstår ikke helt denne strenge straffen 🤔

Det virker jo på ingen måte som at du skjønner hvor alvorlig det er det du har gjort. Selvfølgelig mister man lappen av å kjøre i feil kjøreretning, hva hadde du ventet? Det er særdeles graverende, uavhengig av om noen ble skadet eller ikke. Det vet man jo ikke på forhånd, når man forviller seg inn feil kjøreretning. Det høres jo også ut som om det ikke var et rent uhell, men at du mente å kjøre der for å komme raskere frem. Enda verre. Når du ikke skjønner hvorfor du mistet førerkortet, er det nettopp grunn til å miste førerkortet, og jeg håper du må kjøre opp igjen. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du tok en "snarvei" som medførte at du endte opp i motgående kjørefelt? Hvordan klarer man slikt egentlig? 

Litt nysgjerrig på hva slags vei du kjørte på.. Kjørte du inn på en enveiskjørt gate? Eller snudde du på en motorvei? 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det mye trafikk? Visste du at det var enveiskjørt før du kjørte ut?

Anonymkode: 1c06a...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det sier seg selv at å kjøre mot kjøreretningen er uheldig og fortjener reaksjon. Når du ikke godtok inndragelse anbefaler jeg at du får deg en advokat. 

Anonymkode: ad90a...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det mye trafikk? Visste du at det var enveiskjørt før du kjørte ut?

Anonymkode: 1c06a...bea

Var null trafikk, bortsett fra et lyskryss som fikk grønt lys idet jeg allerede var halvveis ute på veien.

Er uansett ikke veldig spennende å diskutere selve hendelsen siden gjort er gjort, men skulle gjerne hatt svar på mine spørsmål hvis noen her inne vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i prøvetiden? Har du prikker på førerkortet fra før? 

Situasjonen kan være meget avgjørende, for om du har kjørt i motgående kjøreretning, kjørt på rødt lys og litt andre forseelser blir det en fin samlepott

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår du virkelig ikke alvoret av dette? Virkelig? 😳

Anonymkode: bcd80...034

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vanskelig å beskrive. Jeg tok en slags snarvei som førte til at jeg havnet i motgående trafikk. 

Unnskyld altså men det er jo FARLIG. Hvis du har problemer med følelses kontroll bør du ikke ut i trafikken. 

Hvis du kommer i en kollisjon hvordan vil du reagere da hvis det ikke er din feil? 

Anonymkode: 27990...24f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Er du i prøvetiden? Har du prikker på førerkortet fra før? 

Situasjonen kan være meget avgjørende, for om du har kjørt i motgående kjøreretning, kjørt på rødt lys og litt andre forseelser blir det en fin samlepott

Kjørt og kjørt i motgående retning fri blom.. Jeg fikk ikke kjørt mer enn noen få meter før de stoppet meg, jeg skulle krysse over veien, ikke kjøre på en vei med trafikk imot, jeg har ikke et ønske å havne på sykehuset som en pannekake heller 😅😅

Ingen prikker noensinne, aldri kjørt i fylla eller noe sånt og ingen ble bulket eller skadet i hendelsen. Bare min selvfølelse som har fått seg en kraftig knekk her. Kan hende det blir bussen i fremtiden uansett hva politet avgjør. 

Er ikke i noe prøvetid, jeg er godt voksen og har kjørt i mange år. Dette er den mest alvorlige feilen jg har gjort og selvsagt var politet der. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir vel innkalt til avhør hos politiet ifm dette, og der får du jo vite hva gangen blir videre - litt vanskelig å svare på siden du ikke godtok førerkortbeslag. Hvis du fremdeles opprettholder det etter avhøret antar jeg du må i retten for å få avgjort av en dommer hva reaksjonen blir, men å anta man ikke mister førerretten for en periode etter å kjøre i motsatt kjøreretning er fryktelig naivt. Det blir en lengre og dyrere prosess for deg å ikke bare godta beslaget. 

Anonymkode: 13d2f...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld altså men det er jo FARLIG. Hvis du har problemer med følelses kontroll bør du ikke ut i trafikken. 

Hvis du kommer i en kollisjon hvordan vil du reagere da hvis det ikke er din feil? 

Anonymkode: 27990...24f

Det har du rett i.

Forstår ikke hva spørsmålet er- hendelsen var min feil, jeg skapte situasjonen med vilje fordi jeg tok en total feil avgjørelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjørt og kjørt i motgående retning fri blom.. Jeg fikk ikke kjørt mer enn noen få meter før de stoppet meg, jeg skulle krysse over veien, ikke kjøre på en vei med trafikk imot, jeg har ikke et ønske å havne på sykehuset som en pannekake heller 😅😅

Ingen prikker noensinne, aldri kjørt i fylla eller noe sånt og ingen ble bulket eller skadet i hendelsen. Bare min selvfølelse som har fått seg en kraftig knekk her. Kan hende det blir bussen i fremtiden uansett hva politet avgjør. 

Er ikke i noe prøvetid, jeg er godt voksen og har kjørt i mange år. Dette er den mest alvorlige feilen jg har gjort og selvsagt var politet der. 

Du skulle krysse, men er det vei for å krysse der du kjørte? 

Anonymkode: 3b44c...924

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tar hva enn straff jeg får jeg. Har mistet litt lysten å kjøre bil etter dagens hendelse. 

Kanskje du bare skulle fulgt trafikkreglene, slik folk flest gjør.

Hvordan tenker du at det var greit å kjøre mot trafikk.

Godt de luket deg ut av trafikken.

Anonymkode: 2b47e...f4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du blir vel innkalt til avhør hos politiet ifm dette, og der får du jo vite hva gangen blir videre - litt vanskelig å svare på siden du ikke godtok førerkortbeslag. Hvis du fremdeles opprettholder det etter avhøret antar jeg du må i retten for å få avgjort av en dommer hva reaksjonen blir, men å anta man ikke mister førerretten for en periode etter å kjøre i motsatt kjøreretning er fryktelig naivt. Det blir en lengre og dyrere prosess for deg å ikke bare godta beslaget. 

Anonymkode: 13d2f...aea

Ok. For å gjenta meg selv- jeg var hundre prosent nøytral i akseptering eller ikke av beslag og sa de kunne velge hva enn de ønsket selv, men det var ikke et svar de aksepterte- altså endte det med ikke akseptert.

For meg spiller det virkelig ingen rolle, men politet tvang meg til et svar og jeg fungerer dårlig med ultimatumer/tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du bare skulle fulgt trafikkreglene, slik folk flest gjør.

Hvordan tenker du at det var greit å kjøre mot trafikk.

Godt de luket deg ut av trafikken.

Anonymkode: 2b47e...f4d

Hvis du leste mitt hovedinnlegg så står svaret der, jeg hadde en dårlig dag og ville hjem fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...