AnonymBruker Skrevet 5. mars #1 Skrevet 5. mars Hei jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare eller få dette av mitt hjerte men jeg har verdens snilleste hund som er syk. Han er syk resten av livet men kan i teorien leve fint resten av livet. Problemet er at jeg klarer ikke tilrettelegge bedre. Jeg føler selv jeg har prøvd alt og fortsatt prøver alt. Han går på vanndrivende pga sykdommen som gjør at han må mye ut og tisse. Han er en nervøs hund så han blir hysterisk når han er løs når jeg er avsted men i bur har det alltid gått fint. Pga han må så ofte på do tisser han på seg i buret om jeg er borte mer en en time , jeg har prøvd og kjøpe det største buret til en liten hund og fordelt ut buret så det ikke skal komme på han eller senga hans men det funker ikke det kommer mye og overalt. Jeg prøver og være minst mulig avsted. Heldigvis er jeg uføretrygdet så jeg er hjemme med han hele dagen så å si hele uken men jeg klarer ikke bare være inne får dørene hver dag.. han kan ikke være med ut pga han stresser av det og pga sykdommen skal han ikke stresse. Jeg føler jeg ikke strekker til og er redd livskvaliteten synker drastisk pga buret. Han er ellers glad og fornøyd og leker masse men han liker ikke buret heller lenger noe jeg skjønner godt. Jeg blir også overveldet av vask og lukt. Jeg er overveldet av dårlig samvittighet. Hver gang jeg er avsted vill jeg bare hjem til han på samme tid som jeg føler jeg råtner bort inne og dytter vekk venner og familie. Jeg har også dårlig samvittighet når jeg er hjemme får jeg tenker bare på det dumme buret. Noen ganger lurer jeg på om eneste jeg kan gjøre er å avlive men da vet jeg også at det er mine ego grunner. Jeg vet at jeg kan være heldig og ha han noen år til på medesiner men vet ikke om det er verdt de årene alltid. Helt fra jeg fikk han til han begynte og bli syk gikk vi lange toppturer og var ute hele dagen og han kunne være med plasser men pga stress og slitenhet kan han ikke engang gå tur i bakker bare rundt nabolaget på flaten. Noen som har tips? Noen som har gått gjennom samme med sin hund? Anonymkode: 62570...75f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #2 Skrevet 5. mars Det du bør ha dårlig samvittighet for er å holde han i live. Det er en del av ansvaret og omsorgen å sette strek. Anonymkode: 3358e...28f 1
Rusten~sjel Skrevet 5. mars #3 Skrevet 5. mars Jeg har dessverre ikke så mye erfaring. Kunne det vært en idè og ta kontakt med en hundetrener, som kan hjelpe dere? . Jeg mener det er et godt utgangspunkt når hunden responderer bra på medisiner og er fornøyd ❤️. Ikke ta dette rådet ille opp. Men jeg har passet hundene til ei venninne, og dem markerte mye inne, så jeg kjøpte magebånd betegnet til hannhund som jeg la i damebind, det var ikke vellykket for det ble lekkasjer og disse magebåndene måtte vaskes og tørkes. Så jeg gikk over til libero bleier, jeg bruker feks strl 5 på en hund på 5 kg:). med trumf/coop medlemskap så får du billig bleier. Så nå slipper jeg unna masse vasking og ødelagte møbler pga markering når jeg passer hunda til veninna mi hehe.
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars Rusten~sjel skrev (5 minutter siden): Jeg har dessverre ikke så mye erfaring. Kunne det vært en idè og ta kontakt med en hundetrener, som kan hjelpe dere? . Jeg mener det er et godt utgangspunkt når hunden responderer bra på medisiner og er fornøyd ❤️. Ikke ta dette rådet ille opp. Men jeg har passet hundene til ei venninne, og dem markerte mye inne, så jeg kjøpte magebånd betegnet til hannhund som jeg la i damebind, det var ikke vellykket for det ble lekkasjer og disse magebåndene måtte vaskes og tørkes. Så jeg gikk over til libero bleier, jeg bruker feks strl 5 på en hund på 5 kg:). med trumf/coop medlemskap så får du billig bleier. Så nå slipper jeg unna masse vasking og ødelagte møbler pga markering når jeg passer hunda til veninna mi hehe. Vist du leser innlegget ser du at det ikke er avferd men sykdom.. vill heller ikke la hunden min gå rundt med urin på seg Anonymkode: 62570...75f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars Det er ikke egoisme å avlive, det er faktisk omsorg for hunden. Vet det høres hardt og brutalt ut. Men hunden har det ikke bra, han er redd, syk, utilpass og uten verdighet. Hunden vet ikke at den dør, den sovner bare inn og er fri for ubehag og sykdom. Det fineste du kan gjøre for hunden din nå, er å la den slippe 🩵 Anonymkode: 91ab7...96e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Hva sier veterinæren når dere snakker om livskvaliteten til hunden ? Og om den ikke klarer 1 t en gang uten at den må ut og tisse så er der jo ikke rart han er sliten og utilpass. Han vil jo aldri klare å slappe av /få dyp søvn før naturen kaller. Jeg tror nok min som er vandt med å være med over alt (Er vandt med å gå fritt inne. Er med på besøk, gå tur nye steder osv) hadde fått veldig redusert livskvalitet og livsglede om hu plutselig skulle levd så låst og så isolert som du beskriver. Så jeg hadde nok gått noen runder med meg selv og vetrinær på om det var riktig og fortsette elle om en bare skulle sett en strekk og tenkt at hunden var heldig; den kom til deg og har levd et liv bedre enn mange andre hunder med lange turer, hjemmeværende eier og gode opplevelser; men at den dessverre ble syk og at det mest humane er å la den få fred. Anonymkode: c3a49...24c 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars Vår JRT ble akutt dårlig, hylte og skrek og var tydelig plaget, etter en runde med veterinær som ikke fant noe, ikkepå røntgen eller ved undersøkelse ble det CT, 8000kr takk, og der fant de en stor nakkeprolaps, hunden ble smertelindret og skulle holdes i ro - det er ikke lett med en som er vant til mye action! men vi prøvde, det gikk ikke så bra, det ble mer skriking, spesielt om natten og mer smertelindring - teoretisk sett kunne hunden levd med proalpe og medisiner men det var ikke den hverdagen hunden fortjente. Den er en del av familien på alle plan, vant til å bli med, aktiv, kosete, og nå var den redusert til en som hadde vondt selv med masse dop - så etter to uker med vurdering og ingen bedring eller tegn til bedring, heller tvert imot var vi nødt vil å vurdere alternativene, 70 000+ for operasjon og ingen garnatier, et liv med vondt og dop eller avliving. Det ble avliving, og det ble vondt, tung og jævlig for oss men vi er ganske sikker på at det var det riktige valget for hunden. Det tyngste valget man ta som eier er det man tar til det beste for dyret sitt som man elsker. Nå er det ekstremt tomt her hjemme, men jeg vet i allefall at hunden ikke har det vondt fordi jeg ikke klarte ta et valg som var vondt for meg. Anonymkode: ccace...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars Jeg har hatt bleiehund på grunn av sykdom (stor hannhund), og ei venninne av meg har hund med urininkontinens (liten hund) som hun har laget innedo til. Begge deler har fungert for hundene. Jeg skaffet meg to magebelter til hannhunden slik at jeg kunne vaske og tørke det ene mens det andre var på. Var vi borte eller rolig (altså tid til hyppigere dobesøk/ ute) så hadde han ikke på magebelte. De var enkle og vaske og tørket fort. Det luktet ikke urin av hunden og han ble ikke våt på magen. Innedo til hund kan kjøpes, men venninnen min laget det av en kassert hundeseng i plast som hun la tisseunderlag i (sengebleier fra apoteket). Hennes tispe stresset fryktelig når hun var uheldig, og mislikte sterkt å ikke ha eieren der til å slippe henne ut på do. Det gikk imidlertid raskt å lære hunden at det var lov å tisse i innedoen, og hun ble mye roligere. (Ei hundeseng med litt høye vegger kan fungere til hannhund hvis han løfter foten) Hvis en tenker på livskvalitet til hund så bør en også tenke litt på livskvaliteten til eieren. Har ikke eieren det bra så merker hunden det, og summen av dens egne plager og en sliten/oppgitt/fortvilt eier vil fort bli "for mye". Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å tenke at nå er det nok. Du sier selv at du har prøvd mye tilrettelegging og at det ikke er utsikt til bedring av situasjonen. Savnet vil bli stort, men hunden vil slippe mer stress og sykdom. ❤️ Anonymkode: 19c71...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Her bør du vurdere om hunden har det best slik den har det nå eller om han bør få slippe. En ting er å måtte ofte på do eller være nervøs for å gå ut, men begge to sammen høre ikke ut som en kombo til en lykkelig hund. Anonymkode: 1f9d6...71a
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars Dette er problemstillinger veterinærene er godt trent til å diskutere med eierne. Føler du ikke at din veterinær åpner for en god samtale om dette, ville jeg gått til en annen veterinær, få i så fall sykehistorien skrevet ut eller tilsendt fra behandlende veterinær. Du må forklare hvordan hverdagen til hunden er, hvordan det påvirker din hverdag og hvordan dere har det sammen. Det er ikke sikkert at det riktige er at hunden og du skal ha mange år fremover slik. Skriv opp en liste med det du må få sagt (inkludert hvordan din hverdag er med syk hund) og det du lurer på (for eksempel om det er medisiner / behandling som kan prøves, selv om det evt er risiko for bivirkninger? Det kan være mer risikofylt behandling som kan prøves hvis alternativet er avlivning). Du har vist at du har mye omsorg og stor vilje til å legge til rette for et dyr med ekstra behov. Så hvis det riktige er at denne hunden ikke skal leve med sin sykdom, så kan du jo, når du du er klar for det, vurdere om du vil ta til deg et omplasseringsdyr som trenger ekstra omsorg. Men jeg ville ikke valgt noe som innskrenker ditt sosiale liv slik som nå, det er viktig å ta hensyn til egen livskvalitet også. Anonymkode: acc40...99a
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Skrevet 6. mars Ut fra hva du beskriver, så tenker jeg at avliving ikke er egoistisk. Har hatt tre hunder selv, og det du beskriver hadde ikke vært aktuelt her. Du legger opp livet ditt etter hunden, noe som er fantastisk, men det hjelper ikke hunden som sådan. Og som jeg har hørt mange ganger: en død hund lider ikke. Den vet ikke om den eventuelt går glipp av et år eller to. Men en hund i live kan godt lide.... Anonymkode: d5739...32c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå