Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (12 minutter siden):

Yepp, advokat sa til meg at de vil kunne rette krav mot selger og hen sitt forsikringsselskap på de ti timene jeg har inkludert i boligkjøperforsikring. Så får vi se på utfallet der. Skal saken gå videre, blir det 4000 egenandel på meg.

Du har boligkjøperforsikring og må betale egenandel, og får kun 10 timer? Høres rart ut, hvilket selskap er dette?

Høres mer ut som du snakker om rettshjelpsforsikring i innboforsikringen? 

Anonymkode: bd4d8...b1c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.01):

Du har boligkjøperforsikring og må betale egenandel, og får kun 10 timer? Høres rart ut, hvilket selskap er dette?

Høres mer ut som du snakker om rettshjelpsforsikring i innboforsikringen? 

Endret av Arba
AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (4 minutter siden):

Nei, i boligkjøperforsikring har man inntil 10 timer med advokat dersom saken videresendes, så betaler man ytterligere 4000 kr i egenandel for all advokathjelp / rettssak som overskyter 10 timer. Dette er helt normalt i boligkjøperforsikringer

Da har de endret praksis i nyere tid. Med så elendig dekning kan man jo like gjerne bruke rettshjelpsdekningen i innboforsikringen. 

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (På 4.3.2025 den 23.06):

Oppdaget nylig en skjult mangel i min nykjøpte leilighet.

Under kjøkkeninnredning er oppvaskmaskin, varmtvannsbereder, komfyr og vinskap koblet på en og samme kurs, hvorav tre av disse er koblet i skjøteledning!

Har jeg sak mot selger? 

Varmtvannsbereder er ikke inspisert, el-anlegg gitt TG3. Men dette er pga automatsikringer fra 90-tall og slik, manglende samsvar og NEK-kontroll

Nei, skal du ha en sak mot selger så må beløpet for å utbedre være langt høyere enn å få en elektriker til å fikse denne bagatellen.

Du har òg undersøkelsesplikt før du kjøper, der har du ikke gjort en god nok jobb.

Anonymkode: 9a5bc...046

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For en så puslete sum tviler jeg særdeles sterkt på at du kommer noen vei. Jeg hadde feil for minimum samme beløp, og fikk beskjed om at det bare var å glemme. Det er først opp i 100 000 kroners-klassen eller mer man kommer noen vei. Dette var det jeg fikk beskjed om i hvert fall.

Anonymkode: d2998...07f

Terskel for konflikt er senket til 10’000kr i den nye avhendingsloven. Før var det 5% av kjøpesummen 

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (18 timer siden):

Men nå har jo advokat valgt å ta saken og fremme krav mot selger? Det er vel et steg i riktig retning?

Selger kommer til å benekte ansvar og da gjør ingen noe mer. Dette er dirkete tull å holde på med. Og du får kostnader med dette som du kan bruke på å utbedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 9.27):

Manglende samsvarserklæring innebærer jo nettopp at det er risiko for ulovlig el-installasjoner. 

Anonymkode: 748ad...5bb

Ja, det kan det gjøre. Men kravet om samsvarserklæring kom i 1999. Eldre hus vil dermed mangle dette, selv om det ikke er noe ulovlige el-installasjoner.

Ville bare påpeke dette så ikke overnervøse boligkjøpere tror at det er noe snusk hvis samsvarserklæring ikke foreligger på absolutt alt.

Anonymkode: 94e3c...603

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selger kommer til å benekte ansvar og da gjør ingen noe mer. Dette er dirkete tull å holde på med. Og du får kostnader med dette som du kan bruke på å utbedre. 

Hvilke kostnader?

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (På 4.3.2025 den 23.06):

Oppdaget nylig en skjult mangel i min nykjøpte leilighet.

Under kjøkkeninnredning er oppvaskmaskin, varmtvannsbereder, komfyr og vinskap koblet på en og samme kurs, hvorav tre av disse er koblet i skjøteledning!

Har jeg sak mot selger? 

Varmtvannsbereder er ikke inspisert, el-anlegg gitt TG3. Men dette er pga automatsikringer fra 90-tall og slik, manglende samsvar og NEK-kontroll

Sånn kort oppsummert, nei du har ingen sak. Altså, dette er småpenger, få en elektriker til å gi pristilbud for utbedring. Du har kjøpt bolig med tg3 på el anlegg, dårligste score. 

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (1 time siden):

Hvilke kostnader?

Egenandelen på 4000 kr f.eks? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...