AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Tviler dessverre på at du kommer noen vei med dette. Man er nærmest rettsløs som boligkjøper i Norge, og her er det i tillegg satt TG3 på det elektriske anlegget, så da er nok dette noe de mener du må ha regnet med, kanskje mener de også at du selv skulle sett dette på visning. Anonymkode: 08a83...40c 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars #4 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tviler dessverre på at du kommer noen vei med dette. Man er nærmest rettsløs som boligkjøper i Norge, og her er det i tillegg satt TG3 på det elektriske anlegget, så da er nok dette noe de mener du må ha regnet med, kanskje mener de også at du selv skulle sett dette på visning. Anonymkode: 08a83...40c TG3 på elektrisk anlegg har jo ingenting med tjuvkobling og ulovlig strømkobling å gjøre. Dersom EL tilsynet kommer får du ikke lov å bo der grunnet brannfaren. Man kan faktisk ikke selge hus med ulovlig strømtilførsel og mene at ts burde visst bedre eller sett det på visning. Megler og takstmann burde så absolutt pålagt selger i å rette opp i dette før salg! ts, har du boligkjøperforsikring? I såfall så må du ta bilder og melde inn asap. Deretter kontakte elektrikerfirma på befaring, få de til å dokumentere avvikene og få et prisoverslag. Om det skal kjøres sak mot selger har mye med pris å gjøre, det må være minimum 5% av kjøpesummen (om jeg husker rett). Ved en slik feil kan du fort komme opp i den prisen om du ikke betalte veldig store summer for leiligheten. Anonymkode: 3a964...e26 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars #5 Skrevet 5. mars Arba skrev (9 timer siden): Har dog bilde av selger som forklarer hvorfor elanlegg har tg3 og det hakke noe med det jeg oppdaget å gjøre + selger oppgir å ikke vite noe om feil på elanlegg, men selger burde jo vite om dette!! Selger forklarer hva som er TG3, og samtidig oppgir å ikle vite om feil? Jeg forstår ikke helt? Kan jeg spørre om hva som er grunnen til TG3 på el anlegg? Anonymkode: 3a964...e26
AnonymBruker Skrevet 5. mars #6 Skrevet 5. mars Arba skrev (9 timer siden): Oppdaget nylig en skjult mangel i min nykjøpte leilighet. Under kjøkkeninnredning er oppvaskmaskin, varmtvannsbereder, komfyr og vinskap koblet på en og samme kurs, hvorav tre av disse er koblet i skjøteledning! Har jeg sak mot selger? Varmtvannsbereder er ikke inspisert, el-anlegg gitt TG3. Men dette er pga automatsikringer fra 90-tall og slik, manglende samsvar og NEK-kontroll Du har nok ingen sak mot selger. El-anlegget har fått TG3 og i tillegg har du undersøkelsesplikt på visining. Om det er tegnet boligkjøper-eller bolikjøperforsikring, kan du prøve, men tror dessverre ikke du kommer noen vei. Her må du nok fikse for egen lomme. Anonymkode: d1ef8...26e 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars #7 Skrevet 5. mars Du kan prøve å så spill epå samvittigheten til selger. Men geilen er for liten til at den kan tas på boligkjøperforsikringen. Anonymkode: 7dd26...782 1
Snublefot62 Skrevet 5. mars #8 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Selger forklarer hva som er TG3, og samtidig oppgir å ikle vite om feil? Jeg forstår ikke helt? Kan jeg spørre om hva som er grunnen til TG3 på el anlegg? Anonymkode: 3a964...e26 Det menes nok at selger ikke kjenner til feil med el anlegget ut over det som er opplyst.
Snublefot62 Skrevet 5. mars #9 Skrevet 5. mars Om det elektriske anlegget har fått TG3 status så mener jeg at det pålegger deg en større undersøkelsesplikt enn om det hadde vært TG0 til TG2. Å anta at et TG3 anlegg kun har kjente feil blir litt for naivt i mi bok. I tillegg er det vel et krav om kostnader for å utrede feilen for at det skal kunne reklameres på. Så et steg her vil jo være å få et estimat på hva det vil koste å utbedre dette. Og deretter ville jeg rådført meg med forsikringsselskapet du har boligkjøperforsikring i, evnt advokat du har inkludert i innboforsikring eller andre avtaler. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars #10 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): TG3 på elektrisk anlegg har jo ingenting med tjuvkobling og ulovlig strømkobling å gjøre. Dersom EL tilsynet kommer får du ikke lov å bo der grunnet brannfaren. Man kan faktisk ikke selge hus med ulovlig strømtilførsel og mene at ts burde visst bedre eller sett det på visning. Megler og takstmann burde så absolutt pålagt selger i å rette opp i dette før salg! ts, har du boligkjøperforsikring? I såfall så må du ta bilder og melde inn asap. Deretter kontakte elektrikerfirma på befaring, få de til å dokumentere avvikene og få et prisoverslag. Om det skal kjøres sak mot selger har mye med pris å gjøre, det må være minimum 5% av kjøpesummen (om jeg husker rett). Ved en slik feil kan du fort komme opp i den prisen om du ikke betalte veldig store summer for leiligheten. Anonymkode: 3a964...e26 Jo da, jeg har personlig erfaring med det (som kjøper, dessverre). Og her er det i tillegg satt TG3 og helt sikkert tatt noen forbehold om at det elektriske anlegget bør undersøkes med en utvidet El-kontroll, så TS kommer neppe noen vei med å klage. Som sagt, man er nærmest rettsløs, og selskapene er veldig gode på å sno seg unna. Det du skriver i siste avsnitt viser forøvrig at du ikke har peiling, det er lenge siden grensen var 5 % av kjøpesummen. Nå er det en grense på 10 000 kroner. Anonymkode: 08a83...40c
AnonymBruker Skrevet 5. mars #11 Skrevet 5. mars Manglende samsvarserklæring innebærer jo nettopp at det er risiko for ulovlig el-installasjoner. Anonymkode: 748ad...5bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #12 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har nok ingen sak mot selger. El-anlegget har fått TG3 og i tillegg har du undersøkelsesplikt på visining. Om det er tegnet boligkjøper-eller bolikjøperforsikring, kan du prøve, men tror dessverre ikke du kommer noen vei. Her må du nok fikse for egen lomme. Anonymkode: d1ef8...26e *mente boligkjøper-eller boligselgerforsikring. Anonymkode: d1ef8...26e
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Skrevet 5. mars Prøv. Min erfaring er at boligkjøperforsikring ikke er verdt en dritt. Her røyk sluket som hadde TG2 kort tid etter overtagelse og null hjelp😒 Anonymkode: cc47c...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo da, jeg har personlig erfaring med det (som kjøper, dessverre). Og her er det i tillegg satt TG3 og helt sikkert tatt noen forbehold om at det elektriske anlegget bør undersøkes med en utvidet El-kontroll, så TS kommer neppe noen vei med å klage. Som sagt, man er nærmest rettsløs, og selskapene er veldig gode på å sno seg unna. Det du skriver i siste avsnitt viser forøvrig at du ikke har peiling, det er lenge siden grensen var 5 % av kjøpesummen. Nå er det en grense på 10 000 kroner. Anonymkode: 08a83...40c Takstmann skal begrunne TG3, og om dette ikke er kommet frem spesifikt i takstrapport, eller fra selgers egenerklæring så er det 100% verdt å ta med boligkjøperforsikring. Selger har opplysningsplikt. At man ikke vet hva som foregår inni en vegg er en ting, men man vet hvordan man har hjemmesnekret strømmen under kjøkkenbenken. Vel, jeg kjøpte bolig i 2022 og hadde pågående sak. Det var ikke lønnsomt nok å gå til sak mot selger, pga prisen var for lav. Jeg betalte over 60.000 fra egen lomme. Anonymkode: 3a964...e26 1
Arba Skrevet 25. mars Forfatter #15 Skrevet 25. mars (endret) Det er uvisst Endret 27. mars av Arba 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars Arba skrev (1 time siden): Oppdatering: Boligkjøperforsikring videresendte sak til advokatfirma, og nå har jeg en advokat på saken som skal rette krav mot selger og hens boligselgerforsikring. Kostnadsestimet 40000 ink mva for å rette opp alt etter boka. For en så puslete sum tviler jeg særdeles sterkt på at du kommer noen vei. Jeg hadde feil for minimum samme beløp, og fikk beskjed om at det bare var å glemme. Det er først opp i 100 000 kroners-klassen eller mer man kommer noen vei. Dette var det jeg fikk beskjed om i hvert fall. Anonymkode: d2998...07f 4 1
Arba Skrevet 25. mars Forfatter #17 Skrevet 25. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 23.22): For en så puslete sum tviler jeg særdeles sterkt på at du kommer noen vei. Jeg hadde feil for minimum samme beløp, og fikk beskjed om at det bare var å glemme. Det er først opp i 100 000 kroners-klassen eller mer man kommer noen vei. Dette var det jeg fikk beskjed om i hvert fall. Anonymkode: d2998...07 Endret 27. mars av Arba 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 12.03): Prøv. Min erfaring er at boligkjøperforsikring ikke er verdt en dritt. Her røyk sluket som hadde TG2 kort tid etter overtagelse og null hjelp😒 Anonymkode: cc47c...6f2 Håper dere brukte den ordinære boligforsikringen pga vannskade, det er forsikringsselskapet da som eventuelt skulle sendt regresskrav mot selger/boligkjøperforsikringen. Anonymkode: 95820...93f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #19 Skrevet 26. mars Arba skrev (10 timer siden): Men nå har jo advokat valgt å ta saken og fremme krav mot selger? Det er vel et steg i riktig retning? Er du sikker på at de har valgt å ta saken videre til selger, eller er det satt advokat på saken for å vurdere om du har ett krav? Har selv en skade som vi har varslet til forsikringen, og gangen i saken har vært slik: 1. Vårt varsel til forsikringen 2. Nøytralt reklamasjonsvarsel fra forsikringen vår til selger og selgers forsikringsselskap 3. Advokat satt seg inn i saken. I vårt tilfelle anser advokat at vi har en god sak, og eierskifteforsikringen dekker videre saksgang. 4. Vi innbetalte egenandel til forsikringen for videre behandling av kravet. 5. Endelig reklamasjonsvarsel med pris sendt fra vår forsikring til selgers forsikringsselskap. Nå venter vi på utfallet av saken, men har fått beskjed fra advokat at vi sannsynligvis ikke vil få 100% medhold, og må regne med å kun få deler av kravet dekket. I tillegg vil dekningen reduseres med 10.000 kr, som er "egenandel" for kjøper i alle saker. Anonymkode: 4d78e...210 2
Arba Skrevet 26. mars Forfatter #20 Skrevet 26. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 10.43): Er du sikker på at de har valgt å ta saken videre til selger, eller er det satt advokat på saken for å vurdere om du har ett krav? Har selv en skade som vi har varslet til forsikringen, og gangen i saken har vært slik: 1. Vårt varsel til forsikringen 2. Nøytralt reklamasjonsvarsel fra forsikringen vår til selger og selgers forsikringsselskap 3. Advokat satt seg inn i saken. I vårt tilfelle anser advokat at vi har en god sak, og eierskifteforsikringen dekker videre saksgang. 4. Vi innbetalte egenandel til forsikringen for videre behandling av kravet. 5. Endelig reklamasjonsvarsel med pris sendt fra vår forsikring til selgers forsikringsselskap. Nå venter vi på utfallet av saken, men har fått beskjed fra advokat at vi sannsynligvis ikke vil få 100% medhold, og må regne med å kun få deler av kravet dekket. I tillegg vil dekningen reduseres med 10.000 kr, som er "egenandel" for kjøper i alle saker. Anonymkode: 4d78e...210 Endret 27. mars av Arba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå