AnonymBruker Skrevet 24. mars #141 Del Skrevet 24. mars Jeg har møtt mennesker fra A-Å, og kjenner mennesker i mange leire. Er selv borgerlig konfirmert og hadde livssynsundervisning, mens de andre hadde kristendom. Så for meg ser jeg mer på tro som noe som har betydning for mennesker, og når jeg møter noen kristne eller muslimer, eller hva enn tro, så møter jeg dem der dem er. Likeså forventer jeg at de møter meg der jeg er. Men det skjer jo ikke alltid... Uansett så er vi alle mennesker. Mye krig pga. religion... men min erfaring: hadde hatt null problemer - i utgangspunktet - uansett klesplagg. Anonymkode: fbb2a...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #142 Del Skrevet 24. mars Som pasient har jeg møtt både psykiatere, leger og psykologer med hijab. Tannleger til og med. Noen flinke, andre ikke. Hodeplagget hadde lite med det å gjøre. Men jeg kan forstå bekymringen. En gang hadde psykoterapeuten min to ulike sokker på, og det var kjempevanskelig for meg. Anonymkode: e9199...b1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #143 Del Skrevet 24. mars Jeg er oppvokst med veldig kristen familie, og har derfor vanskelig forhold til relgion. Har vanligvis ikke problemer med at folk tror på noe, men kan synes det er ubehagelig om behandlere er åpembart kristne. Jeg har aldri vært bort i helsepersonel som viser frem noen annen relgion en kristendom, men jeg tipper jeg ville syntes det var ubehagelig med Islam eller andre relgioner også. Anonymkode: 08fa3...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #144 Del Skrevet 24. mars Null problem. Har møtt flere fagarbeidere med hijab og de er alle nydelige og kompetente mennesker. Tenker ikke mer over hijab enn jeg tenker over skaut, sixpence og radikale hårfrisyrer. Noe helt annet hadde vært burka eller niqab. Anonymkode: 315d4...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #145 Del Skrevet 25. mars Det hadde jeg ikke tenkt noe over. Hvorfor skal jeg liksom tenke noe over det? Har problemer med å skjønne poenget med spørsmålet. Det blir som å spørre: "Hva ville du tenkt om du møtte en psykiater som hadde svarte sko". Eeeeeh, ingenting? Anonymkode: e6ccf...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 30. mars #146 Del Skrevet 30. mars Ville ikke hatt den, MEN heller ikke med kors smykke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #147 Del Skrevet 30. mars Hadde aldri bestilt en andre time. Jeg kan IKKE og vil IKKE respektere et tørkle på en dame som menn har bestemt, bare fordi de ikke får lov å vise håret. Anonymkode: 8a7ec...cef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odine Skrevet 30. mars #148 Del Skrevet 30. mars Ang den som evt skulle møte meg når eller om jeg blir så syk at jeg trenger en psykiater, er 100% avhengig i kjemi og hvordan jeg blir møtt og behandlet. Ikke hva personen har på hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #149 Del Skrevet 30. mars Ville tenke at hun setter Islam høyere enn vitenskap. Da ville jeg også legge bånn på meg for å fortelle alt, ville da tenke at hun kanskje ikke ville forstå vestlig kultur og kvinners frihet, spesielt når det gjelder forhold og sex. 🙄 kan også tenke meg at homofile vil bli veldig usikre, det er en gruppe mennesker som ikke blir pent omtalt i Islam. 😳😳 Anonymkode: 95576...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #150 Del Skrevet 30. mars Tror ikke jeg hadde tenkt over det. Psykologer er da mennesker med egne tanker, fordommer og problemer de også. Så lenge jeg blir behandlet på en respektfull måte og blir møtt med omsorg så kan de gå med hijab, hanekam eller flosshatt for min del. Anonymkode: 24d51...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:58 #151 Del Skrevet mandag kl 09:58 Jeg tenker at reliøse mennesker er litt latterlige, samme hvilken religion de tilhører. Anonymkode: 947d2...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:03 #152 Del Skrevet mandag kl 10:03 Muslimer mener psykisksykdom ikke eksisterer, så jeg hadde bedt om en annen. Anonymkode: 16f8d...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:25 #153 Del Skrevet mandag kl 10:25 Gaia skrev (På 24.3.2025 den 17.46): Hvorfor skal det være vanskelig å snakke med en kvinne som bærer hijab? Jeg ser virkelig ikke problemet. I oppgaven som psykiater ligger det en dypere integrasjon mellom lege og pasient. I større grad enn med andre leger er det viktig å kunne innta en verdinøytral posisjon for å kunne sette seg inn i pasientens situasjon. Å bære hijab symboliserer tilknytning til en muslimsk retning der kvinner er eiendom og der sånne som meg skal dø: det er et verdisett som kolliderer med mitt, og ville hemmet samtalene våre. Andre leger og sykepleiere har mer mekanisk funksjon med min kropp, og vil derfor ikke vurderes på samme måte. Anonymkode: cc273...4df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:07 #154 Del Skrevet mandag kl 13:07 Jeg ville kanskje sett positivt på det hvis pasienten var en mann, men ikke hvis pasienten var en kvinne. Anonymkode: 839c8...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet mandag kl 15:01 #155 Del Skrevet mandag kl 15:01 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I oppgaven som psykiater ligger det en dypere integrasjon mellom lege og pasient. I større grad enn med andre leger er det viktig å kunne innta en verdinøytral posisjon for å kunne sette seg inn i pasientens situasjon. Å bære hijab symboliserer tilknytning til en muslimsk retning der kvinner er eiendom og der sånne som meg skal dø: det er et verdisett som kolliderer med mitt, og ville hemmet samtalene våre. Andre leger og sykepleiere har mer mekanisk funksjon med min kropp, og vil derfor ikke vurderes på samme måte. Anonymkode: cc273...4df Da kan du heller ikke ha en psykiater som er dypt kristen heller da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:07 #156 Del Skrevet mandag kl 15:07 Forundret.. skrev (På 5.3.2025 den 22.45): Veldig mange som er svært positiv til det. Ville jeg møtt like mye positivitet om jeg som psykiater hadde er oppned kors i panna..? Personlig synes jeg ikke at det er riktig å bære noe som er så personlig i en slik jobb. Er klesplagg?? Anonymkode: ef6c0...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:07 #157 Del Skrevet mandag kl 15:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er klesplagg?? Anonymkode: ef6c0...9d5 Mente *et* Anonymkode: ef6c0...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:09 #158 Del Skrevet mandag kl 15:09 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 9.59): Ville tenke at hun setter Islam høyere enn vitenskap. Da ville jeg også legge bånn på meg for å fortelle alt, ville da tenke at hun kanskje ikke ville forstå vestlig kultur og kvinners frihet, spesielt når det gjelder forhold og sex. 🙄 kan også tenke meg at homofile vil bli veldig usikre, det er en gruppe mennesker som ikke blir pent omtalt i Islam. 😳😳 Anonymkode: 95576...877 Homofile er ikke favoritter i biblen heller...👀 Anonymkode: ef6c0...9d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:09 #159 Del Skrevet mandag kl 15:09 Jeg hadde ikke klart det og hadde bedt om ny psykiater. Hudfarge bryr jeg meg ikke om, men religion er et problem for meg. En som er så religiøs at hun går med hijab er ikke en jeg ønsker hjelp av. Anonymkode: eb278...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:10 #160 Del Skrevet mandag kl 15:10 Bryr meg ikke om at de er utlendinger. Men om de tror på en magisk figur i himmelen som ber de ha et skaut på hodet sitt, da mister de litt kredibilitet som helsepersonell Vitenskap og religion motsier hverandre ganske greit Anonymkode: a87df...b3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå