Gå til innhold

Hva ville du tenkt om du møtte en psykiater som hadde hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 9.29):

At jeg ville gå til en annen. 

Jeg opplever de fleste religiøse som litt dumme. Det hadde ikke funket for meg i en terapikontekst. Dessuten synes jeg islam er en skikkelig rompereligion. Det hadde ikke hjulpet på.

Anonymkode: 24a12...bfe

Ræva kvinnesyn, kvinner med hijab i norge velger å gå med det som om det er et fashion statement. Men kvinnene i Iran nå (for eksempel) dør for å befri seg selv. Hijaben er et symbol på kvinne undertrykkelse, ikke i frie norge men ellers. Og det er et symbol på en konservativ religion der kvinner er annenrangs borgere. Du er ikke litt muslim dersom du går i hijab. Uprofesjonelt. Jeg skal aldri tilbake til noe sånt. Våkne opp for Fen. Bagatelliser deg inn i et woke skap.

Anonymkode: 38f80...186

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 1.15):

Nå er vel ikke hijab et muslimsk plagg. Blir like mye brukt av jøder og kristne. 

Anonymkode: 3cbc3...4a2

JOOOO! Tuller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg som konservativ kristen så får jeg ofte en lettere kjemi med andre troende, nesten uansett tro. Jeg har hatt veldig mange muslimske kollegaer, og min nærmeste studievenninne er muslim. Erfaringen er at vi ofte har en del felles verdier. 

Et hodeplagg sier likevel ikke så mye, og en er ikke lik noen bare fordi en bruker hijab. For meg er det likevel noe som gir meg håp om å bli bedre forstått, så jeg hadde blitt veldig glad og lettet av å møte en psykiater med hijab, også måtte en jo sett om resten også var der. 

Anonymkode: 8c8c3...063

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (På 5.3.2025 den 1.13):

Hijab er greit, derimot er nikab/burka/chador selvsagt helt uaktuelt å ha på seg i helsevesenet. 

Ikke nå lengere, sett det før. I norge ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fint med skaut. 

Kors rundt halsen hadde vært verre, da dette symboliserer at man har mistet kontakt med virkeligheten, og det er ikke forenelig med å bedrive psykologi.

Anonymkode: aca74...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan ikke diktere hva folk går kledd i, sålenge det ikke er kleskode eller uniform. 

Men, er det kleskode eller uniform er jeg imot at man kan få "fritak" på grunn av religion eller livssyn. Jeg syntes det blir for dumt da religion er subjektivt. Satt på spissen bør jeg da kunne etablere egen religion der jeg bestemmer at alle skal bruke finlandshette i offentligheten, og får vi ikke lov er det diskriminering. 

Anonymkode: 28882...564

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I utgangspunktet ville jeg ikke brydd meg mer om det enn at jeg hadde registrert det, akkurat som jeg ville registret at psykiateren bar kors. Det er ikke hijaben som avgjør om en kvinne er flink i yrket sitt eller ikke. Når det er sagt synes jeg enhver flashing av religiøs tilhørighet ikke hører hjemme på en arbeidsplass hvor jobben er å få mennesker til å åpne seg og være veldig private, kanskje fortelle om ting de vet går imot islam, kristendom eller åsatrus lære. 

Anonymkode: 92430...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For meg som konservativ kristen så får jeg ofte en lettere kjemi med andre troende, nesten uansett tro. Jeg har hatt veldig mange muslimske kollegaer, og min nærmeste studievenninne er muslim. Erfaringen er at vi ofte har en del felles verdier. 

Det er min erfaring som liberal kristen også - på en del områder er det enklere å diskutere på en gjensidig respektfull måte, finne felles ståsted og ha forståelse for hverandres synspunkt med troende fra andre religioner enn med humanetikere og andre ikke-troende.

Jeg har truffet helsepersonell - både leger og andre - med hijab og aldri tenkt over at det skal ha noe å si. Det sier ingenting hverken om faglig dyktighet eller personlig egnethet. 

Endret av Daria
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.02):

Hadde det vært helt uproblematisk  for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget?  

Det ville bekreftet følgende fordom jeg har om innvandrere fra Midt-Østen og Sentral-Asia og fjerne Østen:

Barna deres tar lange utdanninger innen jus, ingeniørfag, medisin og farmasi.

Detter er grunnen til at barn av innvandrere i gjennomsnitt har høyere utdanning enn den generelle befolkningen.

De ønsker ikke å spille i band på Folkehøgskole og jobbe med «noe med media».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem. Hatt, caps, Hijab, hals tørkle..dreads, skinna... ikke brydd meg så lenge personen kan hjelpe meg 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er fint med skaut. 

Kors rundt halsen hadde vært verre, da dette symboliserer at man har mistet kontakt med virkeligheten, og det er ikke forenelig med å bedrive psykologi.

Anonymkode: aca74...76d

Du skjønner ikke Islam. Det er ikke "bare et skaut" det er et stort in your face symbol på en veldig sterk overbevisning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg ville følt meg ukomfortabel.

Fordi hijab symboliserer islam. Og 2 ting som islam troende jeg ikke liker. 

Det ene er at islam er utrolig dømmende mot kvinner, homofile og likeverd. Det andre er det at en dame tydeligvis ikke kan være religiøs og friheten til å kle seg selv. 

Anonymkode: bc2b5...4d8

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.30):

Hun er ikke psykolog. Hun er lege!

Anonymkode: ec423...653

Men da er jo hun psykiater og ikke psykolog? 

Anonymkode: 6c852...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.02):

Hadde det vært helt uproblematisk  for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget?  

Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig.   Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam?

Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? 

Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke  som pasient)

Anonymkode: ec423...653

Jeg gikk i terapi i mange år etter et veldig kontrollerende og voldelig forhold. Hvis psykologen min hadde hijab på, hadde jeg snudd i døra. Hadde tenkt at det er ikke rett person å snakke om det med. Beklageligvis. 

Anonymkode: 05af3...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt at hun sikkert så ned på meg som ikke-muslim. Problematisk.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde forholdt mej nøytral, så lenge personen var flink. Forventer dog samme respekt når jeg har på meg smykket mitt med et lite gullkors på :)

Anonymkode: ecda1...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men da er jo hun psykiater og ikke psykolog? 

Anonymkode: 6c852...5ae

Les overskriften

Anonymkode: 92430...cf6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være vanskelig å snakke med en kvinne som bærer hijab? 

Jeg ser virkelig ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det ville betydd noe.

Anonymkode: 85428...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...