Gå til innhold

Hva ville du tenkt om du møtte en psykiater som hadde hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig mange som er svært positiv til det.

Ville jeg møtt like mye positivitet om jeg som psykiater hadde er oppned kors i panna..?

Personlig synes jeg ikke at det er riktig å bære noe som er så personlig i en slik jobb. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker å aktivt reklamere så hardt for religion er upassende i det yrket. Skulle jeg snakket med en psykiater, så ville jeg ikke ønske å vite noe som helst om hva slags religion eller ideologi de støtter, ville de skulle vært mest mulig nøytral. I tilleg hadde jeg slitt med å respektere en psykiater som er så korttenkt 

Anonymkode: 62d14...2d6

Så med denne logikken burde ikke mennesker (gud forby muslimer) som har en religion/tro søke hjelp hos psykiater heller fordi de har forskjellige synspunkter/ideologi? 

Hva med lærere? Skal Norge slutte å ansette mennesker med religion i disse yrkene fordi religionen og deres ideologi kan "smittes" over?   

Pensumet på skolen er det samme, uansett hva eleven tror på. En psykolog sitter ikke der for å hjernevaske pasienten, men for å følge retningslinjer og det er ulike prosedyrer og tilnærminger til hvordan diagnosene skal håndteres og følges opp. De har pakkeforløp for behandlinger. 

Selv samtaleterapi ledes av pasienten hvor psykologen skal trå varsomt og følge retningslinjer. 

Anonymkode: d849a...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det hadde ikke vært noe stress, men har  helt ærlig aldri sett eller møtt en psykiater - eller en annen lege for den saks skyld med hijab.

Anonymkode: 6aa5b...5df

Fastlegen min bruker hijab. Og hun er svært dyktig. Bor i Oslo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del ville det ikke hatt betydning. Ingen av årsakene til at jeg oppsøker helsehjelp handler om religion eller overbevisninger som handler om tro.

Om vedkommende bragte religion på banen ville jeg reagert negativt og det uavhengig av religionen det er snakk om. Jeg vil ikke behandles med bønn eller tro men fakta og faglig bakgrunn.

Anonymkode: 441bb...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg går med hijab for å være en walking-middle-finger til islamophober og til dømmende mennesker som deg. 

Så jeg er dømmende fordi jeg stiller spørsmål om islam og nøytralitet. Er du så sårbar på egen vegne at du ikke kan svare nøytralt og detaljert om temaet?  Hvis dette er vanlig mister jeg troen på religionen din

Anonymkode: ec423...653

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg var på et seminar om boliginvestering og spurte en av ekspertene der om hvordan mulighetene  var for at foreldrene mine kunne kausjonere for meg.  Hun som jobbet med der kom fra en annen kultur ( sikkert islam) og hun påpekte at at kausjonering syntes hun ingenting om. Det skulle jeg absolutt ikke gjøre, uten at hun ville utdype dette.  

Jeg tror det kom noe kulturelt inn her. I hennes kultur så ville nok jeg vært den som hadde kjøpt hus til mine foreldre. Som voksen skulle de ikke lenger fø meg når det gjaldt bolig.   

Da kan jeg bare tenke meg hvor store kulturforskjeller det ville vært å ha en behandler som var muslim eller bare kom fra en helt annen kultur. Om man trenger hjelp til en fobi, eller medisinering til bipolar lidelse, så har det vel mindre betydning at terapeuten er tydelig religiøs. Men bare det at jeg besøker foreldre og søsken mine lite, kunne nok en muslimsk terapeut reagert på. I hennes kultur ville det kanskje vært en plikt enhver har for å sørge for at familien har det bra. Who knows

Anonymkode: ec423...653

Hele dette innlegget er jo veldig basert på synsing om noe du tror potensial kanskje kan skje. Dessuten er ikke islam en kultur. Mennesker fra ulike land hvor islam er religionen kan ha veldig ulik kultur. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er problematisk, det skaper automatisk et skille. "Oss" og "dere andre". 

Det er kvinner som har flyktet til Norge fra regimer hvor kvinnekroppen skal tildekkes, hvis ikke blir du straffet og i verste fall drept. Så går det noen tiår og så opplever disse at religionen - og kulturen med den - forfølger dem hit. De synes det er skremmende at vi omfavner dette plagget uten å fullt ut skjønne hvilket politisk budskap som ligger bak.

Den dagen alle verdens kvinner kan gå uten hijab etc. uten å bli straffet/drept, så skal jeg gå med på at det er et frivillig plagg å bruke. Inntil den dagen ser jeg på det som indoktrinering. 

Og hvordan ville det f.eks. oppleves for en homofil muslim å møte en psykiater med hijab?

Anbefaler alle å gå inn på FB-profilen til Noman Mumbashir å lese om hvordan han ble møtt da han besøkte en skoleklasse for å fortelle om det å være homofil og muslim. Tipper han hadde foretrukket en psykiater uten hijab om han trengte behandling!

Anonymkode: 2a1ea...987

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, imotsetning til mennesker som ikke kjemper mot muslimhat hver dag.... mennesker som ikke blir slengt stygge ord etter seg pga.et plagg....mennesker som ikke blir kalt "mushlimhora" etter seg....mennesker som ikke blir diskriminert på jobbsøknader/innkalling til injervju....mennesker som ikke blir stirret og mistenkeliggjort for klesvalget sitt selv om hun bort i "fritt land med religionsfrihet" ...lista går lang. 

Så ja, har hun klart seg til topps til tross for hatet og rasismen er det godt gjort. 

Jeg lurte oppriktig altså. Og ja, lista er lang dessverre. Er jo bare å ta en titt i denne tråden (og alle andre) 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.02):

Hadde det vært helt uproblematisk  for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget?  

På det overordnede nivået ville jeg nok ikke tenkt mye på det. Ellers var jeg ikke hos en psykolog.

I etterpåklokskapens klare lys ville jeg sikkert tenkt på hvordan hun ellers fremstilte seg i relasjon til at hun formidlet sin tro.

Men på det tidspunktet ville hun ikke være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedt om en ny en.

Jeg er homofil, og er regelrett møkkalei å møte fordommene fra muslimsk helsepersonell. Ikke alle har de, men mange. Og jeg orker ikke bruke tid på å sile flere folk lengre til ting som fastlege og en psykolog / psykiater.

Supert at de jobber som psykiater og det er garantert uproblematisk å gå til for folk flest, men etter å ha gitt flere muslimske helsepersonell sjansen, så er nok nok. 

Anonymkode: 37a8e...b6c

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tenkt at hun burde gått til psykiater selv

Anonymkode: 1a79a...f7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt uaktuelt å fortsette der, jeg setter likestilling mellom kjønn og legning nesten høyest av alt.

Anonymkode: c2e42...4a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt uaktuelt å fortsette der, jeg setter likestilling mellom kjønn og legning nesten høyest av alt.

Og livssyn, det glemte jeg. Muslimer er ikke særlig fordomsfrie når det kommer til mennesker som har en anelse annet livssyn enn dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har vel vært innom 15+ psykologer løpet av mitt liv og om en av de hadde hijab kunne jeg helt ærlig ikke si at jeg hadde lagt merke til. Det er da en veldig merkelig ting å henge seg opp i? Legger du merke til de som går med kors rundt halsen også? 

Anonymkode: 27a55...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har vel vært innom 15+ psykologer løpet av mitt liv og om en av de hadde hijab kunne jeg helt ærlig ikke si at jeg hadde lagt merke til. Det er da en veldig merkelig ting å henge seg opp i? Legger du merke til de som går med kors rundt halsen også? 

Det er overhodet ikke merkelig å henge seg opp i. Religion påvirker en persons menneskesyn svært mye, og muslimer er ikke akkurat kjent for å være spesielt tolerante mot noe som helst. 

Når det er sagt burde alle som jobber med helse, utdanning og lignende yrker hvor man kommer nært på andre mennesker i hverdagen kle og oppføre seg NØYTRALT på jobb. Religion, politikk og andre sterke meninger burde være en privatsak og kun det. Symboler osv kan man pynte seg med på fritiden.

Anonymkode: 7ce49...466

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, hadde også hatt problemer med kors i halsen. Og det selv om jeg vel kan karakteriseres som kristen selv. Slike symboler må for all del holdes unna yrker som behandler svake og utsatte mennesker, noe annet er aldeles sykt!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.18):

Vet ikke hvordan bruk av hijab fungerer? 

Jo. Bare "moralske" damer dekker seg til. De som vil gå uten blir truet med helvete og det som verre er. 

Sammenligningen med åpnet godteri for de som går uten er jo gull. Har lest den noen ganger. Ansvarliggjøre kvinner for hvordan menn reagerer på egne følelser er jo en genistrek 🙄

Man fremstår verken nøytral eller seriøs når man går for slike symboler. 

Anonymkode: 507c1...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Dakia skrev (På 4.3.2025 den 23.23):

I motsetning til andre psykologer, eller hva mener du?😅

Nei har nok vært lettere. Mye lettere. 

Anonymkode: 38f80...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.48):

Handler ikke om det. Handler om nøytralitet i en jobbsituasjon. 

Anonymkode: 7948a...146

Enig. Er du så religiøs at du ikke kan gå nøytralt kledd vil det farge av på holdningene dine også. 

Anonymkode: 38f80...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...