AnonymBruker Skrevet 5. mars #81 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo veldig mange leger som er muslimer, så det er ikke så spesielt. Med spesialisering i psykiatri stiller det seg likevel litt annerledes enn andre medisinske spesialiteter, hvis hun jobber med terapi og ikke kun er psykiater i psykiatrien der det mest er et medisinsk fokus. For når det gjelder terapeutiske samtaler er kultur og felles referanser ganske så viktig for kontakten mellom terapeut og pasient, og da ville jeg ikke følt meg komfortabel med å snakke med en muslim, hijab eller ei. Oppvekst, referanser, fundamentet man har som oppvokst i Norge med norsk bakgrunn bakover blir for stor avstand til verdiene i islam, både for familieverdier og øvrig. Så det ville vært et nei for meg. Men det er viktig å ha psykiatere med hijab likevel, siden vi er et flerkulturelt samfunn. Anonymkode: 0f461...986 jeg var på et seminar om boliginvestering og spurte en av ekspertene der om hvordan mulighetene var for at foreldrene mine kunne kausjonere for meg. Hun som jobbet med der kom fra en annen kultur ( sikkert islam) og hun påpekte at at kausjonering syntes hun ingenting om. Det skulle jeg absolutt ikke gjøre, uten at hun ville utdype dette. Jeg tror det kom noe kulturelt inn her. I hennes kultur så ville nok jeg vært den som hadde kjøpt hus til mine foreldre. Som voksen skulle de ikke lenger fø meg når det gjaldt bolig. Da kan jeg bare tenke meg hvor store kulturforskjeller det ville vært å ha en behandler som var muslim eller bare kom fra en helt annen kultur. Om man trenger hjelp til en fobi, eller medisinering til bipolar lidelse, så har det vel mindre betydning at terapeuten er tydelig religiøs. Men bare det at jeg besøker foreldre og søsken mine lite, kunne nok en muslimsk terapeut reagert på. I hennes kultur ville det kanskje vært en plikt enhver har for å sørge for at familien har det bra. Who knows Anonymkode: ec423...653 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #82 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hijab er et ikke-problem. De som bruker hijab er derimot ofte av utenlandsk opprinnelse typisk muslimsk land/ikke nordisk, og det kan skape språklig barriere. Språk kan bli et problem. Hijab ikke. Legen jeg har på sykehuset (kronisk lidelse som krever oppfølgning) har hijab, hun er av utenlandsk opprinnelse. Hun har en dansk forelder og så har hun en forelder fra Kurdistan. Hun har bodd i Norge leeenge... Vokste opp i både Danmark og Kurdistan. Det er en god salig miks av aksenter! Nydelig dame, og heldigvis språklig sterk på tross av aksent. Anonymkode: 11439...14a Men hun er ikke din psykiater og skal granske i ditt indre. Du har en kronisk lidelse som krever oppfølging. Det blir annerledes enn i HI. Anonymkode: ec423...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #83 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva med synlig kors rundt halsen? Hva med turban? Anonymkode: 649aa...c1f Jeg synes ikke synlig kors rundt halsen gir et bra signal. Turban er også religion, men den er fredelig. De er ikke i konflikter med andre. Leger med turban har jeg aldri vært borti før, men vet at de finnes. Jeg synes man skal bestrebe seg på å fremstå mest mulig nøytral i en situasjon hvor man skal møte mennesker i krise, som ikke har et valg om hvem de skal møte. Anonymkode: ec423...653 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 5. mars #84 Del Skrevet 5. mars Ville glemt det etter 10 sekunder og det første jeg ville tenkt var: oi, en psykiater med hijab har jeg ikke hatt. Og så ville jeg som med alle andre sjekket om vi hadde kjemi og om jeg syntes hun virket dyktig i det hun drev med. Hvis man forkaster og forsurer sin egen indre stemning på grunn av en hijab, så er man et brød. Hvis folk ønsker kvalitet, så får man se bak identitetsmarkører. Klarer man ikke det, vil man få diagnosen sur med bidiagbose krevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #85 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde det vært helt uproblematisk for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget? Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig. Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam? Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke som pasient) Anonymkode: ec423...653 Jeg hadde bedt om en annen. Hjernevaskede religiøse personer passer ikke inn sånne yrker. Anonymkode: 6b2a5...9d3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #86 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde det vært helt uproblematisk for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget? Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig. Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam? Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke som pasient) Anonymkode: ec423...653 Hadde ikke tenkt over det. Tusen andre ting som er viktigere med en psykiater enn hodeplagget (eller mangelen på det). Anonymkode: 09b22...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #87 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde det vært helt uproblematisk for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget? Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig. Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam? Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke som pasient) Anonymkode: ec423...653 Det hadde ikke vært noe stress, men har helt ærlig aldri sett eller møtt en psykiater - eller en annen lege for den saks skyld med hijab. Anonymkode: 6aa5b...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #88 Del Skrevet 5. mars 🤷🏼♀️ Anonymkode: 8f78a...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #89 Del Skrevet 5. mars Jeg ville tenkt at så lenge hun går med den frivillig så er det ikke noe problem. Regner med at en psykiater klarer å være profesjonell samtidig som hijab brukes. Hun ville nok brukt den fordi det er viktig for hennes religion, og som fagperson bør hun være nøytral til religioner eller livssyn som pasientene har. Anonymkode: 46b8a...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #90 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ville tenkt ho var ei knall-tøff dame som virkelig virkelig har kjempa for å bli psykolog! Anonymkode: 55d39...2f5 Psykolog og psykiater er ikke det samme😏 Anonymkode: 6b154...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 5. mars #91 Del Skrevet 5. mars Jeg hadde syntes det var slitsomt å forholde meg til en psykiater som tror på eventyr. Det er noe med troverdigheten. Det samme gjelder selvsagt all religion. Jeg skiller på ingen måte. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #92 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville tenkt at så lenge hun går med den frivillig så er det ikke noe problem. Regner med at en psykiater klarer å være profesjonell samtidig som hijab brukes. Hun ville nok brukt den fordi det er viktig for hennes religion, og som fagperson bør hun være nøytral til religioner eller livssyn som pasientene har. Anonymkode: 46b8a...045 Jeg lurer på hvordan effekten blir om det er en muslimsk dame, kanskje uten hijab som møter en psykiater med hijab. Vil hun lett føle seg bedømt av henne? Jeg jobber med muslimske kvinner. De er ikke spesielt rause med hverandre og jeg er sikker på at flere føler på skam når de ikke faster. Blir de skilt så er de nederst på rangstigen. Er dette med å gå med Hijab helt frivillig? Tar noen den på fordi de ikke orker å bli konfrontert med hvorfor de ikke har den på? Eller fordi de ønsker å gjøre familien stolte? Anonymkode: ec423...653 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #93 Del Skrevet 5. mars Jeg ville tenkt at hun var et menneske og som er fagutdannet og sikkert like dyktig i jobben sin som noen som helst annen som har fullført utdanningen og sluppet gjennom nåløyet og fått jobben. Alle har en bakgrunn/verdisett/bagasje eller whatever, uavhengig av religion eller eller etnisitet. Hun er mye mer enn sin hijab. Hun er et menneske, på lik lijne som meg. Hun spiser, driter, sover, tenker,elsker og har at følelsesliv, på lik linje som meg. Så jeg ville tenkt om henne som hvilket som helst annet menneske. Å skulle reagere på det er jo direkte motstridende mot det vi som samfunn ønsker: At utlendinger(eller muslimer,som vi egentlig mener) skal jobbe, bidra til felleskapet og intergrere seg. Da er det i tilfelle "vi" og ikke hijaben som hindrer henne i det. Anonymkode: 34176...90d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 5. mars #94 Del Skrevet 5. mars Hadde brydd meg null eller niks om psykiateren hadde hijab, rødt hår, hestehale, var skallet, brukte skaut eller parykk. Niqab derimot er jeg svært skeptisk på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #95 Del Skrevet 5. mars Jeg tenker alle yrkesgrupper uansett religion bør være nøytrale når de er på jobb. Samme om det er kors eller hijab. Hadde ikke tatt noen av dem seriøst. Anonymkode: bfa25...093 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #96 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): ? på jobb er man nøytral. Anonymkode: 7948a...146 Du svarte ikke på spørsmålet. Anonymkode: d849a...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #97 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg lurer på hvordan effekten blir om det er en muslimsk dame, kanskje uten hijab som møter en psykiater med hijab. Vil hun lett føle seg bedømt av henne? Jeg jobber med muslimske kvinner. De er ikke spesielt rause med hverandre og jeg er sikker på at flere føler på skam når de ikke faster. Blir de skilt så er de nederst på rangstigen. Er dette med å gå med Hijab helt frivillig? Tar noen den på fordi de ikke orker å bli konfrontert med hvorfor de ikke har den på? Eller fordi de ønsker å gjøre familien stolte? Anonymkode: ec423...653 Jeg går med hijab for å være en walking-middle-finger til islamophober og til dømmende mennesker som deg. Anonymkode: d849a...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #98 Del Skrevet 5. mars Tenker å aktivt reklamere så hardt for religion er upassende i det yrket. Skulle jeg snakket med en psykiater, så ville jeg ikke ønske å vite noe som helst om hva slags religion eller ideologi de støtter, ville de skulle vært mest mulig nøytral. I tilleg hadde jeg slitt med å respektere en psykiater som er så korttenkt Anonymkode: 62d14...2d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #99 Del Skrevet 5. mars Dakia skrev (23 timer siden): I motsetning til andre psykologer, eller hva mener du?😅 Nei, imotsetning til mennesker som ikke kjemper mot muslimhat hver dag.... mennesker som ikke blir slengt stygge ord etter seg pga.et plagg....mennesker som ikke blir kalt "mushlimhora" etter seg....mennesker som ikke blir diskriminert på jobbsøknader/innkalling til injervju....mennesker som ikke blir stirret og mistenkeliggjort for klesvalget sitt selv om hun bort i "fritt land med religionsfrihet" ...lista går lang. Så ja, har hun klart seg til topps til tross for hatet og rasismen er det godt gjort. Anonymkode: d849a...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #100 Del Skrevet 5. mars Hadde ikke tenkt noen ting. De fleste muslimer er oppegående og flotte mennesker. Om jeg skal til en terapeut så er det viktigste at personen har god faglig kunnskap og at vi har en god kjemi slik at vi klarer å snakke sammen. Jeg bryr meg katta om personen har hijab, genser med katter på eller felleskjøpetdress så lenge vi funker sammen. Foresten, sistnevnte hadde jeg faktisk syntes at hadde vært litt rart. Anonymkode: 3eba3...6d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå