AnonymBruker Skrevet 5. mars #61 Del Skrevet 5. mars Jeg ville ikke tenkt to ganger i et det. Har heldigvis en bredere horisont enn som så... Ramadan Mubarak til alle dem som nå gjør en innsats for å bli et bedre menneske. Anonymkode: b2281...3ae 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #62 Del Skrevet 5. mars Hadde ikke brydd meg om det. Anonymkode: cd8af...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #63 Del Skrevet 5. mars Jeg hadde ikke brydd meg. Anonymkode: b9208...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #64 Del Skrevet 5. mars At jeg ville gå til en annen. Jeg opplever de fleste religiøse som litt dumme. Det hadde ikke funket for meg i en terapikontekst. Dessuten synes jeg islam er en skikkelig rompereligion. Det hadde ikke hjulpet på. Anonymkode: 24a12...bfe 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #65 Del Skrevet 5. mars Hei Hi for min del handler ikke om muslimer generelt, eller bruken av hijab, men hvilken signaleffekt det gir om en psykiater bruker dette i møte med folk i krise. Kjempeflott at folk med ulike religioner fra ulike folkeslag blir helsepersonell, det trenger vi absolutt, men det kan ikke være helt uproblematisk å gå med religiøst hodeplagg i en slik jobb. Hva hun gjør når hun er ferdig på jobb må jo bli opp til henne. Man får ikke velge psykiater i Norge med mindre man går helprivat. Om en helprivat psykiater velger et religiøst hodeplagg bør dette være uproblematisk. Men i møte med andre i det offentlige ser jeg for meg at det kan bli gnissninger. Hva med folk fra andre religioner som kommer fra land i krig og de møter en psykiater med hodeplagg. Vil de da klare å se bort i fra hodeplagget, eller vil det trigge traumer i dem? For skal man her se hijaben som et kulturelt fenomen eller et signal om at personen ønsker å være god muslim? Og hva med andre muslimske damer som ikke går med hijab eller følger koranen så nøye. Vil de føle det som problematisk at psykiateren går med religiøst hodeplagg? Kan det trigge noe i dem? Det var en sak som kom opp i diskrimineringsnemda hvor en legestudent med hijab ble oppfordret til å ta den av hvis hun skulle ha praksis på en privat klinikk i Norge, noe hun mente var diskrimerende. Overlegen mente at det ble problematisk for de kvinnelige muslimske pasientene at hun ikke var religiøst nøytralt i jobben. Her var tvisten at overlegen selv var muslim, fra Iran, og var i mot hodeplagg på jobb. Hun fikk ikke medhold i saken da hun ikke hadde undertegnet en kontrakt om praksis på klinikken. Hva tenker dere damer med hijab om dette? Ts Anonymkode: ec423...653 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #66 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva hadde du tenkt hvis du møtte en psykiater med kort topp og kort skjørt som nesten viser kjønnsorganene , for det har jeg ? Skal jeg dømme henne for hennes for lite klær ? Mens du dømmer en med et plagg på hodet?? Der har du det, du dømmer en med hijab på, men hadde nok klappet fram og opp en som var halv naken. Likevel er det « religions « frihet i dette landet. Puuuh. Anonymkode: 41193...41b Jeg hadde ikke likt å møte en psykiater med topp kort og topp skjørt som nesten viser kjønnsorganene. Så ja, jeg hadde dømt henne for det. Jeg synes man skal kle seg nøytralt når man er på jobb, samme hvilken jobb man har. Hvorfor tror du jeg hadde klappet fram en naken person? Her er det jo du som har fordommer. Religionsfrihet i dette landet betyr også at man ikke skal bli påtvunget andres religion. En muslimsk kvinne som ikke faster og ikke bruker hijab skal ikke føle seg ukomfortabel når hun møter en lege med religiøst hodeplagg. En ikke-religiøs person skal heller ikke føle seg dømt på noe vis om hun lever på en måte som er i strid med islam, eller kristendom for den saks skyld. Derfor hadde det også vært problematisk om psykiateren hadde kors rundt halsen. Hva tenker du om problemstillingen uten å dra det du tenker er mine holdninger inn i dette? Er psykiater like nøytral om hun har hodeplagg versus ikke hodeplagg? Anonymkode: ec423...653 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 5. mars #67 Del Skrevet 5. mars Har jobbet med flinke mannlige psykiatere som er muslimer, så ville ikke tenkt over det. Det er virkelig veldig mye annet enn hijaben som avgjør om noen egner seg til det yrket eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #68 Del Skrevet 5. mars Jeg hadde synes det var veldig ubehagelig. Hun tilhører en religion som henretter homofile, jakter på jøder og har lite til overs for individualitet. Hvordan i alle dager skulle man være i trygge hender med et slikt utgangspunkt? Anonymkode: c519c...4d7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #69 Del Skrevet 5. mars Jeg ville absolutt gitt henne en sjanse, men om jeg hadde merket at kultur og religion preget behandleren sitt syn for min behandling så hadde jeg tvert bedt om en annen psykiater/psykolog. Dette gjelder forøvrig alle behandlere uansett kjønn og nasjonalitet Anonymkode: 5ac21...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #70 Del Skrevet 5. mars Hijab er et ikke-problem. De som bruker hijab er derimot ofte av utenlandsk opprinnelse typisk muslimsk land/ikke nordisk, og det kan skape språklig barriere. Språk kan bli et problem. Hijab ikke. Legen jeg har på sykehuset (kronisk lidelse som krever oppfølgning) har hijab, hun er av utenlandsk opprinnelse. Hun har en dansk forelder og så har hun en forelder fra Kurdistan. Hun har bodd i Norge leeenge... Vokste opp i både Danmark og Kurdistan. Det er en god salig miks av aksenter! Nydelig dame, og heldigvis språklig sterk på tross av aksent. Anonymkode: 11439...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 5. mars #71 Del Skrevet 5. mars Hadde ikke brydd meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #72 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hadde det vært helt uproblematisk for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget? Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig. Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam? Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke som pasient) Anonymkode: ec423...653 Det var 0 problem. Faktisk den som virkelig viste at brydde seg og ville løse noe. Var også ganske direkte Anonymkode: 46a4a...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5. mars #73 Del Skrevet 5. mars (endret) Tja. Personlig hadde det ikke gjort meg noe, men om hun jobber i det offentlige tenker jeg at alt som potensielt kan trigge folk bør unngås. Og hijab vil absolutt ha det i seg å trigge folk som ikke er helt på plass i livet sitt. Ting jeg mener bør unngås når du jobber i det offentlige med sårbare mennesker: Hijab Synlig kors Synlig Magen David Kippa Keffiye Hamas-logoen tatovert på underarmen Lilla/rosa/blått hår Pride-symbolikk MAGA-cap Palestina-flagg israelsk flagg, og sånn gul gissel-pin i gråsonen: Torshammer. Sikkert flere også, tenker på jakkemerker som hører til politiske partier, eller andre spesifikke nasjonale og religiøse symboler. Dette kan trigge folk, særlig de som ikke er helt på plass, og bør unngås. Ikke minst av hensyn til terapeutens egen sikkerhet. Endret 5. mars av Bacteria 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #74 Del Skrevet 5. mars At hun var muslim 🤷♀️ Helt ærlig hadde ikke tenkt noe spesielt over det med mindre hun begynte å "forkynne" eller farge svarene sine med religion. Med det sagt er jeg en heterofil, hvit kvinne så jeg hadde nok ikke møtt mange av de tingene du spør om. Anonymkode: 58a4e...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #75 Del Skrevet 5. mars Det er jo veldig mange leger som er muslimer, så det er ikke så spesielt. Med spesialisering i psykiatri stiller det seg likevel litt annerledes enn andre medisinske spesialiteter, hvis hun jobber med terapi og ikke kun er psykiater i psykiatrien der det mest er et medisinsk fokus. For når det gjelder terapeutiske samtaler er kultur og felles referanser ganske så viktig for kontakten mellom terapeut og pasient, og da ville jeg ikke følt meg komfortabel med å snakke med en muslim, hijab eller ei. Oppvekst, referanser, fundamentet man har som oppvokst i Norge med norsk bakgrunn bakover blir for stor avstand til verdiene i islam, både for familieverdier og øvrig. Så det ville vært et nei for meg. Men det er viktig å ha psykiatere med hijab likevel, siden vi er et flerkulturelt samfunn. Anonymkode: 0f461...986 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 5. mars #76 Del Skrevet 5. mars (endret) Jeg må dessverre innrømme at jeg hadde unnskyldt meg og gått. Det tørkledet er en religiøs uniform som skaper avstand mellom oss. Jeg tror ikke at hun vil meg noe vondt, men jeg hadde følt det autoritært, at hun var et bedre menneske enn meg, og demonstrerte dette med hijaben sin. Hijaben er da viktigere enn pasienten. Jeg har aldri vært hos noen psykologer eller psykiatere, men ser på det som en absolutt betingelse at jeg ikke skal føle meg dømt for å være en dårlig person, på vei inn døren. Det samme gjelder en lege, hvis det var mulig å få hjelp av en annen. Så sant man har et valg, så nei. Problemet er kommunikasjon. Rent teknisk, medisinsk, spiller ingen rolle. Endret 5. mars av Perine 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 5. mars #77 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo veldig mange leger som er muslimer, så det er ikke så spesielt. Med spesialisering i psykiatri stiller det seg likevel litt annerledes enn andre medisinske spesialiteter, hvis hun jobber med terapi og ikke kun er psykiater i psykiatrien der det mest er et medisinsk fokus. For når det gjelder terapeutiske samtaler er kultur og felles referanser ganske så viktig for kontakten mellom terapeut og pasient, og da ville jeg ikke følt meg komfortabel med å snakke med en muslim, hijab eller ei. Oppvekst, referanser, fundamentet man har som oppvokst i Norge med norsk bakgrunn bakover blir for stor avstand til verdiene i islam, både for familieverdier og øvrig. Så det ville vært et nei for meg. Men det er viktig å ha psykiatere med hijab likevel, siden vi er et flerkulturelt samfunn. Anonymkode: 0f461...986 Det siste der er jo sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #78 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hadde det vært helt uproblematisk for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget? Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig. Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam? Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke som pasient) Anonymkode: ec423...653 Bryr meg lite om sånt. Hun har da tatt samme utdanningen som kollegaen Anonymkode: eda1e...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #79 Del Skrevet 5. mars Utrolig mange her som ikke vet forskjellen på psykiater og psykolog…? 🤔 Anonymkode: 0f461...986 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #80 Del Skrevet 5. mars Jeg ville tenkt at personen ikke er egnet for jobben. Det gjelder alle som er religiøse, de har ingenting i psykologien å gjøre. De lever selv på løgner , så de kan aldri helbrede de som sliter. Om de bruker plagget på grunn av frykt for å forlate religionen er det like ille. Anonymkode: 84d34...c1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå