Gå til innhold

Hva ville du tenkt om du møtte en psykiater som hadde hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tenkt at hun er muslim;) Helt ubetydelig om hun har hijab eller ikke. 

Anonymkode: eda3e...885

Nå er vel ikke hijab et muslimsk plagg. Blir like mye brukt av jøder og kristne. 

Anonymkode: 3cbc3...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvordan bruk av hijab fungerer? 

Anonymkode: d849a...fa8

Tror den kan tas både av og på.

Anonymkode: 15daa...076

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig ville jeg tenkt at en psykiater med hijab ikke har de rette forutsetningene for verken å kunne forstå eller å hjelpe meg med mine utfordringer. Dessverre. Normalt har jeg ingen problemer med at en kvinne bruker hijab, men som terapeut med mine utfordringer hadde det fungert dårlig. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke brydd meg og skjønner ikke at noen bryr seg. Møtt mange med hijab og aldri tenkt noe annerledes på dem en noen andre. Det er bare en religion. Alle mennesker har forskjellig livssyn. 

Anonymkode: 242b4...030

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Handler ikke om det. Handler om nøytralitet i en jobbsituasjon. 

Anonymkode: 7948a...146

Man evner fint å være nøytral i jobbsituasjoner. Man kan møte på en "nøytral utad" person med forvridde meninger også. De som tillegger tildekte kvinner meninger de ikke har feks de som føler seg sett ned på... Helt tullete.

Jeg bruker hijab, og har mange ganger møtt på mennesker som ikke greier å holde meningene for seg selv i måten de opptrer på. Uansett hvor nøytrale de ser ut som.

Jeg tar profesjonsutdanning nå, og jeg jobber da med mange ulike mennesker med ulik bakgrunn, legning osv.. respekt for andre mennesker skal man ha uavhengig av egen virkelighetsoppfatning, og jeg greier da fint å likestille alle jeg møter på uavhengig om min tro kræsjer med deres. Om andre ikke tror meg der, så høres det mer ut som et "dem-problem" og ikke et "meg-problem".

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er ikke psykolog. Hun er lege!

Anonymkode: ec423...653

Ved psykiske problemer ville jeg foretrukket en med seks års fulltids profesjonsstudium i psykologi framfor en som etter sitt profesjonsstudium for å bli lege har gjennomgått spesialisering i psykologi.

Anonymkode: 6ed0d...8d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Erfaringsmessig så ser kvinner med hijab under 60 ned på ikke muslimske kvinner. Jeg hadde nok følt meg utilpass og det ville ha ødelagt settingen.

Anonymkode: aa6cf...664

Det er nok heller bare du som er veldig usikker på deg selv og prøver å skylde på hun med hijab… Herregud så tåpelig, og ikke minst sykt dømmende og FEIL sagt av deg. Hilsen kvinne under 60 med hijab. 

Anonymkode: 092ee...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pr dags dato har jeg sett kvinner i hijab i nesten all slags yrker. Og hva noen har på hodet har ingenting å si men heller hva de har i hodet!! 

Anonymkode: ef6c0...9d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Helt ærlig ville jeg tenkt at en psykiater med hijab ikke har de rette forutsetningene for verken å kunne forstå eller å hjelpe meg med mine utfordringer. Dessverre. Normalt har jeg ingen problemer med at en kvinne bruker hijab, men som terapeut med mine utfordringer hadde det fungert dårlig. 

Ååå så rart.

Anonymkode: ef6c0...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en fastlege som bruker hijab. Jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: e637b...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, skjerp deg. 

Jeg kjenner mange som bruker hijab og de fleste av dem (alle er godt under 60 forresten) er mye mer liberale, åpne og engasjert i likestilling enn de jeg kjenner som ikke er muslimer. Alle jeg kjenner har tatt et selvstendig valg om å bruke hijab og de begrunner det ofte med respekt for seg selv og sine røtter, i tillegg til å vise til Koranen. Og de jeg kjenner som er muslimer men ikke bruker hijab bruker de samme argumentene for å IKKE bruke hijab. Og vet du hva? Mange av disse er gode venninner. 

Jeg har bodd flere år i et sekulært land der islam er den absolutt største religionen. Vet du hva? Det var det samme der! 

At en psykiater bruker hijab er helt likegyldig for meg, selv om jeg personlig mener at religion er roten til alt ondt omtrent. 

Du vil vel heller ikke at psykiatere skal være lesbiske, for da kan de umulig forstå ekteskapet ditt med en mann? 

Eller adventist, for kan man egentlig stole på en som ikke spiser skalldyr? 

Eller kristen? For vil du brette ut alle dine problemer for én som hadde støttet korstogene hvis vi levde for noen hundre år siden? 

Eller tenk om en kvinnelig psykiater har lilla hår! Styr unna! Hun kommer til å overbevise deg om at du er født i feil kropp! 

Sorry, dette ble langt. Og litt teit. Men jeg ble så provosert av HI! 

Ts, du er diskriminerende. Menneskesynet ditt er både snevert og uvitende og bærer preg av å ha blitt formet i en uopplyst, surnet boble. 

Kanskje du skal studere litt på fritiden? Jeg kan anbefale: menneskerettigheter, retorikk, religionshistorie, samfunnsfag for videregående skole, idéhistorie eller noe innenfor politikk... 

Anonymkode: daf0d...42e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab spesifikt hadde ikke plager meg, men jeg gjør meg mine tanker om folk som bærer religiøse symboler generelt. Heldigvis bor jeg på et sted hvor bruk av religiøse symboler er forbudt for offentlig ansatte.

Min kone kommer fra et muslimsk land og både hun, og mange vi kjenner, har ofret mye for friheten til å ikke bære hijab og det å slippe og leve i et religiøst tyranni. Synes derfor det er litt paradoksalt at retten til å bære hijab er en så viktig sak for mange sekulære nordmenn. Religionsfrihet innebærer ikke etter mening en rett til å uttrykke sin religion overalt hele tiden.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (18 minutter siden):

Hijab spesifikt hadde ikke plager meg, men jeg gjør meg mine tanker om folk som bærer religiøse symboler generelt. Heldigvis bor jeg på et sted hvor bruk av religiøse symboler er forbudt for offentlig ansatte.

Min kone kommer fra et muslimsk land og både hun, og mange vi kjenner, har ofret mye for friheten til å ikke bære hijab og det å slippe og leve i et religiøst tyranni. Synes derfor det er litt paradoksalt at retten til å bære hijab er en så viktig sak for mange sekulære nordmenn. Religionsfrihet innebærer ikke etter mening en rett til å uttrykke sin religion overalt hele tiden.

Retten til å ikke bære. Fint for dere. Det er ikke forbud mot å uttrykke sin religion overalt hele tiden. Mye annet vi burde forby hvis vi skulle gått den retningen.

Anonymkode: 74ee5...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Retten til å ikke bære. Fint for dere. Det er ikke forbud mot å uttrykke sin religion overalt hele tiden. Mye annet vi burde forby hvis vi skulle gått den retningen.

Anonymkode: 74ee5...153

Nei, det er dessverre fritt fram for å trykke religionen sin opp i trynet på alle og enhver, men man kan jo håpe at verden en gang tar til fornuft.

Anonymkode: 934f3...51c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at du er muslim, en utdannet sådan og derfor selv velger å underkaste deg (det er jo hva Islam betyr..) både religionen og det kvinnefiendtlige patriarkalske systemet religionen bunner i. 
Så vi har ingen fellesnevnere på hvordan vi ser på verden, spesielt det punktet at du tror på en gud som så åpenbart ikke finnes, gitt all den lidelsen og urettferdigheten vi ser rund oss. Jeg hadde ikke klart å tatt deg seriøst og hadde gått et annet sted.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville rett og slett tenkt "Ååå så deilig at jeg endelig er blitt hørt og fått meg en psykolog".

Anonymkode: 08e99...59d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved psykiske problemer ville jeg foretrukket en med seks års fulltids profesjonsstudium i psykologi framfor en som etter sitt profesjonsstudium for å bli lege har gjennomgått spesialisering i psykologi.

Anonymkode: 6ed0d...8d7

Ok, deg om det, men det er da helt irrelevant for tråden?

I HI var det snakk om en psykiater, ikke en psykolog, og psykiatere er leger. 

Anonymkode: 42434...325

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde det vært helt uproblematisk  for deg, eller hadde du gjort deg noen tanker om hodeplagget?  

Det er vel en illusjon at man møter en fagperson som er hundre prosent nøytral. Det er vel ikke mulig.   Betyr valg av hodeplagg at hun setter religionen foran mennesket? Vil hun med et hodeplagg markere veldig at homofili er synd i islam?

Og hva med en psykiater som har vakt på legevakta og det kommer inn en ung jente som har blitt voldtatt. Hvordan hadde konsultasjon blitt for jenta om psykiater ble tilkalt, og hun hadde hijab? 

Bare noen tanker etter å ha møtt på en psykiater i hijab ( i min fritid, ikke  som pasient)

Anonymkode: ec423...653

Jeg ville tenkt du var en psykiater med hijab. Jeg har fordommer mot typisk vestkant-folk, eller veldig utprega livets harde skole folk, men ikke folk kvinner med hijab. Vi har alle vårt,  haha.

Anonymkode: 53b77...087

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt argumentet. Hva slags betydning har det at jeg ser at hun er muslim? Hvis vi først begynne å tenke slik at folk styres av religion når de utfører jobben sin, så vil det være et minst like stort problem om jeg ikke vet at de er religiøse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er ikke slik at ens religion er til hinder for å gjøre en god jobb, men hos mennesker som tydeligvis ikke klarer det skillet selv for egen del vil det oppfattes som et problem tenker jeg. 

Anonymkode: 7435d...a3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...