Gå til innhold

Hormonterapi ved overgangsalder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært gjennom Helena Enger (hun har en overgangsalder-konto på Instagram med masse nyttig informasjon) at østrogen gjennom huden i kombinasjon med progesteron, beskytter mye, og risikoen er svært liten, nesten ikke tilstedeværende. Jeg fikk hormonterapi på respekt idag, men leser mye grums i pakningsvedlegget, om mange potensielle skumle bivirkninger. Er pakningsvedleggene utdatert? Eller hva tenker dere andre som går på HT for overgangsalder? Hva har dere blitt fortalt?

Anonymkode: 01ea0...ebc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Østrogen via huden er trygt. Jeg bekymrer meg ikke. Fordelen er større en ulempene.

Alkohol er kreftfremkallende. Jeg drikker vin når jeg har lyst på vin ;)

Rødt kjøtt øker faren for kreft i tynn/tykktarm. Jeg spiser biff når jeg har lyst på biff ;)

P-piller har høyere kreftrisiko enn østrogenbehandling mot plager i overgangsalderen. Jeg gikk på p-piller i mange år da jeg var ung uten å bekymre meg. ;)

..... and the list goes on.

Anonymkode: f8095...661

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at det er veldig mange overgangsalderen tråder her på Kg, så det virker som om mange er forvirret og vet lite om hva som finnes der ute av behandling.

Dette er tydeligvis en del av Kvinnehelsen som burde blitt mer forsket på og opplyst.

Leger jeg har vært til har lite peiling, og tror alle typer hormoner passer til alle.

Anonymkode: 3d0ae...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har et visst ansvar for å tilegne seg kunnskap selv også. Det finnes enormt med kunnskap og informasjon der ute. Det er ikke vanskelig å finne heller. Det er mange grupper på Facebook, det finnes kjempemye info både på Instagram og TikTok (!) fra leger og forskere, og på google finnes det masse forskning på temaet.

Almennleger/fastleger er dessverre ikke opplyst nok på emnet, men de fleste gynekologer begynner å ha bra kunnskap om det nå.

Man må ta ansvar for sin egen helse.

Anonymkode: f8095...661

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...