Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes.. jeg har kanskje driti meg ut her, eller ikke? Selv om jeg ikke helt skjønner at dette bare er min feil og nå føler meg litt «lurt.» 

Jeg fikk en ny kollega for 5 måneder siden, vi hadde en god tone. Jeg fungerer som hans kontaktperson/veileder på arbeidsplassen og i oppgaver. Jeg er 54 år og han 33 år. 

Vi har tulla mye sammen, og jeg har prøvd å engasjere han i det sosiale på arbeidsplassen. Så har kanskje jeg mistolket litt stemningen oss i mellom..

Jeg har blant annet kalt han «homse» (når vi har snakket om skeive og måter å være skeiv på) og spurt han (hvis han har kommet ekstra glad på vakt) om han har fått pult kvelden i forveien… typisk tulle-kommentar fordi han var så blid. Men har sagt dette ordrett ved to ulike anledninger..

Nå har jeg fått advarsel fra høyeste hold, og kollegaen min har sittet på hjemmekontor i 3 dager (selvom han skulle i teorien ha vært på kontoret).. jeg er også kalt inn til møte.

Er det plutselig ikke gøy lenger nå? Trodde kollegaen min var OK med dette.. jeg har hvert fall ikke fått høre direkte at han ikke setter pris på det her. Men igjen, skjønner at jeg har tråkket på en strek her.. men er dette litt hårsårt? 

Hva bør jeg gjøre? Er kjipt hvis han er såra..

Anonymkode: 0463a...bdf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🧌

Anonymkode: c0c6d...989

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har blant annet kalt han «homse» (når vi har snakket om skeive og måter å være skeiv på) og spurt han (hvis han har kommet ekstra glad på vakt) om han har fått pult kvelden i forveien… typisk tulle-kommentar fordi han var så blid. Men har sagt dette ordrett ved to ulike anledninger..

Alt dette er jo tekstbok standard woke/me too kommentarer som folk er livredde for å komme med. Du skal egentlig være rimelig dum for å kalle noen homse i dag både mtp. jobben og det sosiale ryktet ditt på jobb

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har åpenbart tråkket over grenser. 

Men jeg synes advarsel er strengt som virkemiddel som "førstehåndtering" av saken. 

Du må uansett legge deg flat og skjerpe inn måten du fremstår på. Humor eller ikke. Ting kan ikke gjemmes bak humor alltid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eneste å gjøre her er vel å legge deg helt fullstendig flat, både overfor ledelse og din kollega, og ikke minst beklage til ham på en måte som gjør at han kan tro deg.

Og så må du rett og slett bli profesjonell når du er på jobb. Slik du har pratet til ham kunne du snakket til en nær venn du visste hadde en slik tone med deg. Du snakker IKKE slik til en kollega, spesielt ikke en som er så mye yngre og homofil.

Hvis dette er virkelig har du virkelig dummet deg ut her! Du får være voksen nok til å håndtere det på en god måte, og så vise for alle etter dette at du har lært av dette.

Du bør faktisk være inderlig glad for at han er så tøff at han har meldt fra om din uakseptable og uprofesjonelle oppførsel, for hadde du fortsatt slik så hadde det garantert gått utover videre arbeidsforhold.

Anonymkode: 85a3a...bdd

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe meg.

Anonymkode: 41ea8...098

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to damer som nettopp er tatt for det samme her. Eldre damer som rett og slett ikke klarer å oppføre seg rundt yngre menn. Jeg er glad mennen det gjelder har sagt ifra, for det er ubehagelig for ALLE å høre på. Diss to damene tror også de har en kjempetone med "ofrene" sine.

Anonymkode: a01bb...a38

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

...

Er det plutselig ikke gøy lenger nå? Trodde kollegaen min var OK med dette.. jeg har hvert fall ikke fått høre direkte at han ikke setter pris på det her. Men igjen, skjønner at jeg har tråkket på en strek her.. men er dette litt hårsårt? 

Håper du tuller... Ingenting med dette er vel gøy? Veldig forståelig at du har fått advarsel.

Veldig nysgjerrig på hva som får deg til å føle at dette ikke bare kan være din feil, og at du er "lurt"?

Anonymkode: 83959...8ab

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Ja, jeg har driti meg ut.. men helt ærlig så hadde jeg ikke forestilt meg at dette skulle bli et tema. Igjen, kollegaen har jo svart tilbake med «hehe..» og kommet med antydning om at han er med på tullinga?? 

Har jo automatisk tenkt at han hadde litt den samme humoren.. og han har jo også kommet med en kommentar til meg (selv om det ikke plasseres i boksen som diskriminerende)… 

Uansett får jeg legge meg flat.. er ikke bare meg på arbeidsplassen som har denne type humor, og jeg trodde som sagt at kollegaen min synes det var gøy. Han virket ok med det og fleipet litt tilbake. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. 
Ja, jeg har driti meg ut.. men helt ærlig så hadde jeg ikke forestilt meg at dette skulle bli et tema. Igjen, kollegaen har jo svart tilbake med «hehe..» og kommet med antydning om at han er med på tullinga?? 

Har jo automatisk tenkt at han hadde litt den samme humoren.. og han har jo også kommet med en kommentar til meg (selv om det ikke plasseres i boksen som diskriminerende)… 

Uansett får jeg legge meg flat.. er ikke bare meg på arbeidsplassen som har denne type humor, og jeg trodde som sagt at kollegaen min synes det var gøy. Han virket ok med det og fleipet litt tilbake. 

Du er i en helt annen maktposisjon. Han er mye yngre OG han er ny. "Hehe" er jo en klassisk respons når noen er usikre, føler ubehag osv. Du trenger rett og slett denne refsen her.

Anonymkode: a01bb...a38

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (13 minutter siden):

Alt dette er jo tekstbok standard woke/me too kommentarer som folk er livredde for å komme med. Du skal egentlig være rimelig dum for å kalle noen homse i dag både mtp. jobben og det sosiale ryktet ditt på jobb

Nei what?

Er det woke å oppføre seg profesjonelt??

Er det ikke slik at alle de unge, woke er et problem fordi de vil ha mye fri og er hjemme? 

Her har noen tråkket grundig over grenser, og sånn er det bare. Jeg ville voktet meg vel for å bruke det ordet, selv til en nær venn på jobb da man aldri veit hvem som hører på. 

Anonymkode: 461d9...972

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hjelpes.. jeg har kanskje driti meg ut her, eller ikke? Selv om jeg ikke helt skjønner at dette bare er min feil og nå føler meg litt «lurt.» 

Jeg fikk en ny kollega for 5 måneder siden, vi hadde en god tone. Jeg fungerer som hans kontaktperson/veileder på arbeidsplassen og i oppgaver. Jeg er 54 år og han 33 år. 

Vi har tulla mye sammen, og jeg har prøvd å engasjere han i det sosiale på arbeidsplassen. Så har kanskje jeg mistolket litt stemningen oss i mellom..

Nå har jeg fått advarsel fra høyeste hold, og kollegaen min har sittet på hjemmekontor i 3 dager (selvom han skulle i teorien ha vært på kontoret).. jeg er også kalt inn til møte.

Dette må være tull 🤣

jeg kan spøke drøyt med noen kollegaer, men da skal vi kjenne hverandre godt

Anonymkode: 409c1...b3d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke typisk tullekommentar, det er typisk trakassering...

Hos oss hadde du fått skriftlig advarsel, og ikke blitt satt som veileder flere ganger. Du ville også blitt påmeldt kurs om seksuell trakassering og diskriminering.

Hadde vi i ledelsen blitt kjent med st dette var en ukultur på arbeidsplassen hadde vi hentet inn bedriftshelsetjenesten for interne kurs om det. Vi har nulltoleranse for den typen spøk, og det blir slått hardt ned på.

Anonymkode: 3ad36...8b1

• Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. 

Du sier du er kontaktperson/veileder for denne personen. Som nyansatt i et firma er det sjelden enkelt å si ifra direkte til sin overordnede/veileder dersom noe er ubehagelig, og her er det også litt aldersforskjell som noen kan føle gjør det vanskeligere. Dette gjelder ofte om man har vært lenge i bedriften og, mange sliter med å gi direkte beskjed, og derfor har man heldigvis muligheten til å gi beskjed til noen andre som kan håndtere dette.

Problemet her er nok at du har brukt humor som ikke hører hjemme på arbeidsplassen i utgangspunktet, særlig med folk man ikke kjenner. Selvsagt blir dette ubehagelig. 

Fint at du legger deg flat, men håper inderlig du jobber litt med deg selv og, og ikke bare tenker at dette var "hårsårt".

Anonymkode: 83959...8ab

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes ikke at dette passer seg å tulle om som kollegaer, spesielt når du har ansvar for ham

Anonymkode: dd0f7...62e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra at sånne som deg blir kalt inn på teppet og stilt ansvarlig for egen dritale oppførsel. Å snakke tilbake til folk om at man er ukomfortabel med ordlyd er ikke alltid lett, og mange fleiper det bort i forvar. At du antakelig er blottet for sosiale antenner for å lese slikt er nok veldig sannsynlig.

Homse er sjeldent er positivt ladet ord. Og gå rundt og kalle folk for det gjør man ikke. Du er også nesten dobbelt så gammel som han… OG er i en veilederposisjon…

Glad han har en arbeidplass som tar dette alvorlig. Selv om noen vil alltid løpe rundt og sutre over at det er så woke å ikke få kalle kollegaene sine hva man vil eller oppføre seg som man vil. 🙄

Anonymkode: f9e58...acd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars mann som har måtte oppleve en kollega som holder på sånn!

Her må du virkelig legge deg fullstendig paddeflat og be om unnskyldning!

Anonymkode: 92422...4c6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Homo er tuller jo sånn med hverandre hele tida. Men men. Og homse var et helt vanlig ord for ti min siden. Verden forandrer seg jammen. Du får bare legge deg flat og si unnskyld. 

Anonymkode: 7cbda...f6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. 
Ja det er bare å legge seg flat….. jeg har jo innsett det, selv om jeg er paff. 

Vi har jo jobbet sammen hver dag og har jo ikke konstant slengt dritt til han. Men tenker jo automatisk «hvorfor kommer dette her nå?».. forrige uke virket ingenting som et problem. Kom ut av det blå. 

Fikk høre at kollegaen mente dette hadde pågått siden start.. det kan jeg ærlig talt ikke huske, men skal ikke si imot det. Vet at jeg har en drøy og tørr humor.. så han har vel først NÅ etter mange måneder innsett at dette ikke var gøy… selv om det virket sånn.. han er en tøff fyr, så trodde ikke dette gikk innpå han..

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...