AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Del Skrevet 4. mars Etter en arbeidsdag er jeg helt ferdig, har veldig vondt i bekkenet med strålende smerter ned i lårene, og sliter med å gå. Det er stillesittende kontorarbeid, men jeg reiser meg og går litt når jeg kan. Ingen hev/senk-pult og heller ikke mulighet for hjemmekontor per nå, siden jeg må ha opplæring. Jeg har to små barn hjemme og kan ikke ligge med beina høyt etter en arbeidsdag, selv om samboeren min gjør alt han kan. Må jeg bare stå i dette til permisjonen begynner? Er så redd for at det skal bli verre, for utfra tidligere erfaring ver jeg at det kan bli helt ekstremt vondt og invalidiserende. Stoltheten min sier at jeg må stå løpet ut siden jeg er helt ny. Om smertene kan lindres litt med Paracet, bør jeg gå på det ved behov frem til fødsel for å kunne stå i jobben? Eller er det da man bør si stopp, når man må ty til faste smertestillende? Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen hev/senk-pult og heller ikke mulighet for hjemmekontor per nå, siden jeg må ha opplæring. Om smertene kan lindres litt med Paracet, bør jeg gå på det ved behov frem til fødsel for å kunne stå i jobben? Eller er det da man bør si stopp, når man må ty til faste smertestillende? Anonymkode: 7bdb8...8ad Har du så mye utbytte av det du nå lærer i nyjobben når du uansett skal være borte lenge rett etterpå? Blir det ikke litt at du uansett føler deg helt ferskt når du kommer tilbake etter permisjon? Jeg ville snakket med lege. Anonymkode: 803e6...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du så mye utbytte av det du nå lærer i nyjobben når du uansett skal være borte lenge rett etterpå? Blir det ikke litt at du uansett føler deg helt ferskt når du kommer tilbake etter permisjon? Jeg ville snakket med lege. Anonymkode: 803e6...a70 Jo, jeg vil jo tro det, men det føles som et stort nederlag om jeg må gi meg når jeg uansett skal ut i permisjon i midten/slutten av mai etter planen. Blir bare flaut Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Del Skrevet 4. mars I en slik situasjon ville jeg strekt meg langt. Hvor lenge har du vært ansatt? Anonymkode: 93996...4c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I en slik situasjon ville jeg strekt meg langt. Hvor lenge har du vært ansatt? Anonymkode: 93996...4c4 Siden i går 😂😭 Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Del Skrevet 4. mars Har du spurt om de kan tilrettelegge? Anonymkode: c4590...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #7 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du spurt om de kan tilrettelegge? Anonymkode: c4590...39e Har ikke kommet så langt ennå, men det er jo litt av grunnen til at jeg skriver det om manglende hev/senk-pult og ikke mulighet for hjemmekontor. Vet ikke helt hvordan de skulle tilrettelagt på noen annen måte. Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke kommet så langt ennå, men det er jo litt av grunnen til at jeg skriver det om manglende hev/senk-pult og ikke mulighet for hjemmekontor. Vet ikke helt hvordan de skulle tilrettelagt på noen annen måte. Anonymkode: 7bdb8...8ad Er det ikke mulig for dem å skaffe en hev/senk-pult? Justere kontorstolen slik at den blir mer bekkenvennlig? Går du til fysioterapeut for smertene, som kan gi deg råd om sittestilling? Jeg har fått god hjelp med bekkensmertene mine av fysio, de startet i uke 14 og nå uke 31 er jeg nesten helt kvitt dem. Har blitt gradvis bedre ved å endre på hvordan jeg beveger meg + øvelser Anonymkode: d43ed...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #9 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Siden i går 😂😭 Anonymkode: 7bdb8...8ad De viste vel at du var gravid når du fikk jobben? Altså de ønsker å satse på deg på lang sikt! Hvis du blir sykemeldt så kommer du tilbake etter permisjonen så er ikke det verdens undergang og noe de må ha tenkt at kunne bli en realitet? At du ikke ville rekke opplæring mener jeg? Anonymkode: 93996...4c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ikke mulig for dem å skaffe en hev/senk-pult? Justere kontorstolen slik at den blir mer bekkenvennlig? Går du til fysioterapeut for smertene, som kan gi deg råd om sittestilling? Jeg har fått god hjelp med bekkensmertene mine av fysio, de startet i uke 14 og nå uke 31 er jeg nesten helt kvitt dem. Har blitt gradvis bedre ved å endre på hvordan jeg beveger meg + øvelser Anonymkode: d43ed...70c Jo det er det helt sikkert, men det er mye styr for noe som ikke er sikkert at hjelper. Med hev/senk kan jeg variere arbeidsstillingen litt mer, men fra tidligere vet jeg at det også er belastende å stå. Har ikke effekt av fysio eller kiropraktor, da problemet er hormonelt og bare blir bedre etter fødsel. Har gått til fysio spesialisert på kvinnehelse. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De viste vel at du var gravid når du fikk jobben? Altså de ønsker å satse på deg på lang sikt! Hvis du blir sykemeldt så kommer du tilbake etter permisjonen så er ikke det verdens undergang og noe de må ha tenkt at kunne bli en realitet? At du ikke ville rekke opplæring mener jeg? Anonymkode: 93996...4c4 Nei, jeg fant ikke ut av graviditeten før etter jeg fikk jobben. Men jeg er jo en kvinne i fruktbar alder, så det burde ikke vært noe sjokk akkurat. De tok det i hvert fall kjempefint da jeg fortalte det Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Del Skrevet 4. mars Jeg ble sykemeldt pga svangerskapsplager etter kort tid i ny jobb. Heldigvis hadde sjefen vært tydelig på at de ikke forventet at jeg skulle prestere noe før permisjonen da de ansatte meg. Hvis du begynte i _går_ er det kanskje greit å spørre om tilrettelegging i form av hev/senk-pult og hyppige pauser i første omgang, men jeg synes ikke du skal bite tenna sammen og bare holde ut uansett hva. Helsa og familien kommer først ❤️ Anonymkode: 7384f...59b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Del Skrevet 4. mars Nå frarådes vel bruk av paracet under graviditeten, så jeg ville ikke brukt det som smertelindring med mindre lege sier det er greit. Anonymkode: b9e3e...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå frarådes vel bruk av paracet under graviditeten, så jeg ville ikke brukt det som smertelindring med mindre lege sier det er greit. Anonymkode: b9e3e...689 Paracet er jo førstevalget...? Uansett leser jeg at det bare er anbefalt til korttidsbehandling, så da utgår det jo som løsning mot smertene om jeg skal stå i jobben frem til permisjon. https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/smerte/ Anonymkode: 7bdb8...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Del Skrevet 4. mars Sjekk at du har opptjent sykepengerettigheter før du tar noen store avgjørelser. Kjedelig om du blir sykmeldt og ikke har rett på sykepenger. Anonymkode: 9675c...87c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firetoen Skrevet 4. mars #15 Del Skrevet 4. mars Du bør lese deg opp på lovververket for sykepenger så du ikke går på en stjernesmell! Og be nå for all del om tilrettelegging før du begynner og tenke mer på mulig sykemelding. Hyppige pauser, hev og senk evt annet som kan avlaste. https://www.nav.no/sykepenger https://www.psykologforeningen.no/lonn-og-arbeid/ferie-lonn-og-arbeidsvilkar/sykmelding/rett-til-sykmelding-som-nyansatt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Del Skrevet 4. mars Jeg ville strukket meg langt for å stå i jobben om du har tenkt til å bli der etter permisjon. Hadde en kollega som sykemeldte seg veldig raskt etter oppstart, og jeg merker på de andre ansatte at de aldri helt glemmer det. Trolig har du heller ikke rett på sykepenger før etter enten 4 eller 6 uker, og det vil påvirke økonomien negativt. Men det er meg, som når sant skal sies hadde veldig enkle svangerskap. Og det kan jo derfor ikke sammenlignes helt. Uansett, lykke til med svangerskap og barsel. Anonymkode: 86219...9f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Siden i går 😂😭 Anonymkode: 7bdb8...8ad Har du krav på sykemelding fra start? Eller må du vente noen uker? Jeg ville forsøkt å gjennomføre opplæringen og jobbet lenge nok til å være selvgående, og så tatt en prat med legen din. Anonymkode: 6bd19...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Del Skrevet 4. mars Angående sykepenger så er jeg ikke helt sikker? Har vært i full jobb hele tiden, begynte bare i ny jobb denne uka. Takk for advarslene i hvert fall, må sjekke det opp! Målet må jo være å stå i jobben så lenge som mulig, så sykepengerettighetene vil jo komme etter en stund uansett. Håper bare kroppen klarer å spille på lag. Anonymkode: 7bdb8...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #19 Del Skrevet 8. mars Jeg fant ut at jeg var gravid en uke før jeg begynte i ny jobb. Det gikk to uker før jeg var 100 % sykemeldt og jeg kom bare delvis tilbake før jeg gikk ut i permisjon. Sånn er det bare. Sjefen min var bare forståelsesfull. Du har ganske bra stillingsvern som gravid også, bare så det er sagt. Anonymkode: ca887...269 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 23.29): Jeg ville strukket meg langt for å stå i jobben om du har tenkt til å bli der etter permisjon. Hadde en kollega som sykemeldte seg veldig raskt etter oppstart, og jeg merker på de andre ansatte at de aldri helt glemmer det. Trolig har du heller ikke rett på sykepenger før etter enten 4 eller 6 uker, og det vil påvirke økonomien negativt. Men det er meg, som når sant skal sies hadde veldig enkle svangerskap. Og det kan jo derfor ikke sammenlignes helt. Uansett, lykke til med svangerskap og barsel. Anonymkode: 86219...9f8 Høres ut som en grusom arbeidsplass. Ingen av stedene jeg har jobbet har folk bært «nag» pga sykemelding, uansett årsak. Anonymkode: ca887...269 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå