Gå til innhold

Guilty mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Savner at folk er ordentlig ærlige omkring hva som er deres egentlige guilty pleasures i matveien - en isboks om natta eller ost og brokkoli er vel ikke noe folk faktisk skammer seg over?

Anonymkode: 5236d...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjøper ikke nugatti og nutella fordi jeg spiser det rett ut av boksen med skje når ingen ser det.

Er det sånt du trenger å høre om i kveld?

Anonymkode: 40106...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Savner at folk er ordentlig ærlige omkring hva som er deres egentlige guilty pleasures i matveien - en isboks om natta eller ost og brokkoli er vel ikke noe folk faktisk skammer seg over?

Anonymkode: 5236d...cd2

I dagens samfunn der du blir skutt om du spiser mer enn 350 gram rødt i uka.... 

Lykke til a!... 

Anonymkode: 74349...630

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spaghetti ala capri er min ultimate guilty pleasure… Attpåtill er jeg fagutdannet kokk, og vet den er overkokt og tragisk😅

Anonymkode: 8e1ba...51c

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spaghetti ala capri er min ultimate guilty pleasure… Attpåtill er jeg fagutdannet kokk, og vet den er overkokt og tragisk😅

🤣🤣 takk for den, trengte en god latter i dag!

Anonymkode: 40106...4fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kims french fries, smadret til småbiter, som spises sammen med Bremykt med skje 🤓

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Illumi skrev (7 minutter siden):

Kims french fries, smadret til småbiter, som spises sammen med Bremykt med skje 🤓

Wow 😲! DET vil jeg kalle sikringskost😄!

Anonymkode: 149d3...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tenker på når man har nærmest psykisk forhold til spising i enkelte sammenhenger? Da får du nok flere svar på kropp- og helseforumet. 

Anonymkode: bdf26...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror en del av mitt ikke er det verste, men jeg har en del jeg ikke deler med så mange at inntas til dels mengder av…

Brød med margarin og nykvernet salt på. Ristet om ikke helt ferskt. Kan lett spise et halvt brød på rappen. Eldorado naanbrød i brødristeren med nykvernet salt er erstatningen, for jeg kan egentlig ikke ha så mye brød i hus, men har noe for kriser, og da er det brød med lang holdbarhet som det fra Eldorado. Bruker ikke margarin på naanbrødet da. Prøver å ikke spise dette ukentlig, og har lange perioder helt uten brød. Elsker brød, så kan ta helt av om jeg ikke er disiplinert. 
Minimais med nykvernet salt på. Jeg kjøper gjerne 50 bokser når det er tilbud og jeg får til 10kr stykket. 
Ihjelkokte gulrøtter, med som dere kan nok gjette: nykvernet salt (og pepper).  På sommeren kan det går 1-2 hoder med blomkål til dagen som spises med soppsoyasaus, næringsgjær og nykvernet pepper.
Kim sin salte chips er også god, men kjøper kun små poser, så går ikke mengder.

Flere esker med pastiller gikk det med til dagen før, men det har jeg faktisk klart å redusere, og spiser det ikke lengre daglig, men før kunne det gå 2-4 esker i døgnet, og nei jeg satt ikke masse på do heller. 
Fryste kirsebær med steviadråper. Kan gå 3 poser på en dag om jeg ikke er økonomisk. 
Spist 8kg appelsiner nå på 4-5 dager 😇 (tilbud)

Noe av dette handler mer om at det blir flaut økonomisk, som i at det er et dårlig økonomisk valg, som fryste kirsebær og pastiller. Brukte fryktelig mye penger på pastiller en periode, men var stresset og det var det det gikk i.  Går også altfor mye penger i sukkerfri brus. Det synes jeg er flaut. 
Her går det ikke i noe takeaway, ferdigmat, alkohol, iskrem og lignende. Det meste er jo «mat», minus sukkerfri brus, pastiller og kanskje også chips, men at jeg valgte å spise par brød over noen dager her, det liker jeg ikke å si høyt, tross jeg spiste faktisk en del med ordentlig pålegg, og hadde frukt og grønt til. 

Jeg har spiseforstyrrelser, og det gjør nok noe av dette mer flaut, men jeg tror nok det handler litt om hvem en ønsker å være, og hva folk forventer av en. For en del år siden så innrømmet jeg til fastlegen at jeg omtrent levde på smågodt. Jeg spiste flere kilo i uken. Første fastlegen sa uten at jeg sa hvor mye, at jeg umulig kunne spise særlig mye av det. Da ble terskel for å innrømme mengdene høy. Folk forventer at jeg alltid spiser kjernesunt og er økonomisk. Jeg har en sykepleier som sitter på samtaler å spiser sjokolade, og hun er det mye lettere å være åpen med, enn de som kremter over «sukker». Er ikke uvanlig at de med lavere vekt spiser en del usunt de også, men en del har forventet at noen med spiseforstyrrelser «den veien» ikke rører en del, noe som gjør det vanskeligere å innrømme. For meg er det å spise en 80grams pose chips fryktelig mye, og et halvt brød enda mer, mens for en venninne så er det ingenting. Så alt handler om perspektiver. 

Anonymkode: 741a3...791

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser en del smågodt i helgene - noe som ikke er bra for en femtiåring med forhøyet blodsukker.... Men begrenser det til helgene.

En stor utskeielse skjer søndag til frokost/bruns - gjerne et par timer etter at jeg er oppe. Loff - helst lett ristet. Så 2-3 bløtkokte egg. Usannsynlige mengder smør (meierismør, selvsagt) på loffen (som kjøles ned, så ikke smøret smelter) og så gumler jeg i meg dette med salt på egget eller gaffelbiter. Mengden smør er nok det firedobbelte av det normale. I tillegg tar jeg også en skive med like mye smør og appelsinmarmelade. Merkelig for meg hvordan dette har blitt et slags matmessig høydepunkt i uka, for jeg er jo glad i mye annet usunt også.

Anonymkode: 9e2e8...826

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig i at det er veldig kjedelig når folk mener det er guilty pleasure å spise type aaalt for mye brie på surdeigsbrød med fikenmarmelade 🤭

For meg er det mer spaghetti med like mengder ketchup og smeltet smør med pølsebiter i. Eller sjokolademelk av 50/50 melk og Oboy. Gruppen «mat-guilty pleasures» på Facebook er veldig gøy 😊

Anonymkode: 07377...eda

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å, dette var min "kos" før kveldsvakter i butikk for mange år siden, men da pasta ala Napoli (?), den som kun hadde kjøttboller i. Synes ikke noe om pølsene i capri, men i nøden spiser fanden fluer 🤣 Jeg har også fra barndommen elsket et lite berg makaroni med maxboller på boks, men det het før paprikasaus. Nå har de skrudd opp prisen mer enn jeg er villig til å betale, og kaller det tomatsaus, så redd jeg ville blitt skuffet om jeg prøvde 😅

Jeg har ikke egentlig noe jeg overspiser sånn på jevnlig basis, men jeg ELSKER sjokolade og evner ikke å bli kvalm som andre gjør. Har skjedd et par ganger når jeg har en sjelden kveld hjemme alene (elsker det) og skal kose meg, at jeg har kveilet innpå en hel pose Nidar favoritter- de gamle posene med 300 gram. Blir det litt mye søtt et øyeblikk så justerer jeg bare med et chipsflak og to, så er jeg klar igjen 🙈 

Jeg er veldig liten av vekst, akkurat innenfor normalvekt på bmi og blir ofte "forhåndsdømt" som liten og svak. Sannheten er vel at jeg er den som løfter mest, spiser mest og har hatt tyngst jobb i familien og blant venner. Ingen tror "lille meg" kan spise sånt, men jeg har f.eks prestert 3 fulle (store) tallerkener med pinnekjøtt og fullt tilbehør, 2 porsjoner dessert også fulgt opp med snacks en juleaften. Har også prestert et helt, nybakt brød med krabbe. Komboen hjemmebakt brød og nykokt krabbe ble for god og det var ikke bunn i meg. Kan spise de fleste under bordet, men holder meg jo i skinnet de fleste dager og spiser sunt, så venner og kollega som ikke har sett meg i aksjon tror det ikke. Det er flaut å hive innpå så mye, men samtidig klarer jeg bare ikke la være når noe er så godt 😬

Anonymkode: 380bc...6fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det er mye jeg spiser som jeg sikkert kan putte i den kategorien. Frossenpizza synes jeg faktisk er digg og spiser mer enn andre sikkert. Fries med ketchup og ingenting annet kan jeg lage.

Søtsaker i form av sjokolade spiser jeg hver helg og det med god samvittighet 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker karbonade i lompe. Jeg skjøner at det er farse og prossessert og alt det der. Og jeg vet at ren mat er bra og godt. Er på fancy restauranter, kjøper økologisk, spiser mye hjemmelaga. Men likevel, elsker å mumse det innimellom😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Signerer, jeg er helt klar over at det er lavmål på boks, men noen ganger bare MÅ jeg ha det. :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sprøsteker ost, salami og spekeskinke i mikroen. 

Anonymkode: 969f7...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Iskrem er min guilty pleasure. Skikkelig iskrem laget på fløte og ikke noe med kaffe siden jeg hater kaffe. Ellers ganske altetende innenfor iskrem-kategorien. Klarer 2 liter hvis jeg er sulten. Har jo noen favoritter da, som for eksempel royal appelsin og sjokolade og inspira kirsebær.

Anonymkode: 4390c...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rå nudler som snacks 😍

Anonymkode: 83e9e...135

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fries stekt i airfyeren og masse majones ved siden av.. 

Smågodt, spesielt de salte karamellbombene fra Nidar (oh lord have mercy, de kan bare ta turen inn i munnen i all evighet tror jeg). 

En skje med Nesquick mens jeg lager til glasset med sjokolademelk 😂

Inspira iskrem med kirsebær (denne kjøper jeg kun 2 ganger i året, hvis ikke så klarer jeg ikke å styre meg..)

De røde kulene fra Lindt sjokolade (nesten like ille som karamellbombene over). 

Potetgull, da helst sombreros eller mexican fiesta (men det meste går ned altså). 

Ristet loff med bare masse smør 🤪, det er bare så godt.. Noe som er litt rart siden jeg ellers ikke er noe fan av brød.

Var også veldig glad i snurring på boks sammen med ristet loff, men dette har jeg ikke spist på lenge. 

Kokesjokolade, smeltes og blandes likt med margarin, deretter i fryseren. Barndomsminne som jeg ikke kan lage noe mer siden jeg mister totalt kontroll over munnen og mengden 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...