Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte min pappapermisjon neste måned. Jeg har fått ny jobb fra august og skal egentlig ha pappaperm frem til desember. Det er en nyoppstartet bedrift. Kan de nekte meg å ta ut pappaperm? Eller er det dårlig stil av meg å ville ta permisjon med en gang? 

Anonymkode: d475c...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var lang pappaperm. Men bare varsle innen reglene så for vel det greit

Anonymkode: 6e454...828

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg ikke tro de kan nekte deg, men litt dårlig stil tenker jeg det er om du ikke har informert om det når du var klar over det.

Jeg har to (kvinnelige) kolleger som startet på dette viset og de siste 5 årene har det gått slag i slag med barn på de begge. Er ikke helt sikker på om de har fått fullført opplæringen enda😅

Anonymkode: 5eea7...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ihvertfall gått i DIALOG med det nye selskapet - det er vanskelig å si på forhånd om de synes det er dårlig stil eller ei.

Som kollega hadde jeg tenkt at det var litt rart å ikke bare gå i dialog med sjefen å høre, det er sikkert mulig å få til en plan som kan funke?

Om ikke, har du noe lovpålagt muligheter her... Men kjipt å starte med en strek i margen vel ;)

Anonymkode: 63610...515

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skal starte min pappapermisjon neste måned. Jeg har fått ny jobb fra august og skal egentlig ha pappaperm frem til desember. Det er en nyoppstartet bedrift. Kan de nekte meg å ta ut pappaperm? Eller er det dårlig stil av meg å ville ta permisjon med en gang? 

Jeg går ut fra at du informerte om dette i ansettelsesprosessen?

Fint, da er det selvsagt helt OK. Lykke til med en fin tid!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (22 minutter siden):

Jeg går ut fra at du informerte om dette i ansettelsesprosessen?

Fint, da er det selvsagt helt OK. Lykke til med en fin tid!

Selvfølgelig, men ikke hvordan det skulle løses. Det er jo også mulighet for å ta noe deltid. Men jeg må pendle til ny jobb og overnatte en del, så da blir det ekstra mye på kona eventuelt. Føler arbeidsgiver var nølende til meg pga pappaperm, men de har jo ikke lov til å diskriminere pga det. Men tenker de nok ønsker at jeg bare tar en dag eller to i uka. Føler et veldig dilemma her overfor jobb og familie 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men jeg må pendle til ny jobb og overnatte en del, så da blir det ekstra mye på kona eventuelt.

Dette vil det vel bli etter pappaperm også. Virker jo litt lite gjennomtenkt med denne jobben.

Anonymkode: 3664c...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er kjempedårlig stil. Rett og slett råttent.

Anonymkode: 084da...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette vil det vel bli etter pappaperm også. Virker jo litt lite gjennomtenkt med denne jobben.

Anonymkode: 3664c...96d

Det kan vel hende at den ungen skal i barnehagen fra høsten av, det er litt annerledes enn å ha barnet hjemme 24/7 :) 

Anonymkode: 94f2b...e1e

AnonymBruker
Skrevet

Gå i dialog med arbeidsgiver så raskt som mulig og finn en løsning i fellesskap.

Jeg har hatt folk i arbeid som har hatt perm på mange forskjellige vis, men faktisk så syns jeg det er enklest å håndtere om de blir borte på fulltid den tiden de har perm. Dette pga det er enklere å få en vikar på fulltid i x mnd enn 2 dager i uka over enda lenger tid.

Men drawbacket for deg som arbeidstaker å være borte så lenge i et strekk er at du kan falle utenfor felleskapet med dine kollegaer og havne litt på sidelinjen om det er stor utvikling i bedriften. Så om du tar perm i såpass lang tid vil jeg anbefale deg å reise innom jobben for å spise lunsj ell en gang eller to i mnd under permisjon for å skravle litt og holde deg noe oppdatert på ting som skjer.

Anonymkode: fbdf2...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det kan vel hende at den ungen skal i barnehagen fra høsten av, det er litt annerledes enn å ha barnet hjemme 24/7 :) 

Anonymkode: 94f2b...e1e

Pappaperm i ny jobb og sende ungen i barnehagen? 

Anonymkode: 592c8...3e6

AnonymBruker
Skrevet

Du har lovbestemt krav på permisjon, så den er grei. Men anbefaler deg å fortelle det til sjefen så raskt som mulig. 

Anonymkode: b1b5e...458

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk reagerer på at det er lang permisjon? Har man 80% uttak av foreldrepenger er det jo helt vanlig med 4-5 måneder pappaperm. Bare viktig at du forteller det i god tid. De har god mulighet til å skaffe vikar om nødvendig, siden det er et stykke frem i tid.

Anonymkode: 2259b...faa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...